El/Plugin import: grænse på 400.000 kr.?

Skabt som crossover. Født som hybrid.
Besvar
Belsøe
Bilmærke og model: Volvo V70
Postnummer: 6200

El/Plugin import: grænse på 400.000 kr.?

Indlæg af Belsøe » man 12. aug 2019 21:44

Hej, desværre igen et noget bureaukratisk emne.

Hvis man skal købe en el eller PHEV bil i Tyskland og få den registreret i Danmark, så er der jo pt. den favorable ordning hvor man får en modregning = lav afgift.

Noget der spøger i denne sammenhæng er, at der er en eller anden grænse på 400.000kr. Den ene info-side siger at den betyder, at en bil med en dansk listepris på max 400.000 kr. reelt set ikke vil betale afgift. Den anden siger at det er en fast grænse, dvs. importerer man en bil som i Danmark koster 420.000 fra ny, så får Du ingen modregning. Den tredje siger at "elbiler på under 400.000 betaler de fakto ikke afgift i 2019" hvilket vist er løgn og latin for hvem har fået sig en bil hjem uden afgift på det seneste?

Er der nogen her som er bekendt med, hvad de 400.000 har af betydning? Skal man holde sig til biler som ikke koster mere end det i Danmark, eller får man stadig den lave afgift, bare med lidt mindre modregningseffekt da beregningsgrundlaget jo er højere så?

PS jeg hører også gerne om forhandlere/services m.m. som har 100% styr på afgiftsforholdende om disse biler. Det er desværre mit indtryk at det er der kun få der har, og jeg skulle gerne optimere mit lille import-foretagende.

Christian L
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Advanced
Postnummer: 5700

Re: El/Plugin import: grænse på 400.000 kr.?

Indlæg af Christian L » tirs 13. aug 2019 08:55

Belsøe skrev:
man 12. aug 2019 21:44
Hej, desværre igen et noget bureaukratisk emne.

Hvis man skal købe en el eller PHEV bil i Tyskland og få den registreret i Danmark, så er der jo pt. den favorable ordning hvor man får en modregning = lav afgift.

Noget der spøger i denne sammenhæng er, at der er en eller anden grænse på 400.000kr. Den ene info-side siger at den betyder, at en bil med en dansk listepris på max 400.000 kr. reelt set ikke vil betale afgift. Den anden siger at det er en fast grænse, dvs. importerer man en bil som i Danmark koster 420.000 fra ny, så får Du ingen modregning. Den tredje siger at "elbiler på under 400.000 betaler de fakto ikke afgift i 2019" hvilket vist er løgn og latin for hvem har fået sig en bil hjem uden afgift på det seneste?

Er der nogen her som er bekendt med, hvad de 400.000 har af betydning? Skal man holde sig til biler som ikke koster mere end det i Danmark, eller får man stadig den lave afgift, bare med lidt mindre modregningseffekt da beregningsgrundlaget jo er højere så?

PS jeg hører også gerne om forhandlere/services m.m. som har 100% styr på afgiftsforholdende om disse biler. Det er desværre mit indtryk at det er der kun få der har, og jeg skulle gerne optimere mit lille import-foretagende.
Det er ikke løgn og latin, at der ikke er afgift på el biler under 400.000. Faktisk betaler du først afgift på en elbil, når den koster mere end 440.000.
Du kan nemt tjekke dette på Teslas hjemmeside, hvor man kan se afgift på deres biler. PHEV er dog ikke en elbil, og afgiften er derfor som en normal fossil. Dog har den jo et stort fradrag grundet det høje km/l tal, og der er derfor næsten ingen afgift på den.
Jeg tvivler faktisk på, at du kan spare noget særligt ved at importere en PHEV eller elbil, men hører da gerne om din erfaring, hvis du gennemfører projektet på et tidspunkt :)
Glad indehaver af en Kia Niro PHEV Advanced
https://www.youtube.com/channel/UCa6GdR ... 7UjZA-fTdA

Belsøe
Bilmærke og model: Volvo V70
Postnummer: 6200

Indlæg af Belsøe » tirs 13. aug 2019 18:49

Tak! Det er f.eks. et aspekt som slet ikke specificeres på de forskellige informationskilder - de laver en oversigt over hvordan elbiler beskattes, og skriver lidt omtåget at "plugin hybridbiler indfases på tilsvarende måde", hvilket vildleder folk til at tro at de kan bruge samme tabel til PHEV.

Som sagt er det mit klare indtryk at der ikke er ret mange som har et præcist overblik, og at man derfor ikke kan finde nogen nem opskrift som man kan bruge som beslutningsgrundlag. Jeg kan også se at identiske biler lander på forskellige afgifter inde i oversigten på skats tidligere afgiftsfastsættelser. Min mekaniker siger at det nogle gange vitterligt skyldes at de kigger på bilbasens daglige udbud for at finde handelsprisen. Finder de et billigt skilsmissesalg en dag, slipper Du billigere, er der kun velholdte mormorbiler den næste dag, må Du bløde.

Det er jo uværdigt at der ikke er nogen bindende formel/retssikkerhed. :roll:

Jeg skal nok melde tilbage hvad jeg ender med.

Christian L
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Advanced
Postnummer: 5700

Indlæg af Christian L » ons 14. aug 2019 09:21

Belsøe skrev:
tirs 13. aug 2019 18:49
Tak! Det er f.eks. et aspekt som slet ikke specificeres på de forskellige informationskilder - de laver en oversigt over hvordan elbiler beskattes, og skriver lidt omtåget at "plugin hybridbiler indfases på tilsvarende måde", hvilket vildleder folk til at tro at de kan bruge samme tabel til PHEV.

Som sagt er det mit klare indtryk at der ikke er ret mange som har et præcist overblik, og at man derfor ikke kan finde nogen nem opskrift som man kan bruge som beslutningsgrundlag. Jeg kan også se at identiske biler lander på forskellige afgifter inde i oversigten på skats tidligere afgiftsfastsættelser. Min mekaniker siger at det nogle gange vitterligt skyldes at de kigger på bilbasens daglige udbud for at finde handelsprisen. Finder de et billigt skilsmissesalg en dag, slipper Du billigere, er der kun velholdte mormorbiler den næste dag, må Du bløde.

Det er jo uværdigt at der ikke er nogen bindende formel/retssikkerhed. :roll:

Jeg skal nok melde tilbage hvad jeg ender med.

Enig, der er helt sikkert ikke et godt overblik over PHEV i forhold til dette. Hvis du er ude efter en Niro i Phev, er der dog flere gode på bilbase inklusive min egen, som har rigtigt fornuftige priser i forhold til ny ;) Held og lykke med jagten :)
Glad indehaver af en Kia Niro PHEV Advanced
https://www.youtube.com/channel/UCa6GdR ... 7UjZA-fTdA

Besvar