Blæser

Optima som hybrid
Besvar
banditten78
Indlæg: 88
Tilmeldt: man 26. feb 2018 21:45
Bilmærke og model: Optima SW PHEV (med alt udstyr)
Postnummer: 2300

Blæser

Indlæg af banditten78 » ons 7. nov 2018 22:06

Er der nogen der ved hvordan man kan starte blæser uden at starte motoren, synes jeg har trykket på alle knapper og drejet på de 2 der kan drejes, men lige meget hvad så starter motor.

Udover det, hvad er forbruget i tomgang? På min Corsa der ændre computer fra km/l til l/pr. time, men I den store sorte stiller den sig bare på 15 km/l ved tomgang.

Brugeravatar
cbo
Indlæg: 692
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 22:50
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Blæser

Indlæg af cbo » tors 8. nov 2018 08:18

banditten78 skrev:
ons 7. nov 2018 22:06
Er der nogen der ved hvordan man kan starte blæser uden at starte motoren, synes jeg har trykket på alle knapper og drejet på de 2 der kan drejes, men lige meget hvad så starter motor.

Udover det, hvad er forbruget i tomgang? På min Corsa der ændre computer fra km/l til l/pr. time, men I den store sorte stiller den sig bare på 15 km/l ved tomgang.
Jeg ved ikke hvad forbruget er i tomgang, men når man kører på el og benzinmotoren kører for at lave varme (og lader samtidig), så er det ret enkelt at regne ud hvad man bruger på at varme bilen op på en given distance (distance kørt/100 * l/100 km). Kører jeg f.eks. en tur på 13km for at komme på arbejde og forbruget er 3 l/100km, så koster det mig ca. 4 deciliter at varme bilen op.

Med hensyn til blæseren, så går motoren vel altid igang, hvis du har stillet temperaturen til noget der er højere end den aktuelle kabinetemperatur, for så skal den jo bruge varme. Hvis jeg forstår dig ret, så vil du gerne have en funktion svarende til at du en alm. bil tænder for strømmen, men ikke starter motoren og så lader blæseren afdugge forruden?

Det er ret svært at sætte temperaturen, så man ikke får enten kulde (aircon) eller varme når man tænder blæseren, så det har jeg opgivet. Jeg starter uden klimaautomatik og hvis ruden dugger slår jeg den til og dermed går motoren også igang.

Har du prøvet at sætte dig ind i bilen, lade gearvælgeren blive i P, undlade at træde på bremsen og så trykke på startknappen? Så skulle det elektriske virke uden at motoren går i gang jf. manualen.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

banditten78
Indlæg: 88
Tilmeldt: man 26. feb 2018 21:45
Bilmærke og model: Optima SW PHEV (med alt udstyr)
Postnummer: 2300

Re: Blæser

Indlæg af banditten78 » fre 9. nov 2018 04:53

cbo skrev:
tors 8. nov 2018 08:18

Jeg ved ikke hvad forbruget er i tomgang, men når man kører på el og benzinmotoren kører for at lave varme (og lader samtidig), så er det ret enkelt at regne ud hvad man bruger på at varme bilen op på en given distance (distance kørt/100 * l/100 km). Kører jeg f.eks. en tur på 13km for at komme på arbejde og forbruget er 3 l/100km, så koster det mig ca. 4 deciliter at varme bilen op.

Med hensyn til blæseren, så går motoren vel altid igang, hvis du har stillet temperaturen til noget der er højere end den aktuelle kabinetemperatur, for så skal den jo bruge varme. Hvis jeg forstår dig ret, så vil du gerne have en funktion svarende til at du en alm. bil tænder for strømmen, men ikke starter motoren og så lader blæseren afdugge forruden?

Det er ret svært at sætte temperaturen, så man ikke får enten kulde (aircon) eller varme når man tænder blæseren, så det har jeg opgivet. Jeg starter uden klimaautomatik og hvis ruden dugger slår jeg den til og dermed går motoren også igang.

Har du prøvet at sætte dig ind i bilen, lade gearvælgeren blive i P, undlade at træde på bremsen og så trykke på startknappen? Så skulle det elektriske virke uden at motoren går i gang jf. manualen.
De sidste par morgener der har bilen bare været i tomgang når jeg køre på el, der viser den at den lader men det er ihvertfald ikke nok til at udligne det jeg køre, km på el falder proportionelt med det kørte :shock: :D

Selv uden AC starter motor, jeg har også haft skruet temp ned til ude temp, men ligeså snart jeg tænder forrude blæser så starter grisen.

Men jeg vil prøve at starte det elektriske og blæse inden kørsel.

Også ellers vendte på der kommer noget officielt med benzin eller el varmer.

Lundegaard
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 6. maj 2018 20:47
Bilmærke og model: Optima SW PHEV
Postnummer: 0

Re: Blæser

Indlæg af Lundegaard » søn 11. nov 2018 09:37

Hej

Jeg kører så langt hver dag at jeg kører flad på batteriet, derfor bruger jeg bilen lidt anderledes. Når jeg starter på vej på arbejde eller hjem skifter jeg til HEV mode fra starten. Bilen bliver hurtigere varm når belastningen er større, og så kan jeg slukke for benzinmotoren på visse strækninger uden at den starter for at varme op.

