Registreringsafgift og grøn ejerafgift

Skabt som crossover. Født som hybrid.
hib
Indlæg: 248
Tilmeldt: tors 15. feb 2018 16:31
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Re: Registreringsafgift og grøn ejerafgift

Indlæg af hib » tirs 12. mar 2019 14:42

Fra min KIA-pusher:

Pr. 1. april vil prisen på en HEV stige med ca. 20.000 kr. Prisen på en PHEV vil fortsætte uforandret.
Det vil sige, at en HEV bliver ca. 25.000 højere end en PHEV.
Fremover vil HEV kun blive hjemtaget på bestilling.

FVJ
Indlæg: 140
Tilmeldt: ons 27. dec 2017 12:00
Bilmærke og model: Niro PHEV Advance 2018, Deep Cerulean Blue
Postnummer: 6100

Re: Registreringsafgift og grøn ejerafgift

Indlæg af FVJ » tirs 12. mar 2019 15:19

Tak for info (ret vildt) og rigtig god bedring hib.
Mvh Flemming

Brugeravatar
cbo
Indlæg: 676
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 22:50
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Registreringsafgift og grøn ejerafgift

Indlæg af cbo » tirs 12. mar 2019 16:52

https://www.berlingske.dk/dine-penge/in ... ne-paa-vej

Regeringen overvejer åbenbart at udskyde/ændre reglerne for afgifter ifb. WLTP.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

hib
Indlæg: 248
Tilmeldt: tors 15. feb 2018 16:31
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Re: Registreringsafgift og grøn ejerafgift

Indlæg af hib » tirs 12. mar 2019 17:48

cbo skrev:
tirs 12. mar 2019 16:52
https://www.berlingske.dk/dine-penge/in ... ne-paa-vej

Regeringen overvejer åbenbart at udskyde/ændre reglerne for afgifter ifb. WLTP.
Har du mulighed for at copy/paste artiklen, da linket forudsætter et abonnement, som jeg ikke ønsker at oprette. På forhånd tak.

Brugeravatar
cbo
Indlæg: 676
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 22:50
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Registreringsafgift og grøn ejerafgift

Indlæg af cbo » tirs 12. mar 2019 19:13

Indgreb mod stigningen i bilpriserne på vej

https://www.berlingske.dk/dine-penge/in ... ne-paa-vej

Der var lagt op til en stigning i prisen på almindelige biler på op til 25-30.000 kroner på grund af nye internationale regler. Men ifølge Berlingskes oplysninger er regeringen i færd med at trække håndbremsen, så stigningerne kan blive udskudt i halvandet år.

De danske bilkøbere kan formentligt ånde lettet op. De stigninger i bilpriserne på op til cirka 15 procent, der var udsigt til fra 1. april, står ifølge Berlingskes oplysninger til at blive udskudt. Lige nu arbejder regeringen og en række partier på en såkaldt »Motorpakke«, som blandt andet skal udskyde prisstigningerne til udgangen af 2020.

Det bekræfter flere kilder i bilbranchen over Berlingske. Det er ifølge kilderne ikke afklaret præcis, hvornår pakken offentliggøres. Men de forventer, det bliver i denne uge.

De varslede prisstigninger skyldes den nye og mere retvisende måde at beregne en bils forbrug på, den såkaldte WLTP-standard fra EU. Den skal sikre forbrugerne, at det angivne brændstofforbrug svarer bedre til virkeligheden. WLTP står for Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, og den giver foruden forbruget også et mere præcist billede af, hvor meget bilen forurener. Og det er netop nogle af de faktorer, som bilafgifterne beregnes efter.

Når den gamle test, New European Driving Cycle fra 1980erne, viser for lavt et niveau, udløser det altså en for lav afgift. Derfor stod de endelige forbrugerpriser på nye biler til at stige.

Ifølge den oprindelige plan blev alle nye bilmodeller fra september 2017 testet efter den nye metode. Fra september 2018 skulle alle nye biler, der sælges og leveres til kunderne, være testet efter og opfylde de nye strengere krav. Men Danmark har valgt at udskyde effektueringen af de nye beregninger af bilafgifter til 1. april – og nu altså yderligere til udgangen af 2020.

På dette tidspunkt er det imidlertid ikke mulighed for en yderligere udskydelse, så medmindre der gribes ind på en anden måde, vil afgifterne stige på dette tidspunkt.

