Elektrisk motor/kabine varmer til Optima PHEV_2

Optima som hybrid
Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Elektrisk motor/kabine varmer til Optima PHEV_2

Indlæg af cbo » tirs 30. jan 2018 17:10

Videreførsel af låst tråd: https://kiaklub.dk/viewtopic.php?f=43&t ... 48d60e1df5

Artikel i Jyllandsposten vedr. "problemet" med manglende varmepumpe i Kias PHEV modeller:https://jyllands-posten.dk/livsstil/bil ... d-eldrift/

Interessant at avisen baserer en artikel på en "læser i Værløse" der har prøvet en bil, har placeret en reklame for VW midt i artiklen og i øvrigt nævne VW flere gange i artiklen uden at nævne VW-produkternes betydelig højere pris. Sjovt at danske motorjournalister i den grad kan finde "problemer" hvor deres kolleger i udlandet nok bemærker samme forhold, men ikke ser det som et problem. Godt at vi har sådan nogle skarpsindige motorjournalister i Danmark.... :mrgreen:

BILER 23.01.2018 KL. 19:45
Populær opladningshybrid bruger benzinmotoren ved eldrift
I de kolde måneder vil benzinmotoren arbejde, selv om en Kia Niro plug-in hybrid kører på eldrift, fordi den driver varmeapparatet. Importøren arbejder på at løse problemet.
JENS OVERGAARD

Det hedder eldrift. Men selv om plug-in hybridbiler som de nye Kia Niro PHEV og Optima PHEV kan klare op til henholdsvis 58 km og 54-62 km på lydløs eldrift, før benzinmotoren tager over, betyder det ikke, at motoren står stille indtil da.

På den kolde tid af året, hvor der skal varme i kabinen, vil benzinmotoren jævnligt gå i gang for at producere strøm til varmeapparatet.

Det giver udfordringer for mange, da vi herhjemme har kølige temperaturer det meste af året.

Det gælder en af avisens læsere, Jens Meibom fra Værløse, som har testet en Kia Optima PHEV, hvor han oplevede, at motoren arbejdede 15 min. for at få varme på kabinen på en tur, der tager de 22 min. at køre, for at han kan komme på job.

Reklame
LIVSSTIL 20.01.2018
VW Golf GTE er heltstøbt bud på en opladnings hybrid, hvor det betjeningen foregår ubesværet. Fotos: Jens Overgaard
Opladningshybrid og GTI-fornemmelse i én og samme bil
VW Golf GTE er som plug-in hybrid faldet kraftigt i pris med de nye afgifter og interessant for dem, der vil flirte med elbilfornemmelse og GTI på samme tid.

/Reklame

»Jeg vil således ikke have gavn af Kias hybridbiler, d

»Jeg vil således ikke have gavn af Kias hybridbiler, da det meste af turen på en normal dag vil være med benzinmotoren kørende pga. tændt klimaanlæg,« forklarer Jens Meibom, der otte-ni måneder om året vil skulle have varmeanlægget tændt.

Store prisfald
Netop muligheden for at kunne køre i sin plug-in hybrid som en elbil og bruge billig strøm er ud over en bedre brændstoføkonomi det, som trækker ved plug-in hybriderne, der har fået medvind efter den seneste afgiftsomlægning, hvor også VW Golf GTE sælger godt.

Plug-in hybriderne fra VW, der også omfatter Passat GTE, kan til gengæld varme kabinen op med batteriet. Her får man længere eldrift i Kia Niro, men hvor motoren altså arbejder for at lave varme.

Kritik fra ekspert
I en opladningshybrid er det vigtigst, at kunne køre på ren eldrift, selv om det så måtte være kortere, mener Ebbe Sommerlund, der er motorjournalist på Bilbasen med speciale i el- og hybridbiler.

Det skal du overveje før du køber en hybridbil

»Når der er en indstilling, som hedder ”EV”, så må man forvente at kunne køre på ren el uden motorlyd, det er hele filosofien. Så vil jeg hellere have ren eldrift med noget kortere rækkevidde, frem for at motoren går i gang. En kold motor larmer, og den forurener også forholdsvis meget,« siger Ebbe Sommerlund.

PLUG-IN OG FORBRUG
Den danske Kia-importør har selv opbygget erfaringer over vinteren i en Kia Optima-opladningshybrid, der med fuldt opladet batteri og eldrift bruger 1,5 liter benzin på varme og opladning af batteriet samt benzindrift over en strækning på 65 km. Da der også er motorvej, slår bilen dog noget af tiden over på ren benzindrift.

