Mister krafter med campingvogn

Skabt som crossover. Født som hybrid
Lars
Indlæg: 454
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 20:04
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV, Advance, 2018
Geografisk sted: 8270 Højbjerg

Re: Mister krafter med campingvogn

Indlæg af Lars » lør 28. jul 2018 07:36

Der er noget basal fysik i det her, som man ikke kommer uden om:

Hvis man belaster mere end hvad der svarer til benzinmotorens maksimale ydeevne, som er 105 hk = 77,3 kW, skal elmotoren bidrage med det, der ligger herudover. Belaster man f.eks. med et arbejde, der kræver 115 hk, det kunne f.eks. være at trække en tung campingvogn op ad bakke og/eller ved høj hastighed, skal der komme 10 hk = 7,4 kW fra elmotoren.

I en PHEV kan det "gå godt" i ca. en time. Derefter må balancen i energiregnskabet ligge på et lavere niveau, nemlig svarende til benzinmotorens maksimale ydeevne.

Der vil være nuancer i dette i en praktisk hverdag - op ad bakke, ned ad bakke, lidt køkørsel o.s.v. - men ellers vil det være sådan, at ved kontinuerligt belastning, kan man i det lange løb kun regne med effekten fra benzinmotoren.

Mvh
Lars (der 8 måneder og 4 dage efter bestilling endelig er blevet den glade ejer af en Niro, der fuldt ud lever op til mine forventninger).

Brugeravatar
helskov
Indlæg: 1261
Tilmeldt: man 2. jul 2007 07:02
Bilmærke og model: Hyundai Ioniq PHEV Premium
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=405456
Postnummer: 0
Geografisk sted: FrølundeFed (Korsør)

Re: Mister krafter med campingvogn

Indlæg af helskov » lør 28. jul 2018 11:09

cbo skrev:
fre 27. jul 2018 15:15
Steven skrev:
tors 26. jul 2018 21:12
Måske jeg har været for uklar i det jeg har skrevet. Jeg har ikke været ude for at elmotoren er stået helt af (endnu!). Batterietikonet på instrumentbrættet har stået på nul, men der har stadigvæk lidt strøm på. Det der bekymre mig er at,hvis belastningen (bjergene) bliver så stor, at bilen må gå så langt ned i fart at det bliver ulideligt. Motorerne kan jo ikke blive ved med at levere de ca. 145 HK. de har tilsammen hvis ikke benzinmotoren har overskud til at lade batteriet op. Men måske har jeg misforstået hvordan det fungere.
Jeg har kørt med campingvognen herhjemme og der er 8-9% strøm tilbage og tænkt ... ups...hvad nu hvis vi kom til Alperne nu...?? Skulle familien så ud og skubbe bagpå? :o
Som jeg forstår det, så burde motoren fortsat lade, så elmotoren kan hjælpe til. Den bliver til en ren hybridbil, så at sige.
Hvor skulle den energi komme fra CBO med mindre Kia har opfundet evigheds maskinen. Der er 105hk til rådighed plus elmotoren. Hvis motoren er belastet pga en tung campingvogn er der jo intet tilbage, medmindre Kia som sagt har opfundet evighedsmaskinen. Tror jeg ikke de har. Desværre.
Best Regards
Søren H

Tidligere 2014 Kia Cee'd 1.6 CRDI Premium kørt 135.000km.
Tidligere 2007 Cee'd 1.6 CRDI EX i 9år med 285.000 problemfrie km. :-)

Brugeravatar
helskov
Indlæg: 1261
Tilmeldt: man 2. jul 2007 07:02
Bilmærke og model: Hyundai Ioniq PHEV Premium
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=405456
Postnummer: 0
Geografisk sted: FrølundeFed (Korsør)

Re: Mister krafter med campingvogn

Indlæg af helskov » lør 28. jul 2018 11:12

Milohund skrev:
fre 27. jul 2018 15:42
Du kan sagtens køre den så langt ned så den ikke kan bruge strøm det prøvede jeg i påsken med tagboks på i Tyskland i med Ca? 120 kmt der kom den så langt ned at det var minder sjovt at overhale jeg kører PHEV
Kun tagboks og intet efter?

