Bruger jeg fossilen for lidt?

Optima som hybrid
Besvar
clausjul
Bilmærke og model: Kia Picanto 2016,Kia Ceed SW 2010 [25/1 2018 Optima SW PHEV]
Postnummer: 2980

Bruger jeg fossilen for lidt?

Indlæg af clausjul » søn 16. dec 2018 11:01

Jeg har nu kørt 23000 km, hvoraf ca. 3000 km er kørt på fossilen. Når jeg kører så meget på el, så er jeg faktisk lidt nervøs for at jeg bruger motoren for lidt. Giver det problemer med tiden, hvis jeg bruger motoren kun ca. 15-20% af kørslen? Jeg tænker på at motoren ofte kører kun for at give varme plus kortvarige brug af motoren.

Det er lige før jeg skulle have købt EV i stedet for, men I ved den der rækkevidde angst :)

Jeg tænker at spørge Kia Motors om de har tænkt på det i relation til min kørselmønster med 15-20% fossil og resten el. En hybridbil skal jo forstås som at man bruger både benzin og el, men da jeg har optimale ladebetingelser, så ser det lidt anderledes ud.
Kia Picanto 2010
Kia Optima SW PHEV

Svalle
Bilmærke og model: Kia Rio
Postnummer: 8520

Re: Bruger jeg fossilen for lidt?

Indlæg af Svalle » søn 16. dec 2018 17:44

Den korte svar må være Ja.
En brændstof har klart bedst af at blive brugt og varmet godt igennem.
Og en med direkte indsprøjtning, har også en tendens til at snavse motor og ventil stammer til.
Det kan dog bivirkes med en go service rens i ny og næ.

Jeg tror og Så man skal huske på, at det er en hybrid bil og ikke en ren el bil.
Jeg høre dog mange gå rigtig meget op i El delen og glemmer lidt det er en hybrid 😀

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » tirs 18. dec 2018 15:48

Jeg vil i hvert fald gerne høre hvad Kia Motors har at sige til det :)

I manualen til min gamle Ceed stod der noget om drift under unormale forhold, men jeg erindrer ikke at der findes noget lignende i manualen til Optima PHEV. I manualen til Optima generelt er det et afsnit om drift under unormale forhold med særlige vedligeholdelsesintervaller og de omfatter blandt andet meget kørsel på korte strækninger og meget kørsel i tomgang, som vel meget godt svarer til den brug din fossilmotor udsættes for når den af og til går igang.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

tcf
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV
Postnummer: 3450

Indlæg af tcf » tirs 18. dec 2018 19:39

Jeg skal ikke gøre mig alt for klog, men det er er netop derfor Optima PHEV ikke har og ikke får turbo lader. Når det så er sagt, så tænker jeg at Kia har konstrueret bilen til at blive brugt under flere forskellige forhold, herunder også dit? Da jeg fik min bil her d. 1/9 så havde jeg egentlig ikke de store forventninger, tænkte lidt det er jo bare en “koreaner” bil. Men her må jeg sige, jeg er blevet positivt overrasket over hvor godt den er skruet sammen, så derfor tror jeg også de har styr på det her 🤔

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » ons 19. dec 2018 06:45

tcf skrev:
tirs 18. dec 2018 19:39
Jeg skal ikke gøre mig alt for klog, men det er er netop derfor Optima PHEV ikke har og ikke får turbo lader. Når det så er sagt, så tænker jeg at Kia har konstrueret bilen til at blive brugt under flere forskellige forhold, herunder også dit? Da jeg fik min bil her d. 1/9 så havde jeg egentlig ikke de store forventninger, tænkte lidt det er jo bare en “koreaner” bil. Men her må jeg sige, jeg er blevet positivt overrasket over hvor godt den er skruet sammen, så derfor tror jeg også de har styr på det her 🤔
Jeg tænker også at der er taget højde for det. Fossilmotoren er jo ikke just højtydende. En motor på 2 liter og 156 HK/189 Nm er ikke overbelastet. Men clausjuuls driftsbetingelser er dog usædvanlige, så det kunne da være interessant at høre om man bør tage nogle særlige forholdsregler når fossilen kun kører 10-15% af tiden. Men det vil jo nok bare være noget med hyppigere olieskift.
cbo

