Motorvarmer Elektrisk

Skabt som crossover. Født som hybrid.
Besvar
Birger BJ Niro
Bilmærke og model: Niro Advance
Postnummer: 2300
Geografisk sted: København

Motorvarmer Elektrisk

Indlæg af Birger BJ Niro » fre 23. feb 2018 09:46

Jeg overvejer i denne kolde tid at få en elektrisk motorvarmer, evt. med kabinevarmer. Har gode erfaringer tidligere med dieselvarmer i dieselbil.. ren symaskine-start...

Der er to typer:
DEFA som opvarmer motorolien og dermed primært motorblokken.
Prisniveau indkøb 1200-1500 kr såvidt jeg ved.

Og en ny : Eberspächer Plugtronic som opvarmer kølevandet og med en pumpe cirkulerer vandet, vist også til varmeflader og køler ?
TIlbud fra AutoEl firma: varmer, pumpe, ledninger, OG kabinevarmer monteret 8850 kr. Lige i overkanten, men en benzin/olie type koster jo let 15000 kr...

Begge kan tilføjes kabinevarmer, ur, fjernstyring ...

Men lige nu er det for at starte en opvarmet motor. Mindre slid og forurening, og hurtigere kabinevarme derefter...

Nogle erfaringer ? Priser og gør det selv ?? (Der er ikke meget plads og 7års garantien skal jo ikke påvirkes)

FVJ
Bilmærke og model: Niro PHEV Advance 2018, Deep Cerulean Blue
Postnummer: 6100

Re: Motorvarmer Elektrisk

Indlæg af FVJ » fre 23. feb 2018 11:38

Kia Danmark har udtalt, at de arbejder på en (Defa?) løsning med kabine/motor varme til Niro....

Ellers:

https://www.defa.com/electrical-preheating/

https://www.biludstyr.dk/defa/defa-warm ... 00-futura/

https://www.hedinbil.se/kampanj-tillbehor/

Mvh Flemming

dyff
Bilmærke og model: Niro PHEV Advance
Postnummer: 3000

Indlæg af dyff » fre 23. feb 2018 20:36

Det er muligt at finde nogle svenskere som har erfaring med motor og kupe varme.
Her er f.eks. en som har haft problemer og er glad for det er monteret på Kia værksted:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=135&t=4969

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » lør 24. feb 2018 11:12

Birger BJ Niro skrev:Og en ny : Eberspächer Plugtronic som opvarmer kølevandet og med en pumpe cirkulerer vandet, vist også til varmeflader og køler ?
TIlbud fra AutoEl firma: varmer, pumpe, ledninger, OG kabinevarmer monteret 8850 kr. Lige i overkanten, men en benzin/olie type koster jo let 15000 kr...

Begge kan tilføjes kabinevarmer, ur, fjernstyring ...

Men lige nu er det for at starte en opvarmet motor. Mindre slid og forurening, og hurtigere kabinevarme derefter...

Nogle erfaringer ? Priser og gør det selv ?? (Der er ikke meget plads og 7års garantien skal jo ikke påvirkes)
Eberspächer løsningen i premium udgaven lyder godt nok lækker. Det er grundlæggende den samme løsning som vi p.t. har i vores Ceed, bortset fra at det er et oliefyr, der leverer varmen via klimaanlægget. Det virker bare.

https://www.eberspaecher.dk/pressen/dan ... 230-v.html

https://www.eberspaecher.dk/fileadmin/d ... ium_DK.jpg
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

FVJ
Bilmærke og model: Niro PHEV Advance 2018, Deep Cerulean Blue
Postnummer: 6100

Indlæg af FVJ » ons 7. nov 2018 07:29

Apropo Webasto, så udtalte Kia DK i foråret (efter der havde været kritik i bilpressen fra FDM m.fl., over bilen brugte benzinmotoren til opvarmning af kabinen), at de arbejdede på en løsning til el opvarmning af bilen? Er der nogen der ved om der er nyt i denne sag?
Mvh Flemming

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » ons 7. nov 2018 08:53

FVJ skrev:
ons 7. nov 2018 07:29
Apropo Webasto, så udtalte Kia DK i foråret (efter der havde været kritik i bilpressen fra FDM m.fl., over bilen brugte benzinmotoren til opvarmning af kabinen), at de arbejdede på en løsning til el opvarmning af bilen? Er der nogen der ved om der er nyt i denne sag?
Mvh Flemming
Mig bekendt nej, bortset fra DEFA og Eberspächer løsningerne med separat 220v stik. Mener en eller anden på dette forum havde gang i den løsning? (måske i denne tråd: viewtopic.php?f=39&t=13629).

