Distance på strøm

Optima som hybrid
Besvar
Oletho
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV
Postnummer: 6700

Distance på strøm

Indlæg af Oletho » fre 6. apr 2018 20:15

Jeg har set nogle udmeldinger på hvor langt man kan køre med motorvejshastighed kun på batteri, som jeg finder lidt fantasifulde. Derfor besluttede jeg mig til at måle det ret præcist, og se hvor langt jeg kunne køre inden bilen slog over på HEV.

90km/t, temperatur 7 grader, 12% reststrøm: 49km
110km/t, temperatur 3 grader, 14% reststrøm, 41km

Distancen indeholder ingen bakker, hastigheden er målt på GPS ikke speedometer, og jeg havde hverken sædevarme eller ratvarme slået til.

Næste test bliver med 130km/t, det har jeg prøvet tidligere blot ikke så formelt. Jeg målte det til ca 35km, men nu forventer jeg nærmere de 30.

Har kørt 55km blandet bykørsel på en opladning så må nok sige at hastighed dræber (batteri).

clausjul
Bilmærke og model: Kia Picanto 2016,Kia Ceed SW 2010 [25/1 2018 Optima SW PHEV]
Postnummer: 2980

Re: Distance på strøm

Indlæg af clausjul » man 9. apr 2018 10:54

Oletho skrev:Jeg har set nogle udmeldinger på hvor langt man kan køre med motorvejshastighed kun på batteri, som jeg finder lidt fantasifulde. Derfor besluttede jeg mig til at måle det ret præcist, og se hvor langt jeg kunne køre inden bilen slog over på HEV.

90km/t, temperatur 7 grader, 12% reststrøm: 49km
110km/t, temperatur 3 grader, 14% reststrøm, 41km

Distancen indeholder ingen bakker, hastigheden er målt på GPS ikke speedometer, og jeg havde hverken sædevarme eller ratvarme slået til.

Næste test bliver med 130km/t, det har jeg prøvet tidligere blot ikke så formelt. Jeg målte det til ca 35km, men nu forventer jeg nærmere de 30.

Har kørt 55km blandet bykørsel på en opladning så må nok sige at hastighed dræber (batteri).
Jeg har omtrent det samme resultat i min Optima PHEV. Motorvejkørsel er slet ikke økonomisk fordi man slet ikke bremser og bruger dens energi til at lade op. Man kommer længere, hvis man kører langsommere fx. 90 km/t eller vælger at lade være med at køre på motorvejen. Prøvede det og nåede 52 km før fossileren vågnede.
Kia Picanto 2010
Kia Optima SW PHEV

Oletho

Indlæg af Oletho » tirs 10. apr 2018 19:03

130km/t, temperatur 8 grader, 15% reststrøm: 30km

Brugeravatar
urbananen
Bilmærke og model: Kommende Kia Optima SW phev.
Facebook profil: Jesper Christensen
Postnummer: 3200
Geografisk sted: Helsinge (Nordsjæ¦lland)

Indlæg af urbananen » ons 11. apr 2018 17:20

Jeg er nu oppe på omkring 58km ved blandet kørsel, uden brug af andet end lygter, og max hastighed på 90km/t

Oletho

Indlæg af Oletho » ons 11. apr 2018 17:43

clausjul skrev: Jeg har omtrent det samme resultat i min Optima PHEV. Motorvejkørsel er slet ikke økonomisk fordi man slet ikke bremser og bruger dens energi til at lade op. Man kommer længere, hvis man kører langsommere fx. 90 km/t eller vælger at lade være med at køre på motorvejen. Prøvede det og nåede 52 km før fossileren vågnede.
Det er nu mest økonomisk ikke at røre bremsen og lade bilen køre uhindret med den hastighed man har brug for. Hver gang du bremser skal du bruge mere energi på at få bilen op i samme fart end den energi du samlede op. Altså er motorvejskørsel paradoksalt nok ofte det mest effektive.

Problemet med motorvej er luftmodstanden ved høje hastigheder, en øjenåbner kan være at læse afsnittet Effekt her https://da.m.wikipedia.org/wiki/Luftmodstand - citat “Hvis en bil (for at flytte luften vel at bemærke) yder 10 hk ved 80 km/t, skal den altså yde 80 hk ved 160 km/t”

Oletho

Indlæg af Oletho » ons 11. apr 2018 17:45

urbananen skrev:Jeg er nu oppe på omkring 58km ved blandet kørsel, uden brug af andet end lygter, og max hastighed på 90km/t
Ligner også det jeg ser når jeg en sjælden gang kun har by- og landevejskørsel på en opladning.

Brugeravatar
urbananen

Indlæg af urbananen » ons 11. apr 2018 18:14

Tror næppe at det kommer som en overraskelse for nogen, at hastighed dræber øko-kørsel :) .
80 i timen har ofte vist sig at være det mest optimale i størstedelen af mine biler, +/- 5 i timen.
Formegentlig et punkt hvor højeste gear, hk, nm, og vindmodstand går op i en højere enhed :)

Oletho

Indlæg af Oletho » fre 13. apr 2018 06:02

urbananen skrev:Tror næppe at det kommer som en overraskelse for nogen, at hastighed dræber øko-kørsel :) .
80 i timen har ofte vist sig at være det mest optimale i størstedelen af mine biler, +/- 5 i timen.
Formegentlig et punkt hvor højeste gear, hk, nm, og vindmodstand går op i en højere enhed :)
Samme her.

Jeg kører meget motorvej, og bare at gå fra at køre langture ved 130km/t til 110km/t i min i30 diesel betød en del på forbruget. Med mit kørselsbehov beregnede jeg det til en besparelse på 4-5.000/år.

Når tanken var tæt på tom og jeg ville undgå de høje brændstofpriser ved motorvejen, lagde jeg mig bag en lastbil ved 90km/t resten af vejen. Det gav tæt på en fordobling af rækkevidden ift bilcomputerens forudsigelse.

Brugeravatar
urbananen

Indlæg af urbananen » lør 14. apr 2018 06:33

slæbestrøm giver en utrolig økonomi :-D .. Men.. Chancen for stenslag i rude og motorhjelm tager lidt af pointen. Gjorde det selv meget i mine gamle biler, men synes ikke jeg vil udsætte den nye lak for risikoen.

Besvar