Benzinforbrug Rio 1.0 T-GDI 2017

Lille og fornuftig

Hvad kører Jeres Rio 1.0 T-GDI 2017?

10 - 12 km/l.
0
Ingen stemmer
12 - 14 km/l.
0
Ingen stemmer
14 - 16 km/l.
1
33%
16 - 18 km/l.
1
33%
18 - 20 km/l.
0
Ingen stemmer
20 - 22 km/l.
0
Ingen stemmer
22 - 24 km/l.
1
33%
24 - 26 km/l.
0
Ingen stemmer

Stemmer i alt : 3

Benzinforbrug Rio 1.0 T-GDI 2017

Indlægaf MGH skrevet Tirs 28 Nov, 2017 16:48

En Kia Rio 2017 T-GDI kører ved blandet kørsel i gennemsnit 15,2 km/l.

Vi har nu nået vores 10. tankning og tænkte, at jeg ville dele lidt statistik med jer. Vil meget gerne høre om jeres erfaringer også.
Kørsel foregår meget i blandet kørsel og der køres altid det man skal! Der tøffes altså ikke afsted på motorvej med 80 km/t for at spare lidt benzin.
Hjul på bilen har været alufælge 15" med 185/65/R15 sommerdæk. Der er nu skiftet til stål med vintergummi.

benzlowlow.jpg
(201.35 KB) Downloadet 244 gange

Billede
MGH

Bilmærke og model: Kia Rio 1,0 Advance 2017
Postnummer: 0

Re: Benzinforbrug Rio 1.0 T-GDI 2017

Indlægaf Hrbønne skrevet Ons 29 Nov, 2017 15:55

Jeg synes det er et rigtigt fint indlæg du der er kommet med. Jeg er sikker på der er andre end mig der kan bruge netop de informationer.

Jeg har selv forespurgt om lignende data da Ceed kom med samme motor og har også været nysgerrig efter hvordan Rioen performer når den bliver tvangsfodret..

Er du tilfreds med kørselsøkonomien i dytten ud fra de data?

Er du generelt tilfreds med den eller er der nogle ting hist og her som burde være anderledes?
Hrbønne

Geografisk sted: Sønderborg
Bilmærke og model: Kia Rio 1,2 Active
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/galleri/280502 ... 1_2_active
Postnummer: 6400

Indlægaf MGH skrevet Ons 29 Nov, 2017 18:08

[quote="Hrbønne"][/quote]

Jo tak. Synes også selv det er ret relevant.
Da vi kiggede på bilen da den skulle bestilles og de skriver, at den kører 24,4 km/l var det helt klart med til, at vi hoppede på.
Vi var dog rimelig afklaret med, at man ikke skal sætte næsen op efter de tal. Men at den, i vores tilfælde, ikke kører mere end 15,2 km/l. er selvfølgelig en smule skuffende. Vi kom fra en Picanto, der kørte os 14,5km/l.

Jeg er generelt meget tilfreds med bilen. Jeg synes dog, at prisen på en Advance er for høj i forhold til andre mærker, hvor man kan få tilsvarende størrelse og udstyr billigere. Dermed ikke sagt, at det udstyr der følger med i en Advance er noget møg, for det synes jeg ikke.

Man kunne godt have valgt at smide 2-zonet Klimaanlæg i istedet for alm. aircondition. Det mest eksklusive i en Advance må vel være varme i rattet, bakkamera og navigation.
Apropos navigation, så synes jeg det er virkelig irriterende, at man SKAL taste postnummer/by og dernæst vejnavn. Man kan ikke søge efter et vejnavn alene og så kommer den selv med forslag på en liste.
Hvordan er jeres navigation? Er det bare mig der ikke kan finde ud af det?

Bilen har kørt helt fint fra start til d.d.
MGH

Indlægaf ThomasH skrevet Ons 29 Nov, 2017 19:04

Nu er der godt nok ikke registreret så mange endnu, men det virker som et nogenlunde normalt forbrug også ifølge spritmonitor:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2
Brugeravatar
ThomasH
Hjælpeadmin

Bilmærke og model: Kia cee'd 1.6 CRDi Premium (2013)

Indlægaf Movie skrevet Tors 30 Nov, 2017 13:08

Mange tak MGH for dine fine beregninger og oplysninger ang., benzinforbruget . Jeg overvejer selv at skifte snart min Kia Rio Style Plus 1.2 86 HK fra 2014 med en Ny Rio 1.0 eller en Kia Stonic 1.0 . Men må give dig ret ang., pris politik hos Kia med deres biler . De Kia biler er begyndt med at kom alt for højt op med deres priser. Dette skyldes nok også , fordi Kia tilbyder utroligt meget sikkerheds udstyre i deres biler som standard , hvor alt det sikkerheds udstyre skal tilkøbes hos de fleste andre bil mærker . Bortset fra det kan jeg heller ikke forstå , at en Kia Rio som er forhøjet med 4 cm med navn Kia Stonic ......, skal koste 40/50000 kr mere som en Rio . Jeg har glæde mig rigtig meget på den Stonic , og gik udfra en startpris omkring 150.000 kr , men sådan bliv det desværre ikke !!

