Eco-Dymanic og batteriet

Spørgsmål, tips og debat der ikke vedrører en specifik model.
Besvar
Ole K
Indlæg: 25
Tilmeldt: søn 12. apr 2015 17:36
Bilmærke og model: Kia Venga 1,4 benzin intro edition
Postnummer: 9210
Geografisk sted: Aalborg

Eco-Dymanic og batteriet

Indlæg af Ole K » man 19. okt 2015 16:05

Jeg tror, at alle nye KIA har dette system nu. Derfor spørgsmålet her.
jeg er lidt usikker på om systemet vil virke til vinter. Mit kørselsmønster er nok ikke helt optimalt til dette. Mange korte ture og om vinteren mest bykørsel.
Det er jo ikke til at se om der er meget eller lidt strøm på batteriet. (Ved ikke om der er nogle modeller der har indbygget en måler/viser). ISG systemet virker kun når der er mere end 78% på batteriet, siger KIA. Men det har ikke virket hos mig i meget lang tid. Sidst var det efter en tur i Horsens for et par måneder siden. Den bruger vel også lidt strøm når den er slukket. Men hvor meget.
På et spørgsmål om parkering i lufthavnen under 14 dages vinterferie, har KIA anbefalet mig, at tage "memory" sikringen ud eller afmontere kablerne.
Men det er da noget brok at skulle stå og montere batterikabler i 10% frost og måske sent aften.

Derfor vil jeg gerne spørge om der er nogen der har haft problemer med manglende strøm til start når det er koldt. Og hvis der er, hvordan har I klaret det.

Håber på nogle indspil.

Mvh
Ole

Ole S.
Indlæg: 190
Tilmeldt: tors 24. jul 2014 01:19
Postnummer: 9240

Re: Eco-Dymanic og batteriet

Indlæg af Ole S. » tirs 20. okt 2015 20:05

Selvfølgelig skal en så ny bil da kunne stå i 14 dage, og stadig kunne starte selvom der er -20 gr. :?

PS: Memory sikring aner jeg ikke hvad er. :roll:

M_N
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 14. jul 2011 18:49
Bilmærke og model: Kia Picanto 1.2 Active - 2011
Postnummer: 0

Re: Eco-Dymanic og batteriet

Indlæg af M_N » tirs 20. okt 2015 20:26

Ole S. skrev: PS: Memory sikring aner jeg ikke hvad er. :roll:
Vedhæftede filer
Hukommelsessikring.jpg

Ole K
Indlæg: 25
Tilmeldt: søn 12. apr 2015 17:36
Bilmærke og model: Kia Venga 1,4 benzin intro edition
Postnummer: 9210
Geografisk sted: Aalborg

Re: Eco-Dymanic og batteriet

Indlæg af Ole K » ons 21. okt 2015 16:25

Ja jeg mener også, at det ikke skulle være et problem med henstand i 14 dage og så kunne starte i frostvejr.
Hvis man skal fjerne Memory-sikringen, så er det jo rart at vide om man så kan låse bilen og låse den op igen når man kommer
tilbage, og om de forskellige tyverisikringer stadig virker.

Hvis man er nødt til at vedligeholde-lade i løbet af vinteren, jamen strømmen i stikkontakterne kommer jo stadig for det meste fra forsile brændstoffer så det med at spare benzin ved ikke at lade batteriet er jo en fis i en hornlygte.

Når KIA kan finde ud af at styre lade strømmen så den kun lader ved motorbremse, så kan de også finde ud af at styre så den altid lader hvis batteriet kommer under et bestemt niveau.

Nej det er ikke godt nok KIA.

Men jeg ville egentlig gerne høre om der er nogen der har haft problemer og evt. hvordan de blev løst.