Skulle det være en sådan løsning, så ville jeg nok gå efter Eberspächer PlugTronic, da den bruger bilens klimaanlæg.

En anden løsning er Webastos HVH varmer, men den er åbenbart ikke klar til markedet endnu, da der mangler nogle betjeningselementer - ifølge en forhandler, jeg har talt med. Han mente at den mulighed ville komme næste år. Såvidt jeg har forstået tager den strømmen fra batteriet og kan derfor forvarme både når man lader og når man bare er parkeret og når man kører. Det vil sige, at man kunne få alle fordelene ved en benzinvarmer i en elvarmer. Ulempen er selvfølgelig, at man så bruger strøm til varme, som kunne være brugt til kørsel. Smart ved korte ture, ikke smart ved længere ture. Hvis du har 10-15 km på arbejde uden lademulighed på jobbet eller 50km på arbejde med lademulighed, tænker jeg det vil kunne fungere fint. Men hvis du har brug for al strømmen på batteriet, kunne benzinvarmeren være det bedre alternativ, da den selvfølgelig vil give maksimal rækkevidde på el og maksimal autonomi.

Lige nu lader jeg bare motoren gøre arbejdet og afventer hvad der kommer af muligheder. Bilen går stadig ca. 35 km/l i bykørsel med koldstart og det synes jeg er OK - men det ændrer sig nok, når temperaturen ryger under 0 grader.
cbo

dyff
Bilmærke og model: Niro PHEV Advance
Postnummer: 3000

Indlæg af dyff » ons 7. nov 2018 10:55

Jeg fik installeret DEFA i mandags. Havde jeg selv kunne vælge/designe løsningen var det nok også blevet integreret i bilens varmesystem men det var ikke muligt (med elektrisk løsning).

Jeg har i de sidste par måneder været i dialog med følgende:
KIA Danmark
2 KIA værksteder
Webasto
Eberspächer
DEFA

KIA Danmark siger at en elektrisk løsning er mulig jeg skulle bare snakke med mit Kia værksted. De 2 Kia værksteder jeg har snakket med har begge afvist elektrisk løsning - men vil kunne installere Websato benzin fyr.
Webasto har ikke haft elektrisk løsning klar.
Eberspächer har sagt at de til Kia Niro kun kan levere benzin.
DEFA kunne levere og montere elektrisk løsning som i princippet er uafhængigt af bilens system (elektrisk motorvarmer og kabinevarmer samt bluetooth kontrolboks).

Jeg fik som sagt DEFA monteret i mandags og har derfor fortsat lidt begrænset erfaring, men programmering af afrejsetidspunkt via app virker fint og bilen var dejlig varm her til morgen.

Izaak2
Bilmærke og model: Niro Advance PHEV
Postnummer: 2700

Indlæg af Izaak2 » ons 7. nov 2018 12:14

Min erfaring igennem sidste 15 år er at motorvarmer er spil af penge.
Det tager lang tid at opvarme motor.
Jeg vil nøjes med kabine varmer alene.

banditten78
Bilmærke og model: Optima SW PHEV (med alt udstyr)

Indlæg af banditten78 » ons 7. nov 2018 22:09

Izaak2 skrev:
ons 7. nov 2018 12:14
Ahhh har diesel fyr i min Corsa og der skal der ikke mere end 20 minutter til så er der badebuks temperatur, et benzinfyr vil virke hurtigere.

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » tors 8. nov 2018 07:47

Izaak2 skrev:
ons 7. nov 2018 12:14
Jeg vil sige som Banditten - efter 20-30 minutter er kølevandet omkring motoren godt varmt og kan lynhurtigt varme kabinen op. Man skal huske at kølevandstermometeret ikke viser temperatuen omkring motorblokken, men temperaturen i kølesystemet. Så længe motoren ikke bliver for varm, så holder de fleste (alle?) biler kølevandet omkring motoren og lukker først op ud til kølesystemet, når motoren bar brug for at komme af med varme.

