Periodisk fejl - el og starter, eller?

Fornuft og forkælelse
Besvar
Skou
Bilmærke og model: Kia Cee'd SW 1.6 CRDi 115
Postnummer: 6740

Periodisk fejl - el og starter, eller?

Indlæg af Skou » tirs 4. jun 2019 13:58

Hejsa!

Jeg leder efter råd omkring min Kia Cee'd SW 1.6 CRDi 115 fra 2011, som desværre lider af en ret problematisk periodisk fejl.

Den har været på værksted flere gange, uden at de har kunne lokalisere fejlen, og derfor søgte jeg efter forslag og ideer til hvad fejlen kunne skyldes - og faldt over dette forum. Det ser ud til der er nogle "kloge hoveder" herinde, og jeg håber nogen kan komme med forslag til hvad der kan undersøges videre, eller kan genkende nogle symptomer...

Fejlen er netop opstået for tredje gang, og opstår således;

Til at starte med under kørsel sætter det elektriske ud - radio slukker, fartpilot slår fra, bluetoothforbindelse til telefon afbrydes - men kan tændes igen umiddelbart bagefter, hvorefter det igen slukker kort efter (men kan tændes igen).
Herefter er der (formentlig) et relæ som begynder at "klikke" - det kan høres inde i kabinen, men jeg kan ikke placere præcis hvor det kommer fra. Starterrelæ er skiftet.
Herefter nogle voldsomme mislyde fra motoren - der har været mistanke om, at det måske var et defekt start/stop-system som aktiverede starteren under kørsel - det har dog ikke været muligt at genskabe fejlen på værkstedet, hvorfor det ikke har kunnet bekræftes. Lyden minder om en starter der slår til under kørsel, eller en defekt turbo. Første gang fejlen opstod blev turboen kontrolleret, og der blev ikke konstateret fejl på denne.
Der er fra værkstedet lavet en form for "bypass" i sikringsboksen for at jeg kan slå start-stop fra hvis fejlen opstår for at tjekke om det er denne - dette har dog ikke nogen effekt på fejlen.

Jeg har i aftes fået transporteret bilen på værksted igen - denne gang også med en høj hyletone og klikken i motorrummet da jeg stoppede bilen (afbrød tændingen) som dog stoppede kort efter. Denne gang snakkede chaufføren fra Dansk Autohjælp om, at det kunne lyde som en kobling der sang på sidste vers - men uden at være bilkyndig synes jeg det lyder underligt at dette skulle påvirke det elektriske?

Det skal siges, at der INTET er at mærke på bilen, hverken "kørselsmæssigt" eller økonomisk når fejlen ikke er der, og at fejlen et par gange er "gået i sig selv igen" og det derfor ikke har været muligt for værkstedet at lokalisere den.

Jeg søger derfor input, da det er en ret graverende fejl som opstår ud af det blå - og det er ikke så spændende bare at køre rundt og vente på det sker igen og at værkstedet måske denne gang kan finde fejlen...

På forhånd mange tak,
Mikkel

Besvar