Motoren dør

En stærk firehjulstrækker
Brandt
Bilmærke og model: Kia Sorento 2,5 Ã¥rgang 2006
Postnummer: 2970

Motoren dør

Indlæg af Brandt » tors 24. maj 2012 20:54

Jeg har i dag været i Århus. Til Århus døde motoren 3 gange. På turen tilbage døde motoren 5 gange.
Jeg åbnede hver gang dækslet til dieseltanken. Startede bilen og kørte videre. (bor i Hørsholm)
Har "kong" Kia et godt råd? :(

houdam
Bilmærke og model: sorento
Postnummer: 3400

Re: Motoren dør

Indlæg af houdam » ons 29. aug 2012 16:21

Hej

Jeg har lige været ude for det samme, der var kommet noget plastik/gummi ned i tanken, hvorfra ved jeg ikke, måske fra tankstationen? det kostet en ny højtrykspumpe og filter, fik det lavet på vores ferie i Tjekkiet til en pris på dkr 17.000,- måske at det er det samme du er nude for....
karsten

NWDK
Bilmærke og model: Kia Cee'd
Postnummer: 8420

Indlæg af NWDK » tirs 20. nov 2012 13:32

Da jeg først er blevet opmærksom på sitet idag, har jeg følgende kommentar til dit problem. Jeg er den lykkelige ejer af en Sorento 2,5 diesel aut. årg 2006 med ca 290.000 km på tælleren.
Sidste år havde jeg problemer med at motoren døde ved kraftige accelerationer og lampen for motorfejl lyste. Der kom dog liv i motoren igen efter langvarige startforsøg. Efter adskillige værkstedsbesøg og mange tusinde kr. fattigere, blev fejlen endelig fundet. Fejlen var at overtryksventilen i enden af railrøret sad fast. Denne fejl forårsagede desværre også at højtrykspumpen var stået af, da det tog for lang tid at finde fejlen. Men efter udskiftning af pumpe og ikke mindst overtryksventil kører bilen igen perfekt. Men : Hos KIA kan denne ventil kun fås i forbindelse med et komplet railrør (4.500 Kr.) Hos Bosch kan man købe ventilen løst for ca. 800 kr. og den er let at skifte selv. Pumpen kan ikke fås i ombytning(endnu)

galeon
Bilmærke og model: Kia Sorento 2,5 CRDI EX 4X4 AUT Van 2004
Postnummer: 5500

Indlæg af galeon » lør 24. nov 2012 19:54

Sidder netop og søger efter lignende fejl på nettet, da jeg så denne tråd.

Min Sorento har de sidste 4 år haft den skavank, at hvis jeg accelererede hårdt mens motoren var kold, så gik den i stå. Efter at motoren har været slukket ca. 15 sekunder kunne jeg umiddelbart starte igen og køre videre. Når motoren blev varm, var der ingen problemer.
Det har nu ændret sig til at den ved enhver belastning/acceleration går i stå, uanset om den er varm eller ej.

Bilen har kørt 177000 km.

Overvejer på baggrund af NWDK's indlæg om jeg har samme problem og om det evt. kan begrænse sig til en defekt ventil, eller om det er tegn på at pumpen også har taget skade?

Brian

sts
Bilmærke og model: Kia Sorento
Postnummer: 7800

Indlæg af sts » fre 14. dec 2012 12:47

Hej alle sammen,

Har haft præcist det samme problem med min Kia Sorento, og den har gentagende gange været på værksted og har fået skiftet såvel railrør, computer samt andre ting. En dag havde jeg en kollega (Som er mekaniker) med ude at køre og pludseligt dør motoren, som den i øvrigt plejer når den får lidt gas. Min kollega mener at det kan være sugefilteren der er stoppet til. Endnu engang på værksted, hvor de finder en masse skidt i tanken som også beskrevet tidligere.

I aften efter at have fået bilen googler jeg lidt rundt, og finder ud af at dette problem er meget hyppig på Kia Sorentoen, og hvis man ikke har oplevet problemet, så kommer man helt sikkert til det. Fejlen ligger i, at den indvendige forsejling af tanken, opløser sig selv grundet et additiv der findes i diesel. Med tiden vil disse afskalninger så stoppe sugefilteret til og motoren dør. Særligt ved accelerationer hvor der suges ekstra meget diesel ind.

