Min første 10 dage med Optima PHEV

Optima som hybrid
Besvar
clausjul
Bilmærke og model: Kia Picanto 2016,Kia Ceed SW 2010 [25/1 2018 Optima SW PHEV]
Postnummer: 2980

Min første 10 dage med Optima PHEV

Indlæg af clausjul » tirs 6. feb 2018 13:38

Hej,

Jeg vil gerne dele lidt ud af mine oplevelser med Optima, som jeg fik den 25/1 - dvs. for ca. 10 dage siden.

Bilen er rigtig god at køre i og udstyret er ret lækker. Men det ved vi jo allerede nu.

Så jeg fortæller lidt om PHEV-delen, dvs. den brændstof økonomiske del er jo altid interessant, når man har en hybrid.

Først og fremmest har jeg ikke kørt længere end 60 km før bilen skulle lades op endnu. Så jeg har stort set kørt frem og tilbage på arbejdet med 60 km i alt og har en hjemmelader fra Clever plus en stander ved arbejdet. Derved kører jeg stort set på el, men når det bliver koldt, så går benzinmotoren i gang og det er ikke muligt at køre på rent el, når klimaet er som sådan. Dog kan man det, hvis man slår klimaanlægget fra, men det er ikke særlig sjovt at køre i en kold bil som jeg har gjort et par gange (med sæde- og ratvarme) men komforten er ikke der.

Det kunne være fedt at få muligheden for at slå motoren fra, såfremt man har nok el til varme mod at der nok ryger 10-20 km i rækkevidde på el. Det kan man kun, hvis man slår klima anlægget fra så kører motoren stort set ikke medmindre man træder speederen i bund. Lige nu er jeg oppe på ca. 60 km/l og benzinmåleren viser næsten fuld (50-60 km er stort set brugt pga. levering af varme til bilen).

Hvis jeg vælger at lade motoren køre for at få varme, så koster det ca. 10 km brændstof hver vej (30 km), når temperaturen pt. er på 0 grader til minus 5.

Men alt i alt har jeg kørt ca. 700 km og brugt 50-60 km brændsoft og resten el. Men noget af det var i en kold bil for at køre rent el på småture.
Kia Picanto 2010
Kia Optima SW PHEV

Brugeravatar
Kia T2
Bilmærke og model: Kia Sportage 1,7 CRDI Advance Edition 2017
Postnummer: 9800

Re: Min første 10 dage med Optima PHEV

Indlæg af Kia T2 » ons 7. feb 2018 11:41

Hejsa
Først tillykke med din nye Kia Optima det er jo en super lækker bil, men de må da findes en løsning på at få varme i bilen når det er kold.. det kunne jo være fint hvis man kunne varme bilen op når laderen er slået til, så ville det også blive nemmere at køre resten af turen, hvis motor + bil var varmet rigtig godt op inden man skulle ud og køre.. :wink:
Det er jo rigtig fint at høre hvordan de første 10 dage er gået..
clausjul skrev:Hej,

Jeg vil gerne dele lidt ud af mine oplevelser med Optima, som jeg fik den 25/1 - dvs. for ca. 10 dage siden.

Bilen er rigtig god at køre i og udstyret er ret lækker. Men det ved vi jo allerede nu.

Så jeg fortæller lidt om PHEV-delen, dvs. den brændstof økonomiske del er jo altid interessant, når man har en hybrid.

Først og fremmest har jeg ikke kørt længere end 60 km før bilen skulle lades op endnu. Så jeg har stort set kørt frem og tilbage på arbejdet med 60 km i alt og har en hjemmelader fra Clever plus en stander ved arbejdet. Derved kører jeg stort set på el, men når det bliver koldt, så går benzinmotoren i gang og det er ikke muligt at køre på rent el, når klimaet er som sådan. Dog kan man det, hvis man slår klimaanlægget fra, men det er ikke særlig sjovt at køre i en kold bil som jeg har gjort et par gange (med sæde- og ratvarme) men komforten er ikke der.

