eNiro test og anmeldelser

Emner der udelukkende vedrører eNiro
Besvar
Brugeravatar
ThomasH
Admin
Indlæg: 670
Tilmeldt: tors 12. jun 2008 18:57
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Postnummer: 4200

eNiro test og anmeldelser

Indlæg af ThomasH » man 24. sep 2018 18:10

Jeg har oprettet et særskilt EV forum. Lige nu er det et underforum til Niro, men kan flyttes ud under indeks.

Engelske Autoexpress har kørt den koreanske version:
https://www.autoexpress.co.uk/kia/niro/ ... 018-review

Verdict: 4.5/5
The Kia e-Niro feels every bit as worthy a challenger for the title of ‘people’s Tesla’ as the Hyundai Kona Electric. It’s not exactly fun to drive – although we’d expect European versions to be more involving behind the wheel – but it offers real-world usability and practicality, too. The pricing is almost certain to be keen. It’s definitely one to watch.
Tidligere:
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium

FVJ
Indlæg: 128
Tilmeldt: ons 27. dec 2017 12:00
Bilmærke og model: Niro PHEV Advance 2018, Deep Cerulean Blue
Postnummer: 6100

Re: Niro EV test og anmeldelser

Indlæg af FVJ » tors 8. nov 2018 12:35


Brugeravatar
ThomasH
Admin
Indlæg: 670
Tilmeldt: tors 12. jun 2008 18:57
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Postnummer: 4200

Re: Niro EV test og anmeldelser

Indlæg af ThomasH » ons 5. dec 2018 18:54

Blog om biler har kørt eNiro:
https://youtu.be/WrMb50SE6Qo
Tidligere:
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium

hib
Indlæg: 225
Tilmeldt: tors 15. feb 2018 16:31
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Re: eNiro test og anmeldelser

Indlæg af hib » fre 28. dec 2018 17:59

Stor ros til e-Niro i Jyllandsposten den 1/1-2019.
https://jyllands-posten.dk/premium/livs ... ige-elbil/

FVJ
Indlæg: 128
Tilmeldt: ons 27. dec 2017 12:00
Bilmærke og model: Niro PHEV Advance 2018, Deep Cerulean Blue
Postnummer: 6100

Re: eNiro test og anmeldelser

Indlæg af FVJ » lør 5. jan 2019 17:25

Hej, er der en der har mulighed for at kopi & paste artiklen fra JP?
Mvh Flemming

hib
Indlæg: 225
Tilmeldt: tors 15. feb 2018 16:31
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Re: eNiro test og anmeldelser

Indlæg af hib » lør 5. jan 2019 19:35

31.12.2018 kl. 19:00

Endelig: Vi tester Kias nye, folkelige elbil
Den nye elektriske Kia e-Niro byder på god praktikalitet og lang rækkevidde. Den har alle de kvaliteter, som der skal til for at blive et hit.

Kia e-Niro kan kendes på fronten med de lukkede luftindtag. Den har masser af kvaliteter. Den byder på både god plads, komfort og lang rækkevidde.

Fotos: Kia
Jens Overgaard

NICE - Optakten har været nærmest uendelig lang. Men nu er de her endelig, elbiler, som både byder på rimelige køreegenskaber, ordentlig komfort, fint med plads, fornuftig rækkevidde og ikke mindst er til at betale.

Det er tilfældet for den nye Kia e-Niro, som vi kører de første kilometer i ved den europæiske præsentation i Nice, hvor den mellemklassestore bil gør et godt indtryk. Den har samme elmotorer på enten 136 hk eller 204 hk, som findes hos den mindre og højere koncernfætter Hyundai Kona Electric, mens rækkevidden på en opladning hedder henholdsvis 259 km og 455 km efter den nye og mere retvisende WLTP-norm – alt efter om batteriet er på 39,2 kWh eller 64 kWh. Batteristørrelse hænger nemlig sammen med effekt og rækkevidde.

Det er de nye, præcise tal, efter at den koreanske koncern har måttet nedjustere rækkevidderne, da det eksterne institut, som stod for dette, havde lavet fejl i beregningerne med rækkevidder, som var 30 km længere for Kona Electric og e-Niro. Det rokker dog ikke ved, at e-Niro stadig er den folkelige elbil, der byder på længste rækkevidde.

