Nogen prøven en Optima PHEV?

Optima som hybrid

Nogen prøven en Optima PHEV?

Indlægaf cbo skrevet Fre 20 Okt, 2017 19:31

Har nogen prøvet den nye Kia Optima SW PHEV? Jeg går og venter på at Nellemann her i Odense får en (sedan eller SW) klar til en prøvetur. Når man kigger priser ser det ud til at man kan få en forfærdelig masse bil for sine penge med en Optima PHEV, også sammenlignet med en Niro
cbo
---------------------------------------------
Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)
cbo

Bilmærke og model: Kia Ceed SW CRDI Exclusive, 1.6 115 hk Ã¥rg. 2010
Postnummer: 5240

Re: Nogen prøven en Optima PHEV?

Indlægaf guapost skrevet Man 13 Nov, 2017 20:04

cbo skrev:Har nogen prøvet den nye Kia Optima SW PHEV? Jeg går og venter på at Nellemann her i Odense får en (sedan eller SW) klar til en prøvetur. Når man kigger priser ser det ud til at man kan få en forfærdelig masse bil for sine penge med en Optima PHEV, også sammenlignet med en Niro

Jeg var i Malmø og prøve SW'en for nogle måneder siden. Den er FED at køre i. Ikke nogen Tesla, men dejlig stor og rummelig. Bagagerummet er "kun" 440L men det er nu rigeligt stort synes jeg. Synes til gengæld det er for småt i sedan'en. Der er enorm benplads ved bagsædet og og så er den jo spækket med udstyr. Prisen nyder godt at både batteri-fradrag samt et stort fradrag efter de nye afgiftsregler grundet bl.a. forbrugstal og sikkerhedsniveau.

Jeg synes også Niroen ser spændende ud i PHEV, men bagagerummet bliver for småt til mig. Jeg kan godt li' SUV'er pga. siddehøjden, men jeg valgte Optimaen da jeg synes der er mere "bang for the buck". Regner med at få den i januar. :)
Optima SW PHEV 2018 & Hyundai Ioniq EV 2017
Brugeravatar
guapost

Geografisk sted: Roskilde
Bilmærke og model: Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 4000

Indlægaf cbo skrevet Man 13 Nov, 2017 21:13

I weekenden fik vi prøvet en Optima SW PHEV hos Nellemann i Odense. Der var fuldt opladet batteri, så vi fik lejlighed til også at bruge den som el-bil.

Minus:
- Som med Niro PHEV, så synes jeg affjedringen i bagenden er følsom over for "vaskebrædt" riller i vejen. Optimaen håndterer det bedre end Niro, så det er til at leve med.
- Hjulbrønden under bagagerummet er fuldt op med batteri, så jeg savner steder at lægge småting. Bunden er også hævet lidt og stjæle en smule af højden. Men man har stadig et stort stationcar bagagerum, så det er også til at leve med.
- Varmepumpe? Ifølge Nellemann, så har Optima PHEV en varmepumpe/elvarmer, men jeg synes nu ikke jeg mærkede meget til den. Benzinfyr måske en idé? Tilføjet 26/11 2017: Ifølge en forhandler har Optima et elektrisk varmeelement, som laver varm luft med det samme, når man starter bilen. Men ved lave temperaturer vil benzinmotoren også starte. Der er ikke plads til benzin-fyr.
- Jeg har ikke råd til at købe en NU!

Plus:
- Drivlinjen med automatgear, benzinmotor og elmotor virker bare. Skift mellem EV og Hybrid virker også perfekt
- Installation af oplader fra Clever er med i prisen, abonnement er 299,- mdl. og man får 2,30 kr. retur pr. kwh. (tilføjet 26/11 2017
- Der er skub i den bil - både ved lavere hastigheder på ren el og når begge motorer giver den fuld skrald
- Den må slæbe 1500 kg. Men hvis man putter mere end 1200 på krogen skal man have et B/E kørekort - Optima SW PHEV er også en tung bil! Med batteriet over bagakslen og tilbøjeligheden til at affjedringen kæmper lidt med tværgående riller på vejen, så kunne jeg også godt være lidt nervøs for hvad den siger til at få ekstra 75 - 85 kg på kuglen
- Den fungerer rigtig godt som elbil. Jeg har altid syntes at elbiler er fede at køre i - den gamle diesel-Ceed føles lidt som et eller andet retro-produkt, når man skifter tilbage.
- Da fruen kørte bilen endte hun i en motorvejskø med stop-and-go. Hun sad og smågrinede hele tiden med tanke på hvor bøvlet det kan være i en diesel-Ceed med manuelt gear. Her er det helt uproblematisk. Det understreger at Optima'en er utrolig afslappende at køre i. Jeg ved ikke om den adaptive fartpilot går helt ned til 0 km/t, men den går langt ned og virker rigtig godt.
- Det er alt i alt bare en lækker vogn - jeg synes man får enormt meget bil for pengene.
Sidst rettet af cbo Søn 26 Nov, 2017 17:09, rettet i alt 2 gange.
cbo
---------------------------------------------
Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)
cbo

Bilmærke og model: Kia Ceed SW CRDI Exclusive, 1.6 115 hk Ã¥rg. 2010
Postnummer: 5240

Indlægaf Martinrise skrevet Søn 19 Nov, 2017 18:31

Har bestilt en d. 28/10, og var endelig ude at testkører den idag..... nøj der er lang tid til marts/april hvor kia kan levere.... (har bestilt i rød, med dabradio, mørke bagruder, og blindspot) så den skal åbenbart helt fra Korea og lige samles først...
Martinrise

Bilmærke og model: Bestilt, Kio Optima Sw PHEV
Postnummer: 8300

Indlægaf Wee skrevet Tirs 21 Nov, 2017 21:41

cbo skrev:I weekenden fik vi prøvet en Optima SW PHEV hos Nellemann i Odense. Der var fuldt opladet batteri, så vi fik lejlighed til også at bruge den som el-bil.

Jeg ved ikke om den adaptive fartpilot går helt ned til 0 km/t, men den går langt ned og virker rigtig godt.

Til forskel fra Niro PHEV går optima'en ned til 0, man kan herefter starte igen, enten ved at trykke +/res på rattet, eller træde på speeder.
----------------------------------------
Jeg er ceed fan, hva’ fan er du?

Racing on the streets is like competing in the special olympics -
it doesn't matter if you win, you're still a retard.
Billede
Brugeravatar
Wee

Geografisk sted: Nordsjælland
Bilmærke og model: Kia Ceed 1,6 CRDI EX
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=159482
Postnummer: 3200

Tilbage til Kia Optima Plugin hybrid