Kia Optima PHEV som campingtrækker

Optima som hybrid
Besvar
Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Kia Optima PHEV som campingtrækker

Indlæg af cbo » søn 24. jun 2018 07:58

Faldt over denne test af Kia Optima SW PHEV som campingtrækker.

https://www.thetowcarawards.com/tow-car ... tswagon-2/

Den falder ikke så positivt ud (det gør diesel-Optima heller ikke: https://www.thetowcarawards.com/tow-car ... ortswagon/)

Jeg får lidt det indtryk, at det for begge biler handler om at de er for lidt styr på bagenden og et det er værre i en PHEV, formodentlig på grund af batteriet. Det kunne godt se ud til at den kunne bruge en opgradering af bagfjedrene (f.eks. MAD: https://www.mad-tooling.com/en/suspensi ... y-springs/). Den løsning er der mange der har valgt til andre biler og lader til at være ret tilfredse med.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Brugeravatar
cbo

Re: Kia Optima PHEV som campingtrækker

Indlæg af cbo » søn 24. jun 2018 21:38

Har lige trillet en lille tur med en 750 kg CombiCamp efter bilen. Det var der ingen problemer i. Bilen opfører sig som forventet, idet automatgear og elmotorens store moment fra første omdrejning gør igangsætning meget enkelt. Den kører fint som EV i bymæssig bebyggelse og helt uproblematisk som HEV udenfor byen. Forbruget på den korte tur lå på 3.8 l/100km, ca. 25% by, 25% landevej og 50% motorvej med blandet hastighed fra 80 til 100 km/t.
cbo

PBH
Postnummer: 3720

Indlæg af PBH » man 25. jun 2018 10:02

Ja, testen ser jo ikke for godt ud, men det ser ud til at din test i praksis viser at den klarer opgaven ganske udemærket, og med en fin brændstoføkonomi, alt taget i betragtning.
Brændstoføkonomien vil dog højst sandsynligt falde meget hvis man skal køre meget lange ture, medmindre man er meget flittig til at lede efter lademuligheder.
Med venlig hilsen,
Peter

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » man 25. jun 2018 19:13

PBH skrev:
man 25. jun 2018 10:02
Ja, testen ser jo ikke for godt ud, men det ser ud til at din test i praksis viser at den klarer opgaven ganske udemærket, og med en fin brændstoføkonomi, alt taget i betragtning.
Brændstoføkonomien vil dog højst sandsynligt falde meget hvis man skal køre meget lange ture, medmindre man er meget flittig til at lede efter lademuligheder.
De tester nok med en alm. campingvogn, der både er mere vindfølsom og tungere end en CombiCamp :)

I den lille tur vi fik kørt, var batteriet på ca. 65%, da vi kørte ud på landevej og motorvej i HEV modus. Og der blev det stort set hele vejen hjem. Den opfører sig næsten på samme måde, som når det er 15% - altså forsøger at fastholde ladestanden. Jeg tror der kunne ligge en fidus i ikke bare at bruge løs af strømmen, da der så er godt med strøm, hvis man får brug for noget ekstra træk. I øvrigt kan man tydelig mærke at de ekstra 750 kg. på krogen hjælper gevaldigt til med at lade - bilen kan rulle meget langt, når der først i sat gang i samtlige 2,5 tons! Man kan også bremse/regenerere en masse, når man skal ned i fart. :)

Men ja, brændstofforbruget kravlede da løbende op, men meget langsomt.
cbo

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » søn 8. jul 2018 22:25

Nu har vi trukket Combi-Campen til Frankrig, 1600 km.

Vi ladede helt op hjemmefra og har kørt i HEV modus med ECO slået fra hele vejen. Vi triller rundt på campingpladsen på strøm, men ellers er det HEV. Den er ikke kommet under 78% strøm og står nu og mormorlader lidt.

Hastigheden har været 90-100 på motorvejen og 80-90 på landevej og motortrafikvej.

Bilen har brugt 6,6 l/100km svarende til lige godt 15 km/l, hvilket er noget bedre end forventet og på niveau med den gamle diesel-Ceed.

Trækkraften har været fin, der har ikke været behov for manuelle gearskift. En lille bonus er, at hvor diesel-Ceeden på fartpilot ville rende for stærkt ned ad stejle bakker og skulle bremses, så regenerere Optimaen bare mere og holder dermed farten både op og ned ad bakken.