»Men det er meget individuelt. Det handler om, hvad man forventer. Hvis det bare er, fordi man gerne vil køre økonomisk og have muligheden for at køre på eldrift en gang imellem, hvilket man jo godt kan om sommeren, kan det være en fin løsning. Men hvis man har en forventning om altid at kunne køre på ren eldrift, så er det et problem,« siger Ebbe Sommerlund.

Arbejder på løsning
Hos den danske Kia-importør er man klar over udfordringen med, at motoren kører ved eldrift, når kabinen skal varmes op.

»Om motoren går i gang, afhænger af kørestil, varmen i kabinen og den temperatur, der er udenfor,« forklarer Lene Mejdal Iversen, der er PR-koordinator hos den danske Kia-importør.

»Der er ikke taget højde for, at der er nogle, som måske kører korte ture. Og med det klima, vi har herhjemme, vil der være koldt en stor del af året,« siger Lene Mejdal Iversen.

Hvis det er koldt, kan motoren gå i gang i en periode på op mod de første 10 minutter af kørslen og derefter springe kortvarigt i gang hvert femte minut for at drive varmeapparatet og lade batteriet op samtidigt.

Lene Mejdal Iversen peger på, at man ikke kan montere et oliefyr- eller motorvarmer.

»Men vi arbejder på at finde en løsning,« siger Lene Mejdal Iversen.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Brugeravatar
cbo

Re: Elektrisk motor/kabine varmer til Optima PHEV_2

Indlæg af cbo » tirs 30. jan 2018 17:46

Bemærkninger til artikel i Jyllandsposten (https://jyllands-posten.dk/livsstil/bil ... d-eldrift/

Hvad sker der så, når man skal køre i koldt vejr i sin VW Passat GTE?

Fra test i tyske Zeit:
Die sind vor allem gegeben, wenn man kurze Strecken fährt. Bis zu 42 Kilometer Reichweite verspricht der Bordcomputer. Unter winterlichen Bedingungen waren es in der Realität 25, die man rein mit Strom fahren konnte. Allerdings auch mit winterlichen Einschränkungen. Der kleine Trip zum vier Kilometer entfernten Supermarkt wird mit dicker Jacke und Sitzheizung absolviert – keine Chance, dass die Fahrzeugheizung in der Zeit das Auto erwärmt bekommt. Für die Rückfahrt muss man das Gebläse mit vollem Einsatz laufen lassen, weil die Klimaanlage mangels Heizwirkung keine Chance hat, den Innenraum zu entfeuchten. Dreht man alles hoch, geht die Reichweite runter.

Med andre ord - Passatens reelle rækkevidde på el vurderes her til at være 25 km (om vinteren?) og bilen kan ikke varme sig selv op på korte ture.

Man kan jo også overveje hvad der er bedst

1. Lang rækkevidde på el, hvor det er elmotoren, der tager det store slæb med at trække bilen, mens benzinmotoren tøffer afsted med at lave varme og lade batteriet

eller

2. Kort rækkevidde på el fordi strømmen skal bruges til at varme bilen, hvorefter benzinmotoren er nød til at lave det hårde arbejde med at trække bilen

Dette ikke sagt for at skose VW - de har valgt den løsning, Kia har valgt en anden og det kan køberne så forholde sig til - men en artikel som ovenstående fra JP er bare dybt, dybt uprofessionel.
cbo

clausjul
Bilmærke og model: Kia Picanto 2016,Kia Ceed SW 2010 [25/1 2018 Optima SW PHEV]
Postnummer: 2980

Indlæg af clausjul » ons 31. jan 2018 12:16

Det tyder på at EV/PHEV har en udfordring med dansk klima, hvis man skal køre på rent el. Det er i bund og grund et spørgsmål om komfort, men hvis man kan give køb på komfort, så kan man slå fossilen fra og køre rent EV ved at slå klimaanlægget fra. Men så bliver man nok en frossenpind, når man møder op på arbejde :D :D :D
Kia Picanto 2010
Kia Optima SW PHEV

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » ons 31. jan 2018 13:09

Man kunne vælge at sige at alle biler har en udfordring med det danske klima - varmen skal jo komme et sted fra og det sted bruger energi :)

