Kvalitet af Kia's lak i forhold til stenslag

Kør Optima. Og få folk til at vende sig på gaden.

Kvalitet af Kia's lak i forhold til stenslag

Indlægaf EcoDynamic skrevet Ons 12 Apr, 2017 09:52

Halløj Optima-ejere
Efterlyser Optima-ejere der har problemer med uforholdsvis mange stenslag på sort-metallic lakeringen. Det er måske også et problem med andre farver, men det er primært sort-metallic jeg tænker på.
Jeg har en sort-metallic Optima og mit problem er at jeg synes den sort-metallic lakering suger stenslag til sig, efter hver vask finder jeg flere og flere stenslag. Det er underordnet hvilken side af bilen det er på, de kommer også på højre side som vender ind mod rabatten, normalt er front og venstre side mest udsatte.
Det skal siges at jeg er meget påpasselig med bilen, kører næsten aldrig på grusvej, når det sker foregår det i skridttempo. Kører udenom vejarbejder hvor der er spredt grus, overholder fartgrænserne, osv., osv.
Jeg har forsøgt at italesætte det ved Kia, men de siger at det er helt normalt, lakken er målt, den har den korrekte tykkelse. Efter over 25 år som bilejer har jeg aldrig nogensinde oplevet en bil med så ringe lak, jeg overvejer at kontakte FDM med henblik på en sag. Inden jeg gør det vil jeg undersøge om der er andre der har problemet, og om man måske kunne danne fælles front.
Jeg er klar over det er en svær sag da stenslag jo er udefrakommende, og bilen har jo uomtvistelig fået stenslagene, men det er som om de opstår ved meget let påvirkning.
I første omgang prøver jeg i Rio og Optima-forummet, er der bid prøver jeg i de andre forums også.
På min hvide Rio ser jeg ikke samme problem, men det skyldes muligvis at grundfarven er hvid, og at stenslag derfor ikke så nemt lyser op.
Lad mig høre hvis I har samme problemer.
Mvh. Søren
Brugeravatar
EcoDynamic

Bilmærke og model: Optima 2,0 MPI - Rio 1,1 CRDI
Postnummer: 6051

Re: Kvalitet af Kia's lak i forhold til stenslag

Indlægaf Torbenfuglsang skrevet Lør 22 Apr, 2017 21:07

Jeg har også en Kia optima i grå metal har også store problemer med stenslag har haft flere biler af
Andre mærker gennem mit liv hvor det ikk har været et problem. Min optima har kørt 30000km den har vildt mange stenslag sørgeligt kan kun forstille mig hvordan den vil se ud med bare 100000 km på bagen har kørt BMW før den havde næsten kørt 500000km inden jeg skilte mig af med den den havde ikk nær så mange stenslag som min Kia optima har med bare 30000 km på bagen træls det er ikk lige hvad man forventer af en Kia hvor de køre hårdt på deres gode garanti håber der er flere med problemet så vi kan gøre noget.
Mvh Torben Fuglsang 41440087
Torbenfuglsang

Bilmærke og model: Kia optima
Postnummer: 6541

Indlægaf EcoDynamic skrevet Søn 23 Apr, 2017 19:31

Hej Torben
Det lyder som samme problem som jeg har, desværre er der nok ikke mange aktive på dette forum, overvejer at lave en facebook-gruppe for at se om man kan trække flere Kia-ejere med dårlig lak til den vej fra. Uanset hvad, så vil jeg forsøge at tage kontakt til de Optima-ejere jeg møder, der kører 3-4 stykker i Kolding, mener der ialt er solgt ca. 180 på landsplan.
Hvis jeg kommer i nærheden af dit postnummer kan det være jeg giver dig et kald og kigger forbi, du er naturligvis også velkommen hvis du er i nærheden af Kolding.
Jeg lader høre fra mig hvis der er ny udvikling i sagen. Nedenfor et par billeder af stenslagene, de er ikke ret store, og der er vel 5-6 stykker på hver pladedel, bortset fra tag og bagklap.
Mvh. Søren

IMG_5210.JPG

IMG_5212.JPG
Brugeravatar
EcoDynamic

Indlægaf Kia jomfru skrevet Tors 17 Aug, 2017 18:50

Jeg har et par stenslag i kanten over forruden.
Troede at det var insekter.
Men kan se at det faktum er rust..
Det er sku lidt dårligt.

