Hjælp til samling af bremser efter adskillelse

Fornuft og forkælelse
Besvar
Lok
Bilmærke og model: Kia Ceed SW
Postnummer: 4682

Hjælp til samling af bremser efter adskillelse

Indlæg af Lok » tors 4. jul 2019 23:05

Hej
Jeg har for første gang, haft bremserne (foran) på min Kia Ceed adskilt. for rens og smøring (har aldrig prøvet det ført).
Efter afmontering af gliderne, opdager jeg først bagefter, at der er forskel på den øverste og nederste.
Den ene har en slagt "pakning/3 riller" for enden. Den anden er uden riller 1000 kroners spørgsmålet er nu, hvilken skal sidde hhv. øverst og nederst?

Supplerende spørgsmål... den ene bremse hang, glider var ret medtaget og rusten. Har renset den, men overvejer at skifte gliderne. Hvordan ift. selve kaliperen. Er det nødvendigt at skifte disse, når en bremse hænger, eller er det OK at starte ud med at skifte gliderne?

VH
L.O.

FrederikHansen
Postnummer: 2400

Re: Hjælp til samling af bremser efter adskillelse

Indlæg af FrederikHansen » fre 5. jul 2019 07:03

Lok skrev:
tors 4. jul 2019 23:05
Hej
Jeg har for første gang, haft bremserne (foran) på min Kia Ceed adskilt. for rens og smøring (har aldrig prøvet det ført).
Efter afmontering af gliderne, opdager jeg først bagefter, at der er forskel på den øverste og nederste.
Den ene har en slagt "pakning/3 riller" for enden. Den anden er uden riller 1000 kroners spørgsmålet er nu, hvilken skal sidde hhv. øverst og nederst?

Supplerende spørgsmål... den ene bremse hang, glider var ret medtaget og rusten. Har renset den, men overvejer at skifte gliderne. Hvordan ift. selve kaliperen. Er det nødvendigt at skifte disse, når en bremse hænger, eller er det OK at starte ud med at skifte gliderne?

VH
L.O.
Hvilken det skal sidde hvor kan jeg ikke hjælpe dig med, men i forhold til bremsen der hænger så sørg for at rens ået godt, hvordan glider stemplet i kaliberen når du trykker det tilbage? Glider det fint og har du renset ået godt, kan du sagtens starte med gliderne

Lok

Indlæg af Lok » fre 5. jul 2019 08:32

Har ikke prøvet at presse stemplet tilbage, men det vil jeg hermed prøve.

nankai
Bilmærke og model: Picanto 1,2 Motion Plus
Postnummer: 0
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af nankai » søn 7. jul 2019 10:01

Lok skrev:
tors 4. jul 2019 23:05
Hej

VH
L.O.
Bremser ABC... pakning med riller er samme som manchet / gummi manchet sidder for enden af gliderør - boldhuller til boldt i kalibre. I enden af gliderør er gevind til kalibre boldene. den ene af de to gliderør / pind har en kort glat gummi ring. Den sidder i bund i øverst hul kalibre bøjlen. Køb nye kalibre rør / pinde. Klik ind på thansen.dk Skriv din bils nummerplade reg. nr. ind, søg bremse reservedele.
Har du tjek på tiden, hvornår du skal ha skiftet bremsevæske... google bremsevæske. der en PDF fra Teknologisk Institut om samme. Husk du IKKE må bruge WD-40 til rensning og smørring af gummi. Fordi det opløser gummi.
nankai.

Lok

Indlæg af Lok » tors 1. aug 2019 21:57

Hej nankai

Tak for din besked :-)

Mit spørgsmål går på de to gliderør/pinde. Disse to er som du skriver ikke ens. Den ene har en sort spids (ser ud som en lille gummi dup i enden). Mit spørgsmål er om den skal sidde øverst eller nederst. Som jeg læser sit svar, skal den sidde øverst. Vil blot være helt sikker, da det på autodoc ser ud som om den skal sidde i nederste hul.

Der er styr på bremsevæske (er skiftet ved sidste service).

Besvar