Nye alufælge? Kig her! (vedligeholdelse)

Her er der plads til at stille spørgsmål eller fortælle om dine egne erfaringer med bildele, der forbedrer bilens performance eller udseende. Hvis dit indlæg er "kildent" mht lovgivning eller garanti, så send det som en privat besked til kiaklub, så skriver jeg det ind uden kildeangivelse.
Besvar
Seth-Enoch

Nye alufælge? Kig her! (vedligeholdelse)

Indlæg af Seth-Enoch » ons 23. apr 2008 23:07

Hej.

Jeg synes ikke andre har skrevet om vedligeholdelse af deres alubasser, så nu vil jeg gøre et forsøg og fortælle om mine egne erfaringer og ikke bare hvad jeg har læst om :)

Fælge bliver utrolig hurtig beskidte og grimme at se på og er man ikke over dem hele tiden, så groer skidtet simpelthen fast. Specielt bremsestøv er slemt til at gro fast. Og der findes ikke noget mere træls end beskidte fælge og fin ren bil, vel? ;)

Løsningen er at give fælgene en overflade behandling af en art. Og så er det første folk tænker sikkert "NANO". Ja, det er udemærket, dyrt og sundhedsskadeligt, ja man ved faktisk ikke hvor omfattende den skadelige effekt er endnu, men i tyskland er der flere tilfælde af folk som er blevet kroniske syge af det stads, så pas på.

Jeg købte engang ved et uheld det her voks:
http://www.hifispeed.dk/shop/sonax-xtre ... 8340p.html
Billede

Men som et gammelt ordsprog lyder, "det er aldrig så skidt, at det ikke er godt for noget". Jeg havde nemlig læst et sted, at voks var godt at give sine alufælge da de så var nemmere at holde rene. Så jeg gav mine alufælge, med blankpoleret kant, en god tur med det her produkt og var godt nok noget skeptisk. Til jer som ikke ved det, blank poleret alu er meget sart og modtageligt overfor alting og falmer meget hurtigt. Nå men det blev påført med medfølgene svamp i så tyndt lag som muligt, i hjørnerne brugter jeg bare mine fingre. Til slut polerede jeg efter med microfiberklude(Sonax laver nogle rigtig gode nogen).

Nå men fælgene kommer på bilen, og jeg plejer at vaske bil en gang om ugen. Fælge hver gang jeg tanker eller samtidig med bilvasken, alt efter hvad der kommer først. Nå men jeg står her med min fine børste og alm. postevand i spanden. Fælgene var fyldt med bremsestøv og andet skidt, så jeg tænkte bare "skod voks, det var spild af tid". Men jeg blev godt nok klogere. Ét strøj med den våde børste og skidtet forsvandt, det var fandme ren ZILIT-BANG! "Fedt", tænkte jeg, meeen hvordan mon det så ud om en uge igen. Præcis samme resultat, det tog 3-4min at vaske fælgene og de så sådan her ud, altså ikke helt nemme at vaske:
Billede

"Nå, men hvad nu hvis man ikke liiige får vasket fælge så tit som dig" tænker i sikkert nu, yes? :)

Well, en ferie på i alt 5.200km til Kroatien og hvad der ellers er af lande derover/nede og hjem igen, blev kørt uden at vaske fælge, plus jeg ventede nogle uger mere da jeg kom hjem igen. Så i alt 5 uger og +5.500km siden sidste vask. Nu skulle det her skide voks stå sin prøve. Vil godt indrømme at det ikke gik så nemt som første gang, men da jeg var færdig efter 10-15min vask stod fælgene som helt nye igen, også det blankpoleret alu stod perfekt og blank. Jeg var blevet imponeret endnu engang.

Fælgene blev monteret i slutningen af marts og blev hevet af bilen igen i slutningen af oktober. Til slut kunne jeg godt mærke at voksen ikke var så god mere. Men efter de strabasser jeg havde udsat den for, så var jeg fuldt ud tilfreds med resultatet og de fik jo bare en gang voks mere inden de kom på til næste forår igen.