Overvejede tagboks. Men tænker det nok er bedre med en kasse på hængertrækket istedet.
Best Regards
Søren H

Tidligere 2014 Kia Cee'd 1.6 CRDI Premium kørt 135.000km.
Tidligere 2007 Cee'd 1.6 CRDI EX i 9år med 285.000 problemfrie km. :-)

Milohund
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 29. nov 2017 19:39
Bilmærke og model: Kia Niro Phev Advance
Postnummer: 4690

Re: Mister krafter med campingvogn

Indlæg af Milohund » lør 28. jul 2018 11:49

Ja kun tagboks

Brugeravatar
cbo
Indlæg: 449
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 22:50
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Mister krafter med campingvogn

Indlæg af cbo » lør 28. jul 2018 21:02

helskov skrev:
lør 28. jul 2018 11:09

Hvor skulle den energi komme fra CBO med mindre Kia har opfundet evigheds maskinen. Der er 105hk til rådighed plus elmotoren. Hvis motoren er belastet pga en tung campingvogn er der jo intet tilbage, medmindre Kia som sagt har opfundet evighedsmaskinen. Tror jeg ikke de har. Desværre.
Så længe der skal tilføres energi - benzin og eller strøm- så giver det vist ikke mening at tale om evighedsmaskine, Helskov :-)
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Brugeravatar
cbo
Indlæg: 449
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 22:50
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Mister krafter med campingvogn

Indlæg af cbo » søn 5. aug 2018 15:46

Hollandske erfaringer (lad din browser oversætte til engelsk - virker bedre end dansk, i hvert fald hos mig :) ) : https://www.kiaclub.nl/topic/20822-caravan-trekken/
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Rolfandersen
Indlæg: 16
Tilmeldt: søn 22. jul 2018 20:55
Bilmærke og model: Kia Niro phev
Postnummer: 7100

Re: Mister krafter med campingvogn

Indlæg af Rolfandersen » fre 10. aug 2018 13:56

Der er desværre ikke nogen løsning på problemet med at batteriet tømmes for strøm. Så løsningen bliver ny bil i andet mærke. Held og lykke fremover til jer andre med jeres Niro. Kia importør er nu blevet bekendt med problemet, men siger bilen godt kan trække kun ved hjælp af benzin motoren ved en maks hastighed på 80 uden stigninger. Så nu køres der snart i Mondeo diesel med automatgear.

Steven
Indlæg: 17
Tilmeldt: ons 18. apr 2018 09:43
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV
Postnummer: 8660

Re: Mister krafter med campingvogn

Indlæg af Steven » fre 10. aug 2018 15:29

Rolfandersen skrev:
fre 10. aug 2018 13:56
Kia importør er nu blevet bekendt med problemet, men siger bilen godt kan trække kun ved hjælp af benzin motoren ved en maks hastighed på 80 uden stigninger. Så nu køres der snart i Mondeo diesel med automatgear.

80 km/t uden stigninger svarer også til min erfaring. For dårligt af Kia at de ikke informerer klart. Ærgerligt for jer. Håber I bliver glad for den nye bil.
Vh. Steven

Brugeravatar
ThomasH
Hjælpeadmin
Indlæg: 551
Tilmeldt: tors 12. jun 2008 18:57
Bilmærke og model: Kia Niro 1.6 GDI PHEV Comfort (2018)
Postnummer: 0

Re: Mister krafter med campingvogn

Indlæg af ThomasH » fre 10. aug 2018 16:32

Rolfandersen skrev:
fre 10. aug 2018 13:56
Der er desværre ikke nogen løsning på problemet med at batteriet tømmes for strøm. Så løsningen bliver ny bil i andet mærke. Held og lykke fremover til jer andre med jeres Niro. Kia importør er nu blevet bekendt med problemet, men siger bilen godt kan trække kun ved hjælp af benzin motoren ved en maks hastighed på 80 uden stigninger. Så nu køres der snart i Mondeo diesel med automatgear.
Er lidt overrasket over, at Kia ikke selv har været opmærksomme på dette - eller værre, ikke har fortalt kunderne om det...

Nu er der jo normalt ikke returret på biler, så hvordan er du kommet ud af det? Har de indset problemet eller måtte du kæmpe for det?