Samlet set er bilen fantastisk afslappende at køre langt i, også med anhænger. Den adaptive fartpilot er en kæmpe bonus, både sikkerhedsmæssigt og komfortmæssigt.

Blindvinkelalarmen er faldet ud at par gange med besked om at radaren var blokeret. Den virker igen, når man har slukket bilen og startet igen. Der er ikke noget at se og den virker generelt fint. Om det kan skyldes anhængeren i visse situationer ved jeg ikke, i begge tilfælde skete det i meget tæt trafik. Men de sidste mange kilometer har den virket fint.
cbo

EmJay
Bilmærke og model: Kia Optima SW Phev
Postnummer: 8200

Indlæg af EmJay » tors 12. jul 2018 00:22

Vi er i fuld gang med gennem restaurering af hus og er ejer af en dejlig stor tiptrailer.
Som det altid er med trailere, kommer man hurtigt til at læsse dem for meget. Jeg har en enkelt gang været forbi den lokale foderstof på vej på genbrug, blot for at finde ud af hvor mange kilo der egentligt var i traileren, da den føltes lidt tung. Jeg havde ikke fået sluppet håndbremsen på traileren til at starte med, og slæbte traileren ud af haven med alle 4 hjul blokeret. :roll: Opdagede det først da jeg kom ud på asfalt, hvor den begyndte at få lidt problemer med at trække :lol:
Jeg kan informere om at en optima PHEV åbenbart nemt kan trække 2,5 tons på krogen, med håndbremsen trukket på traileren. Så intet problem i at flytte en lille campingvogn, er jeg sikker på. 8)

Forbruget lå på ca 10,5 km/l.
Magnus Jensen - Kia Ceed SW Premium 1.6 CRDI 2013 (solgt)
Kia Optima SW phev

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » fre 13. jul 2018 22:12

:D :D :D
cbo

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » man 30. jul 2018 19:40

Det samlede benzinforbrug på sommerferien blev 16 km/l for 4700 km, hvoraf de 3500 km er kørt med en CombiCamp (750 kg) på krogen og en hastighed på 90-100 km/t. Der er konsekvent kørt i HEV-modus med ECO slået fra, bortset fra lidt kørsel på campingpladsen og parkeringspladser. Nogle kortere ture uden trailer er kørt på ren el og der blev mormorladet lidt ind i mellem. Der er nok ladet omkring 20-30 kWh.

Ca. halvdelen af km med trailer er kørt i kuperet terrain med større bakker og stigninger op til ca. 6% (nordvest Frankrig), resten i fladt terrain (vestlige Belgien og Holland). Når man kører i HEV uden ECO balancerer bilen el-forbrug og el-generering, så udsvinget i batteriets ladestand kun svinger med ca. 5%.

I øvrigt opfører bilen sig som beskrevet ovenfor: viewtopic.php?f=43&t=11909#p55628

Så samlet set en meget positiv oplevelse.

Det kan dog være en smule enerverende, at man altid får lys- og lydshow, når man skal åbne bagklappen og glemmer man at slå auto-lys fra, bader bilen hele campingpladsen i en LED-solopgang hver gang man åbner døren i bilen. Så det skal man lige vide inden man henter noget i bilen omkring midnat....... :D
cbo

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » lør 11. aug 2018 12:15

Som det fremgår ovre på Kia Niro - forummet, har en Niro ejer fået forhandleren til at tilbagekøbe sin Niro, da den modsat "salgstalen" fra forhandleren ikke var nogen effektiv camping-trækker (se evt.: viewtopic.php?f=39&t=13468).

Problemet er, at Niroen med campingvogn bagved ikke evner at holde strøm på batteriet over længere stræk og elmotoren dermed ikke kan bidrage til fremdriften. Og så er man henvist til de 105 hk/5700 rpm og 148 nm/4000 rpm, hvilket ikke er meget at trække 1300 kg med. Elmotoren bidager jo med 60 heste og 170nm!

Så bliver det jo lidt interessant at se, om nogen høster lignende erfaringer med Optima PHEV. Benzinmotoren er selvfølgelig stærkere (154 hk/6000 rpm og 189 nm/5000 rpm, elmotoren 66 hk og 205 nm), men stadig langt fra hvad man ville betragte som optimalt til at trække 1500 kg campingvogn.

