Test af Kia Optima PHEV

Optima som hybrid
Brugeravatar
ThomasH
Hjælpeadmin
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Postnummer: 4200

Re: Test af Kia Optima PHEV

Indlæg af ThomasH » fre 27. apr 2018 14:16

Sammenlignings-test med Passat GTE:
http://www.autoexpress.co.uk/car-review ... passat-gte

“Verdict
First place: Volkswagen Passat GTE
Buy on PCP and the GTE is a more affordable, more accomplished and more practical car. It might be slightly more expensive to run, but it’s worth it because the Passat offers extra in more areas. If it’ll be a family car, VW’s extra safety technology should seal the deal.

Second place: Kia Optima PHEV
The Kia is a refined, value-orientated rival to the Passat Estate GTE that’s not without merit, but can’t match the VW’s quality, performance or practicality. The cars will cost a similar amount to run, so limitations such as the Kia’s shortage of safety tech are more important.”
Tidligere:
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium

Brugeravatar
guapost
Bilmærke og model: Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 4000
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af guapost » man 30. apr 2018 10:39

Altid interessant med sammenligninger. Så snart indkøbsprisen bliver blandet ind i sammenligningen skal man dog være opnmærksom på at Passat GTE i mange lande ikke er nævneværdigt dyrere i indkøb end Optima PHEV. Det er så på ingen måde tilfælde i DK. Hvis en Passat GTE skal have nogenlunde samme sikkerheds- og komforudstyr som en Optima PHEV så er den langt over 100.000 kr dyrere. Det betyder dog ikke at Passaten ikke stadigvæk kan være det bedste valg for én selv, men man skal have en større pengepung med...
Optima SW PHEV 2018 & Hyundai Ioniq EV 2017

BrianScharling
Bilmærke og model: Nissan Leaf
Postnummer: 9530

Indlæg af BrianScharling » tors 3. maj 2018 14:22

Men sådan er livet.. det kommer meget an på kørestil.. kommer man fra en alm bil, så vil,man naturligt bruge bremsen.. men havde den kraftigere regenerering (eller konfigurerbar, som teslan) så ville man kunne vælge om man ville lade ekstra (ja, få,% men lidt har også ret), eller slide på sine bremseklodser..
Jeg har pt. en elbil (Nissan Leaf; god regenerativ bremse) og en MPV med dobbeltkobling (= ingen motorbremsning). Det farver mig naturligvis men efter en prøvetur i Optima, er det faktisk den manglende regenerative bremse, der er mit største ankepunkt mod bilen (læs: resten af bilen fungerer bare). Holdt op imod en elbil eller Toyota hybrid (med 'B' mode = kraftig regenerering), betyder den manglende regenerering i Optima, at man langt oftere bliver nødt til at bruge 2 pedaler. Det går udover komforten, da det er langt mest behageligt at køre 'en fod-en pedal' istedet for 'en fod-to pedaler'. Optima er min favorit til at afløse min MPV. Jeg skal bare have overbevist familien om nedgradering i plads og fleksibilitet ;-)

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » tors 3. maj 2018 21:10

BrianScharling skrev:
tors 3. maj 2018 14:22
Jeg har pt. en elbil (Nissan Leaf; god regenerativ bremse) og en MPV med dobbeltkobling (= ingen motorbremsning). Det farver mig naturligvis men efter en prøvetur i Optima, er det faktisk den manglende regenerative bremse, der er mit største ankepunkt mod bilen (læs: resten af bilen fungerer bare). Holdt op imod en elbil eller Toyota hybrid (med 'B' mode = kraftig regenerering), betyder den manglende regenerering i Optima, at man langt oftere bliver nødt til at bruge 2 pedaler. Det går udover komforten, da det er langt mest behageligt at køre 'en fod-en pedal' istedet for 'en fod-to pedaler'. Optima er min favorit til at afløse min MPV. Jeg skal bare have overbevist familien om nedgradering i plads og fleksibilitet ;-)
Teknisk set, så har Optima en ganske udmærket regenerativ bremse - når man bremser. Kia har valgt ikke at have kraftig regenerering ved speederslip, da det ud fra en økonomisk betragtning er spild af energi. Det valg gør så at men ikke i samme omfang kan køre med én pedal som i biler med kraftig regenerering ved speederslip.

Tænker umiddelbart at Kias løsning er mere hensigtsmæssig hvis man kører på lande- og motorvej, mens én pedal løsningen er mere behagelig i bytrafik, hvor det alligevel kan være svært at udnytte Kiaens evne til at rulle frit.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

BrianScharling
Bilmærke og model: Nissan Leaf
Postnummer: 9530

Indlæg af BrianScharling » fre 4. maj 2018 10:43

cbo skrev:
tors 3. maj 2018 21:10
BrianScharling skrev:
tors 3. maj 2018 14:22
Teknisk set, så har Optima en ganske udmærket regenerativ bremse - når man bremser. Kia har valgt ikke at have kraftig regenerering ved speederslip, da det ud fra en økonomisk betragtning er spild af energi. Det valg gør så at men ikke i samme omfang kan køre med én pedal som i biler med kraftig regenerering ved speederslip.

Tænker umiddelbart at Kias løsning er mere hensigtsmæssig hvis man kører på lande- og motorvej, mens én pedal løsningen er mere behagelig i bytrafik, hvor det alligevel kan være svært at udnytte Kiaens evne til at rulle frit.
Efter 2,5 år og 50.000 km med elbil er min erfaring, at 'en pedal løsningen' ved speederslip fungerer rigtigt godt i by og på landevej. På motorvej er det ikke så aktuelt. Det bliver hurtigt en behagelig feature, som man kommer til at sætte meget pris på. Indenfor elbiler er der udviklet meget på regenereringen, så det er ærgerligt, at Kia ikke har taget den feature med til Optima.

