Optima SW plug-in bestilt_2

Optima som hybrid
clausjul
Bilmærke og model: Kia Picanto 2016,Kia Ceed SW 2010 [25/1 2018 Optima SW PHEV]
Postnummer: 2980

Re: Optima SW plug-in bestilt_2

Indlæg af clausjul » man 28. maj 2018 21:11

Lidt status om min Optima som jeg har haft i nu 4 måneder:

Kørt 8200 km
Brugt ca. 70 l fossilt brændstof - resten el

Svarer til ca. 117 km/l - så min bil er efterhånden ved at blive en 1L

Men jeg ligger også perfekt i forhold til lademuligheder på arbejdet og har også hjemmelader.

Med den erfaring med el-kørsel glæder jeg mig allerede til Niro EV som kommer til næste år. Måske bliver det vores næste bil nr. 2 (Har i øjeblikket en Picanto)

Hvad så med selve bilen? Ja, er rigtig glad for den - lækker bil med masser af ekstraudstyr. Dog har jeg erfaret at lakken har en tendens til at let blive ridset plus er svag overfor stenslag, som jeg har 3-4 af på motorhjelmen :-(
Kia Picanto 2010
Kia Optima SW PHEV

Faffi
Bilmærke og model: Upcomming Kia Optima SW PHEV
Postnummer: 7190

Indlæg af Faffi » tors 31. maj 2018 09:30

Fedt at høre Claus. Hvad kan man evt selv gøre for at beskytte lakken? Lak forsegling?

clausjul

Indlæg af clausjul » lør 2. jun 2018 21:54

Faffi skrev:
tors 31. maj 2018 09:30
Fedt at høre Claus. Hvad kan man evt selv gøre for at beskytte lakken? Lak forsegling?
Kan lak forsegling beskytte mod stenslag?
Kia Picanto 2010
Kia Optima SW PHEV

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Så er den landet.....

Indlæg af cbo » tirs 12. jun 2018 22:54

I dag har vi været i Svendborg og hente vores Optima SW PHEV, bestilt i december 2017.

Første indtryk fra turen hjem - når man har hele svineriet af hjælpe systemer slået til, så har jeg lidt oplevelsen af at være robotoperatør. Der skiftes gear, bremses, accelereres, styres o.s.v uden at man egl. skal foretage sig noget. Det er godt nok noget andet end Ceeden...

Et andet indtryk er at folk enten bliver småforskrækkede når man sniger sig forbi (f.eks. en gammel gut på veteran knallert) eller også kigger undrende, når man sagte glider ned ad gaden.

I første hug gik den 58 km på en fuld opladning og med sagte speederfod, og kom hjem i HEV-modus uden at bruge ret meget brændstof. Ved at rulle og bremse kunne den holdes mellem 13% og 15% batteri i HEV modus, nok til at den sidste af turen gennem villakvarteret kunne gøres på strøm. Glæder mig til at køre på arbejde i morgen!
Vedhæftede filer
optima phev.jpg
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Brugeravatar
Wee
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=159482
Postnummer: 3200
Geografisk sted: Helsinge
Kontakt:

Indlæg af Wee » tirs 12. jun 2018 23:39

Tillykke med den :)

Glæd dig, man bliver gladere og gladere for den. Min glæde steg senest da Clever var forbi og opsætte lade boks og aflevere type 2 kablet. I københavn er el-pladserne (stadig) ofte ledig, så jeg kunne holde tæt på Vesterport mandag formiddag uden at skulle lede efter pladser :)
----------------------------------------
Racing on the streets is like competing in the special olympics -
it doesn't matter if you win, you're still a retard.

Billede

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » ons 13. jun 2018 18:20

Wee skrev:
tirs 12. jun 2018 23:39
Tillykke med den :)

Glæd dig, man bliver gladere og gladere for den. Min glæde steg senest da Clever var forbi og opsætte lade boks og aflevere type 2 kablet. I københavn er el-pladserne (stadig) ofte ledig, så jeg kunne holde tæt på Vesterport mandag formiddag uden at skulle lede efter pladser :)
Det tror jeg på. :D

Jeg har heldigvis fået ladeboksen for tre uger siden, så bilen kunne få strøm hjemme i carporten fra Dag 1. Så al kørsel idag (på og hjem fra arbejde, indkøb, en tur i banken) har været på strøm. Det virker bare.
cbo

Brugeravatar
Wee
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=159482
Postnummer: 3200
Geografisk sted: Helsinge
Kontakt:

Indlæg af Wee » ons 13. jun 2018 19:59

jeg ladet lidt hos Føtex i Odense igår, p-pladsen var helt proppet, undtagen ved el-stikene :)
----------------------------------------
Racing on the streets is like competing in the special olympics -
it doesn't matter if you win, you're still a retard.

