Kia Niro opladning_2

Skabt som crossover. Født som hybrid
FVJ
Bilmærke og model: Niro PHEV Advance 2018, Deep Cerulean Blue
Postnummer: 6100

Kia Niro opladning_2

Indlæg af FVJ » søn 4. mar 2018 21:38

Denne tråd er en fortsættelse af “Kia Niro opladning” - læs denne for hele tråden. /thomash

————————-

Desværre kan man ikke tegne det billige E.on abonnement hvis man har solceller/får elafgiftrefusion, det kan man derimod ved Clever. E.on har i månedsvis fortalt de arbejder på en løsning for solcelle ejere der ønsker deres All Inclusive plugin-hybrid abonnement?
Mvh Flemming

Niro
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV
Postnummer: 6771

Re: Kia Niro opladning

Indlæg af Niro » søn 4. mar 2018 21:55

Hyldevang skrev:Vedr. opladning af KIA Niro phev er løsningen fra Clever en dyr sag. Selskabet E.ON har et noget billigere abonnement. Hvis man hjemme har en elinst. med rød CEE 400V udtag, og gruppetavlen indeholder et HPFI afbryder, kan man for 1295,-kr købe en ladestation. Der betales et månedligt abonnement på 279,-kr. med halvårlig modregning af forbruget. Man kan derefter køre til en meget lav km pris, eller måske helt gratis, alt efter forbrug.
Børge
Ckevers løsning er slet ikke så dyr, som det gøres til. Alt er med i prisen også nedtagning. Desuden skal der betales 49 kr. pr måned for leje af kabel, hvis du vil lade ude i byen med eon. Kablet følger med i Clevers løsning. Jeg får det installeret den 25. april. Det mest vigtige er at clevers ladestationer et bedre placeret end eon. F. Eks er der kun en eon i Esbjerg, son ligger i udkanten af byen, mens der er 3 clever centralt placeret og ingen eon i Haderslev og åbenrå, hvor clever findes.

pipper
Bilmærke og model: Venter på Kia Niro advance (August)
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/galleri/331489-kia_ceed
Postnummer: 6580

Indlæg af pipper » tors 8. mar 2018 17:41

Ifg. Kia Danmark er marmorladeren forsynet med en stikprop der ikke kan holde til kontinuerlig opladning af bilen.

De anbefaler at få en lader med CEE stik hvis man lader dagligt, da stikproppen ikke kan holde i længden.

OBS. Man kan ikke klippe stikproppen af og montere CEE, da der sidder en føler i kabel.

FVJ

Indlæg af FVJ » fre 9. mar 2018 11:30

Kia tager forbehold for MM laderen da det kan være farligt at bruge den fordi husets elinstallation i værste fald kan kortslutte, pga den kontinuerlige belastning på 10-12A, og forårsage en brand.

Derfor er det fornuftig, at have en seperat 230V/16A installation til en udvendig, god kvalitet, schuko stikkontakt med jord (eller et rødt/blåt CEE stik) der er forbundet direkte til gruppetavlen med et 2.5mm2 kabel via et HPFI relæ.

Schuko stikproppen har, som nævnt, en indbygget føler, så hvis den bliver for varm slår den jo fra. Flere brugere her og i udlandet oplyser, at de bruger MM laderen uden problemer og stikproppen ikke føles varm?

Desuden kan MM laderen sættes til at lade med 12, 10 eller 8A, så den belaster el ledningsnettet og også batteriet mindre (mindre opvarmning af batteriet forlænger levetiden?).

MM fejler ikke noget :-)?

I Niro brochuren står den bilen kan oplades med MM laderen, men når man så køber bilen kan den kun bruges i nødstilfælde, det er vildledende information?

Mvh Flemming

Pfriis
Bilmærke og model: Kia Niro Comfort i Temptation Red
Postnummer: 2635

Indlæg af Pfriis » fre 9. mar 2018 12:35

FVJ skrev:Kia tager forbehold for MM laderen da det kan være farligt at bruge den fordi husets elinstallation i værste fald kan kortslutte, pga den kontinuerlige belastning på 10-12A, og forårsage en brand.

Derfor er det fornuftig, at have en seperat 230V/16A installation til en udvendig, god kvalitet, schuko stikkontakt med jord (eller et rødt/blåt CEE stik) der er forbundet direkte til gruppetavlen med et 2.5mm2 kabel via et HPFI relæ.

Schuko stikproppen har, som nævnt, en indbygget føler, så hvis den bliver for varm slår den jo fra. Flere brugere her og i udlandet oplyser, at de bruger MM laderen uden problemer og stikproppen ikke føles varm?

Desuden kan MM laderen sættes til at lade med 12, 10 eller 8A, så den belaster el ledningsnettet og også batteriet mindre (mindre opvarmning af batteriet forlænger levetiden?).

MM fejler ikke noget :-)?

