Kia Rio Benzinøkonomi

Lille og fornuftig
Besvar
Joehansen
Bilmærke og model: Kia Rio 1.2 Attraction
Postnummer: 8800

Kia Rio Benzinøkonomi

Indlæg af Joehansen » ons 14. aug 2019 16:03

Min Kia Rio 1.2 Attraction købte jeg spritny i januar 2017.
Benzinøkonomien har været ringere end ringe.

Her er hvad jeg gennem 2½ år kan konstatere!
På intet tidspunkt har den kørt over 15,8 km/l herunder på lange ture med 80 km/t i snit.
Det laveste niveau har været 9,7 km/l ved bykørsel.
Ved blandet kørsel kører den i snit ca. 12 km/l.

Jeg har forsøgt at køre optimalt fra et benzinøkonomisk synspunkt, men det er en umulighed at få den op over 15,8 km/l.
Værksted og forhandler siger at det er helt normalt for en Kia Rio.
Derfor provokerer jeg også lidt ved at sige: Havde jeg vidst det, havde jeg købt en 2.0 Audi med 200 HK.
De går langt længere på literen :-)
Min bror har en Mitsubishi Sportback (Benzin) med 140 HK og griner lidt af mig, for han har aldrig været under 13 km/l selv ved bykørsel.
Er det bare mig, der har været uheldig med en motor, der sluger benzin som en Ferrari eller er der andre der har oplevet noget tilsvarende.
Og!!! Kan man gøre noget ved det? Kan man montere turbolader og chiptune og køre 100 oktan. Det lyder som en meget billig løsning, i forhold til benzinøkonomien. Hvad siger gruppen her.

mvh
Jørgen Hansen
Viborg

Brugeravatar
ThomasH
Admin
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Kia Rio Benzinøkonomi

Indlæg af ThomasH » ons 14. aug 2019 18:40

Som i din tidligere tråd:
viewtopic.php?f=11&t=13459
så er 15 km/l ikke unormalt sammenlignet med fx spritmonitor.de:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2

Så der er nok ikke så meget at gøre - måske tage et “kør grønt kursus” :-)
Kia er kendt for at især deres benzinbiler kører markant kortere på literen end angivet. Måske du kan finde den nye wltp-måling på den, som burde være mere retvisende. Jeg kan se, at Kia ikke sælger 1.2 længere i DK, kun 1.0.

Tuning mv. fjerner garantien, så det er ikke at anbefale.
Tidligere:
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport

Erling Bøgedal
Bilmærke og model: Kia Rio 2012
Postnummer: 2680

Re: Kia Rio Benzinøkonomi

Indlæg af Erling Bøgedal » man 19. aug 2019 20:19

Kia's problemer med at opfylde den lovede benzinøkomi er de ikke alene om, for de fleste bilmærker opnår sjældent de lovede antal km/l.
Jeg har selv en Rio 1,4 benzin fra 2012 som næsten holder hvad den står til. Grundet flytning til ny bolig, har jeg de sidste 14 dage kørt med anhænger til genbrug-station, 12 gange (surt job). Jeg tankede i forgårs og kunne konstaterer, at bilen i gennemsnit havde kørte 14 km/l, hvor den normalt ligger på mellem 15 og 15,5 pr/l. Tallene er ikke fra bilens computer men manuelt udregnet, og jeg vil påstå aldrig at køre "morfar"

Besvar