Service priser og lign.

Skabt som crossover. Født som hybrid

Re: Service priser og lign.

Indlægaf cbo skrevet Søn 11 Feb, 2018 12:32

dyff skrev:Uden at skulle reklamere alt for meget for konkurrenter til clever, er der faktisk et godt alternativ.
Har selv lige bestilt hos e.on, her koster oprettelse 1.295 og månedligt abonnement 279. Der er masser af indlæg her på siden hvor det er beskrevet.

Reklamér da endeligt for konkurrenterne - det er da særlig interessant for Niro ejere, der selv skal betale for Clevers installation. :D
cbo
---------------------------------------------
Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)
cbo

Bilmærke og model: Kia Ceed SW CRDI Exclusive, 1.6 115 hk Ã¥rg. 2010
Postnummer: 5240

Indlægaf cbo skrevet Søn 11 Feb, 2018 12:52

pipper skrev:Så fik jeg læst om phev modellen og dens lidt manglende vejledning om hvordan man lader den sikker og forsvarligt op.

Jeg har kun mulighed for at lade den op herhjemme så jeg vil vel i teorien kunne køre til arbejde på ren el.
Så må jeg køre på benzin hjem.

Men hvad koster det at lade bilen op i ren strømpris. Vil ikke have abb. da jeg ikke har mulighed for at lade ved arbejdet.
Kan se at batteriet har en kapasitet på 8.9 kw så det er vel X 2.00 kr som elprisen ca er. Altså ca 18 kr i ren el for at køre ca 40 km.
Er det forstået rigtig nok?

Ja, det lyder rigtigt, hvis du lader med "mormorladeren". Du skal nok regne med at smide noget benzin oveni til varme og hvis benzinmotoren alligevel skal hjælpe lidt til.

Hvis du har et abonnement, så er det et noget andet regnestykke (men du skal betale for hjemmeladeren), fordi du aldrig kan komme til at betale mere end 299,- for strømmen (jo mere strøm du bruger, jo billigere bliver det). Derudover kan du lave en lille forretning på at du får 2.20 retur fra Clever, men selv kun betaler 2,00 for strømmen. Så med den løsning, skal man bare bruge så meget strøm som muligt, hvilket passer fint til f.eks. mit kørselsmønster med 2x 20 kilometer + det løse.

MEN - de mange penge Niro-ejere skal betale for en lader fra Clever ødelægger det hele, med mindre man kan køre rigtig meget på strøm. I min egen sammenligning for en Kia Optima PHEV vs min nuværende diesel Ceed ville jeg f.eks. kunne tjene laderen hjem på to år, hvis jeg kørte 15.000 kilometer på el om året. Men det er også rigtig, rigtig mange kilometer på ren el!

Se evt. her: https://kiaklub.dk/viewtopic.php?f=39&t=10761&sid=2571dd55972cc80482fea57620a2bc3d
cbo
cbo

Indlægaf FVJ skrevet Søn 11 Feb, 2018 14:32

Tror godt du kan regne med, ved pæn kørsel, at køre +40 km ved ren el eller 27 km/l ved el/benzin med PHEV, som flere bruger beretter om herinde, se også Christians Youtube videoer om dette og andre Niro PHEV emner på link herunder.

Men som der også har været skrevet om herinde, se også Kias side på Facebook, starter benzinmotoren i kort tid med jævne mellemrum hvis du vil have varme i bilen og ikke kan klare dig med sæde og ratvarme. Golf GTE hybrid har en el varmepumpe der sørger for varme og kan startes inden kørsel, men så bruger den af batteriet under kørsel. Kia DK arbejder på en DEFA løsning med en el og motorvarmer. Regn med kr 6.000 - 12.000 for det.

Batteriet aflader ikke helt, så regn med fuld opladning på 7 kWh, men der går godt 10%/1kWh til spilde fra stikkontakt til batteri hver gang du lader.

