Opladning af PHEV på campingferien

Optima som hybrid
Besvar
Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Opladning af PHEV på campingferien

Indlæg af cbo » lør 12. maj 2018 11:28

Jeg har kigget lidt på, hvilke muligheder man har for at lade sin PHEV på campingferien. Jeg har ikke nogen ambition om at lade på de lange stræk frem til destinationen, men når man er vel ankommet, kunne det være meget lækkert at kunne køre småturene som PHEV.

1. Lade være med at lade og bare kør bilen som en HEV.
Fordelen er at man ikke skal spekulere på opladning, ulempen at man ikke rigtig udnytter bilens potentiale til elektrisk drift.

2. Lade bilen ved tilgængelige ladestationer.
Fordelen er at det er relativt enkelt at finde ladestandere rundt omkring og at det nogle steder er gratis at lade, f.eks. ved Lidl og Auchan i Frankrig. Ulempen er PHEV'ens lange ladetid, der betyder at man skal holde sig beskæftiget i en vis tid mens bilen lader. Der er også udfordringen ved forskellige stik i forskellige lande. Den nok største ulempe er at man blokere pladsen for folk med EV'ere, som faktisk har brug for strømmen og kan udnytte ladestanderens fulde kapacitet.

Se evt. https://www.youtube.com/watch?v=wGkbiXik7yE og https://www.youtube.com/watch?v=1kzLLXXaRNY

3. Lade bilen på campingpladsen med mormorladeren
Fordelen er at det selvfølgelig vil være attraktivt at kunne lade om natten når man sover eller om dagen, når man bare fiser den af. Og campingpladsen tager alligevel så meget for strømmen, at jeg har svært ved at have ondt af dem - vi har rask væk betalt 20-40 kr. i døgnet, hvor vores reelle forbrug næppe er mere end 2,5 - 5 kr. i døgnet.
Udover at man skære noget af campinfatters profit, så kan ulempen ligge i om campingpladsens elinstallation kan holde til at man lader en PHEV. Jeg ved intet om elektricitet, men jeg har forstået at mormorladeren kan sættes til at lade med 8, 10 og 12 ampere. Så campingpladsen skal som minimum kunne tilbyde 8 ampere - jeg vil nok kun overveje det, hvis der var mindst 10A og gerne 16A? Et andet spørgsmå er om man skal tage strømmen direkte fra campingstikket, hvilket vil kræve et dobbeltstik (f.eks. kabeltromle - udrullet - med to stik) eller om man kunne tage strømmen via campingvognens installation. I mit tilfælde er der tale om en Combi-Camp, hvor der er et strømmodul med både Schuko og tre-benet stik med jord og et HPFI relæ af denne type: https://ao.dk/kombiafbr-hpfi-c-13a-1pn-3922200532 Der vil så skulle en ordentlig forlænger til, der kan holde til at lade med op til 16A for det tilfælde at man skulle dumme sig med indstillingerne på mormorladeren.
Den sidste løsning med at trække strømmen via campingvognens installation virker mest attraktivt, da jeg tænke at HPFI relæet vil så fra ved problemer uden nødvendigvis at slå strømmen på elstanderen fra.

Det lader til at nogle har held med løsning nr. 3 - også for EV'er. Se f.eks.

https://speakev.com/threads/camping-with-an-ev.8982/
https://speakev.com/threads/campsites-p ... ing.17353/
https://speakev.com/threads/camping-with-a-leaf.68425/

Bemærkninger er velkomne :)
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

FVJ
Bilmærke og model: Niro PHEV Advance 2018, Deep Cerulean Blue
Postnummer: 6100

Re: Opladning af PHEV på campingferien

Indlæg af FVJ » søn 13. maj 2018 13:39

Jeg ville lade direkte fra campingpladsens stikdåse, som plejer ar være et blåt hun CEE, helst uden brug af forlænger kabel, og med den adapter ledning, blå CEE han til Schuko, som kan købes i camper forretninger i Tyskland og DK. Hvis du sætter MM laderen og indstillinger i bilen til min ladestrøm, bilen husker indstillingen, trækker bilen <6A, så burde der ikke være et problem og I kan lade når I ikke selv bruger meget strøm til el kedel (trækker 10A) og lig., så aut. sikringen ikke aktiveres og campingfatter bliver sur.
Man kan også lade gratis forskellige steder i EU: www.plugsurfing.com.
God tur!
Mvh Flemming Jessen

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » søn 13. maj 2018 18:28

FVJ skrev:
søn 13. maj 2018 13:39
Jeg ville lade direkte fra campingpladsens stikdåse, som plejer ar være et blåt hun CEE, helst uden brug af forlænger kabel, og med den adapter ledning, blå CEE han til Schuko, som kan købes i camper forretninger i Tyskland og DK. Hvis du sætter MM laderen og indstillinger i bilen til min ladestrøm, bilen husker indstillingen, trækker bilen <6A, så burde der ikke være et problem og I kan lade når I ikke selv bruger meget strøm til el kedel (trækker 10A) og lig., så aut. sikringen ikke aktiveres og campingfatter bliver sur.
Man kan også lade gratis forskellige steder i EU: www.plugsurfing.com.
God tur!
Mvh Flemming Jessen
Tak for input.

Uden forlænger er nogle gange svært, da elstanderne ofte sidder inde i hækken bag ved telt og campingvogn - og nogle gange bag en andens plads. Men forlængerne er jo også CEE med tykke ledninger, så det går nok, hvis man lader med mindste ladestrøm.

