Kia Optima PHEV som campingtrækker

Optima som hybrid
ravnmark
Bilmærke og model: Kia Optima PHEV St.car
Postnummer: 5620

Re: Kia Optima PHEV som campingtrækker

Indlæg af ravnmark »

Hej med jer,

Jeg har en oplevelse, der ligger tæt op ad cbo's, med hensyn til indstillinger og performance, ved kørsel med tungt træk.
Det giver den "rareste" oplevelse af en bil med overskud, hvis man anvender manuelt skift af gear (ECO og PHEV), specielt ved igangsætning med CV. Hvis man fravælger ECO, drænes batteriet ret hurtigt men så kan man også tydeligt mærke, at der er godt 200 heste, der er klar til at bestille noget. Speeder-response skifter fra limousine til mere direkte.
Vores efterårstur med 1500kg på krogen til området lidt syd for Harzen, viste ret tydeligt, at når der skal trækkes hårdt op ad bakker og i modvind, hjælper el-motoren godt til men det dræner selvfølgeligt batteriet ret hurtigt. Det er min erfaring, at det er bedst at starte ud med fuldt ladet batteri, især før længere og strabadserende ture, så der er strøm nok, når det er påkrævet. Uden el-motor er det ikke helt så elegant og overskudsagtigt! Når det er sagt, skal det også siges, at PHEV Optimaen alt i alt klarer sig fint som trækker. Jeg oplever ikke slinger i valsen med omkring 60kg vægt på krogen. Låst i 5. gear er der både ro og overskud i vogntoget. Det er ikke noget problem at følge lastvogne ved små 90km/t og adaptiv fartpilot er en genial opfindelse. Vi kører godt 8km/l i gennemsnit med 1500kg bagefter og det er absolut godkendt, synes jeg.

Mvh Jan
Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo »

Klippet fra denne tråd:

viewtopic.php?f=38&t=17971&start=30
ravnmark skrev: man 25. maj 2020 18:14 Hej,

Vedrørende gearskift, temmelig kraftigt ryk især fra 1. til 2. gear og en løsning på det:
Det glæder jeg mig rigtig meget til at få løst!
Er der nogen information om hvornår/hvordan man vil kunne få korrigeret for denne fejl?
Jeg har meldt fejlen et par uger efter jeg fik min nye bil, uden at Nelleman Odense dog har gjort sig store anstrengelser, for at afhjælpe problemet. Nu håber jeg på, at løsningen også omfatter en løsning på, at gearkassen overhovedet ikke kan håndtere fornuftige skift ved træk af tungt påhæng. Som jeg har skrevet tidligere, er det tvingende nødvendigt i min bil at skifte manuelt ved tungt påhæng og en (formodentlig) varm gearkasse. Ingen automatik her! Motoren går op i fulde omdrejninger og bliver der i laaang tid, før jeg bliver for nervøs og slipper speederen og der bliver skiftet (efter nogen tid) til næste højere gear! Jeg har haft en ekspert fra Nelleman med på en kort tur med CV, hvor fejlen naturligvis ikke viste sig i udpræget grad.
Det er vist iøvrigt noget nær det eneste negative, jeg kan finde på at sige om min Optima SW PHEV :D
Nu er det jo ikke usædvanligt, at biler med automatgear kan have udfordringer med tungt træk. Min nabo har f.eks. en Golf 1,4 TSI DSG og han er nød til at skifte manuelt når han skal op ad en større bakke, for at de spiller rigtigt.

Når det er sagt, så har jeg også oplevet at den kører langt ud i omdrejninger med tungt træk, men jeg oplever det primært ved acceleration, særligt fra stående. Når man ved det, så synes jeg det er ret nemt et skifte manuelt fra 0 til marchfart, f.eks. 80 km/t og så vippe den over i auto og på fartpilot. Så passer den fint sig selv 🙂

Som nævnt lader jeg den også selv finde ud af det op ad bakke. Det går også fint.

Jeg tvivler dog på at det kan løses med software med mindre man får et egentlig trailerprogram.

Men Optimaen har nok en generel tilbøjelighed til at holde gearene lidt længe ved acceleration og det kunne software nok justere lidt på.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)
Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo »

Lige et par nylige erfaringer med Optima som campingtrækker......

Vi var en tur i Harzen med 1500 kg. campingvogn på krogen. Det gik fint og på samme måde som tidligere beskrevet med tur til Alsace. Nye erfaringer var dog:

- Hvis vi ikke synes der er nok strøm på batteriet, lader vi på det ved at gå et gear ned. På motorvejen med 80-90 km/t betyder det at gå fra 5. ned i 4. I dette tilfælde kom vi afsted med ca. 50% på batteriet og fik det ladet op til ca. 60%. Men herefter begynder den at bruge af batteriet, også i 4. gear. Umiddelbart virker det som om at softwaren begynder at prioritere brugen af strøm, når man har hældt 10-15% ekstra på ved at køre i lavt gear.

