Erfaring med at skifte bremser (foran)

Kias bud på en lille bybil.
Besvar
tgl
Bilmærke og model: Picanto
Postnummer: 9000

Erfaring med at skifte bremser (foran)

Indlæg af tgl » lør 5. aug 2017 13:05

Hej,

Er der nogle i forummet, der har erfaringer med at skifte de forreste bremser?

Jeg skal have skiftet både klodser og skiver og er så langt at jeg nu skal have skiverne af, MEN der sidder to skruer i skiverne, så sidder rigtig godt fast. Skal formentlig have fat i en slagskruetrækker for at få dem ud? Ved ikke om der er andre der har prøvet det?

Kan jeg bruge de samme skruer til de nye skiver?

Ved nogen hvilken str kærv, der passer i de skruer?

tgl

Re: Erfaring med at skifte bremser (foran)

Indlæg af tgl » søn 6. aug 2017 21:29

Som opfølgning på min egen tråd, hvis det kunne være en hjælp for andre.

Jeg endte med at købe en slagskruetrækker i biltema. Så kunne jeg få de to skruer ud som sad i bremseskiven. Jeg brugte en PH3 bit til skruerne.

Bagefter kunne skiven bankes løs, og en ny kunne sættes på.

nankai
Bilmærke og model: Picanto 1,2 Motion Plus
Postnummer: 0
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af nankai » man 7. aug 2017 15:57

tgl skrev:Hej,

Er der nogle i forummet, der har erfaringer med at skifte de forreste bremser?

Jeg skal have skiftet både klodser og skiver og er så langt at jeg nu skal have skiverne af, MEN der sidder to skruer i skiverne, så sidder rigtig godt fast. Skal formentlig have fat i en slagskruetrækker for at få dem ud? Ved ikke om der er andre der har prøvet det?

Kan jeg bruge de samme skruer til de nye skiver?

Ved nogen hvilken str kærv, der passer i de skruer?
Du kan også bruge en stjerne skruetrækker som PASSER og en Svensknøgle på samme. bedre end slagskruetrækker, da du let kan ødelægge gevind på
stjerneskrue. Samtidig med tryk og drej med skruetrækker, kan du med svensknøgle på samme, få det ekstra til at løsne de 2 skruger. Husk lige... før
du kan få bremseskive af, så skal du også løsne de 2 bolte som bøjlen omkring bremseskive er spændt fast med - før kan du ikke få skiven af.
nankai

Du skal bruge en 6 mm stjerneskruetrækker. De 2 bolte til skive bøjlen er 17 mm fast og skrælle nøgle. Ekstra lang, for lettere at kunne løsne dem.
de er spændt med ca. kg. tryk på 8,5 - 9,5 kg.
nankai

tgl

Indlæg af tgl » man 7. aug 2017 19:38

Tak for svaret - jep resten var jeg med på!! :) Og det er skiftet nu, så det var ikke så galt igen.

Hvordan med skift af klodser + skiver bagpå? Ved du noget om det? Skal man skrue håndbremsekablet af, som sidder på kaliberen for at kunne få den "første" kaliber ud og af. Jeg synes jeg prøvet uden at gøre det, men kan simpelthen ikke få den ud og af...

nankai
Bilmærke og model: Picanto 1,2 Motion Plus
Postnummer: 0
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af nankai » tirs 8. aug 2017 19:22

tgl skrev:Tak for svaret - jep resten var jeg med på!! :) Og det er skiftet nu, så det var ikke så galt igen.

Hvordan med skift af klodser + skiver bagpå? Ved du noget om det? Skal man skrue håndbremsekablet af, som sidder på kaliberen for at kunne få den "første" kaliber ud og af. Jeg synes jeg prøvet uden at gøre det, men kan simpelthen ikke få den ud og af...
Afmontering af bagbremse kalibre... et stykke inde / ovenpå svingarm fra hjulnat - ca. 15-20 cm inde, der er et beslag omkring bremsekabel. Skruet til svingarm med en 12 mm møtrik.
Du løsner møtrik, så har du kabel helt fri. Så kan du løsne de 2 bolde på kalibre, og uden besvær lirke hele kaliber fra. Husk at du ikke må bruge kobberfedt til smøring, det opløser
gummi.
nankai

Besvar