Omkreds vs. bredde

Her er der plads til at stille spørgsmål eller fortælle om dine egne erfaringer med bildele, der forbedrer bilens performance eller udseende. Hvis dit indlæg er "kildent" mht lovgivning eller garanti, så send det som en privat besked til kiaklub, så skriver jeg det ind uden kildeangivelse.
Besvar
Thorun
Bilmærke og model: Kia Picanto EX
Postnummer: 7300

Omkreds vs. bredde

Indlæg af Thorun » ons 27. nov 2013 23:30

Jeg har lige fået nogle vinterdæk på: 155/65 R14, og har parkeret sommerdækkene i garagen 165/60 R14.
Nu er min viden om dæk, at tallet efter / betyder dækkets højde som procentdel af dækkets bredde. Jo 'højere' dækket er, des større må dets slidbane-diameter være. Ik'?
Så sommerdækkene havde en højde på 165*0,6 = 99 mm. og vinterdækkene har nu en højde på 155*0,65 = 100,75 mm. og dermed en større slidbanediameter. Og så kommer næste undrende spørgsmål; des større slidbanediameter et dæk har, des hurtigere kommer bilen frem ved samme speedometervisning. Altså et højt dæk = større omkreds = kommer længere frem på en omdrejning end et mindre dæk.
Hvilket jo er usmart, hvis man ikke vil blitzes i fotofælderne!

Mit næste spørgsmål går lidt på bredden af dækkene. Hvad er fordelene ved et smalt dæk frem for et bred dæk - og omvendt?
Fx. passer den totale hjuldiameter i forhold til de nye vinterdæk fint på andre dæk der hedder 175/50 R15 - men de er så bare 20 mm. bredere. Eller fx. 195/45 R15 (igen samme totale diameter af hele hjulet). Men de er så 40 mm. bredere. Hvad har det af fordele og ulemper?

Mvh. Rune

Ps. man kan regne det ud selv, eller bruge dækberegneren:
http://www.webtoppen.dk/fensmark-traile ... egning.asp

Besvar