I Niro brochuren står den bilen kan oplades med MM laderen, men når man så køber bilen kan den kun bruges i nødstilfælde, det er vildledende information?

Mvh Flemming

Jeg oplever heller ikke at stikproppen på laderen bliver varm, til gengæld bliver sikringsholderen i porcelæn i min eltavle varm. Op til ca. 45° har jeg målt det til

FVJ

Indlæg af FVJ » fre 9. mar 2018 12:51

Uha, mener du forsikringen/hovedsikringen på f.eks 25A i din gruppetavle?
Måske der er for meget belastning på denne ene fase, såsom varmepumpe, elvarme, vandvarmer, osv.
Måske god idé, at spørge en elektriker til råds om det er ok med den belastning/varme?
Mvh Flemming

Milohund
Bilmærke og model: Kia Niro Phev Advance
Postnummer: 4690

Indlæg af Milohund » man 12. mar 2018 19:17

FVJ skrev:Hej Kinoha

https://youtu.be/-gZLOU28tHY

I denne Youtube nævner han, mod slutningen, at benzin motoren lader batteriet hurtigere op, helt op på godt 45 min?, når bilen kører i Sports Mode, men det er selvfølgelig ikke særligt økonomisk :-(.

Ja, der er ikke noget i vejen for at bruge mormor laderen, kan indstilles til at lade med 12, 10 eller 8A, når man har et kraftstik eller udvendigt 16A Schuko stikkontakt forbundet direkte til gruppentavlen med et 2.5mm2 kabel (når man lader med de 12 eller 10A kontinuerligt). Ved en 230V/16A 1-fase installation bør man montere et 230V 16A kombirelæ type C i gruppentavlen og evt. en bimåler (koster godt 300 kr for 1-faset udgave) så man kan holde øje med bilens forbrug :-).
Mvh Flemming
Jeg har kørt i sport i ca.20 min i dag og den lader ikke min bil op stod på 0 km ved start og på 0 km efter ca. 20 min

høegh
Bilmærke og model: Kia Niro Plug In
Postnummer: 5792

Indlæg af høegh » tirs 13. mar 2018 19:03

Der må være noget du har misforstået Batteriet bliver ikke ladet ret meget når du kører Hybridkørsel

høegh
Bilmærke og model: Kia Niro Plug In
Postnummer: 5792

Indlæg af høegh » tirs 13. mar 2018 19:14

FVJ skrev:
høegh skrev:Da vi fik vores nye Kia leveret på en uge er clever jo langt bagud med opsætning af lader
men jeg havde en kraftgruppe hvor min elektriker har trukket 230v ud sammen med JORD vi har nu brugt mormorladeren uden problemer i 3 uger
Vil Clever ikke give rabat på deres dyre standard installation på de kr 12.500 når du allerede har et rødt 400V/16A kraftkabel og kraftstik monteret i din carport/garage? Deres elektriker slipper jo for at trække et nyt kabel, som er det arbejde der tager mest arbejdstid for ham? Du har jo sikkert også allerede en 3-faset automatsikring i din gruppetavle til kraftstikket? Så de skal blot montere et HPFI relæ type B i din gruppetavle,(hvis der er plads og relæet ikke allerede er monteret i deres ladeboks)?

Mvh Flemming
Har nok ikke skrevet det så tydeligt, men inden jeg fik sat clever lader op brugte jeg bare et kraftkabel hvor der var taget 230v ud af + jord (meget vigtigt) og købt en vandtæt boks til lader og stik så den kunne ligge udenfor
Nu har jeg gravet en rende til kabel og fået sat et elskab op (det har jeg selv gjort) så nu har jeg en clever lader der sidder i tørvejr og er gemt væk i skabet med ladekabel og lige ved siden af bilen og de har så trukket kabel helt ind i elskab og tilføjet de ting der skulle til

Milohund
Bilmærke og model: Kia Niro Phev Advance
Postnummer: 4690

Indlæg af Milohund » tirs 13. mar 2018 20:17

høegh skrev:Der må være noget du har misforstået Batteriet bliver ikke ladet ret meget når du kører Hybridkørsel
FVJ skrev:Hej Kinoha

https://youtu.be/-gZLOU28tHY

I denne Youtube nævner han, mod slutningen, at benzin motoren lader batteriet hurtigere op, helt op på godt 45 min?, når bilen kører i Sports Mode, men det er selvfølgelig ikke særligt økonomisk :-(.

Ja, der er ikke noget i vejen for at bruge mormor laderen, kan indstilles til at lade med 12, 10 eller 8A, når man har et kraftstik eller udvendigt 16A Schuko stikkontakt forbundet direkte til gruppentavlen med et 2.5mm2 kabel (når man lader med de 12 eller 10A kontinuerligt). Ved en 230V/16A 1-fase installation bør man montere et 230V 16A kombirelæ type C i gruppentavlen og evt. en bimåler (koster godt 300 kr for 1-faset udgave) så man kan holde øje med bilens forbrug :-).
Mvh Flemming

Jeg læser bare hvad der bliver skrevet tidligere ? :shock:

PernilleB
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV
Postnummer: 3000

Indlæg af PernilleB » lør 17. mar 2018 10:11

Hej alle sammen

Vi har en Niro på vej her i slutningen af marts, der skal erstatte vores Ceed diesel.

