Olie til mine Kiaèr

Her må du meget gerne lave en præsentation af dig selv. Hvilken bil kører du i, hvilken bil drømmer du om osv. Du kan også her holde os opdateret om din bils historie med oplevelser, problemer, værkstedsbesøg og styling/tuning.
Besvar
Gipo
Bilmærke og model: Kia Ceed SW 1.6 Diesel
Postnummer: 8370

Olie til mine Kiaèr

Indlæg af Gipo » lør 14. maj 2016 10:53

Jeg har 2 kiaer en CEED 1,6 CRDI der har kørt ca 230000 km og en Picanto 1,1 Benzin der har kørt ca 133000.
Nu er mit spørgsmål så hvad for en olie skal jeg bruge på den/dem.
Min mekaniker har fyldt 5/40 på min CEED og 5/30 på min Picanto, men jeg vil ikke betale over 100 + moms pr liter ved ham. Så kan jeg bare købe en olie eks. 5/40 og bruge på begge mine biler eller skal jeg købe 2 slags ???
Og er der evt nogle herinde der har et godt sted at købe Olie og filter til vores Kiaer.
P.S jeg har adgang til lift og jeg skifter selv denne gang da jeg ikke vil betale over 1000 kr for en gang olieskift osv.

Ole S.
Postnummer: 9240

Re: Olie til mine Kiaèr

Indlæg af Ole S. » søn 15. maj 2016 00:44

Først og fremmest skal du nok kigge i bogen, og undersøge hvilke olie de to motorer skal køre med. Dernæst vil jeg sige at jeg ville nok bruge lidt flere penge på olien til din diesel, da diesel generelt er lidt mere følsomme for en god olie. Men ja du vil sikkert sagtens kunne finde en olie de begge kan køre på, men det er der jo ikke så meget mening i, hvis den ene kan fåes til halv pris ift den anden.

nankai
Bilmærke og model: Picanto 1,2 Motion Plus
Postnummer: 0
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af nankai » ons 18. maj 2016 17:29

Gipo skrev:Jeg har 2 kiaer en CEED 1,6 CRDI der har kørt ca 230000 km og en Picanto 1,1 Benzin der har kørt ca 133000.
Nu er mit spørgsmål så hvad for en olie skal jeg bruge på den/dem.
Min mekaniker har fyldt 5/40 på min CEED og 5/30 på min Picanto, men jeg vil ikke betale over 100 + moms pr liter ved ham. Så kan jeg bare købe en olie eks. 5/40 og bruge på begge mine biler eller skal jeg købe 2 slags ???
Og er der evt nogle herinde der har et godt sted at købe Olie og filter til vores Kiaer.
P.S jeg har adgang til lift og jeg skifter selv denne gang da jeg ikke vil betale over 1000 kr for en gang olieskift osv.
Diesel Olie til Seed > se nærmere i din INSTRUKTIONSBOG. Til Picanto er 5/30 ok valg. Du kan OGSÅ vælge en lidt dyre olie med additiver gerne 100 % da du får mindre friktion i motor.

Til Min Picanto bruger jeg castrol Magnatec 5/30 W A5 > http://www.castrol.dk Den kan købes ved thansen.dk Der kan du også søge på reservedele, oliefilter mv.
nankai

Stephen Berg
Bilmærke og model: KIA Sportage
Postnummer: 7000

Indlæg af Stephen Berg » tors 26. maj 2016 11:08

Olien er, efter min mening, det mest vigtige til en motor. Pas på med at spare penge på vedligeholdelsen... Det er billigere at spare på de reparationer der ikke kommer. :)

Brugeravatar
urbananen
Bilmærke og model: Kommende Kia Optima SW phev.
Facebook profil: Jesper Christensen
Postnummer: 3200
Geografisk sted: Helsinge (Nordsjæ¦lland)

Indlæg af urbananen » ons 31. jan 2018 14:57

Ved godt dette er et gammelt indlæg, men bliver nødt til at tilføje min holdning, da andre sikkert kunne finde på at lure :) .

Mht. viskositeten, havde jeg kørt 0w-40 på dem begge.
Havde så fundet ud af hvilke krav som er til diesel bilen, da denne formegentlig har partikelfilter som er lidt kræsent når det kommer der til. Om det skal opfylde C3 eller lign ved jeg ikke, men kan jeg da forestille mig.

Den pågældende olie som opfylder det krav, ville jeg godt turde hælde på en brugt Picanto.
Hvis du så oven i købet kan finde en olie, som måske opfylder både de krav som der er til Cee'd og Picantoen, så ville det jo være hell perfekt.
Jeg betaler ikke selv mere end 80kr/literen for den olie jeg kommer med til værkstedet.
God olie kan nemt fås billigere, hvis man selv tager med.

Besvar