Den eneste løsning er en ny tank - Kia har lavet en der er galvaniset. den gamle type vil blive ved med at skalle af og stoppe til og derved få motoren til at gå ud.

Jeg har en stærk forventing om at Kia fortaget denne udskiftning u.b.

Med venlig hilsen
Steffen

NWDK
Bilmærke og model: Kia Cee'd
Postnummer: 8420

Indlæg af NWDK » tirs 18. dec 2012 16:07

Hej Allesammen.
Det ville være rart hvis det blev nævnt hvilken årgang bilen er fra samt kilometerstand. Hvorfor gør du det så ikke selv, vil mange nok spørge. Min bil havde på det pågældende tidspunkt kørt 250.000 km og er en årgang 2006 (silver edition). Hvis det med brændstoftanken er korrekt, er jeg lidt spændt på at høre, hvad Kia siger til den sag. Jeg kan kun sige, at i mit tilfælde var der ikke skaller i tanken, da den blev afmonteret og renset. Man troede, det var vand der eventuelt blev suget med ind, hvad det heller ikke var. Jeg tror hele "balladen" kostede mig 35.000 Kr.(tankmåler, forpumpe, komplet brændstoffilter, højtrykspumpe, railrør etc.) inden fejlen blev fundet.
Mange hilsner med ønsket om en glædelig jul
Niels

galeon

Indlæg af galeon » tors 14. feb 2013 14:07

Jeg har konstateret nu, at fejlen på min Sorento er urenheder i brændstoftanken, der tilstopper sugesien på brændstofpumpen i tanken, ligesom ovenfor beskrevet. Problemet er tiltagende. Min bil er en Van med plan dobbeltbund i varerummet, som de typisk er indrettet i DK. Bagved passagersædet, under tæppet er der en luge i varerumsbunden, der kan løsnes med to skruer. Herunder er der en flap i gulvtæppet, der trækkes til side og blotter en luge i bunden af bilen. Den er fastgjort med 4 skruer og fjernes nemt. Der går en ledning igennem lugen som er fastgjort til et stik oven på lugen i toppen af tanken underneden. Stikket klipses fri og de to brændstofslanger klipses ligeledes fri. Lugen løsnes med 8 stk små 8mm bolte. På lugens inderside er sugesien fastgjort i et hylster/sugehus. På sugehuset sidder flyderen/giveren til brændstofniveau måleren, så den skal tages forsigtig op ved at dreje og krænge den lidt. sugehuset kan åbnes, efter at en enkelt ledning er klipset fri, ved at påvirke 4 små plastikklips øverst. I sugehuset viste brændstoffet sig at være helt sort af urenheder, der flød rundt. Det lignede mikroskopisk tynde små malingsflager og de kan formentlig nemt sætte sig på sugesien og begrænse brændstofflowet.

Den nemme nødløsning er at tømme sugehuset, samle det hele igen og køre videre. Der skal ikke udluftes eller pumpes brændstof frem i systemet. Motoren vil starte umiddelbart. Ovenstående kan klares i nødsporet på motorvejen i myldretidstrafikken på 15 minutter med et minimum af værktøj. (ved jeg af bitter erfaring).

Hvis vi ser bort fra at skifte tanken, så må den rigtige løsning være, at få renset brændstoffet i tanken for urenheder. Det kan gøres ned gennem lugen. Brændstoffet kan suges op og filtreres uden de større problemer. Det er ikke nemt at komme til hele tankens indervæg igennem lugen, så en afrensning af tanken er svær/umulig. Men da det er ret nemt at rense filteret og brændstoffet, kan man jo blive ved med det, indtil der ikke er mere belægning.

Jeg har så fået yderligere et problem med min Sorento. Efter at den igen gik i stå under belastning, havde den svært ved at starte igen. Det fortsatte og var tiltagende, således at startermotoren skulle køre 10-15 sek. før den sprang i gang. Dette kulminerede så få dage efter, således at jeg nu slet ikke kan få gang i den. Jeg antager at der er trukket urenheder igennem sugesigen, som har sat sig i brændstoffilteret. T-hansen har filter på lager til 299,- Så jeg ved hvad eftermiddagen skal gå med. :roll:

galeon

Indlæg af galeon » tors 14. feb 2013 23:09

Sammen med nyt brændstoffilter købte jeg en Pronto dieselstart. Det vækkede motoren til live, men uden Pronto, kan den ikke starte. Filteret blev skiftet og jeg luftede ud på filterhuset, men bilen kunne stadig ikke starte.

