adaptiv fartpilot i Optima SW phev

Optima som hybrid
Faffi
Bilmærke og model: Upcomming Kia Optima SW PHEV
Postnummer: 7190

Re: adaptiv fartpilot i Optima SW phev

Indlæg af Faffi » søn 28. jan 2018 01:00

Det blev testet på vej hjem igår. Det kan man desværre ikke. Jeg glemte at få skudt en video af hvordan bilen opfører sig når den er sat til "hurtig" i indstillinger. Det må jeg lige se om jeg ikke kan få gjort næste gang jeg kører i den. (Konen har den til hverdag :cry: )
Hvis du “tænder” for fartpiloten på knappen øverst til højre på rattet. Derefter holder knappen nederst til venstre inde, skifter den så ikke mellem adaptiv og alm fartpilot?

Oletho
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV
Postnummer: 6700

Indlæg af Oletho » søn 28. jan 2018 06:44

Faffi skrev: Hvis du “tænder” for fartpiloten på knappen øverst til højre på rattet. Derefter holder knappen nederst til venstre inde, skifter den så ikke mellem adaptiv og alm fartpilot?
Det bør den. Det er sådan det er beskrevet i manualen.

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » søn 28. jan 2018 12:14

P. 6-104 i manualen (fra Kias hjemmeside):

Føreren kan vælge kun at bruge fartpilot (hastighedskontrolfunktion) ved at benytte følgende fremgangsmåde:

1. Slå det avancerede Smart Cruise Control-system til (kontrollampen CRUISE lyser, men systemet aktiveres ikke).
2. Hold kontakten for afstand til det forankørende køretøj inde i mindst to sekunder.
3. Vælg mellem indstillingerne “Advanced Smart Cruise Control (SCC)” og “Cruise Control (CC)”.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

EmJay
Bilmærke og model: Kia Optima SW Phev
Postnummer: 8200

Indlæg af EmJay » tirs 13. mar 2018 19:24

Jeg var for nyligt i tyskland for at hente en trailer.
På vejen hjem oplevede jeg igen at bilen på fartpilot kører op og ned, både i acceleration men også i gearene.
Se gerne video i linket herunder.
https://drive.google.com/open?id=1qH1AW ... wy5QCHdxrn

Jeg ligger med en hastighed på 100 km/t på fartpiloten. Rører på intet tidspunkt speederen i klippet.

Det er voldsomt irriterende at køre med og jeg endte med at droppe at køre med fartpilot.

Jeg har sendt videoen til forhandleren også, men afventer stadig et svar fra dem.
Magnus Jensen - Kia Ceed SW Premium 1.6 CRDI 2013 (solgt)
Kia Optima SW phev

Faffi
Bilmærke og model: Upcomming Kia Optima SW PHEV
Postnummer: 7190

Indlæg af Faffi » tirs 13. mar 2018 21:11

EmJay skrev:Jeg var for nyligt i tyskland for at hente en trailer.
På vejen hjem oplevede jeg igen at bilen på fartpilot kører op og ned, både i acceleration men også i gearene.

Jeg ligger med en hastighed på 100 km/t på fartpiloten. Rører på intet tidspunkt speederen i klippet.

Det er voldsomt irriterende at køre med og jeg endte med at droppe at køre med fartpilot.

Jeg har sendt videoen til forhandleren også, men afventer stadig et svar fra dem.

Jeg bliver voldsomt irriteret bare at se den video. Der er jo noget helt galt...

clausjul
Bilmærke og model: Kia Picanto 2016,Kia Ceed SW 2010 [25/1 2018 Optima SW PHEV]
Postnummer: 2980

Indlæg af clausjul » ons 14. mar 2018 13:37

Faffi skrev:
EmJay skrev:Jeg var for nyligt i tyskland for at hente en trailer.

Jeg bliver voldsomt irriteret bare at se den video. Der er jo noget helt galt...
Fartpiloten er også irriterede, når man kører på EV og den pludselig accelerer og tænder for benzinmotoren fordi den kom over på "power" delen. Så jeg har imidlertid slået den fra og den burde ikke "træde" så hårdt på speederen.
Kia Picanto 2010
Kia Optima SW PHEV

Oletho

Indlæg af Oletho » ons 14. mar 2018 16:06

clausjul skrev: Fartpiloten er også irriterede, når man kører på EV og den pludselig accelerer og tænder for benzinmotoren fordi den kom over på "power" delen. Så jeg har imidlertid slået den fra og den burde ikke "træde" så hårdt på speederen.
Du kan ændre på hvor hårdt bilen skal arbejde for at komme op på den hastighed du har sat, der er tre niveauer og default er den mellemste. Måske vil det hjælpe dig at sætte den ned.