Nedenfor en sammenligning af systemydelserne hos Niro (grønne kurver, lys = nm ; mørk = hp) og Optima (blå kurver, lys = hp ; mørk = nm).

curves niro optima.jpg

I den seneste udgave af DCUs blad Camping og Fritid er der en lille artikel med en ejer af en Passat GTE, som er vældig godt tilfreds med bilens evner som campingtrækker (op til 1900 kg, angiveligt). Man kan finde lignende vurderinger, f.eks. på Wohnwagenforum.de (http://wohnwagen-forum.de/index.php?thr ... /&pageNo=2). Nu har Passat GTE en 1.4 benzinmotor med 156 hk/5000 rpm og 250 nm/1500 rpm, altså en noget mere velegnet campingtrækker-profil uden el-understøttelse. Men den har tilsyneladende også nogle muligheder som Optima/Niro ikke har.
En er at bilen kan kommunikere med anhængertrækket. Ejeren af bilen i DCU-artiklen nævner f.eks. at man bør købe det originale anhængertræk, fordi elektronikken i hybridbilen ellers har svært ved at fungere sammen med trækket. I det tyske forum angives det også at navigationsanlægget indretter sig efter at bilen har anhænger.
En anden er, at GTE er designet ud fra filosofien om at bilen skal regenerere meget ved påløb, hvor Kia er designet ud fra filosofien om at bilen skal rulle frit, når det er muligt.
En tredje er at GTE'en har en chargefunktion, som Optima også har i USA/Canada. Det giver muligheden for at bruge motorkraft til at lade, når der ikke er så stort behov for kræfter.

GTE køre modii: https://www.volkswagen.co.uk/electric-h ... ving-modes

Jeg hælder fortsat til den holdning, at en opladningshybrid bør kunne trække en campingvogn på lange stræk, så længe føreren eller bilens egne systemer kan tage højde for, at der er en anhænger på. Og her hænger Kia tilsyneladende lidt i bremsen. En af brugerne på de tyske forum angiver brændstofforbruget for sin GTE til 8.5 km/l med campingvogn, hvilket nok indikerer, at det koster at holde strøm på batteriet, når man kører med campingvogn.
cbo

Brugeravatar
helskov
Bilmærke og model: Hyundai Ioniq PHEV Premium
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=405456
Postnummer: 0
Geografisk sted: FrølundeFed (Korsør)

Indlæg af helskov » man 13. aug 2018 15:06

Da jeg skulle handle kiggede jeg også lidt i retning af Golf GTE. Men faldt fra da jeg på tysk site læste der er lidt problemer med turboens holdbarhed.
Motoren starter og stopper ofte og det er åbenbart noget turboen på en TSI ikke er så glad for.
Læste det ikke som kæmpe problemer men, det sammenholdt med kun 2 års garanti gjorde jeg hurtigt droppede tanken om en fiks GTE.
Tænker det er fornuftigt Kia/Hyundai har valgt at holde sig til en simpel sugemotor.
Best Regards
Søren H

Tidligere 2014 Kia Cee'd 1.6 CRDI Premium kørt 135.000km.
Tidligere 2007 Cee'd 1.6 CRDI EX i 9år med 285.000 problemfrie km. :-)

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » ons 15. aug 2018 21:27

helskov skrev:
man 13. aug 2018 15:06
Da jeg skulle handle kiggede jeg også lidt i retning af Golf GTE. Men faldt fra da jeg på tysk site læste der er lidt problemer med turboens holdbarhed.
Motoren starter og stopper ofte og det er åbenbart noget turboen på en TSI ikke er så glad for.
Læste det ikke som kæmpe problemer men, det sammenholdt med kun 2 års garanti gjorde jeg hurtigt droppede tanken om en fiks GTE.
Tænker det er fornuftigt Kia/Hyundai har valgt at holde sig til en simpel sugemotor.
Enig - jeg synes Golf/Passat GTE har nogle smarte ting og muligheder for noget virkelig godt udstyr, men prisen og garantien er ikke så spændende :)

Jeg er betydelig mere fascineret af Hyundai/Kias tilgang til hybridbiler, men de er lagt meget an på økonomi - på at vride så meget ud af hybridsystemet som muligt. GTE'erne synes at være mere lagt an på at være en alm. bil med en elmotor koblet på.
cbo

Besvar