På min gamle diesel-Ceed var det ret tydeligt, når man brugte motorvarmer: Der var masser af varme til kabinen og motoren var tydeligvis ikke kold, når man startede. Når man så lige havde rullet lidt, så lukkede systemet op for kølesystemet og temperaturen på kølevandstermomeret steg hurtigt.

Så til en diesel-bil, hvor man kører flere kortere ture, ville jeg altid vælge at få en motor-kabinevarmer installeret. Jeg synes det er lidt sværere at beslutte sig for, når det er en benzinbil eller en plug-in hybrid. Benzin varmer hurtigere end diesel og for en PHEV er måske mulighed for elektrisk kabinevarme som skal vejes op imod at man skal køre på el for at få en god økonomi.
cbo

Izaak2

Indlæg af Izaak2 » tors 8. nov 2018 09:17

De elektriske motorvamere havde ikke den stor indflydelse på motor opvarmning men
Kabine opvarming var ret hurtig fordi blæser starter med at blæse varm luft med det samme. Benzinfyr var hurtiger til at varme motor op men den var langsomere til at varme kabine op fordi den skulle varme kølevand først. Hvis jeg skulle vælge noget til Niro vil det være en varme blæser med timer eller fjernbetjening. Det vil også koste meget mindre.

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » tors 8. nov 2018 10:40

Izaak2 skrev:
tors 8. nov 2018 09:17
De elektriske motorvamere havde ikke den stor indflydelse på motor opvarmning men
Kabine opvarming var ret hurtig fordi blæser starter med at blæse varm luft med det samme. Benzinfyr var hurtiger til at varme motor op men den var langsomere til at varme kabine op fordi den skulle varme kølevand først. Hvis jeg skulle vælge noget til Niro vil det være en varme blæser med timer eller fjernbetjening. Det vil også koste meget mindre.
Jeg kan godt følge dig i forhold til at have en varm og isfri bil. Og det giver også mening, hvis man lader være med at tænde for varmen i Niro'en på de korte ture. Men hvis man gerne vil fastholde varmen mens man kører, så vil det nok ikke være så tosset at have noget varmt vand på motoren - både til at varme med og til at skåne motoren, hvis den bliver nød til at starte i løbet af turen for at holde varmen oppe.

Når det bliver under 5 grader udenfor, så tror jeg ikke rigtig jeg har lyst til at trille på arbejde uden varme og så skal motoren jo igang alligevel. Så hellere en opvarmet motor end en kold :)

Men vi får se til foråret hvad folks erfaringer med vinterkørsel og KIa PHEV har været - det bliver interessant.
cbo

Izaak2

Indlæg af Izaak2 » tors 8. nov 2018 20:49

Det jeg prøver fortælle er at min erfaring er at motor bliver kun lidt hurtigere varm med el motor varmer. Jeg tvivler også på at det påvirker nævneværdi livetiden på benzin motoren.

banditten78
Bilmærke og model: Optima SW PHEV (med alt udstyr)

Indlæg af banditten78 » fre 9. nov 2018 05:11

Nu har alle komfort fyr jo integration til blæser, så når temp på vand er højt nok begynder kabine blæser, så kabine er varm når man kommer ned, har man kun tilskuds fyr så kan dette konverteres men også ligegyldig i kontekst.

Men i de 11 vintre jeg har haft corsaen så har motorhjelm også været dejligt lun, så motorblok bliver også opvarmet indirekte af fyret, der er jo ikke meget plads i motorrummet.

Vedrørende el varme nu skal jeg ikke gøre mig klog på nymodens elvarme, men min fader havde el varme i en SAAB, det er vel 20 år siden, der sad varme elementet i motorblok så der var det motor der blev opvarmet, det var DEFA og selv enheden der kom in i motorblok var et varmeelementer som i en billig lyn koger

Men som CBO skriver, i minus grader der vil 10 gr. Luft jo være luksus :lol:, der er jo også en grund til vi har el, hev eller phev, det er jo personligt nederlag når Edisonen springer igang og man ser sit ECO træ visne, så motorvarmer kan kun være gavnligtfor vores mentale helbred og helt sikker også den forfrosne motor.

Besvar