Mvh. Ole

Ole K
Indlæg: 25
Tilmeldt: søn 12. apr 2015 17:36
Bilmærke og model: Kia Venga 1,4 benzin intro edition
Postnummer: 9210
Geografisk sted: Aalborg

Re: Eco-Dymanic og batteriet

Indlæg af Ole K » lør 16. sep 2017 14:16

Hej igen
Jeg har nu kørt i 2 1/2 år med bilen og ESG har virket sammenlagt i 4-5 dage. Sidst i sommeren 2016. Selv lange ture synes ikke at lade strøm nok på batteriet. De sidste 2 gange jeg har været på værksted har de målt batteriet og det viste ca. 65-68 % strøm. Med en lader natten over virker den nogle få dage.

Jeg har været ude for en mærkelig oplevelse.
Når jeg kører langture (sjælden motorvej) bruger jeg altid fartpiloten.
Her i nærheden er der en lang ret stejl bakke som jeg passerer ret tit. Når nedkørslen begynder og fartpiloten står på 80 km/t (også kontrolleret med GPS) så når den lige over 90 km/t ved foden af bakken.

Hvis jeg slår fartpiloten fra lige efter nedkørslen er startet, så når den kun op på ca. 82 km/t ved foden af bakken. Hvorfor det?
Jeg tror det har noget at gøre med, at fartpiloten ikke lukker helt for benzintilførslen for at have den fornødne kontrol. Og hvis ladestrømmen til batteriet kun virker når benzinen er stoppet helt, så kan det måske forklare noget af den manglende opladning. Jeg har svært ved at finde anden forklaring. Måske andre ved noget mere?

Er der i øvrigt nogen der har et bud på hvor mange sekunder man skal køre med motorbremse for et opveje forbruget til startermotoren èn gang. (jeg ved godt, at omdrejningerne også betyder noget).

Mvh
Ole

Brugeravatar
ThomasH
Admin
Indlæg: 638
Tilmeldt: tors 12. jun 2008 18:57
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Postnummer: 4200

Re: Eco-Dymanic og batteriet

Indlæg af ThomasH » lør 16. sep 2017 14:38

Der er et par vigtige pointer vedr. ISG systemet på Kia biler.

Det virker kun, når der er ladet nok ekstra strøm på batteriet og diverse forhold omkring temperaturer, aircon, blæser mv. er opfyldt.

Bilen lader batteriet til normalt brug, fx start, ved kørsel, men aldrig ekstra til ISG. Der lades kun ekstra til ISG når der motorbremses. ISG skal ifølge Kia være en CO2 neutral ting, så strøm til ISG skal være ladet via motorbrems.

Der kan læses mere på deres hjemmeside:
http://www.kia.com/dk/content/faq/ - se under Ecodynamics.

Fx disse:

Idéen bag start/stop systemet
Start/stop systemet er aktiv når der er optjent overskud af strøm på batteriet. Overskud af strøm optjenes når bilen har en deacceleration, fx når bilen deaccelererer hen til et lyskryds. Under deaccelerationen bliver der ikke tilført brændstof til motoren "Fuel Cut" der betyder at bilens vægt trækker motoren rundt og derved trækker generatoren, som herved lader CO2 fri strøm på batteriet uden brug af brændstof. Når bilen har en deacceleration er det vigtigt at bilen bliver i gear, og foden fjernes fra koblingspedalen.

Hvorfor bliver der ikke optjent overskud af strøm på mit batteri når jeg kører langt med jævn fart?
Når der køres med jævn fart genererer generatoren præcis den strøm som der bliver forbrugt, dette gøres for at minimerer brændstofforbruget samt CO2 udledningen. Hvis generatoren skulle genererer overskud af strøm til batteriet under jævn kørsel ville dette kun kunne lade sig gøre ved at skrue op for generatorens ladestyrke og derved ville det være nødvendigt at tilføre motoren ekstra brændstof. Ideen bag start/stop systemet er, at systemet skal være aktiv ved hjælp af CO2 fri energi (opladning under deacceleration).

