Kia Niro opladning

Skabt som crossover. Født som hybrid

Kia Niro opladning

Indlægaf Nironoob skrevet Tirs 05 Dec, 2017 17:06

Hej alle sammen.

Jeg har kig på en Kia Niro PHEV, men døjer meget med at finde ud af hvilke muligheder man har i forbindelse med at oplade den?

Kan se Clever kan tilbyde en ladestation, men er det den eneste mulighede?

Jeg ved der er en nød lader med i købet, men hvor meget må/kan den bruges?

Nogen der er klogere end jeg er? kan ikke umiddelbart google mig frem til svaret.

Takker.
Nironoob

Bilmærke og model: Kia Niro PHEV
Postnummer: 9500

Re: Kia Niro opladning

Indlægaf cbo skrevet Tirs 05 Dec, 2017 19:14

Du kan få installeret en Clever ladestation derhjemme. Du kan købe et Clever ladekort, så du kan lade ved Clevers ladestandere rundt omkring i landet. Eller begge dele (Clever Unlimited).

"Mormor-stikket" er så vidt jeg har forstået en nødløsning. Ifølge en Kia-sælger, så trækker bilen strøm svarende til 11 store køleskabe på fuld køl med åben dør (i.e. fuld skrald på kompressoren). Det kan tage livet af en ældre el-installation eller i bedste fald sprænge en sikring. Ladning bør ske under opsyn og man skal afbryde hvis noget begynder at ryge eller lugte brændt. Men måske vil han bare gerne sælge noget Clever :D

Manualen indikerer dog også, at "mormor-stikket" er en nødløsning. F.eks. står der: "Kompensationslader: Må kun bruges i nødsituationer" (se her: http://ipaper.ipapercms.dk/KiaMotorsDanmark/Instruktionsbger/Nyemodeller/hevphevev/)
cbo
---------------------------------------------
Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)
cbo

Bilmærke og model: Kia Ceed SW CRDI Exclusive, 1.6 115 hk Ã¥rg. 2010
Postnummer: 5240

Indlægaf cbo skrevet Tirs 05 Dec, 2017 19:18

....når vi nu er ved det...

Som jeg lige kan se det, så er det ikke alle offentligt tilgængelig ladestandere, der har et stik monteret. Har man brug for at have et Type2 til Type2 stik med i bagagerummet?
cbo
cbo

Indlægaf dyff skrevet Tirs 05 Dec, 2017 21:39

Ja hvis man skal lade ved offentlige ladere skal man bruge et type 2 til type 2 stik. Det følger med hvis man køber den dyre clever løsning (12.500).
Største fordel ved den dyre clever løsning er dog billigt "fri" strøm (299 om måneden).
Ærgeligt administrator endnu ikke har svaret på de indlæg som bliver låst. Her var lade løsning diskuteret
dyff

Bilmærke og model: VW Jetta
Postnummer: 3000

Indlægaf Nironoob skrevet Ons 06 Dec, 2017 11:27

Jeg kan godt se at Clever har en fin løsning til dette, 299 kr. om måneden og så bliver man refunderet forbrug derhjemme med 2,3 kr. pr. kwh., men er det installationen som koster 12.500 kr.?

Er der andre udbydere i kender til?

Jeg havde jo nok håbet at man "bare" :) kunne få monteret et stik, almindelig eller kraft, og så bare i bilen med det, jeg ved godt at det nok ikke var helt så simpelt, men der er ikke en "hjemme løsning"?
Nironoob

Postnummer: 9500

Indlægaf dyff skrevet Ons 06 Dec, 2017 16:00

Jeg forsøger at gengive noget af det jeg skrev i det indlæg som er ødelagt :-(

Ja clever's løsning koster 12.500 kr. i oprettelse, det dækker følgende:
- Opsætning af boks inkl. kabelføring til eltavle (vist nok noget længere kabel end normal installation)
- Type2 til type2 kabel til når der skal lades på offentlig stander
- Nedtagning af ladeboks når/hvis man opsiger abonnement

Derudover koster 299 (Hybrid) om måneden, løsningen skal bestilles sammen med bil gennem Kia (clever returnere 2,3 pr Kwh forbrugt hjemme)
Løsningen giver ubegrænset strøm i clever netværk inkl. hjemme (med returneringen nævnt ovenfor).