I går valgte jeg at være "ligeglad" da jeg skulle handle og bare lade bilen selv tænde og slukke for benzinmotoren. I alt en tur og retur på 13 km, og bilen viste 57 km/l. Det et selvfølgelig langt fra de 999 km/l, men omvendt er det jo ikke en elbil vi har købt men en hybrid, og jeg tænker at 57 km/l er ret fint.
Lundegaard
Optima SW PHEV

banditten78
Indlæg: 88
Tilmeldt: man 26. feb 2018 21:45
Bilmærke og model: Optima SW PHEV (med alt udstyr)
Postnummer: 2300

Re: Blæser

Indlæg af banditten78 » tirs 13. nov 2018 15:56

cbo skrev:
tors 8. nov 2018 08:18

Med hensyn til blæseren, så går motoren vel altid igang, hvis du har stillet temperaturen til noget der er højere end den aktuelle kabinetemperatur, for så skal den jo bruge varme. Hvis jeg forstår dig ret, så vil du gerne have en funktion svarende til at du en alm. bil tænder for strømmen, men ikke starter motoren og så lader blæseren afdugge forruden?

Det er ret svært at sætte temperaturen, så man ikke får enten kulde (aircon) eller varme når man tænder blæseren, så det har jeg opgivet. Jeg starter uden klimaautomatik og hvis ruden dugger slår jeg den til og dermed går motoren også igang.

Har du prøvet at sætte dig ind i bilen, lade gearvælgeren blive i P, undlade at træde på bremsen og så trykke på startknappen? Så skulle det elektriske virke uden at motoren går i gang jf. manualen.
Tryk to gange på start så kan man blæse en er åbenbart ikke nok :lol:

Den aktivere åbenbart AC per default når der har været tændt og slukket, så jeg er bare hurtig på aftrækkeren tænder blæser og derefter trykker på AC, så starter Edison ikke.

Nu skal jeg bare lære kæresten det, når hun har kørt falder km/l meget, men hun nægter at tænd røv og håndvarme, så må nok leve med hun trækker ned i ECO regnskabet :roll:

banditten78
Indlæg: 88
Tilmeldt: man 26. feb 2018 21:45
Bilmærke og model: Optima SW PHEV (med alt udstyr)
Postnummer: 2300

Re: Blæser

Indlæg af banditten78 » tirs 13. nov 2018 16:01

Lundegaard skrev:
søn 11. nov 2018 09:37
Hej

Jeg kører så langt hver dag at jeg kører flad på batteriet, derfor bruger jeg bilen lidt anderledes. Når jeg starter på vej på arbejde eller hjem skifter jeg til HEV mode fra starten. Bilen bliver hurtigere varm når belastningen er større, og så kan jeg slukke for benzinmotoren på visse strækninger uden at den starter for at varme op.

I går valgte jeg at være "ligeglad" da jeg skulle handle og bare lade bilen selv tænde og slukke for benzinmotoren. I alt en tur og retur på 13 km, og bilen viste 57 km/l. Det et selvfølgelig langt fra de 999 km/l, men omvendt er det jo ikke en elbil vi har købt men en hybrid, og jeg tænker at 57 km/l er ret fint.
Dagligt kan jeg nå frem og tilbage på en opladning, derfor jeg vil undgå benzin spild :D

Men på længere ture gør jeg som dig, dog vælger jeg også active eco fra da den ellers fortrækker EV, så nu venter jeg på en fornuftig forvarmer løsning, evt. må jeg få en alm varmluftblæser til kabinen også klare den Den vej 8)

Man skulle have haft opvarmet garage.

Brugeravatar
cbo
Indlæg: 692
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 22:50
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Blæser

Indlæg af cbo » tirs 13. nov 2018 20:05

banditten78 skrev:
tirs 13. nov 2018 16:01
Man skulle have haft opvarmet garage.
Med rya-tæpper.... :)
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

KLUDDER
Indlæg: 15
Tilmeldt: lør 28. apr 2018 21:10
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV
Postnummer: 8960

Re: Blæser

Indlæg af KLUDDER » fre 16. nov 2018 12:58

I min Niro sætter jeg temperature på LOW. Så hiver den luften direkte ind udefra uden at motoren skal tænde for at varme den.

Jeg kan så køre på ren el, tænde den hvis det dugger for at holde det væk.

Men når der bliver koldere end der er nu, så skal jeg nog have motoren igang for at holde varmen I kabinen.

jvind
Indlæg: 18
Tilmeldt: ons 28. nov 2018 12:26
Bilmærke og model: Kia Optime SW PHEV
Postnummer: 2860

Re: Blæser

Indlæg af jvind » ons 28. nov 2018 12:32

banditten78 skrev:
fre 9. nov 2018 04:53
cbo skrev:
tors 8. nov 2018 08:18

Har du prøvet at sætte dig ind i bilen, lade gearvælgeren blive i P, undlade at træde på bremsen og så trykke på startknappen? Så skulle det elektriske virke uden at motoren går i gang jf. manualen.