Det adapter, du nævner, er vel sådan en fætter her: https://campingnetshop.dk/produkter/167 ... hukoudtag/?
cbo

FVJ

Indlæg af FVJ » søn 13. maj 2018 21:41

Ja, nemlig, det var det adapter kabel jeg tænkte på. Og burde være ok at bruge et kraftigt CEE forlænger kabel når man kun lader med ca. 6A og kablet kun belastes med MM.
Mvh Flemming Jessen

Brugeravatar
Wee
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=159482
Postnummer: 3200
Geografisk sted: Helsinge
Kontakt:

Indlæg af Wee » man 14. maj 2018 08:01

Hvor finder i indstillingerne til at sætte lade styrken i bilen (optima) ?

Min mormor lader har 10A ind og 10A jeg kan umiddelbart ikke finde nogle "skjulte" knapper på bagsiden. I bilens menu kan jeg "kun" sætte hvornår den skal oplade.
----------------------------------------
Racing on the streets is like competing in the special olympics -
it doesn't matter if you win, you're still a retard.

Billede

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » man 14. maj 2018 16:45

Wee skrev:
man 14. maj 2018 08:01
Hvor finder i indstillingerne til at sætte lade styrken i bilen (optima) ?

Min mormor lader har 10A ind og 10A jeg kan umiddelbart ikke finde nogle "skjulte" knapper på bagsiden. I bilens menu kan jeg "kun" sætte hvornår den skal oplade.
Måske er det en Niro specifik ting at man kan justere på ladestyrken?
Har ikke tænkt over det, men det er vist mest nævnt i Niro forummet?
cbo

FVJ

Indlæg af FVJ » tirs 15. maj 2018 20:28

Jeg var ikke klar over der var forskel på display indstillingerne på Niro og Optima, i Niro er der mulighed for at indstille ladestrømmen, mærkeligt (jeg venter på min nye Niro). MM laderen skulle have en gummi knap på bagsiden hvor man kan ændre ladestrømmen mellem 8A, 10A og 12A (det rapporteres, at den faktiske ladestrøm er 1-2A lavere) ?
Mvh Flemming Jessen

Lundegaard
Bilmærke og model: Optima SW PHEV
Postnummer: 0

Indlæg af Lundegaard » søn 27. maj 2018 21:15

Vi fik vores Optima Phev i starten af maj, men får først lade boksen på onsdag. Så jeg har ledt længe efter indstillinger for lavere lade belastning, men har erkendt at Niro åbenbart har nogle indstillinger Optima ikke har. Jeg kan heller se, at den sammen med GPS kan rådgive om hvornår man skal coaste, hvad Niro efter sigende også kan.

Tilbage til tråden: har I prøvet at have jeres Optima foran en campingvogn? Magter den opgaven og kan den komme op i gear?

Vh
Lundegaard
(Ny i forum) :)
Lundegaard
Optima SW PHEV

Brugeravatar
Wee
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=159482
Postnummer: 3200
Geografisk sted: Helsinge
Kontakt:

Indlæg af Wee » søn 27. maj 2018 21:59

Lundegaard skrev:
søn 27. maj 2018 21:15
Vi fik vores Optima Phev i starten af maj, men får først lade boksen på onsdag. Så jeg har ledt længe efter indstillinger for lavere lade belastning, men har erkendt at Niro åbenbart har nogle indstillinger Optima ikke har. Jeg kan heller se, at den sammen med GPS kan rådgive om hvornår man skal coaste, hvad Niro efter sigende også kan.

Tilbage til tråden: har I prøvet at have jeres Optima foran en campingvogn? Magter den opgaven og kan den komme op i gear?

Vh
Lundegaard
Jeg har haft min siden slut April og savner ikke coasting funktionen. Basalt er fortæller den dig ca. 200 meter før et sving at du skal løfte foden. Jeg gør det automatisk 300-400 meter før. Jeg trykker også gerne let på bremsen, det tænder ikke stop lyset, men øger ladestyrken.
----------------------------------------
Racing on the streets is like competing in the special olympics -
it doesn't matter if you win, you're still a retard.

Billede

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » søn 10. jun 2018 09:55

Lundegaard skrev:
søn 27. maj 2018 21:15

Vh
Lundegaard
Jeg kan se i manualerne, at mormorladeren til Niro er anderledes end den til Optima. Niro MM-laderen har indstillinger for 8A, 10A og 12A, det har Optima MM-laderen ikke. Spørgsmålet er så om Optima MM-laderen bare er smart og selv finder ud af det, eller om den er primitiv og bare altid kører 10A :)
cbo

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » ons 25. jul 2018 12:37

Nu har vi mormorladet på tre campingpladser i Frankrig uden problemer. Der har været 10 eller 16 ampere installationer på campingpladserne. Vi har typisk ladet, når batteriet var nede på ca. 50%. Vi lader om natten ved at koble Combi-Campen fra og bruger CEE ledningen med et lille mellemstykke fra T.Hansen (CEE han til Schuko hun med jord, 2.5 mm ledning) som laderen sættes i. Samlingerne og laderen placeres tørt i forteltet.

Vi betaler standard mellem 3.50 og 4.50 Euro for strøm, svarende til et døgnforbrug på 20 til 30 kWh efter franske priser. Så campingfatter skal man ikke have ondt af, han har taget sig rigeligt betalt.

Vi kører på strøm (EV) på campingpladsen og i byerne og hybrid (HEV) på landevej og motorvej. Så vi bruger ikke meget strøm.
cbo

Besvar