Elmotoren, som yder 150 kW svarende til 204 hk, er placeret foran i den forhjulstrukne elbil.
Kia e-Niro 64 kWh
Pris: 330.000-340.000 kr. (anslået)
Pris med 39,2 kWh-batteri: Cirka 300.000-310.000 kr. (anslået)
Grøn ejerafgift: 330 kr. per halvår

Rækkevidde:
64 kWh: 455 km (WLTP)
39,2 kWh: 289 km (WLTP)

Teknik:
Batteri på 64 kWh
Elmotor på 150 kW (204 hk)

Basismodel:
Batteri på 39,2 kWh+
Elmotor på 100 kW (136 hk)

Maks. moment: 395 Nm/0-3.600 omdr.
0-100 km/t.: 7,8 sek.
Topfart: 167 km/t.
L/B/H: 4,38/1,80/1,56 meter

Den danske importør har endnu ikke priserne på plads. Men oplægget er, at e-Niro skal være en smule dyrere end Hyundai Kona Electric, som starter fra 270.000 kr. med den lille motor og batteripakke, mens modellen med den store motor og batteri starter fra 300.000. kr. Med alle forbehold gætter vi på en merpris, der hedder 30.000-40.000 kr. for e-Niro, når bilen kommer til februar eller marts næste år.

Kendt model
Afsættet for den nye model er den halvhøje Niro crossover, der har fået godt fat som hybrid og plug-in hybrid, og som her har fået en batteripakke lagt ind i bunden og under bagagerummet. Den er lige så ukompliceret at køre, som den ser ud.

Den femdørs og let forhøjede crossover er en praktisk bil, der som elbil kan bruges i hverdagen af de fleste uden for mange kompromiser.
Den afgørende forskel i forhold til Kona Electric er, at e-Niro er en rendyrket mellemklassemodel. Det betyder, at du har akselafstand på 2,70 meter og regulær plads på for- og bagsæder, mens bagagerummet med sine 451 liter er rimeligt og mere end i hybriden og plug-in hybriden, der byder på 427 liter og 324 liter. Og så kører den mere komfortabelt, så du ubesværet kan klare længere stræk.

Du sætter dig ind, skubber det store centrale drejehjul af gearskifter i ”Drive” og kører. I modsætning til Kona Electric, der har et markant andet interiør end de andre modeller, ligner e-Niro indvendigt et langt stykke hen ad vejen enhver anden Niro. Og det gør ikke noget. Det er nemlig ganske indbydende, selv om der er områder med hård plast. Den eneste forskel er, at kardantunnelen er afløst af den fritsvævende gearskiftekulisse.

Trinløs genopladning
Den elektriske fremfærd kan overskues på en central syv tommers berøringsskærm og en storskærm midt i instrumenthuset, hvor du bl.a. kan få informationer om, hvor meget af turen der er kørt økonomisk, og se andelen af ”dynamisk” kørsel for hver køretur eller f.eks. indstille timer for opladning eller kabinevarmer.

Instrumenteringen er let og ligefrem. Du kan styre regenereringen med paddles ved rattet. Med den venstre paddle kan bilen bremses helt ned med regenerering.
På vejen kan du skifte mellem indstillingerne Økonomi, Normal og Sport, mens der findes en Øko-plus, hvor der for alvor skrues ned for blusset. De 204 hk, der leverer et moment på 395 Nm, betyder, at du skal være varsom med speederfoden for ikke at lave hjulspind og suse forbi de 50 km/t. i byen. Overhalinger klares til gengæld gelinde med hjorts antrit. Vi kørte bilen i både by, på motorvej og ad snoede bjergveje. Den elektriske Niro er helt klart en bil, der med sin let bløde affjedring er lagt an på at behage frem for at stille med et sportsligt setup. Men de skarpe sving blev klaret med en fin balance i et styretøj og undervogn, som ikke er sporty, men ganske acceptabelt.

På chokoladesiden finder vi også en støjdæmpning, som nærmest giver en oplevelse af lydstudio, bl.a. hjulpet af en akustisk forrude. Den udvendige støj kan du selv styre med en knap i instrumentbordet. Op til 30 km/t. udsender bilen nemlig en lyd, som minder om en blanding af støvsuger og jetfly, men som du kan slå fra efter behag.

