Tab af ydelse ved lav ladestand på batteri

Optima som hybrid
Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Tab af ydelse ved lav ladestand på batteri

Indlæg af cbo » fre 4. jan 2019 16:49

Nogle Niro'er HEV og PHEV har tilsyneladende en udfordring med trækkraft og tophastighed, hvis batteriet er har lav ladestand - og har en tilbøjelighed til at dræne batteriet, hvis man kører hurtigt, i bjerge og med anhænger. (se tråd: https://www.kiaklub.dk/viewtopic.php?f= ... =90#p60873 )

Selv har jeg ikke kunnet fremprovokere en sådan tilstand - har nogle Optima PHEV ejere oplevet noget lignende?
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

tcf
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV
Postnummer: 3450

Re: Tab af ydelse ved lav ladestand på batteri

Indlæg af tcf » fre 4. jan 2019 19:28

Ikke det der ligner 😉
Kører nemt 200+ en god idé er dog på motorvej at slå ECO fra.

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » fre 4. jan 2019 20:50

tcf skrev:
fre 4. jan 2019 19:28
Ikke det der ligner 😉
Kører nemt 200+ en god idé er dog på motorvej at slå ECO fra.
Ja, blev også lidt overrasket i efterårsferien, da jeg lod den trække igennem i Tyskland 8)

Det gik også fint med fartpiloten på 150 km/t over ca. 30 kilometer.
cbo

Scion
Postnummer: 3460

Indlæg af Scion » fre 4. jan 2019 23:25

Er der nogen der har testet hvor den topper egentlig? Jeg stoppede ved ca. 200 og kunne konstatere at der vist stadig var ok meget tilbage.

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » lør 5. jan 2019 17:53

Scion skrev:
fre 4. jan 2019 23:25
Er der nogen der har testet hvor den topper egentlig? Jeg stoppede ved ca. 200 og kunne konstatere at der vist stadig var ok meget tilbage.
Jeg har set 207 km/t, og der var der lidt endnu, men jeg fik ikke kigget mere før jeg måtte slippe gassen. Hvad der så er i virkeligheden vil jeg ikke
begynde at gætte på :)
cbo

banditten78
Bilmærke og model: Optima SW PHEV (med alt udstyr)
Postnummer: 2300

Indlæg af banditten78 » søn 6. jan 2019 00:04

Tråden gav ikke rigtig mening for mig - altså at det skulle være den manglende el motor, jeg kigger stadig på hvor energien kommer fra og til både i speedometer eller på den store skærm.

Når den får gas på motorvej - stabil højHØJ hastighed, så er det alene på benzin den køre, men der er der nok kræfter til det ene og andet, så sådan snusfornuft så bør den manglende elmotor ikke give sådanne problemer de beskrev, det lyder mere som noget ECU der skal opdateres.

ravnmark
Bilmærke og model: Kia Optima PHEV St.car
Postnummer: 5620

Indlæg af ravnmark » man 29. jul 2019 20:26

Hej CBO,

Netop hjemvendt fra tur med 1500kg campingvogn på krogen, må jeg konstatere, at Kias software-folk nok bør kigge på motor/gear-styringen en gang mere!
Efter råd fra værkstedet, skal min SW PHEV have frakoblet ECO og stå i HEV (altså mest benzin-motor-drift) for at yde bedst med tungt træk.
Jotak, hr. Lærer. Det resulterede i 2 fejlmeldinger og et HELT afladet driftbatteri ved 250km kørsel i modvind med ca. 90km/t og altså et værkstedsbesøg for nul-stilling. Bemærk også, at det er tvingende nødvendigt, at man anvender manuel gearskift ved tungt træk. Hvis man anvender automatik for gearskifte, går benzinmotor op i MEGET (ligesom i RIGTIG MEGET) høje omdrejninger (ramte begrænser flere gange!) og for lavt gear ved kørsel op ad bakke eller ved acceleration efter frakørsel fra motorvej. Ovenikøbet har jeg oplevet flere gange, at gear ikke skiftes op selv ved slip af speeder, før motor/gear ved påløb har bremset noget ned i hastighed. Det er der desværre ikke nogen løsning på (siger Nellemanns eksperter), så mit enkle råd er: Lad være med at bruge automatisk skift af gear ved træk af tungt læs: Brug manuelt skift og gehør for hvornår motoren har passende omdrejningstal for skift op til næste gear. Motor må ikke sejtrække på noget tidspunkt, så hellere gå lidt ned i hastighed eller/og op i omdrejninger! Irriterende, at styringen og værkstedet ikke har en fornuftig automatik-løsning.
Bilen har kørt godt 24.000 nu er jeg er stadig rigtig glad for bilen generelt. Den har dog nogle uløste problemer, synes jeg. Tilsyneladende er der ikke en sw-opdatering til min nu et år gamle bil.
Mvh Jan

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » man 29. jul 2019 20:46

ravnmark skrev:
man 29. jul 2019 20:26
Hej CBO,

Netop hjemvendt fra tur med 1500kg campingvogn på krogen, må jeg konstatere, at Kias software-folk nok bør kigge på motor/gear-styringen en gang mere!
Efter råd fra værkstedet, skal min SW PHEV have frakoblet ECO og stå i HEV (altså mest benzin-motor-drift) for at yde bedst med tungt træk.
Jotak, hr. Lærer. Det resulterede i 2 fejlmeldinger og et HELT afladet driftbatteri ved 250km kørsel i modvind med ca. 90km/t og altså et værkstedsbesøg for nul-stilling.
Hvilken indstilling tror du så den skulle have haft?