Brugeravatar
guapost
Bilmærke og model: Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 4000
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af guapost » tors 15. mar 2018 07:08

Oletho skrev:
clausjul skrev: Fartpiloten er også irriterede, når man kører på EV og den pludselig accelerer og tænder for benzinmotoren fordi den kom over på "power" delen. Så jeg har imidlertid slået den fra og den burde ikke "træde" så hårdt på speederen.
Du kan ændre på hvor hårdt bilen skal arbejde for at komme op på den hastighed du har sat, der er tre niveauer og default er den mellemste. Måske vil det hjælpe dig at sætte den ned.
Ja, men på trods af at man sætter den i det langsomme mode så accelererer den stadig tit således at benzineren starter. Det kalder på en software opdatering...
Optima SW PHEV 2018 & Hyundai Ioniq EV 2017

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » søn 18. mar 2018 11:45

Den gør vel bare det, som fartpiloter gør? I min Ceed accelererer den også relativt hårdt, når jeg f.eks. har haft den slået fra og er kommet langt ned i hastighed. Det er jo en hybridbil, der bruger to forskellige motorer til at gøre det, den skal (accelleration, varme etc.) - ikke en deltids elbil. Jeg tror ikke det handler om en softwareopdatering, men mere om den filosofi som Kia har lagt ned over deres PHEV-biler. VW har tilsyneladende valgt den filosofi hvor man kan vælge at køre den som ren elbil.

Det EmJay beskriver lyder derimod som en fejl.
cbo

Brugeravatar
guapost

Indlæg af guapost » søn 18. mar 2018 12:13

cbo skrev:
Den gør vel bare det, som fartpiloter gør? I min Ceed accelererer den også relativt hårdt, når jeg f.eks. har haft den slået fra og er kommet langt ned i hastighed. Det er jo en hybridbil, der bruger to forskellige motorer til at gøre det, den skal (accelleration, varme etc.) - ikke en deltids elbil. Jeg tror ikke det handler om en softwareopdatering, men mere om den filosofi som Kia har lagt ned over deres PHEV-biler. VW har tilsyneladende valgt den filosofi hvor man kan vælge at køre den som ren elbil.

Forstår godt hvad du mener. Min pointe er at uagtet om benzineren starter eller ej er det langsomme mode lidt for agressivt til min smag.

Oletho

Indlæg af Oletho » søn 18. mar 2018 12:16

cbo skrev: Den gør vel bare det, som fartpiloter gør? Det er jo en hybridbil, der bruger to forskellige motorer til at gøre det, den skal (accelleration, varme etc.) - ikke en deltids elbil. Jeg tror ikke det handler om en softwareopdatering, men mere om den filosofi som Kia har lagt ned over deres PHEV-biler.
Jeg kunne næsten ikke være mere enig. Jeg nyder at have en bil med 375nm, og når jeg en gang i mellem tester økonomi kører jeg blot hastigheden op manuelt inden jeg slår fartpiloten til.

Tidligere var jeg selv en smule irriteret over at den ikke anvender el til opvarmning, men da jeg fandt ud af hvor meget det nedsætter rækkevidden på andre biler er jeg mere forstående.

Muligheden for at varme bilen op gennem opladeren ville derimod være guld.

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » søn 18. mar 2018 12:46

guapost skrev:
cbo skrev:

Forstår godt hvad du mener. Min pointe er at uagtet om benzineren starter eller ej er det langsomme mode lidt for agressivt til min smag.
Det kan jeg godt se er træls :)
cbo

Brugeravatar
guapost

Indlæg af guapost » tors 29. mar 2018 15:21

EmJay skrev:
Faffi skrev:Hold den der afstands knap inde i 2 sekunder. Så slår du over til alm. Fartpilot :D
Det blev testet på vej hjem igår. Det kan man desværre ikke. Jeg glemte at få skudt en video af hvordan bilen opfører sig når den er sat til "hurtig" i indstillinger. Det må jeg lige se om jeg ikke kan få gjort næste gang jeg kører i den. (Konen har den til hverdag :cry: )
Jo det kan man godt. Testede det i dag. Først blev adaptivdelen slået fra grundet sne på radaren og derefter skiftede jeg til alm. fartpilot og kørte videre med det.

Lundegaard
Bilmærke og model: Optima SW PHEV
Postnummer: 0

Indlæg af Lundegaard » søn 17. jun 2018 22:29

Hej EmJay

Jeg er nysgerrig på, om du nogensinde fik et svar fra forhandleren eller fra importøren på den video du sendte til dem?
Lundegaard
Optima SW PHEV

Besvar