Varmepumpe hjælper
Den umiddelbare oplevelse med rækkevidden, som vi har testet kort i koncernfætteren Hyundai Kona Electric, er positiv. Men en reel vurdering af e-Niro kræver en længere test på danske veje i koldt vejr.

Det trækker dog op, at alle e-Niro har et system, som isolerer og opvarmer batteriet mod kulde, mens den store model ydermere har en varmepumpe, så du ikke bruger unødig strøm til opvarmning af kabinen.

Automatisk opladning
E-Niro har som andre elbiler Kia har optimeret systemet med fem regenereringsgear, så du med ratpaddles selv kan styre motorbremse og opladning.

Mens Nissan Leaf og Jaguar I-Pace har lanceret den såkaldte e-pedal, hvor du kan dosere bilen med én fod, er Kia nu på banen med en anden nyskabelse. Det er en udvikling af regeneringsgearet, hvor du med venstre paddle trinløst kan dosere nedbremsningen og endda bremse bilen helt ned til stop.

Det fungerer glimrende ved bykørsel. De koreanske teknikere har også videreudviklet på den adaptive fartpilot, så bilen regenerer frem for bare at bremse ned, hvis en forankørende bil tager farten af. Det er glimrende tænkt.

I samme boldgade optimeres strømforbruget med forudseende assistentteknologi, hvor oplysninger fra navigationsanlægget bruges til at justere niveauet for regenerering af energi afhængigt af vejens forløb.

Den nye model kan lades op på godt 6-9,5 timer hjemme, på godt 60-75 min. ved en 50 kW-lader og på 50 min. ved en 100 kW-lader.

Konklusion
Den elektriske Kia e-Niro ser lovende ud. Den byder både på praktikalitet, kørekomfort og god rækkevidde.

Hvis prisen holder, og rækkevidden forbliver tæt på den lovede i dansk vinterkulde, har modellen alle forudsætninger for at blive et hit.

JP var inviteret til Nice af Kia.

pipper
Indlæg: 207
Tilmeldt: fre 25. jan 2013 17:30
Bilmærke og model: Venter på Kia Niro advance (August)
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/galleri/331489-kia_ceed
Postnummer: 6580

Re: eNiro test og anmeldelser

Indlæg af pipper » lør 5. jan 2019 21:19

Jeg så prisliste hos en Kia forhandler idag.

Den kommer til at koste 350.000 kr med det store batteri.

Infinitel00p
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre 14. dec 2018 13:19
Bilmærke og model: Kia e-Niro
Postnummer: 3600

Re: eNiro test og anmeldelser

Indlæg af Infinitel00p » man 7. jan 2019 11:44

pipper skrev:
lør 5. jan 2019 21:19
Jeg så prisliste hos en Kia forhandler idag.

Den kommer til at koste 350.000 kr med det store batteri.
Det var da helt horrible priser. I Sverige koster den 430.000 SEK og 460.000 SEK For Advance og Advance Plus. Og det er endda inden deres 'klimatbonus' på 60.000 SEK er trukket fra.

Det er 313.000 DKK og 335.000 DKK. Og hvis der ingen dansk afgift er på el-biler i 2019 og 2020, så henter man vel bare en bil i Sverige?

Christian L
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre 20. okt 2017 11:25
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Advanced
Postnummer: 5700

Re: eNiro test og anmeldelser

Indlæg af Christian L » fre 11. jan 2019 12:41

Hvis man vil have den med næsten alt i udstyr ryger den op på 410.000. I Norge koster den tilsvarnede, minus soltag 290.000 dkk. Det giver ingen mening :(
Glad indehaver af en Kia Niro PHEV Advanced
https://www.youtube.com/channel/UCa6GdR ... 7UjZA-fTdA

jvind
Indlæg: 9
Tilmeldt: ons 28. nov 2018 12:26
Bilmærke og model: Kia Optime SW PHEV
Postnummer: 2860

Re: eNiro test og anmeldelser

Indlæg af jvind » fre 11. jan 2019 15:03

pipper skrev:
lør 5. jan 2019 21:19
Jeg så prisliste hos en Kia forhandler idag.

Den kommer til at koste 350.000 kr med det store batteri.
Det er ikke korrekt, den starter ved 335.000 for mellem-modellen, Comfort og så topmodellen Advance koster 350 K

Der er en oversigt over modeller og udstyr her hos Andersen og Martini: https://am.dk/biler/nye-biler/kia/kia-e-niro-ev

Besvar