Forbremse hænger i højre side.

Kias bud på en lille bybil.
Besvar
Lars B.
Bilmærke og model: Kia Picanto 1.1 Ex Årg. 2005
Postnummer: 9900

Forbremse hænger i højre side.

Indlæg af Lars B. » søn 20. sep 2015 20:10

Hej alle.

Jeg har en Kia Picanto 1.1 EX fra 2005 kørt 144000 km. Tidligere på ugen opdagede jeg at højre forbremse hang og åbenbart har gjort det et stykke tid ud fra at dømme sliddet på højre og venstre skive. Jeg har renset og smurt det hele op og sat nye klodser og skiver på. Jeg kørte en tur og konstaterede at det var det samme problem. Jeg skilte efterfølgende kaliberen af og fandt ikke noget rust på stempel eller andre fejl. Jeg bestilte efterfølgende nogle nye kalibre og montere dem og konstaterede at den stadig hænger i højre side. Jeg går ud fra at den ikke kan komme af med retur trykket i den højre side, siden at den stadig hænger men har ikke kunne se nogle fejl på bremse slange eller bremserør. Det burde ikke have noget med bremseforstærkeren at gøre da de tre andre bremser på bilen ikke hænger. Jeg er rendt tør for ideer. Er der nogle der har et bud på hvad der kan være galt? På forhånd tak.

nankai
Bilmærke og model: Picanto 1,2 Motion Plus
Postnummer: 0
Geografisk sted: Østjylland

Re: Forbremse hænger i højre side.

Indlæg af nankai » søn 20. sep 2015 20:54

Lars B. skrev:Hej alle.

Jeg har en Kia Picanto 1.1 EX fra 2005 kørt 144000 km. Tidligere på ugen opdagede jeg at højre forbremse hang og åbenbart har gjort det et stykke tid ud fra at dømme sliddet på højre og venstre skive. Jeg har renset og smurt det hele op og sat nye klodser og skiver på. Jeg kørte en tur og konstaterede at det var det samme problem. Jeg skilte efterfølgende kaliberen af og fandt ikke noget rust på stempel eller andre fejl. Jeg bestilte efterfølgende nogle nye kalibre og montere dem og konstaterede at den stadig hænger i højre side. Jeg går ud fra at den ikke kan komme af med retur trykket i den højre side, siden at den stadig hænger men har ikke kunne se nogle fejl på bremse slange eller bremserør. Det burde ikke have noget med bremseforstærkeren at gøre da de tre andre bremser på bilen ikke hænger. Jeg er rendt tør for ideer. Er der nogle der har et bud på hvad der kan være galt? På forhånd tak.

Hvis bremse hænger i højre side, da må du tydeligt kunne mærke om bil trækker mod venstre når du bremser moderat - hvilken den helst ikke må. Har du efterfølgende løftet højre forhjul fri
fra underlag, og tjekket hvor let eller træg hjulet drejer rundt med håndkraft.
nankai

Lars B.
Bilmærke og model: Kia Picanto 1.1 Ex Årg. 2005
Postnummer: 9900

Indlæg af Lars B. » søn 20. sep 2015 20:59

Hjulet går trægt og bremsen bliver gloende varm selv om du slet ikke har brugt bremsen. De andre tre skiver er kolde når man rører dem.

Rolig
Bilmærke og model: Kia Picanto Med Webasto
Postnummer: 6990
Geografisk sted: Vestjylland

Indlæg af Rolig » tirs 29. sep 2015 17:17

Lyder som om den sidder fast i gliderne siden den ikke slipper

mogensl

Indlæg af mogensl » ons 30. sep 2015 10:56

....ellet måske lidt skidt i bremsecylinder eller slange?

mogensl

Indlæg af mogensl » fre 11. dec 2015 08:57

Hej Lars

Hvis vi skal blive klogere, er vi nødt til at kende resultatet. Vil du afsløre det?

Mvh mogens

Varga
Bilmærke og model: Kia Picanto 2005,2012
Postnummer: 8000

Indlæg af Varga » søn 13. dec 2015 20:44

Hej!
Har samme Picanto. En af årsag kan være at selve slangen/rør til kaliber er tilstoppet af smuds (hvis du prøver at udlufte kaliber, kommer der så bremsevæske ud? hvis der kommer med fint mængde, er den ikke tilstoppet). Anden ting kan være at glidere som kaliber kører på,kører ikke fint, de skal slås ud, renses og smøres eller købes nye. Når man skifter klodser skal man "køre" selve cylinder tilbage. Dette skal gentages flere gange for at motionere den. dvs, skub den tilbage, træd så på pedalen ca.4-5 gange og så skub den tilbage. Gentag dette flere gange. Eftersom du har skiftet kaliber (synes ikke at det var nødvendig), kan det være 2 ting, enten er glidere rustet fast eller er der snavs i bremserør/slangen ud til højre kaliber så den kan ikke komme af med trykket tilbage til bremsevæske beholder. Jeg kan ikke se hvad ellers kunne det være, det er simpel system.
Mvh
Varga

Bom
Postnummer: 2500

Indlæg af Bom » man 20. mar 2017 05:42

Var netop "kørt" ind i samme problem.