clausjul

Indlæg af clausjul » tors 20. dec 2018 20:30

cbo skrev:
ons 19. dec 2018 06:45
tcf skrev:
tirs 18. dec 2018 19:39
Jeg tænker også at der er taget højde for det. Fossilmotoren er jo ikke just højtydende. En motor på 2 liter og 156 HK/189 Nm er ikke overbelastet. Men clausjuuls driftsbetingelser er dog usædvanlige, så det kunne da være interessant at høre om man bør tage nogle særlige forholdsregler når fossilen kun kører 10-15% af tiden. Men det vil jo nok bare være noget med hyppigere olieskift.
Hvorfor skulle der være hyppigere olieskift, når olien på fossilen bliver brugt meget lidt i mit tilfælde.

Jeg skriver til en kontakt hos Kia Motors og hører dem ad - da en af jer har læst i manualen og ikke kunne finde noget konkret. Så snart jeg har fået svar, så smider jeg det her.
Kia Picanto 2010
Kia Optima SW PHEV

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » fre 21. dec 2018 23:30

clausjul skrev:
tors 20. dec 2018 20:30
Hvorfor skulle der være hyppigere olieskift, når olien på fossilen bliver brugt meget lidt i mit tilfælde.
Fordi det synes at være det man gør med andre motorer under "unormale kørselsforhold" - se manualen under vedligeholdelse. Den brug du har af fossilmotoren svarer vel meget godt til "Gentagen kørsel af korte strækninger", "Lang tids tomgang eller langsom kørsel på lange stræk", "Kørsel med mange stop."

Som sagt så tror jeg sagtens motoren kan holde til det. Men hvis man skulle gøre noget, vil jeg tro at det vil være samme procedure som for "unormale kørselsforhold" for andre Kia fossilmotorer. Jeg tænker det har noget at gøre med, at en olie, der ikke bliver ordentlig varm nedbrydes på en anden måde og der kan samle sig kondensvand i olien, når motoren hele tiden varmes op og køles ned uden at blive gennemvarm, så vandet kan fordampe. På nogle motorer kan man se dette i form af slam, som f.eks. kan ses på dækslet til oliepåfyldning.
cbo

clausjul

Indlæg af clausjul » ons 9. jan 2019 15:54

Så har jeg fået svar fra Kiamotors (Kias svar i kursiv)

Så har jeg haft bilen i 11 måneder og er meget glad for den. Men på den anden side er jeg bekymret, fordi jeg kører måske for meget på el, hvis man kan sige på den måde.

Bilen har nu kørt ca. 23.000 km og jeg har kun brugt ca. 200 liter benzin og resten el - det svarer til at jeg kører med el 80% af tiden på grund af optimale ladeforhold (hjemmelader + lader på arbejde).

Så mine spørgsmål er som følger:

1) Har det noget betydning for, at benzin motoren bliver brugt for lidt? Jeg bruger benzin motoren i ny og næ og er lidt nervøs for at få problemer med motoren fordi jeg bruger den for lidt.

Hvis blot du overholder dine KIA eftersyn til rette tid og kilometer, så behøver du ikke være nervøs. Her bliver olien skiftet med intervaller samt kontrol af diverse systemer der er monteret i bilen. Samtidigt hvis batteridampene ophober sig og skaber for meget tryk i benzintanken, så ville forbrændingsmotoren automatisk starte op og afbrænde gasserne.
Har du lagt mærke til forbrændingsmotoren somme tider starter op af sig selv?

2) Har det noget betydning at jeg bruger el-motoren 80% af de indtil kørte 23.000 km - bliver el-motoren slidt op hurtigere end beregnet af Kia Motors, siden det er en PHEV og derved skal begge motorer benyttes jævnligt?

Hvis blot du overholder dine KIA eftersyn til rette tid og kilometer, så behøver du ikke være nervøs. El motoren i din bil vejer ca. 40 kilo og er udført i stærk og kraftig kvalitet. Den bliver kølet af sit eget kølesystem, og sørge derved for den rette køling af el motoren under kørslen.
Kia Picanto 2010
Kia Optima SW PHEV

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » tors 10. jan 2019 11:45

..så med andre ord, ingen problemer :)
cbo

Besvar