EV er vel udelukket - tror du at ECO erbedre?

Vi bruger altid HEV uden ECO når vi trækker noget, men har ikke prøvet med tungt læs endnu

Bemærk også, at det er tvingende nødvendigt, at man anvender manuel gearskift ved tungt træk. Hvis man anvender automatik for gearskifte, går benzinmotor op i MEGET (ligesom i RIGTIG MEGET) høje omdrejninger (ramte begrænser flere gange!) og for lavt gear ved kørsel op ad bakke eller ved acceleration efter frakørsel fra motorvej. Ovenikøbet har jeg oplevet flere gange, at gear ikke skiftes op selv ved slip af speeder, før motor/gear ved påløb har bremset noget ned i hastighed. Det er der desværre ikke nogen løsning på (siger Nellemanns eksperter), så mit enkle råd er: Lad være med at bruge automatisk skift af gear ved træk af tungt læs: Brug manuelt skift og gehør for hvornår motoren har passende omdrejningstal for skift op til næste gear. Motor må ikke sejtrække på noget tidspunkt, så hellere gå lidt ned i hastighed eller/og op i omdrejninger! Irriterende, at styringen og værkstedet ikke har en fornuftig automatik-løsning.
Det lyder ikke rart, men mange oplever nu at automatgear på alm. biler også kan være udfordret ved træk, særligt op ad bakke, modvind m.v. Men her er det åbenbart ekstremt.
Bilen har kørt godt 24.000 nu er jeg er stadig rigtig glad for bilen generelt. Den har dog nogle uløste problemer, synes jeg. Tilsyneladende er der ikke en sw-opdatering til min nu et år gamle bil.
Mvh Jan
Jeg kunne godt forestille mig at det bliver svært at løse med en opdatering, hvis der ikke er en funktion, hvor man kan fortælle bilen at der er anhænger på.

Men bortset fra at man skal køre manuelt gear, kan den så godt trække din 1500 kg campingvogn på en ordentlig måde?
cbo

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » søn 11. aug 2019 19:50

Så fik vi en campingvogn på krogen (1500 kg totalvægt, aktuel vægt nok ca. 1400).

Første indtryk er, at kørsel fungerer ret uproblematisk, i det mindste på flad vej og let vind. Vi har kørt landevej og motorvej med 80-90 km/t, ECO fra og HEV til.

Som når man kører solo og med let trailer holder den strømniveauet fint, vi kom faktisk frem med et par procent mere end vi startede med.

Vi kørte med automatgear hele tiden. Den brummer noget når man accelerer, men så snart den lander på den indstillede hastighed falder tingene til ro. Den har et par punkter, hvor gearkassen bliver lidt forvirret, f.eks. omkring 60 km/t hvor den har det med at blive hængende i lavt gear med høje omdrejninger. Ved 80 km/t kan den også hænge lidt, hvis det går opad, men den finder det rigtige gear, når det flader ud igen.

Og skal man afsted i en fart, så er der stadig masser af kraft - selvom den kan hænge lidt længe i gearene. Her synes jeg det hjælper, hvis man udnytter kræfterne og får accelerationen overstået i en fart, så man kan vende tilbage til jævn fart, hvor bilen fungerer bedst.

Så til flade forhold med let vind fungerer bilen i mine øjne fint som campingtrækker. Så må vi se til efterårsferien hvordan den klarer lidt mere udfordrende terrain.

Og så er igangsætning og rangering i EV-modus er en ren fornøjelse. 😃
cbo

JCAndersen
Bilmærke og model: KIA Cee´d SW, 1,6 128 CRDI, 2013
Postnummer: 8382

Indlæg af JCAndersen » ons 14. aug 2019 19:06

Det lyder godt. Vi kommer ikke til at trække andet end havetrailer med vores, men jeg ville alligevel gerne have haft bilen med fabriksmonteret træk, som dem man kan få hos de tyske mærker. De er nemlig koblet på så både gear og bremsesystem ved når der er koblet noget på, og kan agere efter det.
Men det laver Kia desværre ikke.

mfran
Postnummer: 8410

Indlæg af mfran » ons 14. aug 2019 21:38

JCAndersen skrev:
ons 14. aug 2019 19:06
... jeg ville alligevel gerne have haft bilen med fabriksmonteret træk
Jeg fik et aftageligt med UB og fik forklaring om at et fast træk ikke er noget man sætter på en Optima. Det skulle være noget med at der i nogle tilfælde er oplevet at træk kan forvirre bak kamera systemet. Det er nu ikke noget jeg har oplevet, og har heller ikke haft noget når jeg trækker der bekymrer omkring gear eller bremser.
Jeg mener dog at forberedelsen til træk var på min fra fabrikken men er da ikke sikker.