Men jeg vil prøve at starte det elektriske og blæse inden kørsel.

Vær dog forsigtig, det dræner 12 V batteriet og giver ingen nævneværdig varme - jeg taler af erfaring fra forleden morgen.
Det fik den til at gå helt amok med fejl på diverse sensorer og bilen kunne ikke starte (men vedblev med at køre med vinduesviskerne...)
Det endte med at gå i orden efter Vejhjælp gav 12 V batteriet noget strøm, det sagde vores værksted ellers først han ikke skulle gøre, men Kia Danmark sagde godt man kunne.

Og jeg har den setting hvor den skulle lade på 12 V batteriet fra det store batteri sat til... Men det er åbenbart kun når den er i rigtig on tilstand.

banditten78
Indlæg: 88
Tilmeldt: man 26. feb 2018 21:45
Bilmærke og model: Optima SW PHEV (med alt udstyr)
Postnummer: 2300

Re: Blæser

Indlæg af banditten78 » fre 30. nov 2018 09:38

jvind skrev:
ons 28. nov 2018 12:32
Og jeg har den setting hvor den skulle lade på 12 V batteriet fra det store batteri sat til... Men det er åbenbart kun når den er i rigtig on tilstand.
Det er sgu latterligt, så kunne de I det mindste skrive en note om det i manual, jeg gik ud fra den holdte 12V opladt ALTID men den "smart" funktion når der intet andet er indikeret….

Der er flere steder hvor man tager sig til hovedet over deres tankegang i DingDing.

Brugeravatar
cbo
Indlæg: 692
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 22:50
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Blæser

Indlæg af cbo » fre 30. nov 2018 21:49

banditten78 skrev:
fre 30. nov 2018 09:38
jvind skrev:
ons 28. nov 2018 12:32
Og jeg har den setting hvor den skulle lade på 12 V batteriet fra det store batteri sat til... Men det er åbenbart kun når den er i rigtig on tilstand.
Det er sgu latterligt, så kunne de I det mindste skrive en note om det i manual, jeg gik ud fra den holdte 12V opladt ALTID men den "smart" funktion når der intet andet er indikeret….

Der er flere steder hvor man tager sig til hovedet over deres tankegang i DingDing.
Jeg synes da der plejer at komme en advarsel, hvis man bruger strøm uden bilen er startet? Jeg har nogle gange arbejdet med GPS'en og der kommer der en advarsel op efter ret kort tid.

I øvrigt står det da i manualen?

AUX. BATTERY SAVER+
(til plug-in hybrid, hvis udstyret
hermed)
Aux. Battery Saver+ er en funktion,
som overvåger 12 V hjælpebatteriets
ladestatus.
Hvis hjælpebatteriets ladestatus er
lav, oplades hjælpebatteriet via det
primære højspændingsbatteri.
z BEMÆRK
Aux. Battery Saver+-funktionen er
slået til ved levering af bilen. Hvis
funktionen ikke skal bruges, er det
muligt at slå den fra under brugerindstillingerne
i LCD-displayet. Se afsnittet
“Systemindstilling” på næste side
for at få flere oplysninger.
Indstilling
• Cyklusindstilling:
Når bilen er slukket, og alle døre,
motorhjelmen og bagagerummet
(bagklappen) er lukket, aktiveres
Aux. Battery Saver+-funktionen periodisk
afhængigt af hjælpebatteriets
status.
• Automatisk indstilling:
Funktionen aktiveres afhængigt af
hjælpebatteriets ladestatus for at forhindre,
at hjælpebatteriet aflades
helt. Knappen ENGINE START/
STOP skal være i positionen ON, og
ladekablet skal være tilsluttet.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

banditten78
Indlæg: 88
Tilmeldt: man 26. feb 2018 21:45
Bilmærke og model: Optima SW PHEV (med alt udstyr)
Postnummer: 2300

Re: Blæser

Indlæg af banditten78 » man 3. dec 2018 19:34

cbo skrev:
fre 30. nov 2018 21:49
I øvrigt står det da i manualen?
Ja men det der står i manual passer ikke med det der er i bil, jeg har kun en indstilling ON eller OFF, så jeg søgte på det og fandt en manual online hvor der stod den sørgede for at batteri ikke løb tør.
I bund og grund det der også står i fysisk manual, men når det så alligevel kan løbe tørt og deres manual ikke stemmeroverens med virkeligheden, så stoler jeg på virkeligheden.

Foriøvrigt skulle bilen jo også lave lyd når den køre langsomt VESS, du skulle kunne indstille AC til at tænde når den oplades - der er sikkert mere, men det kan man bare ikke.

PS. Jeg har alt ekstra udstyr så det er ikke fordi der mangler et modul :shock: :D

Besvar