Eco-Dymanic og batteriet

Spørgsmål, tips og debat der ikke vedrører en specifik model.

Eco-Dymanic og batteriet

Indlægaf Ole K skrevet Man 19 Okt, 2015 15:05

Jeg tror, at alle nye KIA har dette system nu. Derfor spørgsmålet her.
jeg er lidt usikker på om systemet vil virke til vinter. Mit kørselsmønster er nok ikke helt optimalt til dette. Mange korte ture og om vinteren mest bykørsel.
Det er jo ikke til at se om der er meget eller lidt strøm på batteriet. (Ved ikke om der er nogle modeller der har indbygget en måler/viser). ISG systemet virker kun når der er mere end 78% på batteriet, siger KIA. Men det har ikke virket hos mig i meget lang tid. Sidst var det efter en tur i Horsens for et par måneder siden. Den bruger vel også lidt strøm når den er slukket. Men hvor meget.
På et spørgsmål om parkering i lufthavnen under 14 dages vinterferie, har KIA anbefalet mig, at tage "memory" sikringen ud eller afmontere kablerne.
Men det er da noget brok at skulle stå og montere batterikabler i 10% frost og måske sent aften.

Derfor vil jeg gerne spørge om der er nogen der har haft problemer med manglende strøm til start når det er koldt. Og hvis der er, hvordan har I klaret det.

Håber på nogle indspil.

Mvh
Ole
Ole K

Geografisk sted: Aalborg
Bilmærke og model: Kia Venga 1,4 benzin intro edition
Postnummer: 9210

Re: Eco-Dymanic og batteriet

Indlægaf Ole S. skrevet Tirs 20 Okt, 2015 19:05

Selvfølgelig skal en så ny bil da kunne stå i 14 dage, og stadig kunne starte selvom der er -20 gr. :?

PS: Memory sikring aner jeg ikke hvad er. :roll:
Ole S.

Postnummer: 9240

Indlægaf M_N skrevet Tirs 20 Okt, 2015 19:26

Ole S. skrev: PS: Memory sikring aner jeg ikke hvad er. :roll:
Vedhæftede filer
Hukommelsessikring.jpg
M_N

Bilmærke og model: Kia Picanto 1.2 Active - 2011
Postnummer: 0

Indlægaf Ole K skrevet Ons 21 Okt, 2015 15:25

Ja jeg mener også, at det ikke skulle være et problem med henstand i 14 dage og så kunne starte i frostvejr.
Hvis man skal fjerne Memory-sikringen, så er det jo rart at vide om man så kan låse bilen og låse den op igen når man kommer
tilbage, og om de forskellige tyverisikringer stadig virker.

Hvis man er nødt til at vedligeholde-lade i løbet af vinteren, jamen strømmen i stikkontakterne kommer jo stadig for det meste fra forsile brændstoffer så det med at spare benzin ved ikke at lade batteriet er jo en fis i en hornlygte.

Når KIA kan finde ud af at styre lade strømmen så den kun lader ved motorbremse, så kan de også finde ud af at styre så den altid lader hvis batteriet kommer under et bestemt niveau.

Nej det er ikke godt nok KIA.

Men jeg ville egentlig gerne høre om der er nogen der har haft problemer og evt. hvordan de blev løst.

Mvh. Ole
Ole K

Indlægaf Ole K skrevet Lør 16 Sep, 2017 13:16

Hej igen
Jeg har nu kørt i 2 1/2 år med bilen og ESG har virket sammenlagt i 4-5 dage. Sidst i sommeren 2016. Selv lange ture synes ikke at lade strøm nok på batteriet. De sidste 2 gange jeg har været på værksted har de målt batteriet og det viste ca. 65-68 % strøm. Med en lader natten over virker den nogle få dage.

Jeg har været ude for en mærkelig oplevelse.
Når jeg kører langture (sjælden motorvej) bruger jeg altid fartpiloten.
Her i nærheden er der en lang ret stejl bakke som jeg passerer ret tit. Når nedkørslen begynder og fartpiloten står på 80 km/t (også kontrolleret med GPS) så når den lige over 90 km/t ved foden af bakken.

Hvis jeg slår fartpiloten fra lige efter nedkørslen er startet, så når den kun op på ca. 82 km/t ved foden af bakken. Hvorfor det?
Jeg tror det har noget at gøre med, at fartpiloten ikke lukker helt for benzintilførslen for at have den fornødne kontrol. Og hvis ladestrømmen til batteriet kun virker når benzinen er stoppet helt, så kan det måske forklare noget af den manglende opladning. Jeg har svært ved at finde anden forklaring. Måske andre ved noget mere?