Flere herinde oplyser de kun bruger den medfølgende lader, "mormorladeren" (1-fase, 230V/12A, kan justeres fra 12A til 10A eller 8 A) til opladning derhjemme uden problemer. Laderen har en tysk Scuko stikprop med side jord, så det er bedst om din stikkontakt passer dertil og hvis du får lavet et installation med 2.5 mm2 kabel forbundet direkte til din gruppetavle med et HPFi kombi relæ og evt. en kWh måler til at måle forbruget, behøver du ikke bekymre dig om overbelastning af en alm stikkontakt og ledningsnettet i huset, altså hvis du ikke allerede har et CEE kraftstik i carporten. Regn med kr 2.000- 3.000 for dette, afhængig af forholdene derhjemme. Så kan man senere lettere tilslutte en alm ladestation eller det billigere E.on abonnement med ladestation (hvis du ikke har solceller mm).
Mvh Flemming

https://youtu.be/wguA_xUSuH0
FVJ

Bilmærke og model: Citroen Xsara Exclusive Weekeend, 1998! Afventer: Niro PHEV
Postnummer: 6100

Indlægaf FVJ skrevet Søn 11 Feb, 2018 14:52

Vedr. Clever abonnement installationprisen på kr 12.500 for en standard 11 kWh installation.

Er det mon nogen der har prøvet at få Clevet til at reducere prisen for standard installationen på de kr 12.500 hvis man allerede har et passende 5 x 2.5mm2 kabel, f.eks til et rødt CEE kraftstik (400V/16A), installeret i sin carport? Det er jo besværet med at trække kablet der er dyrest?

Og kan arbejdsløn delen til elektriker ikke trækkes fra i skatten i 2018 undet håndværkerfradraget?
Mvh Flemming
FVJ

Indlægaf cbo skrevet Søn 11 Feb, 2018 20:51

FVJ skrev:Og kan arbejdsløn delen til elektriker ikke trækkes fra i skatten i 2018 undet håndværkerfradraget?
Mvh Flemming

Nej, så vidt jeg har set, så er installation af stik til elbiler en af de ting, der er pillet af listen. Se f.eks. https://ekstrabladet.dk/kup/goderaadom/her-er-det-nye-haandvaerkerfradrag-for-2018-og-frem/6959785
cbo
cbo

Indlægaf catyg skrevet Tirs 13 Feb, 2018 08:14

>>Kan se at batteriet har en kapasitet på 8.9 kw så det er vel X 2.00 kr som elprisen ca er. Altså ca 18 kr i ren el for at køre ca 40 km.<<
>>Er det forstået rigtig nok?<<

Ikke helt - du får refunderet ca. kr. 1,10 /Kwh (Elafgiften)

mvh Catyg
catyg

Postnummer: 7280

Indlægaf FVJ skrevet Tirs 13 Feb, 2018 09:21

E.on abonnement med deres ladestation derhjemme må være den bedste løsning, specielt hvis man allerede har et rødt CEE kraftstik i sin carport og ingen solceller.

Hvis man lader derhjemme hver dag koster det 8kWh x 2,30 kr x 30 dage = 552 kr til forsyningsselskabet. E.on refunderer dit hjemmeforbrug (2 gange årligt) 8kWh x 2,31 kr x 30 dage = 554 kr. Regeringen har godkendt refusionen til og med 2019.

For 278 kr/md kan man altså køre eldrift 50 km/dag x 30 = 1.500 km?

Desuden får du gratis betalt for det spild på godt 12% som tabes mellem stikkontakt og bilens batteri og kan måske også få varmet bilen op mens den er tilkoblet ladestationen.

90% af opladning af elbiler foregår derhjemme.

Desværre skal man også betale for abonnement de måneder man ikke bruger det, feks når man er bortrejst, ligesom så meget andet, f.eks tv og bredbånd.

Men kan denne abonnementspris forsætte, ser ud som en dårlig forretning for E.on og Clever?

Fordelen ved E.on abonnement er også, at det kan tegnes, også efter man har købt bilen, men desværre ikke hvis du allerede får afgiftrefusion for f.eks solceller, og start omkostningerne på kr 1.295 er også meget lavere end ved Clever, kr. 12.500 (og det skal tegnes allerede inden man har bilen).

Desuden kan man jo måske også bruge mormor laderen til at lade bilen på ens arbejdsplads.

