4 års status

Kias bud på en lille bybil.
Besvar
Brugeravatar
TommyN
Indlæg: 113
Tilmeldt: søn 21. jul 2013 16:27
Bilmærke og model: Kia Picanto 1,2 Motion Plus
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/galleri/297798 ... otion_plus
Geografisk sted: Randers

4 års status

Indlæg af TommyN » man 12. mar 2018 16:12

Vi har haft vores Motion Plus Eco siden august '13 og har rundet 130.000 km.

Der er blevet skiftet bremser bagpå. Klodser samt skiver da det var blevet rykket skævt efter at have sat sig fast da den har holdt parkeret mens jeg var på arbejde. Ingen garanti dækker her.
Støddæmperne foran er skiftet. De blev utætte og mistede al virkning. Ingen garanti dækkede her.
Aircon virker ikke længere. Den er begyndt at skurre metallisk selvom den næsten lige er blevet serviceret. Ingen garanti dækker her.
Gummiet på nøglen er krakeleret og i stykker. Ingen garanti dækker her.

7 års garanti på papiret er da super duper, men den dækker jo ikke noget af det der går i stykker på vognen.
Far er ikke sur. Far er skuffet..
Billede

Brugeravatar
Kia T2
Indlæg: 73
Tilmeldt: ons 17. jan 2018 19:00
Bilmærke og model: Kia Sportage 1,7 CRDI Advance Edition 2017
Postnummer: 9800

Re: 4 års status

Indlæg af Kia T2 » tirs 13. mar 2018 13:29

Hmmm Så er 7 års garanti jo ikke meget værd..... hvornår skal den så dække ????
TommyN skrev:Vi har haft vores Motion Plus Eco siden august '13 og har rundet 130.000 km.

Der er blevet skiftet bremser bagpå. Klodser samt skiver da det var blevet rykket skævt efter at have sat sig fast da den har holdt parkeret mens jeg var på arbejde. Ingen garanti dækker her.
Støddæmperne foran er skiftet. De blev utætte og mistede al virkning. Ingen garanti dækkede her.
Aircon virker ikke længere. Den er begyndt at skurre metallisk selvom den næsten lige er blevet serviceret. Ingen garanti dækker her.
Gummiet på nøglen er krakeleret og i stykker. Ingen garanti dækker her.

7 års garanti på papiret er da super duper, men den dækker jo ikke noget af det der går i stykker på vognen.
Far er ikke sur. Far er skuffet..
Mine biler:
Kia Sportage 1,7 CRDI Advance Edition 2017
Kia Cerato 1,6 LX 5D 2005
Tidligere biler:
Kia Sephia 1,5 GTX 1998
Renault Scenic 1,5 DCI 2011

Brugeravatar
TommyN
Indlæg: 113
Tilmeldt: søn 21. jul 2013 16:27
Bilmærke og model: Kia Picanto 1,2 Motion Plus
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/galleri/297798 ... otion_plus
Geografisk sted: Randers

Re: 4 års status

Indlæg af TommyN » tirs 13. mar 2018 18:29

Ja, det ved jeg heller ikke. Jeg prøvede ellers at presse lidt på men blev blankt afvist.
Billede

Brugeravatar
Kia T2
Indlæg: 73
Tilmeldt: ons 17. jan 2018 19:00
Bilmærke og model: Kia Sportage 1,7 CRDI Advance Edition 2017
Postnummer: 9800

Re: 4 års status

Indlæg af Kia T2 » ons 14. mar 2018 10:49

Er du medlem af FDM ? Så ville jeg lige kontakte dem hvis jeg var dig, de er altid parate til at hjælpe deres medlemmer, og lige så ´snart at FDM er med så er der mange forhandlere/værksteder der lige pludselig god kan finde ud af det og vil gerne reparere på garantien.. :wink:
TommyN skrev:Ja, det ved jeg heller ikke. Jeg prøvede ellers at presse lidt på men blev blankt afvist.
Mine biler:
Kia Sportage 1,7 CRDI Advance Edition 2017
Kia Cerato 1,6 LX 5D 2005
Tidligere biler:
Kia Sephia 1,5 GTX 1998
Renault Scenic 1,5 DCI 2011