Mit hjul og møtrikkerne som fastholder hjulet bliver så varmt at jeg fik en lille vabel da jeg rørte fælgen. Det var ikke på selve skiven eller bremseklodholderen jeg rørte og hjulet knagede når den køler ned. Benzinforbruget er også noget højere.
Den hang dog ikke mere end at jeg kunne skubbe bilen uden besvær. Bekymrede mig over om der er øget risiko for at dækket springe.

Det er nu fixset - ser det ud til.
Kuren var at foretaget +10 katastrofeopbremsninger.
Derefter med bremsebedalen motionere bremserne mange gang.
Og så i mens hjulet var meget varm bakke og køre fremad 100 meter ca 10 gange.
Så i mit tilfælde har det nok bare været noget skidt.

mogensl

Indlæg af mogensl » man 20. mar 2017 09:44

Bom skrev:Var netop "kørt" ind i samme problem.

Mit hjul og møtrikkerne som fastholder hjulet bliver så varmt at jeg fik en lille vabel da jeg rørte fælgen. Det var ikke på selve skiven eller bremseklodholderen jeg rørte og hjulet knagede når den køler ned. Benzinforbruget er også noget højere.
Den hang dog ikke mere end at jeg kunne skubbe bilen uden besvær. Bekymrede mig over om der er øget risiko for at dækket springe.

Det er en smart måde at ordne bremser på. Ikke noget bøvl med at adskille, rense og smøre eller grimme mekanikerregninger. Hvis du også lader være med at skifte bremsevæske, behøver du heller ikke bekymre dig om sprængte dæk, for væsken koger længe inden fælgen bliver så varm, så bremsepedalen går i bund, men det er småting. Hvis en hængende bremse skulle forårsage hjulblokade, sker der nok ikke noget. En bil har jo 4 hjul...

Hvis nogen føler sig fristet til at bruge samme fremgangsmåde, er det værd at minde om, at bremserne af de fleste regnes for at være bilens vigtigste sikkerhedsudstyr.

Vh. mogens

nankai
Bilmærke og model: Picanto 1,2 Motion Plus
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af nankai » tirs 21. mar 2017 10:53

Bom skrev:Var netop "kørt" ind i samme problem.

Årsag til at bremseklodser blokere er, at der dannes vakuum i gliderørs bøsningerne i > bremsekalibre < / bremseklodsholder. Prøv at løsne de 2 bolde i kalibre, og løft kalibre lidt op. prøv så hvor meget trykkraft du skal bruge for at trykke det øverste gliderør frem og tilbage i kalibre. Øverste. De 2 små gummi manchetter holder 100 % tæt om gliderør i bremsekaliberen. Jeg købte nye manchetter til mine kalibre. Dem til forreste hvor en slidse kant hæfter i en slidse i kalibre - der klippede jeg 4 stk. små 3 mm huller på inderst kant, som sidder i slidsen af kalibre, med en læder huldtang, for at minimere vakuum. Og det virker fint. Øverste gliderør filede jeg lidt med en metalfil, da det kan gå lidt træg i kalibre, og så var / er der også rimeligt plads til lidt smørefedt på overflade af gliderør / i kaliberen. Før MAN kan udtage de 2 manchetter i kalibre, uden at rive dem i stykker, skal MAN kunne trykke yderst kant af gliderør ind forbi slidsen i kaliberen. nankai

stenbjerg68
Bilmærke og model: Kia Rio 2012 1,4 Exclusive benzin
Postnummer: 9000

Indlæg af stenbjerg68 » søn 26. mar 2017 19:55

Det var en god beskrivelse nankai.
jeg har selv passet mine bremser på min Kia rio 2 gange om året når jeg skiftede fra vinter til sommerhjul og omvendt, hver ting og dims samt kaliber er blevet renset 100% og smurt i fedt,
bremseklodser filet og pudset, kant på skiver er blevet slebet ned så alt skulle være ok, men til trods for det har jeg lige fået 2 stk. nye kalibrere på i bag pga. håndbremsen ikke ville slippe igen,
en fejl inden i selve kaliber og det kan man ikke selv gøre noget ved, så kommer garantien en til gode selv efter 5 år og ikke nok med det så er bilen kommet til at køre som en drøm,
før kørte den ca 5,7-6,0 efter computeren nu kan den køre fra 5,0 til 5,4 så det at bremsen hænger bare lidt betyder meget på økonomien.

Besvar