- Vi har ikke prøvet at køre i stærk blæst med campingvogn før, men denne gang kom vi til at køre ca. 200 km i sidevind og ca. 60 km i modvind. Lader man vognen selv bestemme tømmer den ret hurtigt batteriet, fordi den bliver i 5. gear og lader elmotoren gøre en stor del af arbejdet. For at undgå at den gik flad, skiftede vi ned i 4. gear og lod den blive der. så kunne den holde 40-60% på batteriet på trods af vinden. Vi kørte 80-85 km/t.

Ting vi godt vidste i forvejen, men fik bekræftet var

- Det er fedt at rangere campingvogn når man kan gøre det med el :)

- En Optima PHEV kan flytte sig ganske kvikt, også med campingvogn, når man skal op i fart og ind på motorvejen :)

- Optimaen er ikke en optimal campingtrækker, da den er lovligt blød bagi. Den er følsom over for visse typer ujævnheder i vejen og når sidevinden rusker i campingvognen. Det er ikke kriminelt, men kræver en tilpasning af hastigheden som mere egnede trækker ikke har behov for. Tror vi skal have forsket lidt mere i muligheden for at få installeret hjælpefjedre/mere progressive fjedre bagi.
cbo
Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo »

Så fik vi monteret et par MAD hjælpefjedre til 2.800 dkr.

Vi har ikke prøvet med campingvogn endnu, men solo kører det umiddelbart godt. Bilens bagende "klæber" lidt bedre til vejbump og den er kun 1-2cm højere bagi.
cbo
Ersen75
Bilmærke og model: Kia optima plug in
Postnummer: 7400

Indlæg af Ersen75 »

cbo skrev: tors 15. okt 2020 15:36 Så fik vi monteret et par MAD hjælpefjedre til 2.800 dkr.

Vi har ikke prøvet med campingvogn endnu, men solo kører det umiddelbart godt. Bilens bagende "klæber" lidt bedre til vejbump og den er kun 1-2cm højere bagi.

Hej.. Har du prøvet Camping kørsel?
Hvis du har, resultat?
Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo »

Ersen75 skrev: søn 25. okt 2020 16:26
cbo skrev: tors 15. okt 2020 15:36 Så fik vi monteret et par MAD hjælpefjedre til 2.800 dkr.

Hvis du har, resultat?
Ikke endnu - skulle have vognen hjem til vinterklargøring i dag men det regnede det meste af dagen. Så det bliver nok næste weekend.
cbo
Ersen75
Bilmærke og model: Kia optima plug in
Postnummer: 7400

Indlæg af Ersen75 »

cbo skrev: søn 25. okt 2020 20:19
Ersen75 skrev: søn 25. okt 2020 16:26

Hvis du har, resultat?
Ikke endnu - skulle have vognen hjem til vinterklargøring i dag men det regnede det meste af dagen. Så det bliver nok næste weekend.

OK. Men ellers så fungere det ellers godtnok så?
Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo »

Ersen75 skrev: søn 25. okt 2020 16:26 OK. Men ellers så fungere det ellers godtnok så?
Ja, uden campingvogn kører bilen fint, faktisk lidt bedre end før.
cbo
Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo »

Ersen75 skrev: søn 25. okt 2020 16:26 Hej.. Har du prøvet Camping kørsel?
Hvis du har, resultat?
Så fik vi prøvet en længere tur med campingvogn, 2 x 160 km, mest på motorvej. Turen hjem var i halvdårligt vejr med nogen vind og regn.

Erfaringerne med hjælpefjedrene er:

1. Der kommer helt klart mere styr på bilen, når man kører med campingvogn. Man kan stadig mærke det i bilen, når campingvognen kører over ujævn asfalt eller der er sidevind, men rattet forbliver stort set upåvirket (har dog ikke prøvet i kraftig vind eller virkelig dårlig asfalt - f.eks. Belgiske motorveje eller A7 mellem Bad Fallingbostel og Hannover - Tysklands værste vaskebrædt).

2. Man mister noget komfort i bilen med campingvogn. Ujævn asfalt slår mere igennem til kabinen, når bilen kører over. Det er forventeligt, da fjedrene jo netop er stivere end før.

3. Uden campingvogn er bilen også mere stiv i bagenden, men det går ikke nævneværdig ud over komforten, er en fordel ved vejbump og det giver en lidt bedre styring af bilen med en mere fast bagende.

4. Uden campingvogn står bilen lidt højere bag til. Jeg synes faktisk det pynter, da afstanden mellem hjul og skærm bliver mere ens mellem for og bag og udtrykket er - i mine øjne - mere harmonisk end den let hængende bagende som bilen har originalt.

Forbedringen ved campingkørsel er rigeligt de 2.800 kr. værd, men man skal lige overveje om man kan leve med en lidt højere bagende og lidt mindre komfort.
cbo
Besvar