PHEV skuffer fælt ved motorvejkørsel

Skabt som crossover. Født som hybrid.
bos
Bilmærke og model: Kia Optma SW PHEV og Kia Niro PHEV
Postnummer: 7000

PHEV skuffer fælt ved motorvejkørsel

Indlæg af bos » tirs 5. feb 2019 09:29

Vi bruger normalt vores Niro PHEV til korte ture hvilket den klarer fint.
Min overraskelse var derfor stor da det viser sig at den i HEV mode ikke kan holde en hastighed på 130 til 140 km/t på motorvejen uden at dræne batteriet helt ned, resulterede i at den så begynder at geare ned i 5 og 4 gear i et forsøg på at holde farten.
Den næste langtur med samme hastighed blev forsøgt i Sport mode men det hjalp ikke. Batteriet blev igen tømt og jeg måtte reducere farten til ca 120 km/t.
I min verden burde bilen i HEV mode holde batteriets strømniveau for enhver pris. De 105 HK som benzinmotoren har burde sagtens kunne holde de 140 km/t selvom at det selvfølgelig vil gå alvorligt ud over benzinøkonomien.
Jeg håber at ovennævnte problemstilling skyldes en softwarefejl da bilen ellers nærmest er ubrugelige til langtur ned gennem Tyskland.
Hvis det derimod ikke er en fejl på bilen så må jeg advare potentielle købere om denne temmelig store begrænsning som bilen har.
Vores Optima PHEV holder batteri niveauet i HEV mode uanset hvor hurtigt vi kører så den må klare alle langturerne for fremtiden.
Det vil glæde mig hvis der er nogle i forummet der kan fortælle mig at de ikke har de samme problemer med deres PHEV ved de hastigheder?

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: PHEV skuffer fælt ved motorvejkørsel

Indlæg af cbo » tirs 5. feb 2019 10:06

Det har været oppe at vende flere gange, blandt andet i denne tråd:

viewtopic.php?f=39&t=10412&start=105

og denne her:

viewtopic.php?f=39&t=13468
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Brugeravatar
ThomasH
Admin
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af ThomasH » tirs 5. feb 2019 10:08

Jeg oplever det samme. Motorvej dræner batteriet - særligt når det er blæsevejr og man kører i tæt trafik med op/ned i fart.
Dog holder den en sjat tilbage, som reserve til overhaling og bakker.
- Men uden lademulighed, er Niro phev ikke det bedste motorvejskøretøj hvis man gerne vil følge trafikken... Så skal man køre med lidt mere forsigtig speederfod.

Måske nogle af dem med HEV har andre oplevelser? Hvor langt går den ned på batteriet her og bliver den også til ren benziner på et tidspunkt?
Tidligere:
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport

dyff
Bilmærke og model: Niro PHEV Advance
Postnummer: 3000

Indlæg af dyff » tirs 5. feb 2019 10:11

Jeg har netop været i Østrig i min Niro PHEV. Jeg blev også noget nervøs da batteriniveauet hurtig faldt selvom jeg kørte i HEV mode.
Jeg synes dog ikke at bilen kørte "dårligt" selvom batteriniveauet faldt - jeg kørte dog ikke mere end 120-125 km/t.
Det virkede også som om at batteriniveauet aldrig faldt helt i bund, der var altid batteri til en acceleration m.m.

hib
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Indlæg af hib » tirs 5. feb 2019 10:55

ThomasH skrev:
tirs 5. feb 2019 10:08
Jeg oplever det samme. Motorvej dræner batteriet - særligt når det er blæsevejr og man kører i tæt trafik med op/ned i fart.
Dog holder den en sjat tilbage, som reserve til overhaling og bakker.
- Men uden lademulighed, er Niro phev ikke det bedste motorvejskøretøj hvis man gerne vil følge trafikken... Så skal man køre med lidt mere forsigtig speederfod.

Måske nogle af dem med HEV har andre oplevelser? Hvor langt går den ned på batteriet her og bliver den også til ren benziner på et tidspunkt?
Jeg har ikke haft problemer med at holde 140 km/t på en tur fra Hundested til Frederikshavn og retur. Batterimåleren går en streg under ½ fuld. Ved hverdagskørsel ligger batterimåleren på ca. 3/4 fuld. Jeg har endnu ikke afprøvet den på de tyske motorveje.

Niro
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Clever ladeboks
Postnummer: 6771

