Søger Optima ejere i Trekantsområdet

Kør Optima. Og få folk til at vende sig på gaden.
Låst
Brugeravatar
EcoDynamic
Bilmærke og model: Optima 2,0 MPI - Rio 1,1 CRDI
Postnummer: 6051

Søger Optima ejere i Trekantsområdet

Indlæg af EcoDynamic » lør 3. feb 2018 23:17

Hej Optima ejere
Jeg har problemer med servostyringen i min Optima, Kia siger dog at der ikke er et problem, og jeg kommer ikke rigtig videre.
Problemet består i at ved ligeudkørsel og med rattet i neutral stilling, føles det som om rattet "låser" i stillingen, der skal en lille korrigering til at bringe den ud af denne låsede tilstand, sideeffekten er at man overkorrigerer, og så skal man igen korrigere for at køre ligeud. Det er ret irriterende og det irriterer mig mere og mere. Jeg har haft en mekaniker med ude at køre, og han giver mig helt ret, sådan føles det, og han kender godt problemer, fra både Optima og fra Ceed, der er bare ikke noget at gøre ved det.
Forklaringen fra Kia er at idet servoen er elektrisk, så slukkes der helt for el-motoren når rattet er i neutral stilling, og den tændes først igen når rattet korrigeres, derfor føles det som om rattet "låser".
Jeg køber bare ikke helt denne forklaring idet jeg efter gennemgang af diverse udenlandske forums er kommet frem til at det er et kendt problem, og det kun kan løses ved at udskifte ratstammen, men det er jo en ret omfattende sag, og sikkert ikke noget Kia vil gøre medmindre jeg 100% kan bevise at der er en fejl på bilen.
Derfor søger jeg Optima ejere der IKKE oplever disse problemer, hvis jeg evt. kan lokke jer til at tage en tur i min bil, eller vi kan tage en tur i bilen der ikke har problemet. Ved at finde en bil der ikke har problemet kan jeg måske få Kia til at tage problemet alvorligt.
Så vidt jeg har researchet mig frem til, så findes der to typer problemer med styretøjet.

1. Rattet "låser" i neutral stilling, når man søger på udenlandske forums, så omtales dette bl.a. som "dead spot", eller "sticky steering problem", det er det problem jeg har, og er omtalt i et link her, løsning er udskiftning af ratstammen.
http://www.optimaforums.com/forum/5-opt ... ssues.html

2. Dårlig retningsstabilitet, dette er et andet problem, og ikke det problem jeg oplever, ved dette problem er det sandsynligvis "rack and pinion" (tandstangshuset) det er galt med, men som sagt tror jeg ikke det er her jeg har et problem.

I de udenlandske forums er der prøvet forskellige ting uden det har afhjulpet problemet, bl.a., nye dæk, sporing, men kun udskiftning af ratstammen hjalp.

På forhånd mange tak for hjælpen!
Mvh. Søren

Brugeravatar
Kia T2
Bilmærke og model: Kia Sportage 1,7 CRDI Advance Edition 2017
Postnummer: 9800

Re: Søger Optima ejere i Trekantsområdet ...