Er der i øvrigt nogen der har et bud på hvor mange sekunder man skal køre med motorbremse for et opveje forbruget til startermotoren èn gang. (jeg ved godt, at omdrejningerne også betyder noget).

Mvh
Ole
Ole K

Indlægaf ThomasH skrevet Lør 16 Sep, 2017 13:38

Der er et par vigtige pointer vedr. ISG systemet på Kia biler.

Det virker kun, når der er ladet nok ekstra strøm på batteriet og diverse forhold omkring temperaturer, aircon, blæser mv. er opfyldt.

Bilen lader batteriet til normalt brug, fx start, ved kørsel, men aldrig ekstra til ISG. Der lades kun ekstra til ISG når der motorbremses. ISG skal ifølge Kia være en CO2 neutral ting, så strøm til ISG skal være ladet via motorbrems.

Der kan læses mere på deres hjemmeside:
http://www.kia.com/dk/content/faq/ - se under Ecodynamics.

Fx disse:

Idéen bag start/stop systemet
Start/stop systemet er aktiv når der er optjent overskud af strøm på batteriet. Overskud af strøm optjenes når bilen har en deacceleration, fx når bilen deaccelererer hen til et lyskryds. Under deaccelerationen bliver der ikke tilført brændstof til motoren "Fuel Cut" der betyder at bilens vægt trækker motoren rundt og derved trækker generatoren, som herved lader CO2 fri strøm på batteriet uden brug af brændstof. Når bilen har en deacceleration er det vigtigt at bilen bliver i gear, og foden fjernes fra koblingspedalen.

Hvorfor bliver der ikke optjent overskud af strøm på mit batteri når jeg kører langt med jævn fart?
Når der køres med jævn fart genererer generatoren præcis den strøm som der bliver forbrugt, dette gøres for at minimerer brændstofforbruget samt CO2 udledningen. Hvis generatoren skulle genererer overskud af strøm til batteriet under jævn kørsel ville dette kun kunne lade sig gøre ved at skrue op for generatorens ladestyrke og derved ville det være nødvendigt at tilføre motoren ekstra brændstof. Ideen bag start/stop systemet er, at systemet skal være aktiv ved hjælp af CO2 fri energi (opladning under deacceleration).

Er der nok strøm på batteriet til at starte min bil når A OFF kontaktens lampe lyser?
Ja, der er rigeligt strøm på batteriet. når A OFF kontaktens lampe lyser er det blot en information om at batteriet er på standard niveau.
Brugeravatar
ThomasH
Hjælpeadmin

Bilmærke og model: Kia cee'd 1.6 CRDi Premium (2013)

Indlægaf Ole K skrevet Søn 17 Sep, 2017 12:44

Hej Thomas
Tak for svaret. Jeg forstår på det du skriver, at bilen altid sørger for opladning til normalt brug (ca. 60-70%). Det var nok rart om KIA havde skrevet det mere klart i deres vejledning.
Så kan jeg tage det helt roligt til hverdag. Hvis bilen skal stå i længere tid kan jeg jo bare sætte laderen på natten over i forvejen.

Men du har ikke noget bud på hvorfor den moterbremser kraftigere når fartpiloten ikke er slået til?

Måske er der andre der har oplevet det, eller ved hvorfor?

Mvh
Ole
Ole K

Indlægaf ThomasH skrevet Søn 17 Sep, 2017 19:53

Hvis man kører mange småturer med mange starter, kan batteriet nok godt få behov for lidt ekstra ladning - men det er jo helt generelt for alle biler. Så under normale omstændigheder skal man ikke bekymre sig om det - heller ikke på en Kia med ISG :-)

Mht fartpilot, så gætter jeg på det samme som dig. Tror ikke den lukker helt af for brændstoffet.
Min gør det samme, så jeg slår den altid lige fra hvis bakken er stor nok ;-)
Brugeravatar
ThomasH
Hjælpeadmin

Bilmærke og model: Kia cee'd 1.6 CRDi Premium (2013)

Indlægaf Niels skrevet Lør 28 Okt, 2017 21:19

vedrørende isg, jeg har en kia venga 2015, da bilen blev købt virkede autostop ca. 95% af køre tiden nu virker den slet ikke og køremønstret er det samme,lader man den op så virker den ca 1 uge, har også ladet den op og kørt uden isg samme resultat. Jeg har målt ladespændingen den er 14,3 volt målt i strømstikket, uanset hvordan man kører eller den kører i tomgang. Værkstedet siger at man blot skal købe en lader, jeg er af den mening at så ny en bil skulle det være muligt at bilens udstyr kan holde den fuld opladet.
er der nogen som kan give en forklaring på dette eller komme med en løsningsforslag.
Niels

Bilmærke og model: Kia venga
Postnummer: 8230

Tilbage til Ikke-model specifikt