Artikel i Jyllandsposten vedr. "problemet" med manglende varmepumpe i Kias PHEV modeller:https://jyllands-posten.dk/livsstil/bil ... d-eldrift/
Interessant at avisen baserer en artikel på en "læser i Værløse" der har prøvet en bil, har placeret en reklame for VW midt i artiklen og i øvrigt nævne VW flere gange i artiklen uden at nævne VW-produkternes betydelig højere pris. Sjovt at danske motorjournalister i den grad kan finde "problemer" hvor deres kolleger i udlandet nok bemærker samme forhold, men ikke ser det som et problem. Godt at vi har sådan nogle skarpsindige motorjournalister i Danmark....

BILER 23.01.2018 KL. 19:45
Populær opladningshybrid bruger benzinmotoren ved eldrift
I de kolde måneder vil benzinmotoren arbejde, selv om en Kia Niro plug-in hybrid kører på eldrift, fordi den driver varmeapparatet. Importøren arbejder på at løse problemet.
JENS OVERGAARD
Det hedder eldrift. Men selv om plug-in hybridbiler som de nye Kia Niro PHEV og Optima PHEV kan klare op til henholdsvis 58 km og 54-62 km på lydløs eldrift, før benzinmotoren tager over, betyder det ikke, at motoren står stille indtil da.
På den kolde tid af året, hvor der skal varme i kabinen, vil benzinmotoren jævnligt gå i gang for at producere strøm til varmeapparatet.
Det giver udfordringer for mange, da vi herhjemme har kølige temperaturer det meste af året.
Det gælder en af avisens læsere, Jens Meibom fra Værløse, som har testet en Kia Optima PHEV, hvor han oplevede, at motoren arbejdede 15 min. for at få varme på kabinen på en tur, der tager de 22 min. at køre, for at han kan komme på job.
Reklame
LIVSSTIL 20.01.2018
VW Golf GTE er heltstøbt bud på en opladnings hybrid, hvor det betjeningen foregår ubesværet. Fotos: Jens Overgaard
Opladningshybrid og GTI-fornemmelse i én og samme bil
VW Golf GTE er som plug-in hybrid faldet kraftigt i pris med de nye afgifter og interessant for dem, der vil flirte med elbilfornemmelse og GTI på samme tid.
/Reklame
»Jeg vil således ikke have gavn af Kias hybridbiler, d
»Jeg vil således ikke have gavn af Kias hybridbiler, da det meste af turen på en normal dag vil være med benzinmotoren kørende pga. tændt klimaanlæg,« forklarer Jens Meibom, der otte-ni måneder om året vil skulle have varmeanlægget tændt.
Store prisfald
Netop muligheden for at kunne køre i sin plug-in hybrid som en elbil og bruge billig strøm er ud over en bedre brændstoføkonomi det, som trækker ved plug-in hybriderne, der har fået medvind efter den seneste afgiftsomlægning, hvor også VW Golf GTE sælger godt.
Plug-in hybriderne fra VW, der også omfatter Passat GTE, kan til gengæld varme kabinen op med batteriet. Her får man længere eldrift i Kia Niro, men hvor motoren altså arbejder for at lave varme.
Kritik fra ekspert
I en opladningshybrid er det vigtigst, at kunne køre på ren eldrift, selv om det så måtte være kortere, mener Ebbe Sommerlund, der er motorjournalist på Bilbasen med speciale i el- og hybridbiler.
Det skal du overveje før du køber en hybridbil
»Når der er en indstilling, som hedder ”EV”, så må man forvente at kunne køre på ren el uden motorlyd, det er hele filosofien. Så vil jeg hellere have ren eldrift med noget kortere rækkevidde, frem for at motoren går i gang. En kold motor larmer, og den forurener også forholdsvis meget,« siger Ebbe Sommerlund.
PLUG-IN OG FORBRUG
Den danske Kia-importør har selv opbygget erfaringer over vinteren i en Kia Optima-opladningshybrid, der med fuldt opladet batteri og eldrift bruger 1,5 liter benzin på varme og opladning af batteriet samt benzindrift over en strækning på 65 km. Da der også er motorvej, slår bilen dog noget af tiden over på ren benzindrift.
»Men det er meget individuelt. Det handler om, hvad man forventer. Hvis det bare er, fordi man gerne vil køre økonomisk og have muligheden for at køre på eldrift en gang imellem, hvilket man jo godt kan om sommeren, kan det være en fin løsning. Men hvis man har en forventning om altid at kunne køre på ren eldrift, så er det et problem,« siger Ebbe Sommerlund.
Arbejder på løsning
Hos den danske Kia-importør er man klar over udfordringen med, at motoren kører ved eldrift, når kabinen skal varmes op.
»Om motoren går i gang, afhænger af kørestil, varmen i kabinen og den temperatur, der er udenfor,« forklarer Lene Mejdal Iversen, der er PR-koordinator hos den danske Kia-importør.
»Der er ikke taget højde for, at der er nogle, som måske kører korte ture. Og med det klima, vi har herhjemme, vil der være koldt en stor del af året,« siger Lene Mejdal Iversen.
Hvis det er koldt, kan motoren gå i gang i en periode på op mod de første 10 minutter af kørslen og derefter springe kortvarigt i gang hvert femte minut for at drive varmeapparatet og lade batteriet op samtidigt.
Lene Mejdal Iversen peger på, at man ikke kan montere et oliefyr- eller motorvarmer.
»Men vi arbejder på at finde en løsning,« siger Lene Mejdal Iversen.