Er der nok strøm på batteriet til at starte min bil når A OFF kontaktens lampe lyser?
Ja, der er rigeligt strøm på batteriet. når A OFF kontaktens lampe lyser er det blot en information om at batteriet er på standard niveau.
Tidligere:
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium

Ole K
Indlæg: 25
Tilmeldt: søn 12. apr 2015 17:36
Bilmærke og model: Kia Venga 1,4 benzin intro edition
Postnummer: 9210
Geografisk sted: Aalborg

Re: Eco-Dymanic og batteriet

Indlæg af Ole K » søn 17. sep 2017 13:44

Hej Thomas
Tak for svaret. Jeg forstår på det du skriver, at bilen altid sørger for opladning til normalt brug (ca. 60-70%). Det var nok rart om KIA havde skrevet det mere klart i deres vejledning.
Så kan jeg tage det helt roligt til hverdag. Hvis bilen skal stå i længere tid kan jeg jo bare sætte laderen på natten over i forvejen.

Men du har ikke noget bud på hvorfor den moterbremser kraftigere når fartpiloten ikke er slået til?

Måske er der andre der har oplevet det, eller ved hvorfor?

Mvh
Ole

Brugeravatar
ThomasH
Admin
Indlæg: 638
Tilmeldt: tors 12. jun 2008 18:57
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Postnummer: 4200

Re: Eco-Dymanic og batteriet

Indlæg af ThomasH » søn 17. sep 2017 20:53

Hvis man kører mange småturer med mange starter, kan batteriet nok godt få behov for lidt ekstra ladning - men det er jo helt generelt for alle biler. Så under normale omstændigheder skal man ikke bekymre sig om det - heller ikke på en Kia med ISG :-)

Mht fartpilot, så gætter jeg på det samme som dig. Tror ikke den lukker helt af for brændstoffet.
Min gør det samme, så jeg slår den altid lige fra hvis bakken er stor nok ;-)
Tidligere:
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium

Niels
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 14:05
Bilmærke og model: Kia venga
Postnummer: 8230

Re: Eco-Dymanic og batteriet

Indlæg af Niels » lør 28. okt 2017 22:19

vedrørende isg, jeg har en kia venga 2015, da bilen blev købt virkede autostop ca. 95% af køre tiden nu virker den slet ikke og køremønstret er det samme,lader man den op så virker den ca 1 uge, har også ladet den op og kørt uden isg samme resultat. Jeg har målt ladespændingen den er 14,3 volt målt i strømstikket, uanset hvordan man kører eller den kører i tomgang. Værkstedet siger at man blot skal købe en lader, jeg er af den mening at så ny en bil skulle det være muligt at bilens udstyr kan holde den fuld opladet.
er der nogen som kan give en forklaring på dette eller komme med en løsningsforslag.

Ole K
Indlæg: 25
Tilmeldt: søn 12. apr 2015 17:36
Bilmærke og model: Kia Venga 1,4 benzin intro edition
Postnummer: 9210
Geografisk sted: Aalborg

Re: Eco-Dymanic og batteriet

Indlæg af Ole K » man 17. sep 2018 16:00

For lige at træde i det en gang til:
Det viser sig, at når jeg sætter laderen på bare en halvdags tid så viser den fuld opladet. Så virker ESG. Det holder til ca. 15 – 20 starter, så holder den op med at virke. Selvom jeg oplader i længere tid så er det det samme.

Ved alle spændingsmålinger når ESG ikke virker viser ca. 3/4 opladet. Derfor laders der jo noget, det er jo kun start og lidt standbystrøm der bruges løbende. Resten af forbruget vil jo blive dækket af generatoren når motoren kører.


Hvis det ikke er batteriet der nægter at modtage strøm i små portioner i den høje ende af opladningen, så tror jeg det må være en fejl i den elektroniske styring. Man kunne forestille sig, at den ikke sender deccelerationsstrøm til batteriet når det viser over 70 – 80% opladet.

Jeg skal måske lige bemærke, at jeg motorbremser alt hvad jeg kan og har de sidste måneder kørt lange ture på landevej.

