Et par spørgsmål om bremser...

Forløberen for Kia Cerato
Besvar
Michael_N

Et par spørgsmål om bremser...

Indlæg af Michael_N » lør 21. feb 2009 16:22

Hej!

Min kærestes Kia Sephia 1,5 fra '96 har fået et par skavanker, som jeg håber I kan hjælpe mig med. For det første virkede håndbremsen slet ike på det ene hjul. Håndbremse kablet fejler ikke noget og den aktivere begge bremsebakker fint. Jeg har så strammet det lidt op med den skrue der sidder for enden af bremsebakkerne. Men det kan vel ikke være der man skal justere hånbremsen ind?? det er jo lidt bøvlet at man skal skille det hele ad for lie at give den et bette nøk:)

Den anden skavank er at abs lampen lyser nu. I starten begydte den først at lyse når man havde kørt 10-15min men nu lyser den konstant. Skal man resette abs'en efter man har rettet fejlen eller er det kke nødvendigt?

mvh
Michael

LHolm

Re: Et par spørgsmål om bremser...

Indlæg af LHolm » man 2. mar 2009 23:49

Hej MIchael...

Når håndbremsen ikke virker i den ene side, ville jeg vælge at skille bremserne ad i begge sider, og så få det hele smurt...

det kan være at "armen" på den ene bremsebakke hænger lidt...

Når du så samler det igen, så sørg for at du justerer det op så begge hjul kører "lige stramt", forstået på den måde at de skal justeres lige meget ud, så bakkerne lige rør ved tromlen...

så burde både hånd- og fodbremse fungerer perfekt...

Mht abs, så er de fleste kia modeller "selvdiagnostiserende" så den burde selv slette fejlen, hvis din ABS føler virker igen..
ellers så grib knoglen og giv et kald til din lokale kia forhandler.. de plejer at være rigtig hjælpsomme..

Håber det gav svar på dine spørgsmål...

Michael_N

Re: Et par spørgsmål om bremser...

Indlæg af Michael_N » lør 14. mar 2009 21:57

Tak for svaret! Jeg har smurt begge bagbremser som du sagde og det virker perfekt. Nu må jeg igang med ABS bremserne.... Det glæder mig at høre at den selv nulstiller når fejlen bliver rettet.

Men hvis andre har nogle fif til fejlsøgning på abs bremser så sig endelig til:) Jeg har nemlig ikke erfaring med abs system.

mvh
Michael

Besvar