Donkraft på bagbro hvor uden at skade?

Kias bud på en lille bybil.
Besvar
mogensl
Indlæg: 75
Tilmeldt: man 20. okt 2014 15:14
Postnummer: 0

Donkraft på bagbro hvor uden at skade?

Indlæg af mogensl » ons 15. maj 2019 13:07

Kan man uden problemer løfte bagdelen på en Picanteo TA 2014 på bagbroen med en værkstedsdonkraft? I bekræftende fald: hvor skal donkraften anbringes på bagbroen, når begge bagpoter skal forlade jordens overflade på samme tid? På midten, jo, men er der andet at tage hensyn til, når man skal ind under dyret. Jeg har en rigtig gummiklods til formålet monteret på donkraften. Man skulle nødig ridse...

Situationen er, at dette herlige køretøj, der har rundet 50.000 km, i dag var til rustbeskyttelseskontrol hos FDM (det var gratis for medlemmer!). Den fik en komplet behandling som ny i 2014 hos SUVO. Dommen var klar: Efter 4½ år, var der ikke noget at komme efter. Eneste bemærkning var, at bagbroen - som nok holder alligevel i bilens levetid på grund af godstykkelsen - kunne trænge til behandling. Det kan jeg selv klare med en spraydåse. Hvis jeg kan hejse den op sikkert, både mekanisk og kropsligt. Selv en Picanto kan give vejrtrækningsproblemer, hvis donkraften svigter. Min værkstedsdonkraft klarer 2,5 tons og stammer fra mine 11 år som perlegrusmekaniker med en 1972 Ford Granada GLX 2,6 Coupé. Med soltag. Det var tider.... Det var tilbage i 70.erne og op til 90.erne, hvis nogen skulle spørge. Jeg arvede den efter min salige enkemoder, som var ved at blive ruineret af et den gang noget mærkværdigt og autoriseret værksted (på Fyn tør jeg afsløre), som skrev regninger, som man skulle være komplet teknikspasser for at betale. Det var lillemor. Hold bøtte hvor hun blev snydt. Ind til jeg fandt ud af, hvad dette velanskrevne autoriserede værksted levede af. Heldigvis har vi siden fået FDM og bedre kontrol. Og heldigvis også bedre moral. Jeg har intet at klage over hos mit Kiaværksted.

Vidste I, at der for mange år siden blev offentliggjort en undersøgelse, der viste, at ofrene for perlegrusmekanikeri, altså folk der ligger og roder under deres gamle biler med en dårlig donkraft og/eller uden ekstra sikkerhed som bukke (børn elsker at dreje på ting, der kan bevæge sig...og donkrafte egner sig kun til plane overflader)? Det var ingeniører og mekanikere, som typisk blev mast af deres egne køretøjer. De er blevet klogere, vil statistikken sikkert vise. Nu om dage kravler meget få mennesker rundt under deres biler. Jeg vil forsøge mig - igen. Det var tiden før IT-revolutionen. Jeg skal nok holde nallerne væk fra alle de nymodens elektronhjernestyrede gadgets, som fuldstændig har ødelagt hjemmemekanikerens arbejdslyst. Det er helvedes dyrt at rykke i de forkerte ledninger nu til dags.

Fik jeg nævnt, at min nuværende kone (af 1. ægteskab) og jeg er blevet enige om, at med vores fremskredne alder som folkepens.er har truffet en væsentlig beslutning i livet: Vi beholder vores Kia Picanto TA 2014, til den ikke kan mere. Så om et par år skal den have en supplerende rustbeskyttelse, så den kan holde til de 250-300.000 km, den anslået er god for i følge vores gode ven og tidligere, nu pensioneret, Kiaforhandler, som jeg har fuld tillid til. Den påstand blev i dag bekræftet af den gode bilsynsmand hos FDM, som foretog rusteftersynet. Også efter en 160 km motorvejstur i dag med 140 km/t (godt nok på speedometeret). Vi holder meget af vores Picanto. Man bliver i godt humør på de små veje. Det gør vores 3 børnebørn også. De elsker Picanto. Der er plads til alle tre. Og min nuværende kone og så mig.