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » ons 14. aug 2019 22:28

JCAndersen skrev:
ons 14. aug 2019 19:06
Men det laver Kia desværre ikke.
Næh, så må man lægger de ekstra 200.000 til en Passat GTE 😉
cbo

mfran
Postnummer: 8410

Indlæg af mfran » tors 15. aug 2019 08:12

cbo skrev:
ons 14. aug 2019 22:28
Jeg læste en artikel forleden i Berlinkse tidende at VW (og General Motors) ikke længere vil lave hybrid biler men fokusere rent på el. Godtnok en artikel udtalt omkring USA markedet, men mon ikke de så også det slår igennem i EU.

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » tors 15. aug 2019 12:13

mfran skrev:
tors 15. aug 2019 08:12
cbo skrev:
ons 14. aug 2019 22:28
Jeg læste en artikel forleden i Berlinkse tidende at VW (og General Motors) ikke længere vil lave hybrid biler men fokusere rent på el. Godtnok en artikel udtalt omkring USA markedet, men mon ikke de så også det slår igennem i EU.
Der kommer mig bekendt en ny Passat GTE. Så helt stoppet er VW da ikke endnu :)

Men det giver da meget god mening. VW har jo tabt års udvikling og milliarder af kroner på først prøve at snyde med deres forbrugstal og derefter på at rydde op efter sig selv. I mens har andre bilfabrikker udviklet hele paletten af hybrid biler lige fra 48 volt mild-hybrider til opladningshybrider. Disse bilfabrikker kan bruge hybridteknikken til at nedbringe udledningen på deres fossilbiler, mens de udvikler elbiler.
Her er VW helt bag af dansen, så de springer direkte frem til elbilerne og satser deres udviklingskroner der og håber at de dermed kan nedbringe deres koncern-udledning nok til at undgå bøder. Under de givne omstændigheder er det en fornuftig strategi. Så må de så prøve at holde forbruget og udledningen nede på deres fossilbiler med andre midler indtil de helt kan fases ud.

Men jeg tror der vil være fossilbiler mange år endnu - også hybrider. Der er simpelthen nogle opgaver som elbiler bare ikke duer til og heller ikke vil blive gode til før ladeinfrastrukturen i hele Europa er optimeret radikalt.
cbo

Brugeravatar
Gert13
Bilmærke og model: Kia Optima PHEV SW, Aluminum Silver
Postnummer: 8830
Geografisk sted: Vejrum

Indlæg af Gert13 » tors 15. aug 2019 14:16

Vi kørte afsted i sommerferien, fra midtjylland mod Rømø med 1400 kg campingvogn på krogen, batteriet på 100%, bilen i HEV, men dog stadig i ECO mode. Da vi kom frem var batteri på 99% og vi var på intet tidspunkt i "Power" området.
I autmatik har gearkassen en tendens til at køre motoren langt ud i omdrejninger, dog uden vi ramte omdrejningsbegrænseren. Hvis man ikke gider at høre på det kan man enten skifte over i manuel og skifte tidligere (det kan den sagtens trække), eller man kan skrue højere op for anlægget :wink: .
Hjemad holdt vi ind i Ribe og fik ladet ved Clevers ladestander, så det første stykke fra Ribe kørte vi på ren strøm (1400 kg på krogen, 80 km/t, fire personer i bilen).
Når man køre i el-drift aflader den batteriet til omkring 13-14%, hvorefter den vedligholder det på det niveau. Jeg har set batteriet helt nede på 10%, men så lader benzin motoren det bare op igen til 13-14% når det går ligeud igen.
Hvis bilen har brugt el-motoren til acceleration kan den godt finde på at køre i 4 gear et stykke tid, selvom det går lige ud med jævn fart. Jeg kan i de situationer se at den bruger benzin motoren til at drive bilen og samtidig lade på batteriet. Når batteriet er oppe igen, geare bilen op i 5, måske endda 6 jeg kiggede ikke efter. Jeg kunne bare høre at omdrejningerne kom ned igen.
Næste gang vi skal afsted med campingvogn vil jeg bare lade den køre i el-drift til den selv skifter til HEV. Det fungere fint, også i ECO mode.
Afhængig af temperament kan jeg så overveje om jeg vil skifte gear manuelt eller lade den selv styre det. Begge dele fungere (i hvert fald i relative flade Danmark).

Besvar