Det har aldrig været meningen, at den nye WLTP-standard skulle give flere penge i statskasen. Men nærmere beregninger har vist, at der er en klar overvægt af biler, der står til at stige pris.

Hos De Danske Bilimportører fortæller adm. direktør Gunni Mikkelsen, at importørerne har indstillet til regeringen, at forbrugerne gennemsnitligt set skal sikres mod en afgiftsstigning 1. april.

»Vi har gjort regeringen opmærksom på konsekvenserne og foreslået, at man beslutter en ny kompensationsfaktor med det samme eller vedtager, at datoen for fase to i implementeringen udskydes således at man bedre kan analysere konsekvenserne begge dele for at sikre at der ikke bliver en ekstraudgift for forbrugerne, når de skal købe bil,« siger han.

Gunni Mikkelsen forklarer, at første del af kompensationen, der har fungeret siden september, for den nye WLTP-norm har virket upåklageligt, men at fase to lige nu står til at blive en fordyrelse for forbrugerne.

Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i Bilbranchen under DI, håber, at politikerne bremser afgiftsstigninger fra 1. april.

»Det kan regeringen blandt andet gøre ved at udsætte datoen for, hvornår den nye målemetode for brændstofforbrug træder i kraft. Det vil give os bedre tid til at finde en god og permanent løsning,« siger han til Berlingske.

For et par uger siden efterlyste adm. direktør i AutoBranchen Danmark Gitte Seeberg også en løsning.

»Lige nu hersker der enorm usikkerhed i markedet om, hvad der kommer til at ske efter 1. april. Det er naturligvis ikke acceptabelt, hvis regeringen og DF løber fra sit løfte og derfor ser vi frem til, at der bliver fundet en løsning, der neutraliserer den statsfinansielle effekt af WLTP,« skrev hun i en meddelelse fra AutoBranchen Danmark.

Gitte Seeberg forventede, at Skatteministeriet var klar med sin analyse i sidste uge og hurtigt derefter præsenterede en løsning.

De fleste bilforhandlere har ellers gennem massive kampagner argumenteret for at købe bil nu, inden priserne stiger. Berlingske har indhentet en priserne for en lang række modeller efter den ventede afgiftsstigning, og i flere tilfælde vil stigningen betyde tocifrede prisstigninger i procent, viser opgørelsen.

Eksempelvis vil en Peugeot Rifter Allure BlueHDi med 100 hestekræfter stige med 14 procent til 244.990 kroner. Tilsvarende vil en Mercedes E 220 d stationcar Diesel stige fra 694.900 kroner til 707.300 kroner altså 12.400 kroner dyrere svarende til to procent. For 72 ud af de 84 modeller Berlingske har talt på vil priserne stige mellem 600 og 30.000 kroner.

I bilejernes organisation, FDM, har man tidligere slået til lyd for, at især den danske bilpark bliver ramt hårdt, da der købes mange mikrobiler og SUVer, og det er netop disse typer, der især har stået til at få et nyk opad som følge af prisstigningen.

Foruden udskydelsen kommer Motorpakken efter Berlingskes oplysninger også til at indeholde en forbedret økonomi ved at have en miljørigtig firmabil. Det har været efterspurgt at stimulere udbredelsen af elbiler ved at give dem en afgiftslettelse som firmabiler. En af modellerne på bordet i Skatteministeriet er ifølge Berlingskes oplysninger at justere på registreringsafgiften, så jo mere grøn en firmabil er, jo billigere er den at købe. I stedet for kunne skatteprovenuet i denne model hentes på den løbende ejerafgift.

»I DI ønsker vi, at bilernes miljøegenskaber fylder mere i firmabilbeskatningen, end de gør i dag. Det vil kunne sætte yderligere skub i den grønne omstilling af bilflåden. Derfor håber vi, at dette bliver tænkt ind, hvis der kommer udspil til ændringer af firmabilbeskatningen,« siger Thomas Møller Sørensen.