Det kunne være fedt at få muligheden for at slå motoren fra, såfremt man har nok el til varme mod at der nok ryger 10-20 km i rækkevidde på el. Det kan man kun, hvis man slår klima anlægget fra så kører motoren stort set ikke medmindre man træder speederen i bund. Lige nu er jeg oppe på ca. 60 km/l og benzinmåleren viser næsten fuld (50-60 km er stort set brugt pga. levering af varme til bilen).

Hvis jeg vælger at lade motoren køre for at få varme, så koster det ca. 10 km brændstof hver vej (30 km), når temperaturen pt. er på 0 grader til minus 5.

Men alt i alt har jeg kørt ca. 700 km og brugt 50-60 km brændsoft og resten el. Men noget af det var i en kold bil for at køre rent el på småture.
Mine biler:
Kia Sportage 1,7 CRDI Advance Edition 2017
Kia Cerato 1,6 LX 5D 2005
Tidligere biler:
Kia Sephia 1,5 GTX 1998
Renault Scenic 1,5 DCI 2011

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » ons 7. feb 2018 17:28

Tillykke med den nye bil og dejligt at høre nogle friste erfaringer.

Jeg forstår ikke helt hvordan dette skal forstås? Betyder det at bilen har benzinmotoren kørende de 10 ud af 30 km? I givet fald, laver den kun varme eller driver den også bilen (i.e. går i HEV modus)
clausjul skrev:
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » ons 7. feb 2018 17:31

Kia T2 skrev:Hejsa
Først tillykke med din nye Kia Optima det er jo en super lækker bil, men de må da findes en løsning på at få varme i bilen når det er kold.. det kunne jo være fint hvis man kunne varme bilen op når laderen er slået til, så ville det også blive nemmere at køre resten af turen, hvis motor + bil var varmet rigtig godt op inden man skulle ud og køre.. :wink:
Der findes en løsning med elektrisk motorvarmer og elektrisk kabinevarmer som Kia DK tester på i øjeblikket. Det kunne være smart, hvis de kunne fikse det, så motor- og kabinevarmer kunne trække strøm over bilens el-anlæg, så man kunne nøjes med et stik og få forbruget kørt over på sit ladeabonnement. Men om det kan lade sig gøre, må vi nok vente at høre om til Kia har testet færdig.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

clausjul

Indlæg af clausjul » ons 7. feb 2018 22:02

cbo skrev:Tillykke med den nye bil og dejligt at høre nogle friste erfaringer.

Jeg forstår ikke helt hvordan dette skal forstås? Betyder det at bilen har benzinmotoren kørende de 10 ud af 30 km? I givet fald, laver den kun varme eller driver den også bilen (i.e. går i HEV modus)
clausjul skrev:
Man kan sige, at bilen går over i HEV mode og laver varme plus lader batteriet op. Men synes at det tager 10 minutter - især med de temperaturer vi har for tiden. Om benzinforbruget på 10 km er korrekt, da jeg har aflæst det i måleren for resterende benzin.
Kia Picanto 2010
Kia Optima SW PHEV

clausjul

Indlæg af clausjul » ons 7. feb 2018 22:02

cbo skrev:
Kia T2 skrev:Hejsa
Der findes en løsning med elektrisk motorvarmer og elektrisk kabinevarmer som Kia DK tester på i øjeblikket. Det kunne være smart, hvis de kunne fikse det, så motor- og kabinevarmer kunne trække strøm over bilens el-anlæg, så man kunne nøjes med et stik og få forbruget kørt over på sit ladeabonnement. Men om det kan lade sig gøre, må vi nok vente at høre om til Kia har testet færdig.
Betyder det at det kan eftermonteres eller er det kun fra fabrikken?
Kia Picanto 2010
Kia Optima SW PHEV

dyff
Bilmærke og model: Niro PHEV Advance
Postnummer: 3000

Indlæg af dyff » ons 7. feb 2018 22:25

Det kan godt eftermonteres, en stor Kia forhandler i Sverige kører kampagne på det:
https://www.hedinbil.se/kampanj-tillbehor/

7-12.000 svenske kroner monteret, dyreste variant skal der dog også betegnes abonnement til.