Mvh.
Kia jomfru

Bilmærke og model: Kia Rio
Postnummer: 7500

Indlægaf EcoDynamic skrevet Tors 17 Aug, 2017 21:46

Stenslag over forruden tror jeg desværre er en Optima svaghed. Jeg har selv et enkelt stenslag, dvs. jeg er ikke helt sikker på det er forårsaget af et stenslag. Kia har afvist en reklamation med henvisning til at det er et stenslag, en udbedring af stenslaget koster ca. 6500,- idet hele taget skal males om.
Umiddelbart kan jeg godt se at det ligner et stenslag, men jeg tror lakering eller konstruktion er fejlbehæftet. Jeg har forsøgt at finde andre Optima'er for at sammenligne, jeg har indtil videre kun fundet 2 brugte ved en forhandler, de er under to år gamle og har kørt omkring 50.000 km. Begge Optima'er er sorte, og den ene (med flest kilometer) havde 8-10 væmmelige "stenslag" henover forruden, den anden havde 4-5 "stenslag", se billeder nedenfor. Jeg har ALDRIG set så voldsomme stenslag på nogen biler jeg har haft, det er meget usædvanligt. Jeg har også en Rio, og der er problemet ikke tilstede, jeg har tjekket forruder på Ceed'er, andre Rio'er, andre bilmærker hvor ruden ligger under forkanten af taget, ingen problemer, jeg er overbevist om at det er lakering eller konstruktionsfejl, men det kan ikke bevises.
Jeg har haft fat i FDM, men de vil ikke tage sagen før der foreligger en såkaldt "gittersnit-test", en vedhæftningstest der viser noget om hvor godt lakken hæfter, jeg overvejer p.t. at få lavet sådan en test.
Desværre hører jeg ikke rigtig fra andre Optima-ejere, men så snart jeg ser en på en p-plads bliver den tjekket og mit visitkort bliver efterladt, jeg kan kun opfordre andre til det samme, vi bliver nødt til at danne fælles front hvis der skal ske noget. Hvis der tages billeder af brugte Optima'er ved forhandlere, så tag lige et billede af stelnummeret også, det står i nederste venstre hjørne af forruden.

IMG_5819.JPG
(556.01 KB) Downloadet 13 gange

IMG_5812.JPG
(546.71 KB) Downloadet 12 gange

IMG_5820.JPG
(538.31 KB) Downloadet 10 gange

Der kan kun uploades 3 billeder her, så resten ligger i en dropbox-folder her:
https://www.dropbox.com/sh/ewn823oxq4nzans/AACN4kU1VdMplahYLQsc2ZsLa?dl=0
Brugeravatar
EcoDynamic

Indlægaf Kia jomfru skrevet Fre 18 Aug, 2017 14:37

Har nøjagtig det samme problem.
Skal hive nogle billeder op når bilen er på matriklen igen.
Jeg havde faktisk ikke set at der var stenslag. Før jeg så noget brunt der som ikke ville gå af i vasken.
Hvilket viste sig at være rust.
Umiddelbart ser det ud som der kommer et lille stenslag og så eksploderer rusten.
Har fået byttet forruden engang.
Og nu er der igen et voldsomt stenslag i den.
Har aldrig nogensinde i mit liv havt så mange stenslag før i ruden.
Regulær lorte kvalitet.

Mvh
Kia jomfru

Bilmærke og model: Kia Rio
Postnummer: 7500

Tilbage til Kia Optima incl. SW