Rio lyder som en traktor

Lille og fornuftig
Besvar
HLP77
Bilmærke og model: Kia Rio
Postnummer: 5270

Rio lyder som en traktor

Indlæg af HLP77 » tors 12. sep 2019 09:12

Hejsa
Måske i har en forklaring ?
Min Rio (benzin) fra 2018 lyder når den startes som en traktor - eller som mange siger en dieselbil.
Det lokale værksted siger den lyder som den skal.... Dog har den ikke fra start lydt sådanne.
Nogen gode bud?
MVH HLP77

Brugeravatar
Bjarne D
Bilmærke og model: Kia Rio 1,2 cvvt Active 2013
Postnummer: 8983
Geografisk sted: Gjerlev J.

Re: Rio lyder som en traktor

Indlæg af Bjarne D » søn 15. sep 2019 11:32

Det er ikke usædvanligt at motorer med hydrauliske ventilløftere kan give en tikkende støj ved koldstart, og det høres mere på benzinmotorer end på diesel.
Den hydrauliske funktion på ventilløfterne fungerer ved at motorolie pumpes ind i løfterne der derved automatisk regulerer ventilspillerummet.
Der findes forskellige former for hydrauliske ventilløftere og det er nok de billigste og simpleste, der giver denne højlydte tikken ved koldstart.
En Kia Rio er en fin lille bil, men kvalitet er det jo ikke og som ejeren af en sådan fra 2013 må jeg er kende at min tidligere 16 år gamle Land Rover Freelander med BMW dieselmotor med elektronisk indsprøjtning, var mere luksuriøs omend mere vedligeholdelseskrævende, så man må jo se på hvad der er godt og selv om jeg ikke betragter de 7 års fabriksgaranti, med indbyggede forbehold for slitage, som noget der er værd at satse på så har jeg da nu et transportmiddel med rimelig økonomi på både brændstof, ejerafgift og forsikring så jeg lever fint med koldstarts støjen.

Besvar