Forskellig størrelse dæk

Her er der plads til at stille spørgsmål eller fortælle om dine egne erfaringer med bildele, der forbedrer bilens performance eller udseende. Hvis dit indlæg er "kildent" mht lovgivning eller garanti, så send det som en privat besked til kiaklub, så skriver jeg det ind uden kildeangivelse.
Besvar
Pipeline
Bilmærke og model: Picanto 1.1
Postnummer: 3480

Forskellig størrelse dæk

Indlæg af Pipeline » tors 6. okt 2016 20:32

Jeg skal have købt nogle vinterdæk, men er lidt i tvivl om det med størrelsen.
Vi har 14" 165/60 sommerdæk på nu. Går jeg ind på Quickpot, og søger på bilmodellen, foreslår den vinterdæk der hedder 155/65.
Vi er desværre forfulgt af punkteringer rimeligt ofte, så jeg vil jo gerne have at jeg kan nøjes med at skifte et enkelt dæk, imens det flade dæk bliver lappet. Før havde vi 13" vinterdæk og 14" sommerdæk, og var derfor nødt til at skifte to hjul når vi punkterede.

Så spørgsmålet er, vil jeg kunne køre med et 155/65 dæk på den ene side og et 165/60 på den anden side, begge 14"?

Ole S.
Postnummer: 9240

Re: Forskellig størrelse dæk

Indlæg af Ole S. » tirs 18. okt 2016 11:10

Nej
Dækkene skal have samme størrelse hele vejen rundt, selvfølgelig kan man køre med en anden størrelse en dag eller to, imens man venter på lapning.
Punkterer du ofte, skal du nok forsøge at finde ud af hvorfor, for ringe dæk, og forkert dæktryk, er et sted at starte.

nankai
Bilmærke og model: Picanto 1,2 Motion Plus
Postnummer: 0
Geografisk sted: Østjylland

Re: Forskellig størrelse dæk

Indlæg af nankai » ons 7. nov 2018 21:53

Pipeline skrev:
tors 6. okt 2016 20:32
Jeg skal have købt nogle vinterdæk, men er lidt i tvivl om det med størrelsen.
Vi har 14" 165/60 sommerdæk på nu. Går jeg ind på Quickpot, og søger på bilmodellen, foreslår den vinterdæk der hedder 155/65.
Vi er desværre forfulgt af punkteringer rimeligt ofte, så jeg vil jo gerne have at jeg kan nøjes med at skifte et enkelt dæk, imens det flade dæk bliver lappet. Før havde vi 13" vinterdæk og 14" sommerdæk, og var derfor nødt til at skifte to hjul når vi punkterede.

Så spørgsmålet er, vil jeg kunne køre med et 155/65 dæk på den ene side og et 165/60 på den anden side, begge 14"?
OBS... NEJ det må du IKKE. nankai

155/65/14 er lige lidt lovlig for smal et dæk. Jeg har lige fået nye vinterdæk på min Picanto 1,2 Brigestone Blizzak LM 001 165/65 14 tommer fælg. % mål > dækhøjde 65 er kun en cm højre end % mål 60. Inde på FDM kan du læse mere om fordele og ulempe ved for brede vinterdæk. Tjek priser og på dæk og stålfælg på thansen.dk og https://www.daekonline.dk OBS... der er inden for det seneste halve år kommet skrappere regler for lapning af dæk. Dækmønster på Brigestone Blizzak vinterdæk mønster er meget identisk med Continental vinterdæk. nankai

Besvar