Når det tilsyneladende er teknisk muligt at forøge regenereringen i Optima (ved at bruge bremsen, hvilket jeg også svagt husker fra min prøvetur), så kan man da håbe, at det bliver muligt at tilvælge det for speederslip engang.

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » lør 5. maj 2018 10:30

BrianScharling skrev:
fre 4. maj 2018 10:43
Efter 2,5 år og 50.000 km med elbil er min erfaring, at 'en pedal løsningen' ved speederslip fungerer rigtigt godt i by og på landevej. På motorvej er det ikke så aktuelt. Det bliver hurtigt en behagelig feature, som man kommer til at sætte meget pris på. Indenfor elbiler er der udviklet meget på regenereringen, så det er ærgerligt, at Kia ikke har taget den feature med til Optima.

Når det tilsyneladende er teknisk muligt at forøge regenereringen i Optima (ved at bruge bremsen, hvilket jeg også svagt husker fra min prøvetur), så kan man da håbe, at det bliver muligt at tilvælge det for speederslip engang.
Der er masser af regenerering i en Kia Optima og en Kia Niro, det sker bare ved at bremse, ikke ved at slippe speederen. Det er et valg, som ingeniørerne træffer, det har ikke noget at gøre med graden af teknologiudviklingen. Kia har valgt at optimere rækkevidden ved at bruge friløb ved speederslip, hvilket er mere effektivt end at konvertere kinetisk energi til strøm og så tilbage til kinetisk energi igen. Andre vælger så komforten ved at kunne køre i byen med én pedal.

Så vidt jeg ved har Toyota brugt samme tilgang, bortset fra at man vist kan regulere regenereringen ved speederslip på de nyere (opladnings?-) hybrider. Ud fra de tests, jeg har set, så er det ret typisk, at folk der har erfaring med elbiler, der regenererer meget ved speederslip, undrer sig over den måde tingene virker på i Kias hybrider.

Når det er sagt, så synes jeg at en reguleringsmulighed ville være det bedste, så man kunne sætte bilen op, som man vil.

Kig evt. på denne tråd: viewtopic.php?f=43&t=10897
cbo

Brugeravatar
urbananen
Bilmærke og model: Kommende Kia Optima SW phev.
Facebook profil: Jesper Christensen
Postnummer: 3200
Geografisk sted: Helsinge (Nordsjæ¦lland)

Indlæg af urbananen » søn 6. maj 2018 14:34

Desuden også rart at vide at bremselyset ikke tænder, blot fordi man slipper speederen.. Ser en del elbiler som gør dette, hvor de mere eller mindre ligger og blinker med baglyset, fordi de trykker og slipper speederen. De færreste tænker over at bremselyset lyser op når dette sker, og bilen har en stor regenerering.
Optimaens bremseenergi ved slip af speederen passer mig helt igennem perfekt :)

clausjul
Bilmærke og model: Kia Picanto 2016,Kia Ceed SW 2010 [25/1 2018 Optima SW PHEV]
Postnummer: 2980

Indlæg af clausjul » man 7. maj 2018 13:41

urbananen skrev:
søn 6. maj 2018 14:34
Desuden også rart at vide at bremselyset ikke tænder, blot fordi man slipper speederen.. Ser en del elbiler som gør dette, hvor de mere eller mindre ligger og blinker med baglyset, fordi de trykker og slipper speederen. De færreste tænker over at bremselyset lyser op når dette sker, og bilen har en stor regenerering.
Optimaens bremseenergi ved slip af speederen passer mig helt igennem perfekt :)
Jeg har fået at vide fra Kia, at man udnytter bremseenergiet bedst, når "Charge" ligger lige over 0, men til gengæld så lyser baglygterne og de bagvedliggende bilister vil nok kalde os for miljøaktiviteser :-)
Kia Picanto 2010
Kia Optima SW PHEV

Brugeravatar
ThomasH
Hjælpeadmin

Indlæg af ThomasH » fre 11. maj 2018 17:35

En ny dansk test: http://www.magacin.dk/biler/test-plads- ... is/ar9129/

“Konklusion
Optima'en har i testperioden været en af den slags biler, hvor det tog lidt længere tid at komme ud, fordi den var så behagelig at opholde sig i. Så vi tilgiver det lidt anonyme design, for det er en på mange måder vellykket bil, især når pris og forbrug tages med ligningen.
Standard udstyrsniveauet gør Optima plug-in hybriden konkurrencedygtig, for prisen ville i sig selv være ok uden hybridfunktionaliteten.”
Tidligere:

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » lør 12. maj 2018 23:16

Ikke specielt Kia Optima, men en undersøgelse i tyske Auto Bild viser at Kia og Hyundai ejere er i top fem over bilejere, der vil købe samme bilmærke igen. Med hhv. 92,5% og 91,9% ligger begge over f.eks. Audi (88,9%), VW (86,3%) og Toyota (86,8%).

Kia Niro ligger på 93,3%
cbo

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » søn 24. jun 2018 07:59

Test af Kia Optima SW PHEV som campingtrækker: https://www.thetowcarawards.com/tow-car ... tswagon-2/
cbo

Brugeravatar
cbo

Sammenligningstest med Passat GTE

Indlæg af cbo » lør 18. aug 2018 08:27

Sammenligningstest Kia Optima SW og Passat GTE: https://www.auto-motor-und-sport.de/tes ... te-2018/#1
cbo

Brugeravatar
ThomasH
Hjælpeadmin

Indlæg af ThomasH » ons 10. okt 2018 19:49

Tidligere:

Besvar