Salget af KIA biler er gået markant tilbage.

Spørgsmål, tips og debat der ikke vedrører en specifik model.
Besvar
pipper
Bilmærke og model: Venter på Kia Niro advance (August)
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/galleri/331489-kia_ceed
Postnummer: 6580

Salget af KIA biler er gået markant tilbage.

Indlæg af pipper » fre 28. dec 2018 22:13

Hej.

Jeg kan se at Kia er en af de mærker der er gået mest tilbage mht. nyvognssalg (-17%) i 2018.

Det overrasker mig godt nok meget - Hvad kan det skyldes.?

Jeg har haft en Kia Ceed og var godt tilfreds med bilen og især garantien som jeg ikke kunne udsætte noget på.

Hvis jeg skulle fravælge en Kia blev det pga. lakken som er utrolig blød og får tonsvis af stenslag.
Priserne på Kia var før i tiden billigere en konkurrenterne og det er de ikke mere og det kunne
også få mig til at vælge noget andet.

Hvad mener i?

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Salget af KIA biler er gået markant tilbage.

Indlæg af cbo » lør 29. dec 2018 12:35

pipper skrev:
fre 28. dec 2018 22:13
Hej.

Jeg kan se at Kia er en af de mærker der er gået mest tilbage mht. nyvognssalg (-17%) i 2018.

Det overrasker mig godt nok meget - Hvad kan det skyldes.?

Jeg har haft en Kia Ceed og var godt tilfreds med bilen og især garantien som jeg ikke kunne udsætte noget på.

Hvis jeg skulle fravælge en Kia blev det pga. lakken som er utrolig blød og får tonsvis af stenslag.
Priserne på Kia var før i tiden billigere en konkurrenterne og det er de ikke mere og det kunne
også få mig til at vælge noget andet.

Hvad mener i?
Kia solgte 8.832 biler i 2017 og 7.311 i 2018.

Hvis man ser på modellerne, så er salget af Kia Picanto blevet næsten halveret fra 3.000 til 1.600. Det skyldes nok særligt at salget af små biler generelt er gået tilbage og det rammer Kia hårdt, når 1/3 af salget er den type. Salget af Kia Rio er faldet fra ca. 3.000 til ca. 1.200, hvilket nok skyldes at det er en lille bil og at den ligger lidt skidt i et marked, hvor der er kommet mange små SUV til. Det same gælder nok for Venga, der dog ikke har den store betydning i statistikken. De to biler - Rio og Picanto udgjorde 2/3 af Kias salg i 2017, så det er der, faldet primært kommer fra. Der har været et lille fald på Kia Ceed, hvilket nok skyldes at det var på tide med et modelskifte.

Til gengæld buldrer salget af Niro, Stonic, Sportage og Optima frem og dækker en stor del af underskuddet fra Rio og Picanto. Så mit bud er, at Kia nok skal klare sig fint i 2019 med en voksende andel af markedet for hybrider, elbiler og SUV. Og mon ikke den nye Ceed nok også skal sælge fornuftigt?

Billedet er i øvrigt næsten det samme for Hyundai, der i 2018 solgte 7.187 biler og i 2017 solgte 8.264. Her taber man også på i10, ix20 og i20, i30 taber man lidt på og til gengæld vinder man på Kona og Ioniq.

Tal fra https://www.bilimp.dk/Statistik
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Besvar