Der er en anden storspiller på markedet e-on men de har ingen specifik løsning til hybridbiler og dermed kun dyrere abonnement (omkring 500 kr.).

Jeg er fortsat i tvivl om man skal ligge de 12.500 i oprettelse og have "billigt" abonnement til 299 om måneden. Jeg tror umiddelbart at jeg vil bruge mere end 300 kr om måneden i strøm, men hvis de 12.500 medregnes tror jeg tilbagebetalingstiden er lang.
dyff

Indlægaf Christian L skrevet Ons 06 Dec, 2017 21:31

Man kan vælge clevers løsning, eller selv finde en type2 lader. Google type2 lader, og du finder 2 leverandører ihvertfald. Prisen på en sådan starter ved 5100 med 4 meter kabel, og de 3,7 kw, som bilen kan klare.
Dertil kommer så elektriker og installation af boksen. Jeg har selv valgt denne løsning, men venter stadig på levering af min lader, så kan ikke give input på, om det er ok endnu.

Vær opmærksom på, at har du jordvarme, varmepumpe eller solceller på taget, vil du nok ikke kunne tegne det abonnement hos Clever du skriver om. Jeg har jordvarme, og dermed reduceret el afgift på alt over 4.000 kw, og så kan Clever ikke få refusion fra staten.

Lige nu bruger jeg "mormor" laderen. Den smider jeg i et 16 amp 220 V stik, og en fuld opladning tager ca. 3 timer og 20 minutter. Vær opmærksom på, at mormor laderen slår fra efter 3 timer af sikkerhedsmæssige hensyn.

Håber du kan bruge dette input til noget.

M.v.h.
Christian
Glad indehaver af en Kia Niro PHEV Advanced
https://www.youtube.com/channel/UCa6GdR ... 7UjZA-fTdA
Christian L

Postnummer: 5700

Indlægaf cbo skrevet Tors 07 Dec, 2017 08:20

Nironoob skrev:Jeg kan godt se at Clever har en fin løsning til dette, 299 kr. om måneden og så bliver man refunderet forbrug derhjemme med 2,3 kr. pr. kwh., men er det installationen som koster 12.500 kr.?

Er der andre udbydere i kender til?

Jeg havde jo nok håbet at man "bare" :) kunne få monteret et stik, almindelig eller kraft, og så bare i bilen med det, jeg ved godt at det nok ikke var helt så simpelt, men der er ikke en "hjemme løsning"?

Du kan vel sådan set godt få monteret et alm. stik, bare du sikrer dig at din elinstallation kan holde til det. Christians erfaringer viser jo at det godt kan fungere.

Du kan også købe en Kia Optima, så skal du ikke betale for installationen af Clever-laderen :)
cbo
cbo

Indlægaf Thor skrevet Tors 07 Dec, 2017 16:16

Et godt forslag (syntes jeg) hvis man primært vil lade hjemme. En ladestander kan lejes eller købes hos EVbiler.dk Det er en Ratio Electric ladeløsning https://evbiler.dk/produkt-kategori/ev-lader/
Den er væsentlig billigere at leje end Clever, men der gives ikke mulighed for at lade ud over der hjemme. Oprettelse 2.500 kr, depositum 1.000 kr og 50 kr. pr. md. Man får 1 kr. retur pr. kW
Hvis man vil købe ladestanderen koster den ca. 4.500 kr. Ved Clever løsningen er 3 faset installation med i prisen. Dette er dog kun relevant hvis man tænker på fremtidig brug. Niroen kan kun lade med 1 fase.
Thor

