Tågebaglys

Lille og fornuftig
Besvar
Brugeravatar
michaeltrolle
Bilmærke og model: Mazda 5 - 2.0 - 2009
Facebook profil: https://www.facebook.com/michaeltrolle
Postnummer: 6705
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Tågebaglys

Indlæg af michaeltrolle » tors 22. jan 2015 22:14

Hej

Jeg har her de sidste dage haft brug for mit tågebaglys på min nye Rio, helt tilfældigt ville jeg da lige se om det virkede som det skulle, så jeg gik om bag bilen og forventede at se 2 tåge baglygter lyse, men der var dælme kun lys i den ene side, er det normalt på jeres Rio? Kofangeren er jo monteret med 2 lygtehuse til tågelys, så jeg forventede da sådan set at der var lys i begge to, men der var jo så kun lys i venstre side.
Vedhæftede filer
kofanger.jpg

stenbjerg68
Bilmærke og model: Kia Rio 2012 1,4 Exclusive benzin
Postnummer: 9000

Re: Tågebaglys

Indlæg af stenbjerg68 » fre 23. jan 2015 06:21

Det er meget normalt med kun en tågebaglygte da der gerne skulle være en forskel på dit baglys og tågelys når det er tændt..................

LASRIO
Bilmærke og model: RIO Collect 1.2 fra maj '14.
Postnummer: 9000

Indlæg af LASRIO » fre 23. jan 2015 10:38

Det er normalt, - det er også kun min venstre der lyser.

Brugeravatar
michaeltrolle
Bilmærke og model: Mazda 5 - 2.0 - 2009
Facebook profil: https://www.facebook.com/michaeltrolle
Postnummer: 6705
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Indlæg af michaeltrolle » fre 23. jan 2015 11:25

Jeg ved godt mange biler kun har et tågelys, men der er det jo som regel bygget ind i baglygterne, her er der jo lygtehuse kun til tågelys, og den ene er så åbenbart en dummy uden pærer og ledninger, he. Det er sku tosset. Men det kan man da heldigvis lave om på ;)

Brugeravatar
Bjarne D
Bilmærke og model: Kia Rio 1,2 cvvt Active 2013
Postnummer: 8983
Geografisk sted: Gjerlev J.

Indlæg af Bjarne D » tirs 13. feb 2018 12:29

Michaeltrolle, hvis du skulle gøre gode eller dårlige erfaringer omkring ændring til tågebaglys i begge sider så må du gerne dele.
Jeg hentede mig en brugt Rio fra 2013 igår og det var også en af de ting der irriterer mig.
Den 17 år gamle Land Rover Freelander jeg lige har skilt mig af med havde både tågebaglys og baklys i par og det virker bedre og ser bedre ud. I det hele taget så har jeg da godt nok downgraded i udstyr og køreegenskaber, men altså fået en nyere og billigere i drift.
Min Rio er en Active og har da både fartpilot og varme i sæder, men så er der heller ikke mere at prale med end at den ser smart ud.

LarsB
Bilmærke og model: Kia Rio 1.4 Exclusive
Postnummer: 7400

Indlæg af LarsB » tirs 13. feb 2018 19:28

Tågebaglys. Det har de sidste mange af mine biler haft, men bruger det aldrig. Og efter min mening, bør de aldrig bruges, og i hvert fald slet ikke hvis der kører nogen bag ved en selv. Det er så yderst sjældent, hvis nogensinde, at det er vejr til det herhjemme. Og kører man bag ved en bilist, der har fået det tændt ved en fejl, så kører man bag sådan en stor rød mur (i tåget vejr f.eks.) og har intet overblik over hvad der kører omkring én. Normalt kan man jo sagtens se andre bilers almindelige baglys på mindst 100 m afstand, selv i tåget vejr, og det skulle vel være afstand nok.

Kører man nu i en række af biler og der er en længere fremme der har tågebaglygten tændt, så ser man fra tid til anden lige præcis den bils tågebaglygte og reagerer på at der er en der bremser! Og det er så ikke tilfældet.

Mange nye biler tænder ikke automatisk baglyset, så de der ikke gør det, har chaufføren selv ansvaret for at tænde lyset i dagtimerne, når det er tåget og usigtbart vejr. Jeg fik selv monteret det lille relæ, der gør at mine baglys altid er tændt. Og så synes jeg også de LED baglygter er så flotte, at det gør ikke noget de er tændt hele tiden. Det ekstra strømforbrug overlever jeg nok, hvis det overhovedet kan måles.

Så, husk nu, brug aldrig tågebaglygterne, og hvis du gør, så sluk det hvis der kører nogen bag ved dig.

AllanForsberg
Bilmærke og model: Kia Rio 1.2 Active
Postnummer: 3500

Indlæg af AllanForsberg » fre 16. feb 2018 22:48

Reglen om at baglyset ikke behøvede at tænde sammen med kørelyset var en fejl, som vist heldigvis er blevet rettet, men de biler der blev indregistreret mens den fjollede regel fandtes, de er et problem, og til fare for både deres ejere og andre trafikanter. Selv har jeg, lige som LarsB fået rettet op på fejlen, som jo altså dengang var i overensstemmelse med reglerne. Det ekstra bezinforbrug kan ikke blive til mange liter - selv ikke i en Kias levetid.

Mht. tågebaglygter, så er de mere til skade end gavn. Det eneste sted de er berettigede er hvor der er meget lidt trafik, og hvor de bagfra kommende kører langt hurtigere end forholdende - tæt tåge - tillader det.

Brugeravatar
Bjarne D
Bilmærke og model: Kia Rio 1,2 cvvt Active 2013
Postnummer: 8983
Geografisk sted: Gjerlev J.

Indlæg af Bjarne D » ons 21. feb 2018 22:40

Det er da fuldstændigt rigtigt, at tågebaglys kan være en pestilens og selvfølgelig skal det slukkes når man ikke længere er sidste bil i en række. Har engang kørt bag en fra Sjællands Odde og til Holbæk hvor hans eftermonterede tågebaglygte, ganske korrekt monteret, slukkede når han havde langt lys på og tændte igen når han blændede ned, og så var det slet ikke tåget bare meget mørkt. :shock:
Når det er sagt så bruger jeg tågebaglys her i det jyske når jeg kører i kraftig tåge på mindre befærdede veje, og jeg vil meget nødig undvære det i den situation, især når en eller anden kommer blæsende bagfra med både forreste tågelygter og nærlyset tændt, vedkommende ser intet for den “mur” nærlyset danner og tågelygterne er kun til pynt. Der kan man tale om unødvendighed! :wink:

Besvar