Kaliberværktøj ?

Lille og fornuftig
Besvar
Johnpostmosen
Bilmærke og model: Kia Rio 1,2
Postnummer: 3400

Kaliberværktøj ?

Indlæg af Johnpostmosen » tors 29. aug 2019 19:09

Hej alle
Jeg skal skifte skiver og klodser på min Kia Rio.....men hvor køber jeg kaliberværktøjet til at skrue cylinderen tilbage.
Jeg har kigget lidt omkring på nettet...der er mange forskellige sæt..men de nævner ikke Kia Rio som bilmodel.
På forhånd tak for hjælpen.
Mvh. John
Eventuelt en tegning med mål....så drejer/fræser jeg selv en.

nankai
Bilmærke og model: Picanto 1,2 Motion Plus
Postnummer: 0
Geografisk sted: Østjylland

Re: Kaliberværktøj ?

Indlæg af nankai » fre 30. aug 2019 16:09

Johnpostmosen skrev:
tors 29. aug 2019 19:09
Hej alle
Jeg skal skifte skiver og klodser på min Kia Rio.....men hvor køber jeg kaliberværktøjet til at skrue cylinderen tilbage.
Jeg har kigget lidt omkring på nettet...der er mange forskellige sæt..men de nævner ikke Kia Rio som bilmodel.
På forhånd tak for hjælpen.
Mvh. John
Eventuelt en tegning med mål....så drejer/fræser jeg selv en.
Bremser ABC... det er ikke nødvendig med det stykke værktøj til at trykke bremse kalibre stempel i bund. Når du løsner udluft dysen på kalibre, kan du med en alm lille hammer slå kalibre stempel ind. HUSK du må ikke slå stempel helt i bund, da du så ødelægger stempel manchet. Det er let med små slag med hammer, så stempel IKKE kommer skævt i stempelhus. Du kan også bruge en brugt bremseklods på
stempel - og slå med hammer på bremseklods. Du skal bruge en 1L plast flaske med slange og > Kontraventil < som lukker når du letter fod fra bremse - når du pumper bremsevæske ud. Når du slipper bremsepedal lukker kontraventil, så der ikke kommer luft ind i bremsesystem. Sådan en kan du købe i Butik/Varehuset > Biltema nærmest dig. Biltema har IKKE en netbutik endnu. Men du kan google biltema. der kan du hente deres seneste Katalog > PDF online. Du skal ind på side 103 og 104 Der er hvad du skal bruge. Husk at du ikke må løsne udluft dyse på kalibre mere en højst nødvendig, da det kan bevirke, at der kommer luft i bremsesystem når du fjerner fod fra bremsepedal. Du skal bruge et lille stykke ekstra klar benzin slange... da slangen på 1L beholder er Silicone slange. Den vil glide af udluftnings dysen. Tips og råd...
klik ind på artikler om samme på blog på autobudler.dk Ekstra Manchetter/bremsereservedele mv. thansen.dk nankai

Ole S.
Postnummer: 9240

Indlæg af Ole S. » tirs 24. sep 2019 19:11

Hej
Jeg forstår ikke helt dit indlæg nankai, de bagerste stempler skal da skrues tilbage??
Jeg købte et sæt på ebay, men ja Biltema har også de sæt, de skal skrues højre om tilbage.

nankai
Bilmærke og model: Picanto 1,2 Motion Plus
Postnummer: 0
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af nankai » tors 26. sep 2019 23:35

Ole S. skrev:
tirs 24. sep 2019 19:11
Hej
Jeg forstår ikke helt dit indlæg nankai, de bagerste stempler skal da skrues tilbage??
Jeg købte et sæt på ebay, men ja Biltema har også de sæt, de skal skrues højre om tilbage.
Værktøj til at trykke kaliber stempel tilbage... biltema side 103 Der 2 varianter til at trykke kaliberstempel tilbage. 1. den med de brede arme til den ene side og med kontra bold, den vel gi et skævt tryk på stempel - hvilket IKKE er så smart. 2. er bedre da den giver et symetrisk tryk på stempel. Husk ikke at trykke stempler helt i bund, da du så let ødelægger stempel manchet. Når du skruer i urets retning/ højre om, så trykker du stempel ind/mod bund i kalibre stempel hus. Men den billigste og letteste løsning er. når du har løsnet udluft dyse på kalibre, så kan du med en hammer slå med lette små slag i bunden af kalibre stempel, og se at stempel kommer tættere mod bund, så der bliver plads til de nye bremseklodser. Du kan også bruge en slidt bremseklods eller et stykke plan stykke træ 5-7 mm tykkelse på kaliber stempel og slå med hammer på den. OBS Du skal nok lige sikre dig, at når du har løsnet de 2 stjerne skruer på foreste bremseskiveskål, at samme er løs, så når du afmonter kalibre bøjle - så du let kan få bremseskiven af. De 2 varianter af værktøj til at trykke på kalibre stempel, er almindlig universalværktøj.

Kikker her ind i forum igen om en 2-3 dages tid. nankai

Besvar