Som et tredje element i pakken vil politikerne ifølge Berlingskes oplysnigner også kigge på reglerne for vurdering af værdiansættelsen ved import og eksport af biler, hvor der har været en tendens til at overvurdere biler ved eksport og tilbagebetaling af afgift og modsat ved import.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

hib
Indlæg: 248
Tilmeldt: tors 15. feb 2018 16:31
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Re: Registreringsafgift og grøn ejerafgift

Indlæg af hib » tors 14. mar 2019 11:44

https://www.skm.dk/aktuelt/presse/press ... psis-anp-3

Regeringen og Dansk Folkeparti sikrer ro om bilafgifterne
Afgiftssatser Den nye WLTP-metode til udregning af bilers brændstofforbrug har den seneste tid skabt usikkerhed om bilafgifterne. Det skal ikke være dyrere for danskerne at købe biler. Derfor er regeringen og Dansk Folkeparti enige om at forlænge den nuværende overgangsordning til udgangen af 2020 for at sikre ro om bilafgifterne og tryghed om beskatningen for nye bilkøbere.
Facebook Twitter LinkedIn PRINT
Danskerne kan trække vejret roligt, hvis de står over for at skulle købe ny bil. Den seneste tid har der været usikkerhed om, hvorvidt den nye WLTP-metode, der er en ny EU-bestemt og mere retvisende metode til at opgøre bilernes brændstofforbrug, ville få bilafgifterne til at stige.

Nu vil regeringen sammen med Dansk Folkeparti sikre ro om bilafgifterne ved at forlænge den nuværende overgangsordning frem til udgangen af 2020. Overgangsordningen stod til at udløbe den 1. april 2019, hvilket potentielt kunne betyde, at nogle biler ville blive dyrere.

For skatteminister Karsten Lauritzen har det været afgørende, at danskerne ikke skal betale mere i afgift på deres nye biler.

”Regeringen har ikke noget ønske om, at den nye og mere retvisende metode til at udregne bilernes brændstofforbrug skulle føre til dyrere biler for danskerne. Tværtimod er vi stolte af, at det med Dansk Folkepartis hjælp er lykkedes at sænke bilbeskatningen væsentligt siden 2015. Derfor vil jeg også gerne kvittere for, at Dansk Folkeparti bakker op om at forlænge overgangsordningen. Vi skal have ro om bilafgifterne, så danskerne også efter den 1. april har sikkerhed for, at bilerne ikke bliver dyrere som følge af noget afgiftsteknik”, siger skatteminister Karsten Lauritzen.

Også Dansk Folkepartis skatteordfører Dennis Flydtkjær er glad for, at de danske bilejere ikke pludselig står til at skulle betale mere i registreringsafgift og grøn ejerafgift.

”Brændstofforbruget anvendes til at fastsætte bilafgifterne, og det kan derfor have stor betydning for bilens samlede pris. Det er ensidigt positivt, at vi får en mere retvisende opgørelse af brændstofforbruget, men vi ønsker ikke, at der er en stor usikkerhed om afgifterne efter den 1. april. Derfor er vi meget tilfredse med, at vi med forlængelsen kan skabe sikkerhed for de fremtidige bilkøbere”, siger skatteordfører Dennis Flydtkjær (DF).

Konkret er regeringen og Dansk Folkeparti enige om, at den gældende overgangsordning, hvor brændstofforbruget opgøres efter den hidtidige NEDC2-metode tillagt 10 pct., forlænges indtil udgangen af 2020. Forslaget betyder, at der ikke pr. 1. april 2019 sker ændringer i den måde, hvorpå brændstofforbruget og bilafgifterne for nye biler fastsættes.

Lovforslaget, der udmønter forlængelsen af den gældende overgangsordning, fremsættes fredag den 15. marts og skal hastebehandles i Folketinget, så det kan træde i kraft senest den 1. april 2019.

Brugeravatar
cbo
Indlæg: 676
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 22:50
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Registreringsafgift og grøn ejerafgift

Indlæg af cbo » tors 14. mar 2019 11:45

.... og så blev afgiftsændringerne som følge af WLTP udskudt frem til udgangen af 2020:

https://www.dr.dk/nyheder/politik/blaa- ... -i-11-time
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Brugeravatar
ThomasH
Admin
Indlæg: 716
Tilmeldt: tors 12. jun 2008 18:57
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Registreringsafgift og grøn ejerafgift

Indlæg af ThomasH » tors 14. mar 2019 12:34

Super for dem, der har skyndt sig at handle bil inden de forventede afgiftsstigninger...
Det er godt nok en stor rodebutik med de bilafgifter.