Indlæg af Niro » tirs 5. feb 2019 13:35

Enhver bil har sine fordele og begrænsninger.
En Mazda cx3 er en dejlig bil at køre i også på motorvej, men den larmer meget mere, end jeg kan holde ud i hverdagen. Derfor blev den fravalgt. Opel Astra 105 hk kunne nemt holde 160 på motorvej gennem Tyskland, men jeg blev træt af at tanke den flere gange om måneden, da jeg kører ca. 35.000 km om året.
Så I det daglige er der ikke bedre biler for mig end Kia Niro PHEV. Jeg kører ca. 3000 km på en tankfuld benzin. Ingen støj i bilen. På motorvej ligger jeg sjældent over 110. Men har dog også kørt fra Stockholm og hjem på 9 timer med 130 konstant uden nogen problemer. Men skal du på ferie og køre i meget bakket terræn eller bjerge og ingen mulighed for at lade op, så har Niro sine begrænsninger. De begrænsninger kan du undgå ved at leje en bil, hvis du f. eks skal til Østrig. Parker din bil i Flensburg og lej en derfra gennem f. eks AVIS. Det gør vi til sommer. Det bliver i en VW GOLF 150 HK med dsg. Det koster mellem 3000-6000 i 17 dage og ubegrænset km, afhængig af hvad du vil have i selvrisiko. På den måde er jeg glad hele året, da jeg kører i min bil til daglig og lejer en gang om året, hvis vi skal sydpå. Går turen til Sverige bliver det i Niro.

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » tirs 5. feb 2019 16:41

Er der nogen der har talt med Kia eller FDM om dette problem (bortset fra RolfAndersen hvor forhandleren tilbagekøb bilen)?
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

hib
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Indlæg af hib » ons 6. feb 2019 09:13

Niro skrev:
tirs 5. feb 2019 13:35
En Mazda cx3 er en dejlig bil at køre i også på motorvej, men den larmer meget mere, end jeg kan holde ud i hverdagen. Derfor blev den fravalgt. Opel Astra 105 hk kunne nemt holde 160 på motorvej gennem Tyskland, men jeg blev træt af at tanke den flere gange om måneden, da jeg kører ca. 35.000 km om året.
Så I det daglige er der ikke bedre biler for mig end Kia Niro PHEV. Jeg kører ca. 3000 km på en tankfuld benzin. Ingen støj i bilen. På motorvej ligger jeg sjældent over 110. Men har dog også kørt fra Stockholm og hjem på 9 timer med 130 konstant uden nogen problemer. Men skal du på ferie og køre i meget bakket terræn eller bjerge og ingen mulighed for at lade op, så har Niro sine begrænsninger. De begrænsninger kan du undgå ved at leje en bil, hvis du f. eks skal til Østrig. Parker din bil i Flensburg og lej en derfra gennem f. eks AVIS. Det gør vi til sommer. Det bliver i en VW GOLF 150 HK med dsg. Det koster mellem 3000-6000 i 17 dage og ubegrænset km, afhængig af hvad du vil have i selvrisiko. På den måde er jeg glad hele året, da jeg kører i min bil til daglig og lejer en gang om året, hvis vi skal sydpå. Går turen til Sverige bliver det i Niro.
Der er da noget riv-rav-ruskende galt med vores dyrt indkøbte biler. Det kan da ikke være rigtigt, at en moderne bil til mellem 300.000 - 400.000 kr. ikke kan køre 140 km/t på en motorvej. Man skal da ikke have en bil for at køre hen til købmanden, en anden bil for at kunne køre på arbejde, en tredie bil for at kunne køre til Østrig og en fjerde bil, når campingvognen skal luftes ??? Danmarks billigste bil - en Citroën C1 til 85.000 kr. kan snildt holde en konstant fart på 140 km/t på motorvej med sin 72 HK motor. Enten er PHEV totalt fejlkonstrueret, eller også er der noget galt med indstillingerne/justeringerne med bilen, som kan og bør rettes af forhandleren. I brochuren er PHEV annonceret til at kunne køre 172 km/t som topfart, så en marchfart på motorvejen på 150 km/t er vel et mindstekrav - eller hvad?
En ting er sikkert: Når jeg skal en tur til Sydtyskland, så skal jeg da ikke ofre yderligere 3.000 - 6.000 kr. til en lejebil, når jeg lige har indkøbt drømmebilen i dyre domme. Jeg mener, at der bør forskes noget mere i denne sag.

Christian L
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Advanced
Postnummer: 5700

Indlæg af Christian L » ons 6. feb 2019 09:30

Jeg undrer mig lidt over den her problemstilling. Jeg har ikke selv oplevet nogen form for begrænsninger når jeg har kørt. Nu kører jeg normalt ikke mere end 110, men i sommers kørte jeg 500 km på motorvej, hvor farten var helt oppe på 170, og jeg stødte ikke på nogen problemer. Det lyder altså mærkeligt, og vores biler bør kunne køre 130-140 km/t uden problemer.
Glad indehaver af en Kia Niro PHEV Advanced
https://www.youtube.com/channel/UCa6GdR ... 7UjZA-fTdA

jvind
Bilmærke og model: Kia Optime SW PHEV
Postnummer: 2860

Indlæg af jvind » ons 6. feb 2019 10:19

Måske I skal undersøge om der er forskel på hvilke versioner af software I har, jer der har problemet og jer der ikke har.

Lyder som om det meget vel kunne være softwaren der har en bug i HEV mode, den bør jo ikke dræne batteriet på den måde, den skal vel bare trække på benzinmotoren ved de hastigheder.

