Kobling m.v.

MPV'ernes supermodel

Kobling m.v.

Indlægaf Ole K skrevet Lør 25 Feb, 2017 13:08

Jeg har nu haft min Venga 1.4 benzin i snart to år. Er ellers godt tilfreds med den, men der er nogle små problemer som jeg regner med at tage op med værkstedet når jeg snart skal til service.

Kobling ell.?
Den hugger i koblingen. Der lyder et ”klunk” ved tilkobling. Det er næsten umuligt helt at undgå det lige meget hvor forsigtig man er med gas og tilkobling.

Enkelte gange lyder det også sådan hvis den kører tilkoblet og med gas lige så motor og hjul følger. Når der så gives mere gas forekommer lyden enkelte gange. Det leder tanken hen på slør i trækstænger ?
Det var ikke noget der var der fra starten, men er kommet gradvis.

Servostyring.
Den ”napper” under særlige forhold.
Kørsel på motorvej – ca. 95 -100 km/t og fartpiloten slået til. Ud af lige vej skal der jo kun korrigeres meget lidt med rattet, men her er det lige som om servostyringen er faldet i søvn. Der skal bruges en del kræfter for at lave en lille korrektion. Det forsvinder når hastigheden ændres f.eks. Ved en overhaling. Når den er slut og bilen falder tilbage til den indstillede hastighed, så optræder ”trægheden” igen efter nogle sekunder.

Langsom kørsel
Kører meget ujævnt.
F.eks. på vores stillevej kører den helt jævnt ved tongangshastighed. Men hvis den så lige skal have et par hundrede omdrejninger mere så den kommer op på ca. 20 km/t så hopper helt vildt. Hvis der gives mere gas så forsvinder det. Det er mest udtalt når den er kold.

Er der nogen der har oplevet noget lignende. Hvis ja, hvad er der så gjort ved det.?

Det var måske noget der burde være under rubrikken "ikke modelspecifik" ?

Med venlig hilsen

Ole
Ole K

Geografisk sted: Aalborg
Bilmærke og model: Kia Venga 1,4 benzin intro edition
Postnummer: 9210

Serviceeftersyn

Indlægaf Ole K skrevet Søn 09 Apr, 2017 13:12

Så har jeg været til serviceeftersyn (2 år - ca. 19.500 km) hos Uggerhøj i Aalborg
Det var sådan set en god oplevelse. Bilen blev afleveret vasket og støvsuget.
Men det var lidt skuffende med de ting jeg påtalte.

"Klunk" ved gearskifte: Sådan er det desværre med de biler. Det er mest udtalt mellem 1. og 2. gear og mellem 4. og 5. gear.

Servostyring: De kunne ikke opleve det for den opførte sig som den skulle ved prøvekørsel.
Men nu har jeg selv prøvet på motorvej og det var væk. Den "nappede" ikke mere. Den eneste forskel på før og nu er, at der er lidt mere luft i hjulene. (2,2 før og 2,4 nu) Måske er det det der skal til. Jeg kører på Michelin Cross Climate helårsdæk.

Ujævn langsom kørsel: Ingen kommentarer

Derimod havde de sandblæst bremserne!! Efter 2 år. Det synes jeg er meget voldsomt. Men det hænger nok sammen med at bremserne ikke bruges så meget når motoren skal bremse mest muligt. Iøvrigt har ISG-systemet ikke været i kraft siden sidste sommer. Lampen tændes godt nok hver gang bilen stopper.

Så jeg manglede lidt mere udførlig forklaring på de forskellige punkter, men ellers ok værksted.

Mvh
Ole
Ole K

Geografisk sted: Aalborg
Bilmærke og model: Kia Venga 1,4 benzin intro edition
Postnummer: 9210

Tilbage til Kia Venga