FVJ
Bilmærke og model: Niro PHEV Advance 2018, Deep Cerulean Blue
Postnummer: 6100

Indlæg af FVJ » tors 8. feb 2018 01:59

Jesniels
Bilmærke og model: Kia optima sw phev
Postnummer: 4000

Indlæg af Jesniels » man 12. mar 2018 22:17

...
Først og fremmest har jeg ikke kørt længere end 60 km før bilen skulle lades op endnu. Så jeg har stort set kørt frem og tilbage på arbejdet med 60 km i alt og har en hjemmelader fra Clever plus en stander ved arbejdet.
...
Hejsa, tusinde tak for din,historie..

Jeg har haft min dejlige optima i en 8 dages tid ny.. samme historie, basalt det.

Tror du ligger i smørhullet med afstand og lademuligheder..

Jeg har 20km på arbejd, så havde en drøm om el frem og tilbage på en ladning.. fungere sådan set også fint, men den bruger, som du slv nævner, ved de her temperature, lidt brændstof på opvarmning.. så reelt set kører min omkring 27 på literen i EV mode.. ingen klager. Super godt for en bil af den størrelse..

Men kunne være lækker hvis den kunne pre-varmes via type 2 stikket.. (sjovt nok kan styringen det, hvis man læser phev manualen, he he)..

og kunne være SÅ lækkert om blæseren kunne køre uden at hele klima slår til og motoren “måske” starter. Så kunne man brug rest varmen..

Glæder og meget til de varmere dage.. måske det hiver benzin forbruget ned.. jeg krydser fingre...

clausjul

Indlæg af clausjul » ons 14. mar 2018 13:40

Jesniels skrev:

...
Først og fremmest har jeg ikke kørt længere end 60 km før bilen skulle lades op endnu. Så jeg har stort set kørt frem og tilbage på arbejdet med 60 km i alt og har en hjemmelader fra Clever plus en stander ved arbejdet.
...
Hejsa, tusinde tak for din,historie..

Jeg har haft min dejlige optima i en 8 dages tid ny.. samme historie, basalt det.

Tror du ligger i smørhullet med afstand og lademuligheder..

Jeg har 20km på arbejd, så havde en drøm om el frem og tilbage på en ladning.. fungere sådan set også fint, men den bruger, som du slv nævner, ved de her temperature, lidt brændstof på opvarmning.. så reelt set kører min omkring 27 på literen i EV mode.. ingen klager. Super godt for en bil af den størrelse..

Men kunne være lækker hvis den kunne pre-varmes via type 2 stikket.. (sjovt nok kan styringen det, hvis man læser phev manualen, he he)..

og kunne være SÅ lækkert om blæseren kunne køre uden at hele klima slår til og motoren “måske” starter. Så kunne man brug rest varmen..

Glæder og meget til de varmere dage.. måske det hiver benzin forbruget ned.. jeg krydser fingre...
Er enig i, at jeg ligger i et smørhul - men det var også betingelsen for at købe Optimaen. Lige nu ligger jeg på 66 km/l og har ikke tanket op i 1½ måned. Jeg har dog ikke kørt lange ture, så det er derfor.

Enig, at blæseren til forruden ikke behøver at starte motoren. Men ja - varme er en udfordring og hvis man vil køre rent el om vinteren, så er det om at bruge sæde- og ratvarme og have nok med tøj på. Men det virker lidt primitivt at køre i en lækker bil og samtidig kan se ens ånde, når det er koldt. :shock: :shock: :shock:
Kia Picanto 2010
Kia Optima SW PHEV

Besvar