Niro

Indlæg af Niro » ons 6. feb 2019 11:47

Christian L skrev:
ons 6. feb 2019 09:30
Jeg undrer mig lidt over den her problemstilling. Jeg har ikke selv oplevet nogen form for begrænsninger når jeg har kørt. Nu kører jeg normalt ikke mere end 110, men i sommers kørte jeg 500 km på motorvej, hvor farten var helt oppe på 170, og jeg stødte ikke på nogen problemer. Det lyder altså mærkeligt, og vores biler bør kunne køre 130-140 km/t uden problemer.
Jeg undrer mig også, men jeg tror mere på, at problemet ligger 40 cm foran rattet. Kørestilen skal tilpasses bilen og ikke omvendt.
Jeg har haft min oppe på 181.

Niro

Indlæg af Niro » ons 6. feb 2019 12:00

hib skrev:
ons 6. feb 2019 09:13
Niro skrev:
tirs 5. feb 2019 13:35
Der er da noget riv-rav-ruskende galt med vores dyrt indkøbte biler. Det kan da ikke være rigtigt, at en moderne bil til mellem 300.000 - 400.000 kr. ikke kan køre 140 km/t på en motorvej. Man skal da ikke have en bil for at køre hen til købmanden, en anden bil for at kunne køre på arbejde, en tredie bil for at kunne køre til Østrig og en fjerde bil, når campingvognen skal luftes ??? Danmarks billigste bil - en Citroën C1 til 85.000 kr. kan snildt holde en konstant fart på 140 km/t på motorvej med sin 72 HK motor. Enten er PHEV totalt fejlkonstrueret, eller også er der noget galt med indstillingerne/justeringerne med bilen, som kan og bør rettes af forhandleren. I brochuren er PHEV annonceret til at kunne køre 172 km/t som topfart, så en marchfart på motorvejen på 150 km/t er vel et mindstekrav - eller hvad?
En ting er sikkert: Når jeg skal en tur til Sydtyskland, så skal jeg da ikke ofre yderligere 3.000 - 6.000 kr. til en lejebil, når jeg lige har indkøbt drømmebilen i dyre domme. Jeg mener, at der bør forskes noget mere i denne sag.
Du skal lige tænke på, at din egen bil har du jo ingen udgifter på til kørsel, hvis du lejer en sydpå. Der er mange der har indset den fidus, for det kan være svært at komme til at parkere ved f. eks AVIS i Flensburg. Det er særlig dem der har en lille bil, der bytter bil i Flensburg. Jeg ville nødig køre i en VW Up med 60 HK op ad Alp Huez. :?
Niro kan sagtens køre på motorvej, men det kræver lidt mere af føreren at køre den bil rigtig, i stedet for bare at holde speederen i bund. Desuden er max hastighed 130 på motorvej i Danmark.

Brugeravatar
ThomasH
Admin
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af ThomasH » ons 6. feb 2019 12:55

Niro skrev:
ons 6. feb 2019 12:00
Niro kan sagtens køre på motorvej, men det kræver lidt mere af føreren at køre den bil rigtig, i stedet for bare at holde speederen i bund. Desuden er max hastighed 130 på motorvej i Danmark.
Kunne du så ikke dele ud af dine tips? :-)

På min varierer fænomenet. På en tur fra København -> Vestsjælland i myldretiden gik det fint. En morgen den anden vej, dog kun 30 km. på motorvejen slugte den flittigt af batteriet.
Tidligere:
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport

bos
Bilmærke og model: Kia Optma SW PHEV og Kia Niro PHEV
Postnummer: 7000

Indlæg af bos » ons 6. feb 2019 16:07

Niro skrev:
ons 6. feb 2019 11:47
Christian L skrev:
ons 6. feb 2019 09:30
Jeg undrer mig også, men jeg tror mere på, at problemet ligger 40 cm foran rattet. Kørestilen skal tilpasses bilen og ikke omvendt.
Jeg har haft min oppe på 181.
Kan ikke komme på en kørestil der kan hjælpe på ovennævnte problem, andet end at sætte farten ned. Det burde ikke være nødvendigt da en 105 hk benzin motor sagtens burde kunne holde en march hastighed på 140km/t. uden el-assistance. Min 1.3 liters Alfasud med 78 hk fra 1982 klarer det nemt :-)

Brugeravatar
helskov
Bilmærke og model: Hyundai Ioniq PHEV Premium
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=405456
Postnummer: 0
Geografisk sted: FrølundeFed (Korsør)

Indlæg af helskov » tors 7. feb 2019 09:32

Det må være udformning af bilen som giver meget vindmodstand ved 140km/t.
Jeg har nøjagtig samme drivlinie og har næsten lige været i frankfurt. Tror
mit batteri faldt til ca halv som det væreste. Og der lå jeg på den pæne side af 170km/t.
Ved 120-140 i sport blev mit batteri ladet næsten helt op.
Kia burde måske overveje om benzin motoren skulle have lidt flere kræfter i en facelift.
Niro har en CW der vel nærmer sig en kummefryser på højkant.
Best Regards
Søren H

Tidligere 2014 Kia Cee'd 1.6 CRDI Premium kørt 135.000km.
Tidligere 2007 Cee'd 1.6 CRDI EX i 9år med 285.000 problemfrie km. :-)

Besvar