Vores eneste bekymring er i forhold til opladning. Vi har ikke plads til at parkere på vores grund, så hvis vi skulle lade derhjemme, ville kablet skulle krydse fortovet, og det er, så vidt jeg har forstået, meget forbudt.

Vores plan er derfor at lade ved EONs ladestandere i byen (Helsingør). De har to almindelige ladestandere i byen samt en hurtiglader med type 2-stik på CircleK. Er der nogen, der har erfaring med, hvor lang tid det tager at lade bilen op ved de forskellige standere? Jeg har forgæves søgt svar hos forhandleren, EON og Kia Danmark.

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh Pernille

PS. Jeg har læst hele denne tråd og flere andre på sitet igennem, men har ikke kunnet finde svar på mine spørgsmål.

Lars
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV, Advance, 2018
Geografisk sted: 8270 Højbjerg

Indlæg af Lars » lør 17. mar 2018 10:18

Hej Pernille

Jeg er godt nok lidt overrasket over, at Kia ikke kan svare på det...

Niro kan max. aftage 3,6 kW, idet begrænsningen ligger i omformeren i bilen (den indbyggede "lader"). Alle offentlige ladestandere kan afgive 3,6 kW. De kan minimum give 11 kW. Når du lader med de 3,6 kW, tager en opladning godt et par timer.

Mvh
Lars

hib
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Re: Kia Niro opladning_2

Indlæg af hib » lør 17. mar 2018 18:54

Det undrer mig at den ikke kan lade mere end de 3,6 kWh, som du nævner.
Jeg har læst, at man allerede nu barsler med 150 kWh ladestandere i Tyskland. Så det må vel også komme herhjemme på et tidspunkt.
Måske hænger det sammen med, at VW satser voldsomt på el-biler allerede fra 2022. Ifølge avisen er der allerede for nuværende afgivet en ordre på 150 milliarder kroner til batterier til bilerne.

Lars
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV, Advance, 2018
Geografisk sted: 8270 Højbjerg

Indlæg af Lars » søn 18. mar 2018 07:17

Batterier kan kun lades med jævnstrøm - også kaldet DC (direct current). Strømmen i elnettet er vekselstrøm - også kaldet AC (alternating current). Vi skal altså have AC lavet om til DC, før batteriet kan lades med det. Det kræver en omformer (transformator), der dels kan skabe den spænding, der skal bruges til opladningen, dels kan ensrette AC til DC.

Omformeren kan kun levere en vis effekt alt efter hvor kraftig, den er. I Niro kan den arbejde med 16 A (ampere - altså strømstyrken) og ved normal netspænding - altså disse 230 - 240 V. Det giver nok nærmere ca. 3,7 kW i øvrigt.

En Tesla, der har et batteri, der er ca. 10 gange større end Niro, kan normalt lade med 11 kW - til sammenligning. Den kan dog også lade med DC, og her kan man skrue voldsomt op for effekten, fordi omformeren nu sidder i ladestanderen, og der kan så at sige hældes strøm direkte i batteriet. Det kan en del elbiler gøre - herunder Kia Soul ev. Kia Niro ev kommer garanteret også til at kunne det trick. Det er dog ikke rigtigt relevant på hybrider med et ret lille batteri.

Mvh
Lars

FVJ

Indlæg af FVJ » søn 18. mar 2018 10:31

Fra tidligere indlæg:
"Quote"
hej Allesammen,

Tak for alle svarene på ladestyrken ved opladning af Niroen.
For en tid siden stillede jeg samme spørgsmål til Kia Danmark, som jeg stillede her i KIA-klubben.
Jeg har lige fået svar fra Kia.
Kia ingeniøren skriver følgende:

1. I bilen er der i elektronikken en anordning der begrænser ladeefekten til 3,4 KW / 14,5 A.
----------------------------------------------------------------------------------------
Konklutionen er at det ikke tjener noget formål at anvende en lader med større effekt end 16A.
mvh
Carsten "unquote"

En anden bruger oplyser forøvrigt, at den faktiske ladestrøm med mormorladeren er:

12A: Lader med cirka:11A (fuld opladning ca. 3.5 timer)
10A: Lader med cirka: 8A
8A: Lader med cirka: 5.5A

En fuld opladning (fra ca. 13% til 100%) med en 3.7/7.4/11 kW ladestation tager ca. 2.5 timer (i Kia Niro brochuren er der angivet en ladetid på 2t15m?).

Regn også med 12-15% effekttab, kWh, mellem husets elmåler og bilens højspænding batteri.

Mvh Flemming

Låst