Billede

Niro
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV
Postnummer: 6771

Re: Så er den landet.....

Indlæg af Niro » ons 13. jun 2018 22:25

cbo skrev:
tirs 12. jun 2018 22:54
I dag har vi været i Svendborg og hente vores Optima SW PHEV, bestilt i december 2017.

Første indtryk fra turen hjem - når man har hele svineriet af hjælpe systemer slået til, så har jeg lidt oplevelsen af at være robotoperatør. Der skiftes gear, bremses, accelereres, styres o.s.v uden at man egl. skal foretage sig noget. Det er godt nok noget andet end Ceeden...

Et andet indtryk er at folk enten bliver småforskrækkede når man sniger sig forbi (f.eks. en gammel gut på veteran knallert) eller også kigger undrende, når man sagte glider ned ad gaden.

I første hug gik den 58 km på en fuld opladning og med sagte speederfod, og kom hjem i HEV-modus uden at bruge ret meget brændstof. Ved at rulle og bremse kunne den holdes mellem 13% og 15% batteri i HEV modus, nok til at den sidste af turen gennem villakvarteret kunne gøres på strøm. Glæder mig til at køre på arbejde i morgen!
Tillykke med din nye bil.

Jeg kører i Niro PHEV, men det må være muligt at bruge samme trick til Optima, som jeg bruger hver dag hjem fra arbejde kl. 0.00, hvor der ikke er noget trafik. Jeg har 68 km hver vej til arbejde, og kan køre mellem 48 - 55 km på el. Når jeg kører hjemad, og den er gået over i HEV mode, ligger el niveau mellem 12 - 16%. Når jeg mangler 5 km, sætter jeg farten ned så meget, at den kører på EV ca. 60 - 65, Jo længere ned den kommer, jo langsommere skal du køre, så når jeg kommer hjem er den nede på 7 - 8 %, og det tager kun et par minutter længere at komme hjem. Samme nummer kan jeg ikke gøre på vej til arbejde p.g.a trafikken. Jeg kan også se, at den så tager 5 min længere om at lade batterierne op. Så på sigt vil det spare noget på benzinkontoen. :)

clausjul

Indlæg af clausjul » tors 14. jun 2018 12:56

Tillykke med din nye bil. Det har været ventetiden værd for dig i hvert fald.

Jeg må erkende, at det er lige før jeg har fortrudt købet af Optimaen, men det er kun fordi jeg kun har brugt fossilen ca. 10% af ca. 9500 km - altså 90% rent el, så jeg betaler i nogle måneder kun 299 kr. for el. Det er lige før jeg er lidt nervøs for at motoren kan tage skade af at blive brugt for lidt.

Er der nogen som har info om det er et problem med at bruge motoren for lidt? Skal den "luftes" af og til?
Kia Picanto 2010
Kia Optima SW PHEV

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » tors 14. jun 2018 18:07

clausjul skrev:
tors 14. jun 2018 12:56
Tillykke med din nye bil. Det har været ventetiden værd for dig i hvert fald.

Jeg må erkende, at det er lige før jeg har fortrudt købet af Optimaen, men det er kun fordi jeg kun har brugt fossilen ca. 10% af ca. 9500 km - altså 90% rent el, så jeg betaler i nogle måneder kun 299 kr. for el. Det er lige før jeg er lidt nervøs for at motoren kan tage skade af at blive brugt for lidt.

Er der nogen som har info om det er et problem med at bruge motoren for lidt? Skal den "luftes" af og til?
Mit gæt er nej. Det er jo en lavt belastet (154 hk, 189 Nm) langslagsmotor (boring 81mm, slaglængde 97mm) med en specifik ydelse på 77 hk/liter og skal have skiftet olie ret tit (15.000 km). Det virker som opskriften på en solid konstruktion. Jeg tænker heller ikke at den vil have godt af ikke at lave noget i flere uger og så blive fyret af i et orgie af hjulspin og hastighedsoverskridelser :mrgreen:

Selvom meget af vores daglige kørsel vil blive på el, så kører vi også lange ture, heraf nogle med anhænger og her vil ICE'en få lov til at arbejde lidt.