Fik jeg fortalt, at den er hvid? Og at det er sparemodellen uden fjernbetjent centrallås og radio? Så er der den ting mindre, der kan gå i stykker. Dog har vi fået en radio til små penge installeret. Den fungerer helt efter hensigten. Så længe FM-båndet holdes i live.

5 seler, 5 hovedstøtter, 4 hjul, 4 døre, 3 cylindre, 3 børnebørn og 2 glade bedsteforældre - i 1 Kia Picanto!

nankai
Indlæg: 312
Tilmeldt: man 18. jun 2012 20:49
Bilmærke og model: Picanto 1,2 Motion Plus
Postnummer: 0
Geografisk sted: Østjylland

Re: Donkraft på bagbro hvor uden at skade?

Indlæg af nankai » ons 15. maj 2019 15:10

mogensl skrev:
ons 15. maj 2019 13:07
Kan man uden problemer løfte bagdelen på en Picanteo TA 2014 på bagbroen med en værkstedsdonkraft? I bekræftende fald: hvor skal donkraften anbringes på bagbroen, når begge bagpoter skal forlade jordens overflade på samme tid? På midten, jo, men er der andet at tage hensyn til, når man skal ind under dyret. Jeg har en rigtig gummiklods til formålet monteret på donkraften. Man skulle nødig ridse...

Situationen er, at dette herlige køretøj, der har rundet 50.000 km, i dag var til rustbeskyttelseskontrol hos FDM (det var gratis for medlemmer!). Den fik en komplet behandling som ny i 2014 hos SUVO. Dommen var klar: Efter 4½ år, var der ikke noget at komme efter. Eneste bemærkning var, at bagbroen - som nok holder alligevel i bilens levetid på grund af godstykkelsen - kunne trænge til behandling. Det kan jeg selv klare med en spraydåse. Hvis jeg kan hejse den op sikkert, både mekanisk og kropsligt. Selv en Picanto kan give vejrtrækningsproblemer, hvis donkraften svigter. Min værkstedsdonkraft klarer 2,5 tons og stammer fra mine 11 år som perlegrusmekaniker med en 1972 Ford Granada GLX 2,6 Coupé. Med soltag. Det var tider.... Det var tilbage i 70.erne og op til 90.erne, hvis nogen skulle spørge. Jeg arvede den efter min salige enkemoder, som var ved at blive ruineret af et den gang noget mærkværdigt og autoriseret værksted (på Fyn tør jeg afsløre), som skrev regninger, som man skulle være komplet teknikspasser for at betale. Det var lillemor. Hold bøtte hvor hun blev snydt. Ind til jeg fandt ud af, hvad dette velanskrevne autoriserede værksted levede af. Heldigvis har vi siden fået FDM og bedre kontrol. Og heldigvis også bedre moral. Jeg har intet at klage over hos mit Kiaværksted.

Vidste I, at der for mange år siden blev offentliggjort en undersøgelse, der viste, at ofrene for perlegrusmekanikeri, altså folk der ligger og roder under deres gamle biler med en dårlig donkraft og/eller uden ekstra sikkerhed som bukke (børn elsker at dreje på ting, der kan bevæge sig...og donkrafte egner sig kun til plane overflader)? Det var ingeniører og mekanikere, som typisk blev mast af deres egne køretøjer. De er blevet klogere, vil statistikken sikkert vise. Nu om dage kravler meget få mennesker rundt under deres biler. Jeg vil forsøge mig - igen. Det var tiden før IT-revolutionen. Jeg skal nok holde nallerne væk fra alle de nymodens elektronhjernestyrede gadgets, som fuldstændig har ødelagt hjemmemekanikerens arbejdslyst. Det er helvedes dyrt at rykke i de forkerte ledninger nu til dags.

Fik jeg nævnt, at min nuværende kone (af 1. ægteskab) og jeg er blevet enige om, at med vores fremskredne alder som folkepens.er har truffet en væsentlig beslutning i livet: Vi beholder vores Kia Picanto TA 2014, til den ikke kan mere. Så om et par år skal den have en supplerende rustbeskyttelse, så den kan holde til de 250-300.000 km, den anslået er god for i følge vores gode ven og tidligere, nu pensioneret, Kiaforhandler, som jeg har fuld tillid til. Den påstand blev i dag bekræftet af den gode bilsynsmand hos FDM, som foretog rusteftersynet. Også efter en 160 km motorvejstur i dag med 140 km/t (godt nok på speedometeret). Vi holder meget af vores Picanto. Man bliver i godt humør på de små veje. Det gør vores 3 børnebørn også. De elsker Picanto. Der er plads til alle tre. Og min nuværende kone og så mig.

