Hjælp. Modstridende info vedr. registreringsafgift ved import (el/plugin)

Skabt som crossover. Født som hybrid.
Besvar
Belsøe
Bilmærke og model: Volvo V70
Postnummer: 6200

Hjælp. Modstridende info vedr. registreringsafgift ved import (el/plugin)

Indlæg af Belsøe » tors 25. jul 2019 18:23

Med stor fare for at det her er et dumrian-spørgsmål:

Jeg har forsøgt mig på at blive klog på reg.afgift på importerede grønne biler. Planen er import fra Tyskland. Det er ligetil med elbiler, 20% af tilsvarende benzinbil minus evt. fradrag - forstået. MEN. Jeg hælder mest til en plugin hybrid og Niro er med blandt favoritterne. Og her kan det så være mig der er dum, men der er bare SÅ forskellige fremlæggelser af det på nettet. Der er sider hvor el og plugin simpelthen bliver behandlet i samme afsnit, som om det er identiske regler. Andre skriver om noget rabat for batteri-effekt og ikke andet. Tredje har en beregner med helt umulige detaljer som man skal have ved hånden. Næste har en laaang smøre for plugins som koster over 400.000 men summerer dem sammen med elbiler hvis de ligger under 400.000. Og hos Skats oversigt over eksisterende afgiftsfastsættelser er der på brugte PHEV biler som Niro, Outlander osv. selv i billigste udstyrsvarianter stort set ingen der har betalt under 160.000, med adskillige over 200.000 - fint nok, men skal det så fremstille det store paradigmeskifte?

Helt ærlig: jeg kan ikke blive klog af det her. Er der nogen som kan sammenfatte i maks to sætninger, hvordan det her beregnes i grove træk? Eller er det muligvis et grundlæggende problem at ingen rigtig ved noget bindende om det? Er det sådan at man som udgangspunkt stadigvæk er ude i noget seks-cifret reg.afgift for en ny eller nyere plugin hybrid? For i medierne blev hele tiltaget ellers fremstillet som et kæmpe prishug. Det ligner dog umiddelbart mere en mærkbar men moderat besparelse.

Måske er der sågar nogen her som har prøvet at importere f.eks. en Niro PHEV. Hører meget gerne om hvordan det foregår og hvad det endte med.

Mange tak - Chris

Christian L
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Advanced
Postnummer: 5700

Re: Hjælp. Modstridende info vedr. registreringsafgift ved import (el/plugin)

Indlæg af Christian L » fre 26. jul 2019 09:16

Hej

Har ikke selv prøvet det, og er ikke ekspert på området. Men en PHEV har fra ny i DK en afgift på ca. 32.000 så vidt jeg husker. Så har svært ved at se, at den skulle få mere i forbindelse med import. Og her taler vi om advance udgaven. Ved ikke hvor du vil importere fra, men med de afgifter som er på nye biler, tvivler jeg på, at du vil kunne spare noget. Kom lige i tanke om, at efter jeg havde købt min, så ændrede man afgifterne herhjemme, så bilen faldt med ca. 15.000.

Måske kan nogle med mere indsigt byde ind, men det bør give dig et fingerpeg. Går ikke ud fra, at man skal betale mere i afgift ved import, end man betaler for en ny herhjemme, så regn med 20-25 tusinde :)
Glad indehaver af en Kia Niro PHEV Advanced
https://www.youtube.com/channel/UCa6GdR ... 7UjZA-fTdA

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » fre 26. jul 2019 16:22

Kan du ikke se det, du har brug for, på motorregister.skat.dk under registreringsafgift?

Man skal selvfølgelig lige tage højde for at ændringerne i afgiftsreglerne betyder at tallene i oversigten ikke tager højde for returneret afgift i den periode,hvor det var aktuelt. Der skal man ind på det enkelte køretøj og selv regne afgiften ud. Men det svinger stadig noget fra ca. 20.000 op til ca. 50.000.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Belsøe

Indlæg af Belsøe » fre 26. jul 2019 22:04

Tak for svar. Det sted jeg har kigget er under tidligere afgørelser, hvor der er helt aktuelle sager som burde genspejle de aktuelle regler. Det hele er seks-cifret.