Det er i øvrigt interessant at se på diagrammet over bilens energistrømme når man kører HEV - ser er godt nok meget som elektronikken skal holde styr på og ganske imponerende så smidigt det hele forløber.
cbo

clausjul

Indlæg af clausjul » fre 15. jun 2018 07:00

Jeg tror at jeg hører lige Kia Motors ad - men ellers lyder dit svar omkring ICE fornuftigt. Benzinen i tanken er over 2 måneder "gammel" - men ved udmærket godt, at benzin ikke bliver ældre og derved ringere.

Ud over PHEV-delen, så kan du også glæde dig over de mange udstyr Optimaen har. Først fornyelig fandt jeg ud af, at den har automatisk nedblænding af fjernlyset, når der er modkørende eller bil foran (under en vis afstand). :-)
Kia Picanto 2010
Kia Optima SW PHEV

Lundegaard
Bilmærke og model: Optima SW PHEV
Postnummer: 0

Indlæg af Lundegaard » søn 17. jun 2018 22:13

Jeg spurgte "min" sælger ad, da vi fik udleveret vores Optima, hvordan det automatiske lys virkede. Den stakkels mand var helt blank og meldte klart ud, at der ikke var automatisk lys, andet end at den selv tændte og slukkede. Han anbefalede at køre med knappen sat på nærlys konstant, så man ikke kom til at glemme baglygterne.

Konklusionen er vist bare, at der er så helt utroligt meget at holde styr på i nye biler, så de sælgere der står med bilen i hånden faktisk ikke selv ved hvad den kan :D

I øvrigt er jeg ret imponeret over, hvor godt den styrer fjernlyset ved motorvejskørsel om natten, og hvor godt det virker at lyskeglen drejer med rattet, når man kører på små landeveje om natten. I andre biler hvor "curve assist" bare betyder, at enten højre eller venstre tågeforlygte tænder har det altså ikke den store effekt.
Lundegaard
Optima SW PHEV

clausjul

Indlæg af clausjul » man 18. jun 2018 13:31

Nu hvor der er kommet et par nye Optima PHEV ejere til, så har jeg et spørgsmål omkring brændstof forbruget i HEV mode, når man kører på motorvejen. Det er ikke imponerede - omkring 14-15 km/l, men går ud fra, at det er pga. vindmodstanden plus at der ikke generes bremseenergi. Jeg har også prøvet at køre på landevejene og der rækker den til ca. 18-20 km/l. Husk, at bilen vejer 1,7 tons, så det er en kleppert vi kører rundt i :-)
Kia Picanto 2010
Kia Optima SW PHEV

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » man 18. jun 2018 18:53

Bilen skulle lige køres til, så vi kørte en lang tur med blandet kørsel i weekenden.

- 527 km motorvej med 110 og 130 km/t
- 322 km landevej
+ lidt bykørsel

Startede hjemmefra med fuldt opladet batteri og fik 4.7 kWh ladet på vejen.

Samlet brændstofforbrug 5.6 l/100 km eller ca. 18 km/l.

Det er godkendt og noget bedre end forventet.

Tilføjelse 20-06-2018:
Ovenstående er ifølge bilens computer. Jeg har nu haft lejlighed til at tanke bilen efter en strækning på godt 900 km inkl. dele af ovenstående tur. I alt ca. 100 km bykørsel, 400 km motorvej og 400 km landevej. Forbruget har været ca. 19,5 km/l.
cbo

michaelslh
Bilmærke og model: Kia Optima Plug-in Hybrid
Postnummer: 5200

Indlæg af michaelslh » lør 23. jun 2018 16:46

Hej alle,

Først og fremmest, tillykke til alle der har fået deres Optima.

Jeg bestilte min bil ultimo december 2017 og fik egentlig af vide at min bil ankom April måned, dette blev rettet til D. 15/6 i marts måned. Nu spurgte jeg min forhandler i går, nu siger den ankomst D. 25/7, altså over en måned senere! :o

Er der andre der har fået udskudt deres biler?

Besvar