Indlægaf Christian L skrevet Tors 07 Dec, 2017 21:25

Thor skrev:Et godt forslag (syntes jeg) hvis man primært vil lade hjemme. En ladestander kan lejes eller købes hos EVbiler.dk Det er en Ratio Electric ladeløsning https://evbiler.dk/produkt-kategori/ev-lader/
Den er væsentlig billigere at leje end Clever, men der gives ikke mulighed for at lade ud over der hjemme. Oprettelse 2.500 kr, depositum 1.000 kr og 50 kr. pr. md. Man får 1 kr. retur pr. kW
Hvis man vil købe ladestanderen koster den ca. 4.500 kr. Ved Clever løsningen er 3 faset installation med i prisen. Dette er dog kun relevant hvis man tænker på fremtidig brug. Niroen kan kun lade med 1 fase.

Tak for dit link, men jeg kan intet se om leje af boksen på deres hjemmeside ? Er jeg blind, eller har de fjernet den mulighed ?

M.v.h.
Christian
Glad indehaver af en Kia Niro PHEV Advanced
https://www.youtube.com/channel/UCa6GdR ... 7UjZA-fTdA
Christian L

Postnummer: 5700

Indlægaf Thor skrevet Fre 08 Dec, 2017 21:05

Nej, deres lejeløsning er sprit ny :) Jeg har fået info om den via mail fra dem - så ring dem op eller mail.
Thor

Indlægaf Thor skrevet Fre 08 Dec, 2017 21:11

Se mit forslag af 5 dec længere nede :)
Ratio Electric ladeboks med type 2 stik. Se boksene her: https://evbiler.dk/produkt-kategori/ev-lader/
Det er en meget billigere løsning - der dog kun lader fra 1 fase. Niro kan kun lade fra 1 fase under alle omstændigheder, så de 3 faser som Clever leverer er til brug for fremtidige biler.
Thor

Indlægaf Thor skrevet Fre 08 Dec, 2017 21:13

Nironoob skrev:Hej alle sammen.

Jeg har kig på en Kia Niro PHEV, men døjer meget med at finde ud af hvilke muligheder man har i forbindelse med at oplade den?

Kan se Clever kan tilbyde en ladestation, men er det den eneste mulighede?

Jeg ved der er en nød lader med i købet, men hvor meget må/kan den bruges?

Nogen der er klogere end jeg er? kan ikke umiddelbart google mig frem til svaret.

Takker.

Se længere nede : Ratio Electric ladeboks med type 2 stik. Se boksene her: https://evbiler.dk/produkt-kategori/ev-lader/
Thor

Indlægaf Lars skrevet Lør 09 Dec, 2017 16:11

Det bliver e.on til mig til sin tid.

Cleverkunder er ikke glade kunder, hvis man læser anmeldelser. Clever er dyrere end e.on, som koster 279 kr./md. E.on har en målrettet løsning til plugin hybrider under 10 kWh. Clever er afsindigt dyre med installationsomkostninger. Har man et 16 A CEE stik på 400 v, kan man få boksen ved e.on til 1295 kr. og selv montere den. Har man ikke et stik, kan en elinstallatør montere det til et rimeligt beløb afhængigt af forholdene. E.on har flere ladestandere end Clever.

Som sagt: Valget er i mine øjne let.

Mvh
Lars
Lars

Geografisk sted: Ã…rhus.
Bilmærke og model: Kia Cee'd 1.6 crdi SW

Indlægaf dyff skrevet Søn 10 Dec, 2017 10:45

Har også kigget på e.on men kan slet ikke finde de priser og "målrettet plugin hybrid" løsning på e.on's hjemmeside som du beskriver.
Kan du evt. komme med et link. Vil da helt klart også foretrække billigste løsning.

Redigeret fandt selv link til sidst: https://www.eon.dk/privat/strom-til-din-elbil/all-inclusive1.html :-)
dyff

Næste

Tilbage til Kia Niro Hybrid