Jeg har nu givet 4stk fælge voks 3 gange. Altså 12stk fælge ialt.. Og jeg har vel brugt 5% af bøttens indhold, så der er til RIGTIG mange fælge i sådan en bøtte der. Køber man derimod Nano gejl, så betaler man ca. samme pris som for det voks, men har kun til at behandle 5 fælge.

Nå, jeg håber i kunne bruge det til noget :mrgreen:

Seth-Enoch

Re: Nye alufælge? Kig her! (vedligeholdelse)

Indlæg af Seth-Enoch » fre 5. sep 2008 11:38

~250 visninger, og ikke én eneste kommentar :( :cry:

Brugeravatar
urbananen
Bilmærke og model: Kommende Kia Optima SW phev.
Facebook profil: Jesper Christensen
Postnummer: 3200
Geografisk sted: Helsinge (Nordsjæ¦lland)

Indlæg af urbananen » fre 5. sep 2008 12:20

Sonax er generelt et rigtig godt produkt, så det er uden tvivl også godt til det formål du skriver der.
Det handler bare om at få taget sig sammen. Køre ned og købe produktet, og så begynde at vedligeholde.
Jeg har dog heldigvis ikke rigtig nogle problemer med bremsestøv der sidder fast, og andet snavs. Men vasker egentlig nok også bil ret ofte.
Dog ville fælgene da helt sikkert ha rigtig godt af at blive smurt ind i voksen når man havde gjort dem rene til opbevaring efter skift.

-Jeg vil da i hvert fald købe mig en bøtte når vinterfælgene skal på, og give både dem og sommerfælgene, da de helt sikkert kan rede vinter-aluerne fra nogle salt-skader.

Brugeravatar
tuxx
Bilmærke og model: Kia cee'd EX 1,6CRDi 5d. Pewter Beige
Postnummer: 6000
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Indlæg af tuxx » lør 18. okt 2008 19:22

Jeg har også vokset vores fælge og det virkede fint.. skrevet i datid da virkningen er ved at aftage men gider ikke vokse dem nu da de alligevel skal have den helt store tur når jeg piller dem af til vinter.
Kia cee'd EX 1,6 CRDi 5d. '07
VW Golf III 1,4 3d. '92

Brugeravatar
Strife
Bilmærke og model: Pro Ceed 1.6 CRDI Sport X 18" RVS Spyder Black
Postnummer: 7500
Geografisk sted: Holstebro
Kontakt:

Indlæg af Strife » man 20. okt 2008 19:08

Jeg bruger ingen produkter på mine fælge. Jeg vasker min bil ca. hver 14. dag, og der giver jeg også fælgene en omgang med sæbevand og børste (Husk at købe dine egne børster og brug dem KUN til fælgene). Det tager ca. 5 min pr. fælg og så er de fine og rene.
Når jeg skal have mine vinterhjul på (standard 17" alufælgene + vinterdæk), kører jeg bare op til min forhandler hvor de er opmagasineret, når de får sommerhjulene af, gennemgår de mine fælge og renser dem i bund, og så er de som nye når jeg kommer til foråret og skal have dem på igen.
Det koster 400 pr gang at få skiftet hjul og få dem opmagasineret, det synes jeg er så billigt at jeg ikke selv gider skifte dem samt have dem til at stå og fylde.

tottel
Bilmærke og model: Kia Picanto
Postnummer: 2830

Indlæg af tottel » ons 10. apr 2013 13:28

Jeg har heller aldrig brugt voks på mine fælge..

[Prosit]
Bilmærke og model: Pro ceed Premium
Facebook profil: Allan Mouritsen
Postnummer: 2670
Geografisk sted: Sjælland
Kontakt:

Indlæg af [Prosit] » tirs 18. jun 2013 07:44

Så er den 1 mdr. gamle Rio blevet håndvasket. Alufælgene blev vasket med samme sæbe og efterfølgende med Sonax fælgrens med farveindikator. Det virker! Nu har de fået nano gejl, så må vi se hvor længe det holder.
Påtænker at købe voks og teste det på bil nr. 2.
Vender tilbage.
Prosit
Made in Korea
Perfected in my garage!

Besvar