Der er en sjov lille regnemaskine på Teslas hjemmeside, som siger lidt om el-forbrug og vejret (h[url]ttps://www.tesla.com/da_DK/models?redirect=no[/url])

Ved 20 grader og 80 km/t kører Teslaen (lille batteri) 593 km. Hvis vi sænker temperaturen til 0 grader reduceres det til 569 km eller med 4%. Sætter Tesla-ejeren så varmen til, ryger den ned på 475 km. Så el-varme napper lige 94 km, ca. 16%, af rækkevidden ved 0 grader. Nu vil jeg gætte på at en Tesla er ret smart til at udnytte overskudsvarme fra elmotor og elektronik til at varme batterierne og sikkert også har et ret effektivt el-varmesystem, så tabet er nok større i en mere gennemsnitlig bil.
I øvrigt koster afkøling med aircondition også en hel del el - ved 20 grader er det 61 km svarende til ca. 10% og det holder sig faktisk også ved 30 grader. Skyldes åbenbart at batterierne bliver mere effektive ved 30 grader?

Pointen her er selvfølgelig at det koster på den elektriske rækkevidde at bruge strøm til at varme bilen op, nogle VW GTE ejere nævner omkring 20%, hvilket jo passer meget godt med ovenstående fra Teslaen.

Det, der er smart ved VW's GTE modeller er at de har opvarmet forrude og kan forvarmes elektrisk mens de lader. Men det er vel også noget af det som UVO-appen kan i USA/Canada https://www.kia.com/us/en/content/techn ... ducing-uvo - og som en DEFA-løsning vil kunne gøre, omend knapt så elegant.
cbo

Jesniels
Bilmærke og model: Kia optima sw phev
Postnummer: 4000

Indlæg af Jesniels » lør 10. mar 2018 22:50

Helt klart det koster på rækkevidden..
Mit daglige pendleri er begrænset til omkring 35km (så kommer der de sidste mange tusinde km om året i weekender, he he)... Men i forbindelse med arbejde, er min drøm at KIA kan levere en løsning, der muliggør pre-opvarmning af motor og bil via den strøm jeg allerede har tilsluttet via type 2 stikket - det ville være fantastisk (løsninger med 2 stik er bare besværlige).
Den anden drøm er at min optima kunne køre med restvarmen fra motoren med clima i OFF.. Et lille problem med at vandpumpen ikke kører, da den er bundet til motoren i det nuværende setup. Men en eftermonteret lille el-pumpe kunne være fræk her.. Men det vil kræve en software opdatering også for at det kunne virke.. Men kunne da være super effektivt, fremfor at parkere en drøn-varm bil og lade varmen komme gråspurvende til gode.

MEN er nu SUPER glad for min optima - har kun haft den i kort tid, og jeg som kommer fra en Tesla er jeg super tilfreds.. (måske mindre tilfreds end mange i min omgangskreds med deres overraskende deres bil snobberi, he he - men det er en anden snak)..

krydser fingre for at KIA finder "på noget" :-) Ellers ender jeg nok I sverige inden næste vinter og får en Webasto monteret af KIA derovre (endda til fornuftig pris i SEK) ....

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » fre 7. sep 2018 20:15

Ser ud til at Webasto har lavet en varmer til el- og hybridbiler, men kan ikke lige finde noget på dansk:

https://www.webasto-comfort.com/int/pro ... /show/hvh/

og lidt lekture på tysk:

https://www.webasto.com/fileadmin/webas ... chuere.pdf
cbo

Scion
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV
Postnummer: 3460

Indlæg af Scion » søn 9. sep 2018 00:36

Hvad koster det er få sådan en webasto i? Og tror vi reelt på at Kia kommer med nogen "løsning" der er jo ingen løsning udover at montere noget nyt udstyr?