Rolfandersen
Indlæg: 16
Tilmeldt: søn 22. jul 2018 20:55
Bilmærke og model: Kia Niro phev
Postnummer: 7100

Re: Mister krafter med campingvogn

Indlæg af Rolfandersen » fre 10. aug 2018 17:49

Importør har selv testet med campingvogn og kommet frem til det samme. Bilen tappes for batteri så der kun er benzin motoren tilbage. Men deres konklusion var at bilen kunne jo stadig godt trække vognen, bare ikke optimalt. Så min forhandler har købt bilen tilbage til fuld pris uden nogen form for problemer. Så super forhandler Jeg har benyttet. Min forhandler vil fremover fraråde bilen hvis den skal bruges som trækker.

Brugeravatar
cbo
Indlæg: 449
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 22:50
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Mister krafter med campingvogn

Indlæg af cbo » fre 10. aug 2018 21:51

Rolfandersen skrev:
fre 10. aug 2018 17:49
Importør har selv testet med campingvogn og kommet frem til det samme. Bilen tappes for batteri så der kun er benzin motoren tilbage. Men deres konklusion var at bilen kunne jo stadig godt trække vognen, bare ikke optimalt. Så min forhandler har købt bilen tilbage til fuld pris uden nogen form for problemer. Så super forhandler Jeg har benyttet. Min forhandler vil fremover fraråde bilen hvis den skal bruges som trækker.
Træls forløb, men rart at se en forhandler, der finder en løsning.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Lars
Indlæg: 454
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 20:04
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV, Advance, 2018
Geografisk sted: 8270 Højbjerg

Re: Mister krafter med campingvogn

Indlæg af Lars » lør 11. aug 2018 11:14

Meget fin reaktion fra den forhandler. Det var vel lige før, du skulle have belønnet ham med et køb af en Optima phev? Den må jo kunne klare det med de 165 benzinhypper.

Jeg ville i hvert fald være lidt ked af at vinke farvel til de 7 års garanti, men alt efter ens tidshorisont, kan det hensyn variere. Jeg fik en ny turbo, da min Ceed var 6 år gammel og havde kørt 140.000 km. Ikke fordi den som sådan fejlede noget, men den hylede måske nok lidt. Den havde den nu gjort længe... Det var ikke gået med en Audi.

Nå men tillykke med Mondeoen. Det er også en flot bil, og den kan helt sikkert trække læsset.

Mvh
Lars

Brugeravatar
helskov
Indlæg: 1261
Tilmeldt: man 2. jul 2007 07:02
Bilmærke og model: Hyundai Ioniq PHEV Premium
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=405456
Postnummer: 0
Geografisk sted: FrølundeFed (Korsør)

Re: Mister krafter med campingvogn

Indlæg af helskov » søn 12. aug 2018 17:18

Lars skrev:
lør 11. aug 2018 11:14
Meget fin reaktion fra den forhandler. Det var vel lige før, du skulle have belønnet ham med et køb af en Optima phev? Den må jo kunne klare det med de 165 benzinhypper.

Jeg ville i hvert fald være lidt ked af at vinke farvel til de 7 års garanti, men alt efter ens tidshorisont, kan det hensyn variere. Jeg fik en ny turbo, da min Ceed var 6 år gammel og havde kørt 140.000 km. Ikke fordi den som sådan fejlede noget, men den hylede måske nok lidt. Den havde den nu gjort længe... Det var ikke gået med en Audi.

Nå men tillykke med Mondeoen. Det er også en flot bil, og den kan helt sikkert trække læsset.

Mvh
Lars
Sjovt jeg fik også ny turbo på min 2007'er ved 140.000km pga den hylede.

Anyway synes det er træls Kia sælger bilen med godkendelse til 1300kg nå den på ingen måde er egnet. Håber forhandlerne har tænkt sig at informere.
Må indrømme jeg synes Hyundai har været fornuftige og kun godkende til 750kg som passer godt med en 105hk benzin.
Der er ingen tvivl om at en bil som Optima PHEV ville kunne klare opgaven med dens langt kraftigere motor.