Fik jeg fortalt, at den er hvid? Og at det er sparemodellen uden fjernbetjent centrallås og radio? Så er der den ting mindre, der kan gå i stykker. Dog har vi fået en radio til små penge installeret. Den fungerer helt efter hensigten. Så længe FM-båndet holdes i live.

5 seler, 5 hovedstøtter, 4 hjul, 4 døre, 3 cylindre, 3 børnebørn og 2 glade bedsteforældre - i 1 Kia Picanto!
Ja... handymand ABC... Først skal du sætte en god KILE til venste og højre fordæk på bil. Så den ikke triller frem, når du løfter bagende. Og så skal bruge et stykke fyrtræ som lægges ovenpå gummiklods af donkraft. Bagbro er en omvendt V form som gummiklods fra donkraft IKKE passer til, da diamet af samme er for lille. Derfor skal du bruge et stykke fyrtræ oven på denne. Du finder let midtpunkt når du skal løfte bagende, så undervogn er rimelig vandret når du løfter. Fyrtræ vil hurtig få mærke lås/fra den omvendte V form bagbro har. Børst af for sand og smågrus. Brug en slank maler rulle max 20 mm i damet og 10 cm længde. Den med lang alupind med håndtag, ca. en halv meter, og en langskaftet malerpensel. Hæld Tectyl fra 1 liter flaske over på en glas med skruelåg.nankai

mogensl
Indlæg: 75
Tilmeldt: man 20. okt 2014 15:14
Postnummer: 0

Re: Donkraft på bagbro hvor uden at skade?

Indlæg af mogensl » tors 16. maj 2019 09:21

Aha! tak for det. Nyttig oplysning at bagbroen har skarpe profiler. Malerrulle - hm - det er lidt svært at komme i krogene med sådan en, så jeg foretrækker en spraydåse. Jeg tilbragte 12 år af mit unge liv under Granadaen, så lidt erfaring har man. Omend det er længe siden. Jeg har oven i købet et solidt stykke træ, men om det er fyr, er jeg ikke helt sikker på. Det skal nu nok gå.
mogens
pens.

nankai
Indlæg: 312
Tilmeldt: man 18. jun 2012 20:49
Bilmærke og model: Picanto 1,2 Motion Plus
Postnummer: 0
Geografisk sted: Østjylland

Re: Donkraft på bagbro hvor uden at skade?

Indlæg af nankai » tors 16. maj 2019 12:30

mogensl skrev:
tors 16. maj 2019 09:21
Aha! tak for det. Nyttig oplysning at bagbroen har skarpe profiler. Malerrulle - hm - det er lidt svært at komme i krogene med sådan en, så jeg foretrækker en spraydåse. Jeg tilbragte 12 år af mit unge liv under Granadaen, så lidt erfaring har man. Omend det er længe siden. Jeg har oven i købet et solidt stykke træ, men om det er fyr, er jeg ikke helt sikker på. Det skal nu nok gå.
mogens
pens.
Kør omkring Genbrugspladsen og find et stykke hylde træ. Tykkelse mål 15-20 mm sav det til i længde ca. 20 cm og brede 10-15 cm brede. Søm eventuel to stykker træ sammen. Malerpensel med lang skaft kan du købe i hjem og fix. Den kan du komme til med i hjørner og kroge. Du får ikke tykt nok lag på med spraydåse. Slank 20 mm malerrulle kan du uden besvær bruge på ydre og underside/inderside af bagbroen. nankai

Johs
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 16. apr 2015 22:12
Bilmærke og model: KIA Picanto 1,0 Style Plus Eco Clim, 2 dørs Hatchback
Postnummer: 2630

Re: Donkraft på bagbro hvor uden at skade?

Indlæg af Johs » fre 17. maj 2019 19:50

Hej mogensl
Hvis jeg forstår nankai rigtig, så bør du bruge blødttræ, som kan forme sig efter bagbroens form, og fordele trykket på bagbroen.

Hårdttræ, for eksempel bøg eller eg, vil være fint til stopkilerne.

Besvar