Vurdering af forbrug og økonomi for Optima PHEV

Optima som hybrid
Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Vurdering af forbrug og økonomi for Optima PHEV

Indlæg af cbo » søn 28. jul 2019 13:48

mfran skrev:
tors 25. jul 2019 18:11
Det er ret interessant at læse om andres erfaringer mht. el og benzin forbrug.
Selv henter jeg min første Kia i morgen, og Optima SW PHEV er interessant da jeg har 24km hver vej til arbejde. Jeg skifter ud med en Honda CRV som jeg skyder til at ligge på ca 11 km/l
Jeg har lidt en forventning om at kunne køre primært el da jeg kun har ca 8km på motorvej, og så krydres det med at der er to Clever standere på parkeringpladsen hvor jeg arbejder.

Glæder mig vildt til at få mere erfaring med el og phev :)

NB: Clever skriver der er op til 5 uger for installation, men jeg bestilte mandag og havde lader Onsdag kl 14 :D (mangler kun bilen haha)
Til lykke med bilen - den bliver du glad for :)

Du burde sagtens kunne køre frem og tilbage på arbejde på El, særligt hvis du undlader voldsomme accellerationer og 130 km/t på motorvejen. Du kommer til at bruge lidt benzin til at varme bilen op om vinteren, men mit gæt er at du stadig vil kunne køre 30-50 km/l på din tur på arbejde.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

mfran
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV
Postnummer: 8410

Indlæg af mfran » tirs 13. aug 2019 08:03

Et lidt forsinket tak :)
(Har været på ferie i nordsjælland i sommerhus og har på den tur (765km) kørt 18,2km/l i ren HEV mode)
Jeg er enormt glad for min Optima allerede og den står lige pt på 37km/l, men det er udelukkende pga en tur med 12 kajakker på trailer, og så er motor varme gået i gang nu hvor nat temperaturen ligger på ca 14 grader.

Her til morgen kørte jeg faktisk 130kmt på ren el i en kort periode for at komme med udenom langsomtgående trafik. Jeg har valgt at anvende spritmonitor.de da jeg ikke kan se mit lade møsnter på Clever.dk, men håber selvfølgelig at man snart kan få en personlig side der giver bedre overblik over forbrug og refussion. Pt ser det ud til at jeg anvender ca 8-9kW om dagen når det kun er ture til og fra arbejde. :)

Min erfaring er pt at jeg kører 4,5-5km/kW

Min bil findes på https://www.spritmonitor.de/en/detail/1058696.html

Brugeravatar
Wee
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=159482
Postnummer: 3200
Geografisk sted: Helsinge
Kontakt:

Indlæg af Wee » tirs 13. aug 2019 09:47

mfran skrev:
tirs 13. aug 2019 08:03
Min bil findes på https://www.spritmonitor.de/en/detail/1058696.html
Hvordan "beregner"/finder du strøm forbruget ?
----------------------------------------
Racing on the streets is like competing in the special olympics -
it doesn't matter if you win, you're still a retard.

Billede

mfran

Indlæg af mfran » tirs 13. aug 2019 10:15

Jeg kan se at interface er anderledes hvis ikke jeg er logget ind, men kolonnen "Ø" giver mig enten km/kWh (logget ind) eller kWh/100km (ikke logget ind). Hvis motoren har kørt samtidig vil tallene selvfølgelig være misvisende og mudret lidt sammen og her mangler spritmonitor en god funktion, men jeg har oftest ikke anvendt motor (ud over til varme) og har derfor fornemmelse af at det er rimeligt rene tal.
El ladningen d. 11/8 er uden overhalinger og uden start af motor og ligger helt rent på 5km/kWh (20kWh/100km).

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » tirs 13. aug 2019 15:09

mfran skrev:
tirs 13. aug 2019 08:03
Min erfaring er pt at jeg kører 4,5-5km/kW
Jeg har efterhånden en del data fra kørsel på ren el og den lander stadig på 4,85 i snit. Langt det meste er bykørsel.
Mit indtryk er at den kører lidt længere på landevej ved jævn hastighed ligesom en fossil-bil ville. Ganske vist er der ikke så mange nedbremsninger med rekuperation, men til gengæld er der heller ikke så mange accellerationer. Og det er nemmere at planlægge nedbremsningerne på landevej, så man kan lade den rulle laaaangt og bremse med mulighed for maksimal rekuperation. :)
cbo

mfran

Indlæg af mfran » tirs 13. aug 2019 16:33

cbo skrev:
tirs 13. aug 2019 15:09
Jeg har efterhånden en del data fra kørsel på ren el og den lander stadig på 4,85 i snit. Langt det meste er bykørsel.
Det lyder jo meget afstemt med min erfaring allerede. Jeg har ca 23km og kan se jeg har brugt ca 1/4 ladning på hjemturen i dag. Min landevejs kørsel spises nok lidt af motorvejs kørsel så forventer jeg lander på de ca 5km/kWh.
Har du nogen erfaring for hvad en opvarmet kabine(og batteri) med DEFA WarmUp II 1400 (eller lignende) betyder for forbruget når det er koldt?

