Hvornår bruger klimaanlægget egentlig benzinmotoren?

Optima som hybrid
Besvar
Scion
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV
Postnummer: 3460

Hvornår bruger klimaanlægget egentlig benzinmotoren?

Indlæg af Scion » søn 6. maj 2018 21:36

Hejsa,

Har nu haft min Optima PHEV et par uger (og er vældig tilfreds :) ), og har nu i varmen lagt mærke til at den faktisk ikke tænder motoren for at nedkøle kabinen.
Det undrer mig da min forståelse var at klima anlægget som sådan (dvs. både varm og kold luft) - blev drevet af benzin motoren.

Men forholder det sig således at den rent faktisk køler på batteri men varmer på benzin motoren?

Mvh
Martin

clausjul
Bilmærke og model: Kia Picanto 2016,Kia Ceed SW 2010 [25/1 2018 Optima SW PHEV]
Postnummer: 2980

Re: Hvornår bruger klimaanlægget egentlig benzinmotoren?

Indlæg af clausjul » man 7. maj 2018 13:34

Scion skrev:
søn 6. maj 2018 21:36
Hejsa,

Har nu haft min Optima PHEV et par uger (og er vældig tilfreds :) ), og har nu i varmen lagt mærke til at den faktisk ikke tænder motoren for at nedkøle kabinen.
Det undrer mig da min forståelse var at klima anlægget som sådan (dvs. både varm og kold luft) - blev drevet af benzin motoren.

Men forholder det sig således at den rent faktisk køler på batteri men varmer på benzin motoren?

Mvh
Martin
Ja, det opdagede jeg også - og først et par uger efter det var varmt i vejret :( - men ja - det ser ud til at benzinmotoren ikke starter når der kun køres A/C med køling. Lægger mærke til, at når man starter A/C, så ryger der 4 km batteri i starten - men det er fint nok, så hvorfor mon Kia ikke har gjort det med varme også? Tror at køling er simplere end varme, som kræver varmepumpe.
Kia Picanto 2010
Kia Optima SW PHEV

Brugeravatar
ThomasH
Admin
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Postnummer: 4200

Indlæg af ThomasH » man 7. maj 2018 17:07

Nu er jeg ikke ekspert på området, men som jeg forstod på “min” sælger, så er A/C elektrisk drevet i Kia hybrider.
Så derfor starter motoren ikke nødvendigvis ved A/C drift. Han sagde også, at det ikke sparede noget at slå A/C fra, da systemet kører hele tiden - det er jeg dog ikke sikker på, at jeg forstod korrekt...

Ift varme, så har phev en PTC varmer som er ren el-drevet. Men Kia har designet systemet således, at hvis temperatur-forskellen ml nuværende og ønskede temperatur er for stor, så hjælper benzinmotoren til med ekstra varme. Dette både for at strøm på batteriet ikke skal gå til varme men rækkevidde, og for at give komfort i form af hurtigere opvarmning af kabinen.

https://www.facebook.com/KiaMotorsDk/po ... 6933325841
“Der sidder allerede en PTC heater i bilerne, som er forsynet af batteriet. Om den er tilstrækkelig til at varme kabinen i vores PHEV modeller op, afhænger af forskellen mellem udetemperaturen og den temperatur du ønsker i kabinen.
KIAs ingeniører har vægtet førerens komfort og den lange rækkevidde højest. Ved store temperatur forskelle, vil kabinevarmen trække på brændstofmotoren, for at varme kabinen op hurtigst muligt, og for at bevare længst mulig rækkevidde på batteriet.”
Tidligere:
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium

Brugeravatar
ThomasH
Admin
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Postnummer: 4200

Indlæg af ThomasH » man 7. maj 2018 18:15

Bonusinfo:

Aircon kompressoren skulle være den nederste ‘dims’ på billedet, og som det ses er der ingen bælter/remme til den - så den er ren elektrisk.
Vedhæftede filer
61F59E76-2734-4ACE-AD59-BF1F3BC388D5.jpeg
Tidligere:
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium

Scion
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV
Postnummer: 3460

Indlæg af Scion » lør 12. maj 2018 15:33

Tak for svarene, jeg er ikke rigtig blevet klogere, synes motoren starter selvom det er fx. 16 grader udenfor og målsætningen er 20.5, og den starter ikke ved fx. 26 grader udenfor.

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » lør 12. maj 2018 16:43

Scion skrev:
lør 12. maj 2018 15:33
Tak for svarene, jeg er ikke rigtig blevet klogere, synes motoren starter selvom det er fx. 16 grader udenfor og målsætningen er 20.5, og den starter ikke ved fx. 26 grader udenfor.
Hvis du vil have 20.5 grader i bilen og der er 16 grader udenfor, skal der varme til. Noget af det kan komme fra PTC'en og hvis det ikke rækker, så må det komme fra benzinmotoren.

Hvis der er 26 grader udenfor og du vil have 20.5 grader i bilen skal der kulde til og det kommer fra kompressoren, som kører på strøm. Det kan benzinmotoren ikke hjælpe med.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Besvar