Mvh Flemming

FRA E.ON:
Du får udbetalt kr. 1,13 i refusion + kr. 1,18 i strømpris pr. kWh. I alt kr. 2,31 pr. kWh i godtgørelse.

Abonnement
279,- kr/md (batteri under 10 kWh)*

Ladeboks derhjemme på eksisterende CEE-stik (16 A)
1.295,- kr

Standardinstallation (op til 3 faser)
5.695,- kr.*
FVJ

Indlægaf Niro skrevet Tirs 13 Feb, 2018 10:22

Det er ikke så simpel at sammenligne Eon og Clever, som det gøres til. Grunden til at mange vil vælge Niro PHEV er jo, at der er mulighed for at lade bilen op både hjemme og hvor du kører hen i det daglige. Der er Clever langt den bedste leverandør. Eon har de fleste standere stående ved motorveje og i nogle enkelte byer, og er ikke lige repræsenteret i hele landet, og jeg har sendt forespørgsel til dem, om der snart kommer ladestationer i den sydlige del af landet. Det er der ikke planer om. Der er f. eks kun en i så stor en by som Esbjerg. Derimod er der Clever lige der, hvor du har brug for dem, som f. eks i Esbjerg ved Bilka og et par steder midt i byen. Det har så også den fordel, at du ikke behøver at lede efter ledige parkeringspladser. Samme fordel er der ved storcenter i Kolding og flere andre byer i det sydlige jylland. Så nok engang kan du heller ikke sammenligne prisen for oprettelse af Eon og Clever. For de 12500 får du det hele installeret og tilmed en hurtigere opladningsmulighed den dag, du skifter bil, der kan klare det. Desuden skal du ikke betale for at at få det fjernet, hvis du sælger bilen, og du får en kabel med, der koster ca. 2000, så du kan lade op på Clevers stationer. Du skal desuden betale 49 pr. måned for leje af kabel ved Eon og har heller ikke mulighed for at lade op i hverken Sverige eller Tyskland, som du får med gratis ved Clever. Det kan jo gøre ferien til Sverige billigere, da der er rigtig mange af dem i Det sydlige Sverige.
Niro

Bilmærke og model: Kia Niro PHEv
Postnummer: 6771

Indlægaf Christian L skrevet Søn 18 Feb, 2018 15:10

pipper skrev:Så fik jeg læst om phev modellen og dens lidt manglende vejledning om hvordan man lader den sikker og forsvarligt op.

Jeg har kun mulighed for at lade den op herhjemme så jeg vil vel i teorien kunne køre til arbejde på ren el.
Så må jeg køre på benzin hjem.

Men hvad koster det at lade bilen op i ren strømpris. Vil ikke have abb. da jeg ikke har mulighed for at lade ved arbejdet.
Kan se at batteriet har en kapasitet på 8.9 kw så det er vel X 2.00 kr som elprisen ca er. Altså ca 18 kr i ren el for at køre ca 40 km.
Er det forstået rigtig nok?

Du har ret i, at batteriet er på 8,9 kw, men du får ikke lov til at bruge det hele. Ca 13% holdes i reserve. Men regn med ca. 8 kw til at lade et helt "tomt" batteri op. Og gang så med din pris. Det kan godt give mening for dig med en phev med det mønster du beskriver. Hvis du bruger strømmen til by og landevejen, og så kører på hybrid på motorvejen. Jeg har målt maks rækkevidde på ren el ved 110 km/t til ca. 31, mens jeg ved by/landevej er nærmere de 50. Pt. siger mit snit ca. 27 km/l efter ca. 6500 km. Men jeg kører pænt, og ikke over 110 på motorvejen. Så det skal du have med. Vil du køre 130, ved jeg ikke hvordan forbruget bliver.
Min dyreste tur var for nogle uger siden til København i virkelig dårligt vejr. Her endte turen på et snit, som sagde 18,5 km/l. Men der var også kraftig blæst/regn og rigtigt mange kilometer motorvej.
Glad indehaver af en Kia Niro PHEV Advanced
https://www.youtube.com/channel/UCa6GdR ... 7UjZA-fTdA
Christian L

Postnummer: 5700

Foregående

Tilbage til Kia Niro Hybrid