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » tirs 13. aug 2019 20:50

Jeg har ingen erfaring med parkeringsopvarmning. Jeg kunne godt tænke mig muligheden, men så skal det helst være noget der kan køre via ladekablet. Jeg har et godt øje til Webastos HVH varmer, men sidst jeg undersøgte det kunne man ikke få den til efter montering.

Men jeg tror ikke en varmer giver meget på forbruget, det er en komfort ting.

Jeg har mellem 7 og 18 km på arbejde afhængig af rute. Om vinteren kører bilen mellem 25 og 50 km/l med opvarmning. Det levner ikke meget rum til financiering af en parkeringsvarmer og forbruget (strøm/benzin) til den.

På længere ture er min oplevelse at rækkevidden på el bliver længere i køligt vejr, fordi motoren lader batteriet, når den varmer. Det er den eneste måde jeg kan forklare en rækkevidde på over 65 km i køligt vejr 🥶😁
cbo

mfran

Indlæg af mfran » tirs 13. aug 2019 21:04

cbo skrev:
tirs 13. aug 2019 20:50
På længere ture er min oplevelse at rækkevidden på el bliver længere i køligt vejr, fordi motoren lader batteriet, når den varmer. Det er den eneste måde jeg kan forklare en rækkevidde på over 65 km i køligt vejr 🥶😁
Det er en pointe jeg ikke har taget med i overvejelserne :) Så vil jeg jo ikke støde på distance problemer når kulden melder sig.
Det er selvfølgelig en fordel ved at motoren laver varme. DEFA typen på el vil jeg også helst have strøm til fra ladeboksen, men det sker nok ikke.
Måske det er bekvemt med varme i kabinen når man drager afsted, men undervejs skal motoren jo alligevel holde varmen i kabinen. Jeg har heller ikke endnu afprøvet sæde og rat varme, men ventileret læder sæder er sagen :)
At elvarmen "kun" er start opvarmning gør også at løsningen er lidt bekostelig da varmen hurtig forsvinder i rigtig koldt vejr, men den kan også opvarme motor blokken som dog nok må tage en del tid.

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » tirs 13. aug 2019 21:40

Jeg havde et diesel fyr i min tidligere bil og det var helt sikkert lækkert at sætte sig ud i en varm bil. Men jeg synes egentlig Optimaen kommer op i temperatur rimeligt hurtigt, så kombineret med sæde- og ratvarme har jeg ikke oplevet det store savn.

Så hvis jeg skal bruge penge på en parkeringsvarmer skal det være en optimal løsning 🙂
cbo

mfran

Indlæg af mfran » lør 31. aug 2019 18:24

Wee skrev:
tirs 13. aug 2019 09:47
Hvordan "beregner"/finder du strøm forbruget ?
Jeg undrer mig faktisk lidt over hvordan Spritmonitor beregner km/l nu efter jeg har lavet min anden tankning.
Jeg indtastede odo tallet og derefter beregnede Spritmonitor selv en distance som jeg ikke helt kan gennemskue da der er kørt flere km siden sidste benzin tankning.
Nogen der har gennemskuet om Spritmonitor ikke kan finde ud af det når der noteres både el og benzin?

Brugeravatar
Wee
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=159482
Postnummer: 3200
Geografisk sted: Helsinge
Kontakt:

Indlæg af Wee » søn 1. sep 2019 22:00

mfran skrev:
lør 31. aug 2019 18:24
Jeg undrer mig faktisk lidt over hvordan Spritmonitor beregner km/l nu efter jeg har lavet min anden tankning.
Jeg indtastede odo tallet og derefter beregnede Spritmonitor selv en distance som jeg ikke helt kan gennemskue da der er kørt flere km siden sidste benzin tankning.
Nogen der har gennemskuet om Spritmonitor ikke kan finde ud af det når der noteres både el og benzin?
distance bliver meget simpelt udregnet ved at tage det sidst indtastede odo tal minus det nye odo tal = distance. Det betyder at hvis du har tanket og ikke indtastet det , så bliver din distance forkert og der med også km/l tallet.

Jeg notere kun mit benzin forbrug.
----------------------------------------
Racing on the streets is like competing in the special olympics -
it doesn't matter if you win, you're still a retard.

Billede

mfran

Indlæg af mfran » tirs 3. sep 2019 16:58

Wee skrev:
søn 1. sep 2019 22:00
distance bliver meget simpelt udregnet ved at tage det sidst indtastede odo tal minus det nye odo tal = distance.
Ja, det var også det jeg troede, men ikke i dette tilfælde. Den tog simpelthen et odo tal 14 dage tidligere som hverken var det sidste og heller ikke sidste benzin tankning.

Besvar