Nu viser dine beregninger ca 14/15 km/l , hvad beregner så bilens computer i din bil ? passer det nogenlunde med dine beregninger , eller viser computer noget andet ?
Og er den computer i den ny Rio nu opsat til danske beregninger ? Den gammel Rio beregner jo l/100 km , sådan at der burde stå ca 7 liter gennemsnit forbrug i displayet .
I min bil er den computer alt for positiv . Den viser 5.5 liter/100 km , men faktisk hvis jeg regner gennemsnit forbruget ud efter tankning , bruger bilen 6.5 liter/100 km !
Og det er ireterende , at jeg derefter skal dele hver gang de 6.5 liter eller hvad den nu viser ....igennem 100 , for at komme på resultat 15.4 km/l .
Og der er jo forskel mellem bilens computer udregning af 18.2 km/l og den realistiske forbrug på 15.4 km/l !!!

Er den ellers kvik nok sådan en 1.0 motor ? har du også prøvet at køre den 1.2 84 HK inden køb ? Er der en mærkbar forskel efter din mening ?
Jeg selv har kun kørt engang en 3 cylinder Toyota Aygo , og der var start lyden og tomgang som en gammel øst tyske Trabant :)
Hvordan oplever du den 3 cylinder i din Rio ??

hilsen
Movie
Movie

Bilmærke og model: Kia Rio 1.2 Style Plus
Postnummer: 9300

Indlægaf MGH skrevet Tors 30 Nov, 2017 17:43

ThomasH skrev:ThomasH

Spritmonitor er god, den har jeg brugt før. Men synes man ser rigtig mange alt for gode eksempler derinde, men den er god til at give et indtryk af forbruget på stort set alle biltyper.

Movie skrev:Movie

Jo tak :)
Jeg var egentlig ikke klar over, at en Stonic er bygget på et Rio stel. Men det ser man jo mange steder, ligesom Ford Kuga er bygget på et Focus stel. Men jeg tænker, at man får vel en mere SUV følelse i en Stonic kontra en Rio, og det er vel lidt det man vil have, hvis man vælger en Stonic?
Jeg ved ikke om den nye Rio har bedre sikkerhedsudstyr end så mange andre biler i samme kategori. Er det ikke meget det samme? De praler godt nok lidt af, at karosseriet er bygget med 49% højstyrkestål tror jeg nok det var.

Jeg kan ikke lige huske hvad kørecomputeren skriver på displayet, men det kan jeg lige tage et billede af næste gang jeg bruger den. Man kan selv vælge om man vil have km/l. eller l./100. Det samme kan man med temperatur tallet, altså F eller C. Er ret sikker på, at du kan ændre det i din nuværende vil også.
Jeg har i en kort periode kørt i en Rio fra 2015/16 med 86 hk. Vi fik lov til, at låne den til en planlagt ferie, fordi de ikke kunne leverer den nye bil til tiden :evil: .. Der hvor jeg bemærkede den største forskel var på omdrejninger ved motorvejskørsel. Kan ikke huske om det var ved 110 eller 130 km/t jeg lavede sammenligningen, men der lå den nye Rio 500 rpm under den gamle. Det er jo en fordel iforhold til kabinestøj. Så det er ihvertfald et stort plus på den nye motor. Jeg synes den klarer det rigtig godt når man kører på en tilkørselsrampe eller vil overhæle, men nu kom vi også fra en Picanto hvor man virkelig skulle overveje sit næste træk :) Den nye 1.0 Rio er jo med en lille turbo, og det kan man godt mærke synes jeg. De 3 cylindre er nok bare en lyd man skal tilvende sig, men det lyder ikke dårligt i den her synes jeg. Man hører det egentlig ikke mere :)

Men vil helt klart anbefale dig, at du prøvekører den hos en forhandler. Du vil kunne mærke forskel med det samme :)
MGH

Indlægaf MGH skrevet Tors 30 Nov, 2017 17:45

Glemte lige at nævne, at den gamle rio har elendigt udsyn iforhold til den nye :mrgreen:
MGH

Indlægaf MGH skrevet Fre 01 Dec, 2017 16:19

Lidt opfølgning.
Husk, hvis du vil ændre på indstillingerne i kørecomputeren skal du have trukket håndbremsen for at få adgang til menuerne.
Ellers ser det ud som om, at kørecomputeren stemmer meget godt overens med det forbrug jeg selv har gjort mig :)

Billede
Vedhæftede filer
kk.jpg
(284.49 KB) Downloadet 150 gange
MGH

Indlægaf Movie skrevet Fre 01 Dec, 2017 18:58

Tror ikke at denne funktion er tilgængeligt i vores gammel Rio :( håndbremsen ??? og hvad skal man så derefter ?
Movie

Bilmærke og model: Kia Rio 1.2 Style Plus
Postnummer: 9300

Indlægaf MGH skrevet Ons 06 Dec, 2017 06:19

Movie skrev:Tror ikke at denne funktion er tilgængeligt i vores gammel Rio :( håndbremsen ??? og hvad skal man så derefter ?

Ja det ved jeg ikke :D Ved bare, at man ikke kan bladre mellem alle menuerne, hvis håndbremsen ikke er trukket :)
Jeg har lige læst i instruktionsbogen på den gamle rio, og der står faktisk at det ikke er muligt at ændre l./100km til km/l. Så det har nok kun været fra F til C grader jeg ændrede dengang :S Sorry :D
MGH

Tilbage til Kia Rio