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » søn 9. sep 2018 08:23

Scion skrev:
søn 9. sep 2018 00:36
Hvad koster det er få sådan en webasto i? Og tror vi reelt på at Kia kommer med nogen "løsning" der er jo ingen løsning udover at montere noget nyt udstyr?
Vedr. pris ved jeg det ikke - men sådan noget kram er typisk dyrt. Mht. at "Kia kommer med en løsning", så handler det vel om at Kia-DK kan henvise til et produkt, der kan indbygges, så vi ikke selv skal rende rundt og lede.
cbo

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » man 10. sep 2018 16:33

Har fået en mail fra Kia idag:
Vi arbejder på en løsning – både som Defa varmer og som Webasto fyr. Der skulle gerne komme en afklaring i den kommende uge. Så hvis du tager dialogen med din Kia forhandler vil de med stor sandsynlighed kunne hjælpe.
cbo

dyff
Bilmærke og model: Niro PHEV Advance
Postnummer: 3000

Indlæg af dyff » man 10. sep 2018 18:03

Har fået præcis samme mail

Jmolgaard
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV
Postnummer: 8220

Indlæg af Jmolgaard » tors 4. okt 2018 09:43

Som ny Optima PHEV ejer er jeg interesseret i at høre, om der er kommet nyt i denne sag
Er skiftet fra SAAB med oliefyr - derfor vil jeg nødigt undvære varm bil, når jeg kommer til den :-)

dyff

Indlæg af dyff » tors 4. okt 2018 11:11

Jeg har bedt 2 Kia forhandlere om tilbud på motor/kabine varmer (for en uge siden). De vil begge undersøge og vende tilbage, den ene skulle der dog meget overtalelse til, han blev ved med at snakke om et Bosch værksted han ville foreslå. Jeg henviste til Kia og jeg gerne ville sikre mig at garantien fortsat var i orden.

Jeg har efterfølgende skrevet med Kia DK om løsningen er på plads (siden værkstedet umiddelbart ikke kendte til det). De har bekræftet at der er "meldt en mulighed ud omkring motorvarmer". Så jeg afventer fortsat de 2 Kia værksteder.

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » tors 4. okt 2018 18:08

Jmolgaard skrev:
tors 4. okt 2018 09:43
Som ny Optima PHEV ejer er jeg interesseret i at høre, om der er kommet nyt i denne sag
Er skiftet fra SAAB med oliefyr - derfor vil jeg nødigt undvære varm bil, når jeg kommer til den :-)
Jeg har hørt det samme som dyff - Kia skulle have meldt ud. Har også talt med Odense Auto-El om muligheden og de var også klar til at lave arbejdet. Der skulle være kommet en vejledning fra Webasto, så der burde ikke være noget problem ift. garanti m.v.

Noget andet er, at jeg nok venter til næste år. Jeg vil godt lige se hvor meget benzin den faktisk bruger på at varme om vinteren og så vil jeg gerne se om Webastos elektriske løsning skulle blive tilgængelig. Med mit kørselsmønster kunne jeg godt bruge nogle kWh på at varme elektrisk og stadig have nok til at køre mine daglige ture på el.
cbo

banditten78
Bilmærke og model: Optima SW PHEV (med alt udstyr)
Postnummer: 2300

Indlæg af banditten78 » tors 4. okt 2018 22:09

Kan ikke forstille mig andet end det er billigere km baseret med benzin fyr, min Corsa har diesel fyr og det jo lidt længere om at give varme, men de 10 år jeg har haft den så har 20 min forvarmning været nok til frostfri og badebukser kørsel.
Med tanke på fyr vil køre på normal start batteri og man kan slå den til at at oplade start batteri hele tiden, hælder jeg til benzin løsning.

Kørte i morges 8 30 ish der forsøgte jeg første gang at klare den på røv og håndvarmer, men der var jo næsten drivis på forruden, så der lod jeg motoren snurre lidt, det tager ikke mere end 5 min så er der dejligt - nok lidt mere til vinter.

Nå ja man skal dog huske at lade motoren snurre selvom man har fyr, for oliefilmen der ligger i cylinder udtørre let når man varmer bilen op uden olietryk, hvor meget skal jeg ikke gøre mig klog på.

dyff

Indlæg af dyff » fre 5. okt 2018 07:48

Jeg kender umiddelbart ikke så meget til motor/kabine varmer, men jeg synes da den mest optimale løsning ville være en elektrisk løsning som er koblet sammen med bilens elsystem. På denne måde "lader" bilen første halvdel af natten og 1 time inden kørsel tager den el direkte fra stikket og varmer bilen og motoren op.

Måske er ovenstående ønsketænkning, men VW kan så vidt jeg ved det i Golf GTE. Det må da også være sådan El-biler fungerer.

Håber snart jeg hører fra de 2 værksteder da mit service nærmere sig og jeg gerne vil have det lavet samtidigt.

Besvar