Jeg tvivler på jeg er den eneste der har denne fejl for det er vel det samme systen der er i alle KIA-modeller. Det ville være rart om der kunne komme en melding fra KIA.


Mvh
Ole

Brugeravatar
cbo
Indlæg: 543
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 22:50
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Eco-Dymanic og batteriet

Indlæg af cbo » tirs 18. sep 2018 07:52

Ole K skrev:
man 17. sep 2018 16:00
For lige at træde i det en gang til:
Det viser sig, at når jeg sætter laderen på bare en halvdags tid så viser den fuld opladet. Så virker ESG. Det holder til ca. 15 – 20 starter, så holder den op med at virke. Selvom jeg oplader i længere tid så er det det samme.

Ved alle spændingsmålinger når ESG ikke virker viser ca. 3/4 opladet. Derfor laders der jo noget, det er jo kun start og lidt standbystrøm der bruges løbende. Resten af forbruget vil jo blive dækket af generatoren når motoren kører.


Hvis det ikke er batteriet der nægter at modtage strøm i små portioner i den høje ende af opladningen, så tror jeg det må være en fejl i den elektroniske styring. Man kunne forestille sig, at den ikke sender deccelerationsstrøm til batteriet når det viser over 70 – 80% opladet.

Jeg skal måske lige bemærke, at jeg motorbremser alt hvad jeg kan og har de sidste måneder kørt lange ture på landevej.

Jeg tvivler på jeg er den eneste der har denne fejl for det er vel det samme systen der er i alle KIA-modeller. Det ville være rart om der kunne komme en melding fra KIA.
Da jeg havde en Ceed snakkede jeg jævnligt med værkstedet om dette og argumenterede for, at det var batteriet den var gal med. Efter 7 år fik jeg skiftet batteriet fordi bilen ikke kunne starte og vupti! - så virkede ISG igen og virkede stadig et år senere, da jeg solgte bilen.

Man kan diskutere hvad konklusionen er - mit bud er at man har lavet så mange krav til hvornår ISG skal virke, at det kun virker når batteriet er relativt nyt og helt ladet op. Derfor virker det aldrig, hvis batteriet er lidt træt og ens kørselsmønster/el-forbrug ikke kan holde det helt opladet hele tiden.

Kia prøver traditionelt at skyde skylden på førerens kørselsmønster, men det er i mine øjne en dårlig undskyldning. Jeg kørte som jeg altid havde gjort - den faktor der afgjorde om ISG virkede eller ej var batteriets alder/stand. Der er så måske nogle af os, der bruger bilen på en måde, så batteriet hurtigere bliver slidt op og det er jo ikke Kias problem. Men det ville være rart, hvis Kia anerkendte dette og foreslog at man skiftede batteriet ud - de giver alligevel kun to års garanti på batteriet, så det er jo ikke en garanti-sag.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Ole K
Indlæg: 25
Tilmeldt: søn 12. apr 2015 17:36
Bilmærke og model: Kia Venga 1,4 benzin intro edition
Postnummer: 9210
Geografisk sted: Aalborg

Re: Eco-Dymanic og batteriet

Indlæg af Ole K » tors 11. okt 2018 16:25

Hej
Jeg har nu talt med værkstedet endnu en gang. Nu fik jeg endelig en mere detaljeret forklaring.


""Jeg tror bestemt ikke at din bil fejler noget mht. ladning af batteri. Generatoren lader batteriet op til ca 75-80%
Det vi tit ser er at hvis ikke at man kører nok km, du kører ca 10000km årligt, så er det svært at få batteriet til at
Være over 85% på health og charge for at start/stop virker – Hvis vi sætter et nyt batteri på bilen, så er jeg sikker på at vi
om ganske få mdr har samme situation igen med at start/stop ikke virker.""

Jeg har spurgt FDM hvad de siger til det, og de mener det er helt korrekt når der ikke køres mere. Det er et problem alle biler har med den teknik, men KIA er overrepræsenteret.


Så jeg må bare vende mig til det.


Mvh Ole

Besvar