Indlæg af Kia T2 » ons 7. feb 2018 11:54

Hej
Det var da rigtig irriterende med det problem du har på din servostyring, jeg har også elektrisk servo på min Kia Sportage, men jeg oplever ikke nogen af de fejl/problemer som du beskriver, så det må da være et andet Kia værksted som kunne give en ny vurdering af dit problem ?
Håber at du kan få nogle svar fra andre Kia Optima ejere, om de har samme problem som du beskriver...
EcoDynamic skrev:Hej Optima ejere
Jeg har problemer med servostyringen i min Optima, Kia siger dog at der ikke er et problem, og jeg kommer ikke rigtig videre.
Problemet består i at ved ligeudkørsel og med rattet i neutral stilling, føles det som om rattet "låser" i stillingen, der skal en lille korrigering til at bringe den ud af denne låsede tilstand, sideeffekten er at man overkorrigerer, og så skal man igen korrigere for at køre ligeud. Det er ret irriterende og det irriterer mig mere og mere. Jeg har haft en mekaniker med ude at køre, og han giver mig helt ret, sådan føles det, og han kender godt problemer, fra både Optima og fra Ceed, der er bare ikke noget at gøre ved det.
Forklaringen fra Kia er at idet servoen er elektrisk, så slukkes der helt for el-motoren når rattet er i neutral stilling, og den tændes først igen når rattet korrigeres, derfor føles det som om rattet "låser".
Jeg køber bare ikke helt denne forklaring idet jeg efter gennemgang af diverse udenlandske forums er kommet frem til at det er et kendt problem, og det kun kan løses ved at udskifte ratstammen, men det er jo en ret omfattende sag, og sikkert ikke noget Kia vil gøre medmindre jeg 100% kan bevise at der er en fejl på bilen.
Derfor søger jeg Optima ejere der IKKE oplever disse problemer, hvis jeg evt. kan lokke jer til at tage en tur i min bil, eller vi kan tage en tur i bilen der ikke har problemet. Ved at finde en bil der ikke har problemet kan jeg måske få Kia til at tage problemet alvorligt.
Så vidt jeg har researchet mig frem til, så findes der to typer problemer med styretøjet.

1. Rattet "låser" i neutral stilling, når man søger på udenlandske forums, så omtales dette bl.a. som "dead spot", eller "sticky steering problem", det er det problem jeg har, og er omtalt i et link her, løsning er udskiftning af ratstammen.
http://www.optimaforums.com/forum/5-opt ... ssues.html

2. Dårlig retningsstabilitet, dette er et andet problem, og ikke det problem jeg oplever, ved dette problem er det sandsynligvis "rack and pinion" (tandstangshuset) det er galt med, men som sagt tror jeg ikke det er her jeg har et problem.

I de udenlandske forums er der prøvet forskellige ting uden det har afhjulpet problemet, bl.a., nye dæk, sporing, men kun udskiftning af ratstammen hjalp.

På forhånd mange tak for hjælpen!
Mvh. Søren
Mine biler:
Kia Sportage 1,7 CRDI Advance Edition 2017
Kia Cerato 1,6 LX 5D 2005
Tidligere biler:
Kia Sephia 1,5 GTX 1998
Renault Scenic 1,5 DCI 2011

Kia jomfru
Bilmærke og model: Kia Rio
Postnummer: 7500

Indlæg af Kia jomfru » tirs 20. mar 2018 12:30

Fik du løst dit problem?
Jeg har fuldstændig samme problemstilling.
Når man kører ligeud låser styringen sig.
Der er faktisk lige meget om du kører ligeud eller du tager et langt sving på motorvejen.
Så låser den sig fast.
Og man skal lige som rykke i rattet for at få det løst igen.
Meget irriterende og gør at man skal korrigere hele tiden.

Mvh.

Kia jomfru
Bilmærke og model: Kia Rio
Postnummer: 7500

Indlæg af Kia jomfru » tirs 20. mar 2018 14:39

Der findes faktisk en service meddelelse fra Kia vedrørende problemet.
Hvordan får man indblik i hvordan sådan en meddeles faktisk er formuleret?
Mon den også findes syd for grænsen....?
2014 Kia Optima
Cars.com photo by Evan Sears
CARS.COM

The problem: When turning the steering wheel, it may feel like the wheel is sticking in different positions. This may be due to a software glitch in the steering control module or a faulty steering gear.

Vehicles affected by service bulletin:

2011 Kia Optima
2012 Kia Optima
2013 Kia Optima
2014 Kia Optima
See More Service Bulletins

Corrective action: Dealers will either update the steering gear module software or replace the steering gear assembly.

Warranty info: This service is being performed free of charge under Kia's new-vehicle or extended warranty, whichever applies.

What owners should do: Call your local dealer with your vehicle's identification number to determine if it's involved in this service bulletin. You can also call Kia at 800-333-4542 or the National Highway Traffic Safety Administration at 888-327-4236. Reference TSB No. CHA060.

Need to find a dealer for service? Go to Cars.com Service & Repair to find a local dealer.

Editor's note: This is only one of dozens of service bulletins issued each month by automakers. Please check your automaker's website to see if your vehicle has any service bulletins pending.
Mvh.

—————-
Låst pga gateway fejl, fortsæt i tråd med _2 /thomash

Låst