Virkeligt flot af forhandleren må jeg sige! Bravo!!
Best Regards
Søren H

Tidligere 2014 Kia Cee'd 1.6 CRDI Premium kørt 135.000km.
Tidligere 2007 Cee'd 1.6 CRDI EX i 9år med 285.000 problemfrie km. :-)

Brugeravatar
cbo
Indlæg: 449
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 22:50
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Mister krafter med campingvogn

Indlæg af cbo » søn 12. aug 2018 20:52

helskov skrev:
søn 12. aug 2018 17:18
Anyway synes det er træls Kia sælger bilen med godkendelse til 1300kg nå den på ingen måde er egnet. Håber forhandlerne har tænkt sig at informere.
Må indrømme jeg synes Hyundai har været fornuftige og kun godkende til 750kg som passer godt med en 105hk benzin.
Der er ingen tvivl om at en bil som Optima PHEV ville kunne klare opgaven med dens langt kraftigere motor.
Godt nok har en Optima 30% mere drejningsmoment (189nm vs 147nm) og 45% flere heste (154 vs 105), men det er stadig ikke imponerende værdier for en campingtrækker. Min gl. Ceed havde 115hk og 240nm ved noget lavere rpm end Niro/Optima og den gik for at være en god campingtrækker op til de 1400 kg den måtte trække (Årets Campingtrækker 2009 IIRC). Det afgørende er om hybridbilen er stærk nok til at lade når den trækker, så elmotoren kan hjælpe når det kniber. Uden elmotor vil Optimaen uden tvivl også blive udfordret med 1500 kg på krogen på længere ture, i modvind og op ad bakke.

Der hvor jeg synes Kia svigter ift. anhængervægte er ikke i maksimalangivelsen for Niro (1300 kg) og Optima (1500 kg), for de vægte kan de sagtens trække. Bare ikke på lange ture og det er her at forhandlere og importør bør gøre det klart overfor Nirokøberne - og måske også Optimakøberne - at de nok kan slæbe deres campingvogn ud til fastliggerpladsen 50km væk, men ikke til Frankrig og retur.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Brugeravatar
helskov
Indlæg: 1261
Tilmeldt: man 2. jul 2007 07:02
Bilmærke og model: Hyundai Ioniq PHEV Premium
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=405456
Postnummer: 0
Geografisk sted: FrølundeFed (Korsør)

Re: Mister krafter med campingvogn

Indlæg af helskov » søn 12. aug 2018 22:02

cbo skrev:
søn 12. aug 2018 20:52
helskov skrev:
søn 12. aug 2018 17:18
Anyway synes det er træls Kia sælger bilen med godkendelse til 1300kg nå den på ingen måde er egnet. Håber forhandlerne har tænkt sig at informere.
Må indrømme jeg synes Hyundai har været fornuftige og kun godkende til 750kg som passer godt med en 105hk benzin.
Der er ingen tvivl om at en bil som Optima PHEV ville kunne klare opgaven med dens langt kraftigere motor.
Godt nok har en Optima 30% mere drejningsmoment (189nm vs 147nm) og 45% flere heste (154 vs 105), men det er stadig ikke imponerende værdier for en campingtrækker. Min gl. Ceed havde 115hk og 240nm ved noget lavere rpm end Niro/Optima og den gik for at være en god campingtrækker op til de 1400 kg den måtte trække (Årets Campingtrækker 2009 IIRC). Det afgørende er om hybridbilen er stærk nok til at lade når den trækker, så elmotoren kan hjælpe når det kniber. Uden elmotor vil Optimaen uden tvivl også blive udfordret med 1500 kg på krogen på længere ture, i modvind og op ad bakke.

Der hvor jeg synes Kia svigter ift. anhængervægte er ikke i maksimalangivelsen for Niro (1300 kg) og Optima (1500 kg), for de vægte kan de sagtens trække. Bare ikke på lange ture og det er her at forhandlere og importør bør gøre det klart overfor Nirokøberne - og måske også Optimakøberne - at de nok kan slæbe deres campingvogn ud til fastliggerpladsen 50km væk, men ikke til Frankrig og retur.
Jeg tvivler på Optima vil blive nødt til at kravle med 80km/t ligesom Niro når den først er tom. Der er trods alt en del der trækker rundt med campingvogne efter benzin biler.
Min daværende Cee'd med 128hk måtte trække 1500kg. Den gjort det ok med vores daværende campingvogn. Og er sikker på en Optima PHEV også ville kunne klare det på ren benzin kraft omend der nok skal røres lidt i gryden og lidt nedgearing til. 1300kg burde slet ikke være et problem.
Best Regards
Søren H

Tidligere 2014 Kia Cee'd 1.6 CRDI Premium kørt 135.000km.
Tidligere 2007 Cee'd 1.6 CRDI EX i 9år med 285.000 problemfrie km. :-)

Besvar