Blæser

Optima som hybrid
Besvar
banditten78
Bilmærke og model: Optima SW PHEV (med alt udstyr)
Postnummer: 2300

Blæser

Indlæg af banditten78 » ons 7. nov 2018 22:06

Er der nogen der ved hvordan man kan starte blæser uden at starte motoren, synes jeg har trykket på alle knapper og drejet på de 2 der kan drejes, men lige meget hvad så starter motor.

Udover det, hvad er forbruget i tomgang? På min Corsa der ændre computer fra km/l til l/pr. time, men I den store sorte stiller den sig bare på 15 km/l ved tomgang.

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Blæser

Indlæg af cbo » tors 8. nov 2018 08:18

banditten78 skrev:
ons 7. nov 2018 22:06
Er der nogen der ved hvordan man kan starte blæser uden at starte motoren, synes jeg har trykket på alle knapper og drejet på de 2 der kan drejes, men lige meget hvad så starter motor.

Udover det, hvad er forbruget i tomgang? På min Corsa der ændre computer fra km/l til l/pr. time, men I den store sorte stiller den sig bare på 15 km/l ved tomgang.
Jeg ved ikke hvad forbruget er i tomgang, men når man kører på el og benzinmotoren kører for at lave varme (og lader samtidig), så er det ret enkelt at regne ud hvad man bruger på at varme bilen op på en given distance (distance kørt/100 * l/100 km). Kører jeg f.eks. en tur på 13km for at komme på arbejde og forbruget er 3 l/100km, så koster det mig ca. 4 deciliter at varme bilen op.

Med hensyn til blæseren, så går motoren vel altid igang, hvis du har stillet temperaturen til noget der er højere end den aktuelle kabinetemperatur, for så skal den jo bruge varme. Hvis jeg forstår dig ret, så vil du gerne have en funktion svarende til at du en alm. bil tænder for strømmen, men ikke starter motoren og så lader blæseren afdugge forruden?

Det er ret svært at sætte temperaturen, så man ikke får enten kulde (aircon) eller varme når man tænder blæseren, så det har jeg opgivet. Jeg starter uden klimaautomatik og hvis ruden dugger slår jeg den til og dermed går motoren også igang.

Har du prøvet at sætte dig ind i bilen, lade gearvælgeren blive i P, undlade at træde på bremsen og så trykke på startknappen? Så skulle det elektriske virke uden at motoren går i gang jf. manualen.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

banditten78

Indlæg af banditten78 » fre 9. nov 2018 04:53

cbo skrev:
tors 8. nov 2018 08:18

Jeg ved ikke hvad forbruget er i tomgang, men når man kører på el og benzinmotoren kører for at lave varme (og lader samtidig), så er det ret enkelt at regne ud hvad man bruger på at varme bilen op på en given distance (distance kørt/100 * l/100 km). Kører jeg f.eks. en tur på 13km for at komme på arbejde og forbruget er 3 l/100km, så koster det mig ca. 4 deciliter at varme bilen op.

Med hensyn til blæseren, så går motoren vel altid igang, hvis du har stillet temperaturen til noget der er højere end den aktuelle kabinetemperatur, for så skal den jo bruge varme. Hvis jeg forstår dig ret, så vil du gerne have en funktion svarende til at du en alm. bil tænder for strømmen, men ikke starter motoren og så lader blæseren afdugge forruden?

Det er ret svært at sætte temperaturen, så man ikke får enten kulde (aircon) eller varme når man tænder blæseren, så det har jeg opgivet. Jeg starter uden klimaautomatik og hvis ruden dugger slår jeg den til og dermed går motoren også igang.

Har du prøvet at sætte dig ind i bilen, lade gearvælgeren blive i P, undlade at træde på bremsen og så trykke på startknappen? Så skulle det elektriske virke uden at motoren går i gang jf. manualen.
De sidste par morgener der har bilen bare været i tomgang når jeg køre på el, der viser den at den lader men det er ihvertfald ikke nok til at udligne det jeg køre, km på el falder proportionelt med det kørte :shock: :D

Selv uden AC starter motor, jeg har også haft skruet temp ned til ude temp, men ligeså snart jeg tænder forrude blæser så starter grisen.

Men jeg vil prøve at starte det elektriske og blæse inden kørsel.

Også ellers vendte på der kommer noget officielt med benzin eller el varmer.

Lundegaard
Bilmærke og model: Optima SW PHEV
Postnummer: 0

Indlæg af Lundegaard » søn 11. nov 2018 09:37

Hej

Jeg kører så langt hver dag at jeg kører flad på batteriet, derfor bruger jeg bilen lidt anderledes. Når jeg starter på vej på arbejde eller hjem skifter jeg til HEV mode fra starten. Bilen bliver hurtigere varm når belastningen er større, og så kan jeg slukke for benzinmotoren på visse strækninger uden at den starter for at varme op.

I går valgte jeg at være "ligeglad" da jeg skulle handle og bare lade bilen selv tænde og slukke for benzinmotoren. I alt en tur og retur på 13 km, og bilen viste 57 km/l. Det et selvfølgelig langt fra de 999 km/l, men omvendt er det jo ikke en elbil vi har købt men en hybrid, og jeg tænker at 57 km/l er ret fint.
Lundegaard
Optima SW PHEV

banditten78

Indlæg af banditten78 » tirs 13. nov 2018 15:56

cbo skrev:
tors 8. nov 2018 08:18

Tryk to gange på start så kan man blæse en er åbenbart ikke nok :lol:

Den aktivere åbenbart AC per default når der har været tændt og slukket, så jeg er bare hurtig på aftrækkeren tænder blæser og derefter trykker på AC, så starter Edison ikke.

Nu skal jeg bare lære kæresten det, når hun har kørt falder km/l meget, men hun nægter at tænd røv og håndvarme, så må nok leve med hun trækker ned i ECO regnskabet :roll:

banditten78

Indlæg af banditten78 » tirs 13. nov 2018 16:01

Lundegaard skrev:
søn 11. nov 2018 09:37
Hej

Jeg kører så langt hver dag at jeg kører flad på batteriet, derfor bruger jeg bilen lidt anderledes. Når jeg starter på vej på arbejde eller hjem skifter jeg til HEV mode fra starten. Bilen bliver hurtigere varm når belastningen er større, og så kan jeg slukke for benzinmotoren på visse strækninger uden at den starter for at varme op.

I går valgte jeg at være "ligeglad" da jeg skulle handle og bare lade bilen selv tænde og slukke for benzinmotoren. I alt en tur og retur på 13 km, og bilen viste 57 km/l. Det et selvfølgelig langt fra de 999 km/l, men omvendt er det jo ikke en elbil vi har købt men en hybrid, og jeg tænker at 57 km/l er ret fint.
Dagligt kan jeg nå frem og tilbage på en opladning, derfor jeg vil undgå benzin spild :D

Men på længere ture gør jeg som dig, dog vælger jeg også active eco fra da den ellers fortrækker EV, så nu venter jeg på en fornuftig forvarmer løsning, evt. må jeg få en alm varmluftblæser til kabinen også klare den Den vej 8)

Man skulle have haft opvarmet garage.

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » tirs 13. nov 2018 20:05

banditten78 skrev:
tirs 13. nov 2018 16:01
Man skulle have haft opvarmet garage.
Med rya-tæpper.... :)
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Besvar