Sugehuset i tanken blev lige renset igen. Bare for en sikkerhedsskyld.

Sidste chance før den bliver afleveret til mekanikeren er udluftning ved indgangen til lavtryksbrændstofpumpen, muligvis efter lavtrykspumpen, hvis det er muligt.

galeon

Indlæg af galeon » lør 16. feb 2013 22:03

Har udluftet ved tilgangen på lavtryks delen af brændstofpumpen.

Det gjorde desværre ingen forskel.

Spekulerer i om der er flere steder jeg kan udlufte, eller om det overhovedet er et udluftningsproblem jeg har.

HØJAGER
Bilmærke og model: sorento crdi us.edition
Postnummer: 4160

Indlæg af HØJAGER » søn 17. feb 2013 12:39

Havde samme problem, skiftede brændstoffilter og har siden ikke haft problemer
Sorento crdi aut US Edition (importbil) læder, aut.klima , navi, bakcamera,TV, skørter/trinbrædt, spec. front, dob udst., 20"alu

galeon

Indlæg af galeon » tors 21. feb 2013 12:33

Var ved Bosch Diesel Center i dag og fik testet injektorerne. 2 stk havde for stort returløb. Det koster 2100,- pr stk at få dem renoveret med ny ventil. 1 stk var allerede ombyttet, hvilket er sket før jeg fik bilen 4 år gammel/80000 km. Yderligere udgift til test af de to sidste injekterer på ca. 750 kr. Så alt i alt ser det ud til at jeg kommer startvanskelighederne til livs for ca. 5000,- kr da jeg selv har lavet fejlfinding med god hjælp af info fra nettet og selv af- og påmonterer injektorerne.

Mvh. Brian

mitix
Postnummer: 1662

Indlæg af mitix » ons 15. maj 2013 16:49

Jeg har lige købt en Sorento fra 06 som viste sig at have præcis dette problem. Jeg beskrev symptomerne overfor det autoriserede KIA-værksted men det var åbenbart ikke et problem de kendte til fordi de kunne ikke umiddelbart løse det selvom de havde bilen til service en hel dag.

Takket være denne tråd og et par andre fandt jeg ud af at det er et problem som kan løses på 20 minutter (Selvfølgelig stadig ikke en permanent løsning, da coatingen vil blive ved med at smuldre). Se mere her: http://www.kia-forums.com/2003-2010-sor ... g-out.html

Jeg har vedhæftet et billede af hvordan den si så ud da jeg hev den op af tanken - Det er næsten utroligt at bilen kunne køre når man ser hvor tilstoppet det ser ud. Min bil satte først ud ved accelerationer over ca. 110km/t
Vedhæftede filer
2013-05-01 13.41.41.jpg
Delvist renset
2013-05-01 13.41.14.jpg
Før rensning

fimorama
Postnummer: 6200

Indlæg af fimorama » fre 18. okt 2013 07:33

Min Sorento har haft samme fejl som ovenfor beskrevet - den døde, når jeg gav gas.
Efter et par minuter kunne den med besvær starte og lampen "Safe mode" lyste.
Jeg skiftede brændstoffilteret, men det hjalp ike.
Min mekaniker målte, at der var for lidt tryk og udskiftede brændstofdyserne - pris 18.500 kr inkl. rensning af tank som beskrevet her i tråden!!!

Andalex
Bilmærke og model: Kia Sorrento 2006
Postnummer: 3060

Indlæg af Andalex » man 29. sep 2014 14:51

Jeg har med interesse læst diverse indlæg vedr. dette emne. Er der nogle der ved om man fra Kias side har accepteret dette problem, og evt. er villige til at deltage i reparation af denne fejl.

HFP
Bilmærke og model: Sorento 2,5 CRDI
Postnummer: 7260

Indlæg af HFP » ons 22. okt 2014 22:52

Min døde kun under kraftig belastning /acceleration.

Problemet var, at pakningen under udluftningskruen på brændstoffilteret ikke var OK. Derfor kom der falsk luft i systemet!

Ny pakning monteret, og siden (1 år) har alt været OK.

Besvar