Muligvis er dette overblik misvisende, fordi jeg fandt en anden tråd her på forum, hvor nogen åbenbart kan se flere detaljer, citat:

" De tal jeg kan finde er: Værdi kr 258.666. registreringsafgift kr 139.445. Modregning kr - 97.956 og - 10.000. Betalt kr. 31.489"

Jeg formoder derfor, at det jeg kan se er første trin i form af en regulær afgiftsfastsættelse. Næste trin, nemlig modregningerne, sker muligvis først herefter, således kan man på listen kun se hvilket beløb der arbejdes med, men ikke hvad der sker dernæst hhv. hvad folk ender med at betale.

Hvis det er korrekt at man ender på de kanter for helt nye biler, så konkluderer jeg, at jeg kan finde en Niro i Tyskland som er 1-2 år gammel, den koster ca. 180.000 kr. dernede brugt fra leasing, betale omkring 30.000 i afgift herhjemme og således slippe med omkring 210.000 for en rimelig ny grøn bil? Er der noget jeg har glemt/overset eller er der virkelig så pæn en besparelse i det?

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » fre 26. jul 2019 22:42

Brug dette link:

https://motorregister.skat.dk/dmr-front ... urderinger

Du kan så klikke på den enkelte post i listen og se detaljerne i vurderingen.

Hvis du kigger på en af dem med høje afgifter, f.eks. Denne her:

https://motorregister.skat.dk/dmr-front ... urderinger

... kan du se at der er sket en modregning - detaljerne i fanebladet "Afgifter".

Når du kigger dem igennem, så se efter dem, der står "import" på og har det sikkerhedsudstyr (f.eks. antal airbags) og det antal kilometer, du går efter.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Christian Jensen
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV
Postnummer: 3500

Indlæg af Christian Jensen » ons 31. jul 2019 13:28

Hej Chris

Jeg har selv hentet en 11 måneder gammel Niro PHEV Advance (hedder plus paket 2 i Sverige).
Afgiften endte på 31.000 kr.
Ved import fra Sverige skal du regne med at det svenske papirarbejde med afmelding i Sverige tager 3-4 uger, da alt foregår pr. papir. Jeg ved ikke hvordan det står til med situationen i Tyskland.
Ak, ikke alle lande er lige så langt fremme som DK, hvad angår digital post og øjeblikkelig sagshåndtering.
Du kan få bilen toldsynet og afgiftsberegnet på en enkelt dag, når du endelig har fået den til Danmark, forudsat du vil betale et privat firma for det.
Husk at det kun er PHEV modellen som er interessant at importere, da det kun er plug-in modellen som får det store fradrag i registreringsafgiften.
Bilerne ser ud til at være lidt dyrere i Tyskland, men du vil typisk også få lidt højere udstyrsniveau, med afkølede sæder, mv.

Mvh. Christian

Leifarne
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV
Postnummer: 2791

Indlæg af Leifarne » ons 7. aug 2019 11:39

På en ny Niro er regafgiften 17000 kr står der på min slutseddel.

Belsøe

Indlæg af Belsøe » ons 14. aug 2019 12:55

For nu at blive ved: min chef har lige købt 2 år gammel PHEV, ikke Niro men Mitsu Outlander, købt hjem fra Norge. Den koster ca. det dobbelte af en Niro herhjemme - men han gav 115.000 i afgift, altså næsten fire gange så meget som de ca. 30.000 som folk herinde gav for helt nye Niro PHEV. Jeg synes ikke den er så meget federe udstyret end en Niro topmodel. Er det fordi den er så meget ringere i forbrug, eller bør jeg påpege overfor ham at han skal bede om en genberegning?

Besvar