Brugeravatar
TommyN
Indlæg: 113
Tilmeldt: søn 21. jul 2013 16:27
Bilmærke og model: Kia Picanto 1,2 Motion Plus
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/galleri/297798 ... otion_plus
Geografisk sted: Randers

Re: 4 års status

Indlæg af TommyN » ons 14. mar 2018 13:28

Nej, det er jeg ikke.
Kia T2 skrev:Er du medlem af FDM ? Så ville jeg lige kontakte dem hvis jeg var dig, de er altid parate til at hjælpe deres medlemmer, og lige så ´snart at FDM er med så er der mange forhandlere/værksteder der lige pludselig god kan finde ud af det og vil gerne reparere på garantien.. :wink:
Billede

mogensl
Indlæg: 64
Tilmeldt: man 20. okt 2014 15:14
Postnummer: 0

Re: 4 års status

Indlæg af mogensl » tors 15. mar 2018 10:33

Uddrag af garantibestemmelserne http://ipaper.ipapercms.dk/KiaMotorsDan ... ikontrakt/ :
3. UNDTAGELSER FOR GARANTIEN 3.1. Sliddele såsom dæk, kileremme, pærer, glas, viskerblade, sikringer, bremsebelægninger, bremseskiver/tromler, alle former for filtre, dæksler, koblingsdele f.eks. belægning og leje, olier, tændrør mv., medmindre at årsag til udskiftning er forårsaget af eller en direkte følge af anden reklamationsberettiget reparation.
Bagbremserne er et svagt punkt, fordi skivebremser bag er så udsatte for fugt og skidt og ikke bruges nok. Det kan man kompensere for ved at undlade at bruge håndbremsen, hvis bilen i længere tid holder på et plant område samt ved at bremse rusten af skiverne ved let, kontrolleret bremsning med håndbremsen, så fugt og rust forsvinder. Hvis bilen bruges daglig, og bremserne motioneres tilstrækkeligt, opstår problemerne ikke, men noget skrammel er det i en fugtig, saltmættet dansk vinter. Det gælder for de fleste bilmærker. En god bekendt ofrer formuer på udskiftning af skiver på sin store og dyre Mercedes, fordi den kører for lidt. Det giver gravrust på de næsten nye skiver = udskiftning af skiver og klodser med jævne mellemrum.

FDM.s vurdering af Kia.s garanti: https://fdm.dk/alt-om-biler/dine-rettig ... aranti-kia og generelt: https://fdm.dk/alt-om-biler/dine-rettig ... bilmaerker

Er støddæmpere en sliddel? Nogen vil mene, at det er de ikke. FDM mener noget andet: https://fdm.dk/node/7976 .Det gør værkstederne formentlig også. Hvis en sliddel har fabrikationsfejl, gælder garantien selvfølgelig. Der er blot et problem med at bevise det, og det vil være vanskeligt på en støddæmper, der har kørt 130.000 km. Jeg kender en, som kan slide en kobling op på under 20.000 km. Og en, som kan smadre støddæmperne længe før forventet. Han bor på en landejendom med en laaang grusvej med mange huller.

Al garanti er selvfølgelig afhængig af, at serviceplanen er overholdt, men det går jeg ud fra er tilfældet. Vi tilkøbte en serviceaftale for netop at undgå ørkesløse diskussioner med værkstedet, om hvad garanti egentlig dækker. Jeg er bange for, at et medlemskab af FDM ikke vil hjælpe i de nævnte tilfælde, men nogle værksteder er måske mere imødekommende end andre. Nogen her i forum har haft held til at få skiftet nøglen på garantien, andre ikke. Er nøglen en sliddel? Tjah...

Efter 44.000 km og 3½ (2014 model) år har vi ikke haft andet end fornøjelser af Picantoen, men hvis vi ikke havde haft serviceaftalen, kan det godt være, vi selv var kommet til at betale for lidt ekstra service på bageste skiver, som måtte have lidt kærlig pleje og slibning sidste vinter.

Besvar