Men det betyder vel så, at de rigtige wltp-målinger ikke kommer foreløbigt:
http://nyheder.tv2.dk/politik/2019-03-1 ... ra-1-april

"Skatteminister Karsten Lauritzen (V) siger til TV 2, at det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at finde en mere permanent løsning. Han nævner, at regeringen har nedsat en transportkommission, der i 2020 skal komme med bud på, hvordan afgiftsstrukturen kan ændres i en mere grøn retning. Men først når anbefalingerne er klar, vil regeringen se på en mere permanent løsning.
- Jeg vil godt indrømme, at vi ikke har løst problemet, siger Karsten Lauritzen
(...)
Da FDM og De Danske Bilimportører i februar advarede mod prisstigninger fra 1. april, frarådede Jeppe Juul, transportmedarbejder hos Det Økologiske Råd, politikerne at give permanente afgiftsnedsættelser for at holde forbrugerne skadesløse.
Han siger, at bilfabrikanterne for nyligt er blevet taget i at underdrive, hvor langt bilerne kører på literen, og henviser til en rapport fra EU.
Formålet med den påståede svindel er ifølge Jeppe Juul, at producenterne med "kunstigt dårlige brændstoftal" får lettere ved at indfri et EU-krav, som pålægger dem at sænke bilernes CO2-udledning med 15 procent fra 2021 til 2025."
Tidligere:
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport

rasse78
Indlæg: 8
Tilmeldt: fre 15. mar 2019 09:23
Postnummer: 5700

Re: Registreringsafgift og grøn ejerafgift

Indlæg af rasse78 » fre 15. mar 2019 09:51

Nu er stigningerne udskudt til 2021:
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-03-n ... r-pa-biler

Brugeravatar
cbo
Indlæg: 676
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 22:50
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Registreringsafgift og grøn ejerafgift

Indlæg af cbo » fre 15. mar 2019 12:16

ThomasH skrev:
tors 14. mar 2019 12:34
Men det betyder vel så, at de rigtige wltp-målinger ikke kommer foreløbigt:
http://nyheder.tv2.dk/politik/2019-03-1 ... ra-1-april
De WLTP-målinger vi ser er vel "de rigtige"? Spørgsmålet er vel bare hvordan man i DK vil beregne afgiften ud fra dem?

Hvad angår evt. fusk, så kan det selvfølgelig påvirke tallene, hvis det bliver opdaget, men det er nok et vilkår med WLTP, såvel som de gamle tal, også i fremtiden.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Brugeravatar
ThomasH
Admin
Indlæg: 716
Tilmeldt: tors 12. jun 2008 18:57
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Registreringsafgift og grøn ejerafgift

Indlæg af ThomasH » fre 15. mar 2019 14:23

cbo skrev:
fre 15. mar 2019 12:16
De WLTP-målinger vi ser er vel "de rigtige"? Spørgsmålet er vel bare hvordan man i DK vil beregne afgiften ud fra dem?
Måske - men fx for Niro HEV som er gået fra 26 til 20 km/l hos Kia Danmark, passer det nøjagtigt med de 21% som staten kompenserer - mens den i Tyskland er opgivet til 23 km/l. Og wltp er vel ens i alle lande, selvfølgelig med hensyn til model/udstyr.
Jeg har også set de nye tal beskrevet som en "beregnet" wltp måling.
- Så jeg kan ikke rigtigt finde ud af, hvad "sandheden" er :-)
Tidligere:
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport

hib
Indlæg: 248
Tilmeldt: tors 15. feb 2018 16:31
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Re: Registreringsafgift og grøn ejerafgift

Indlæg af hib » fre 15. mar 2019 14:27

Penge i kassen (Statskassen) :mrgreen:

Brugeravatar
cbo
Indlæg: 676
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 22:50
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Registreringsafgift og grøn ejerafgift

Indlæg af cbo » fre 15. mar 2019 19:49

ThomasH skrev:
fre 15. mar 2019 14:23
cbo skrev:
fre 15. mar 2019 12:16
De WLTP-målinger vi ser er vel "de rigtige"? Spørgsmålet er vel bare hvordan man i DK vil beregne afgiften ud fra dem?
Måske - men fx for Niro HEV som er gået fra 26 til 20 km/l hos Kia Danmark, passer det nøjagtigt med de 21% som staten kompenserer - mens den i Tyskland er opgivet til 23 km/l. Og wltp er vel ens i alle lande, selvfølgelig med hensyn til model/udstyr.
Jeg har også set de nye tal beskrevet som en "beregnet" wltp måling.
- Så jeg kan ikke rigtigt finde ud af, hvad "sandheden" er :-)
Og i England bruger de samme tal som i Danmark. 🙂

På den tyske Kia webside kan man i øvrigt finde både 3,7 og 4,3 l/100 km. Den ene er sikkert NEDC, men du har nok ret i at konklusionen må være at det roder lidt p.t.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Besvar