Niro EV

Emner der udelukkende vedrører eNiro
Besvar
hib
Indlæg: 263
Tilmeldt: tors 15. feb 2018 16:31
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Niro EV

Indlæg af hib » fre 21. sep 2018 10:03

Klip fra Jyllands Posten fra 21. september 2018:

Elektrisk Kia Niro klarer 485 km på en opladning

Kia e-Niro har en front, som er meget strømlinet i forhold de andre modeller. Foto: Kia
Med en rækkevidde på 485 km slår den nye elektriske e-Niro sin fætter fra Hyundai.
JENS OVERGAARD
Hvis der er nogen, som sætter dagsordenen inden for den nye verden af elbiler lige nu, så er det Hyundai og Kia.

Knapt nok har den nye Hyundai Kona Electric nået at imponere med sin rækkevidde på 470 km efter den nye WLTP-norm, før fætteren Kia e-Niro spiller ud med en rækkevidde på hele 485 km.

Den nye Kia-model, der kommer senere på året, bygger i store træk på samme teknologi som Hyundai.

Kia e-Niro overhaler ikke alene fætteren med et mulehår, når vi taler om topversionerne med den store batteripakke med et højtydende 64 kWh litium-ion-polymer-batteri og en ydelse på 204 hk.

Med standardbatteripakken på 39,2 kWh klarer e-Niro nemlig 312 km mod 302 i Kona Electric. Til gengæld kan Kona Electric for eksempel lade batteriet 80 pct. op på bare 30 minutter ved en hurtiglader på 100 kW. Det bruger Kia e-Niro 54 minutter på. Accelerationerne fra 0-100 km/t. klarer de to på 7,8 sek. og 9,8 sek., som er ganske kvikt.

Ejerne af e-Niro får en række teknologier, der ifølge producenten forbedrer batteriets effektivitet og øger bilens rækkevidde. Det gælder bl.a. det regenererende bremsesystem, Coasting Guide Control (CGC) og Predictive Energy Control (PEC).

Nye opladningsteknikker
Teknologierne gør det muligt for førerne at genoplade batteripakken og maksimere bilens rækkevidde, når bilen ruller eller bremser. De to systemer er forbundet med navigationssystemet og registrerer kommende sving og topografiske ændringer, og systemet foreslår, hvornår førerne kan lade bilen rulle for at få ekstra energi.

Der foreligger endnu ikke danske priser for Kia e-Niro.

Christian L
Indlæg: 259
Tilmeldt: fre 20. okt 2017 11:25
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Advanced
Postnummer: 5700

Re: Niro EV

Indlæg af Christian L » fre 21. sep 2018 10:30

Hold da op en fejlfyldt artikel.

0-100 er på 7,6 for Kona, ligesom den bruger 54 minutter til at lade til 80 %, og ikke 30. Det har Tesla Bjørn også vist i hans videoer. WLPT tallet er også forkert, Kona er opgivet til 482. Det er iøvrigt lidt spøjst, hvis Niro skulle kunne køre længere end Kona, da den jo vejer mere, og er større.

Jeg håber, at den bliver prisat ca. 5% højere end Kona ligesom i Korea, for så skifter jeg nok bil igen :)
Glad indehaver af en Kia Niro PHEV Advanced
https://www.youtube.com/channel/UCa6GdR ... 7UjZA-fTdA

Brugeravatar
ThomasH
Admin
Indlæg: 770
Tilmeldt: tors 12. jun 2008 18:57
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Niro EV

Indlæg af ThomasH » tirs 4. dec 2018 14:22

Rækkevidde er nedgraderet, efter der er fundet en fejl i den måde bilen er blevet testet på:
https://www.automobilegazette.com/milea ... alculated/

Så nu kører den 453 km. på en opladning.
Tidligere:
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport

FVJ
Indlæg: 145
Tilmeldt: ons 27. dec 2017 12:00
Bilmærke og model: Niro PHEV Advance 2018, Deep Cerulean Blue
Postnummer: 6100

Re: Niro EV

Indlæg af FVJ » fre 14. dec 2018 11:39

Man kan først købe den i 2020, ifølge (læs kommentarer): https://www.facebook.com/groups/1863017 ... 936922505/

Infinitel00p
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre 14. dec 2018 13:19
Bilmærke og model: Kia e-Niro
Postnummer: 3600

Re: Niro EV

Indlæg af Infinitel00p » fre 14. dec 2018 13:22

FVJ skrev:
fre 14. dec 2018 11:39
Man kan først købe den i 2020, ifølge (læs kommentarer): https://www.facebook.com/groups/1863017 ... 936922505/
Jeg har ikke adgang til facebook-gruppen.

Kan du paste kommentaren her?

FVJ
Indlæg: 145
Tilmeldt: ons 27. dec 2017 12:00
Bilmærke og model: Niro PHEV Advance 2018, Deep Cerulean Blue
Postnummer: 6100

Re: Niro EV

Indlæg af FVJ » fre 14. dec 2018 14:09

Quote fra e-niro Facebook gruppen:

"Jeg er salgschef hos Kia. Så derfra. Vi får et par ev biler hjem både soul ev og Niro ev. Men vi må ikke sælge dem. Før 2020.

Danny Krøll
Hvor har du hørt det?

Jeg er salgschef hos Kia. Så derfra. Vi får et par ev biler hjem både soul ev og Niro ev. Men vi må ikke sælge dem. Før 2020

Danny Krøll
Ok. Hvorfor må den ikke sælges før 2020, den sælges da i andre lande.

Ove Sange Æbelø vi ved det ikk helt. Men det er noget med at kvoten fra 2020 til 2025 så vil blive mindre." unquote.

Infinitel00p
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre 14. dec 2018 13:19
Bilmærke og model: Kia e-Niro
Postnummer: 3600

Re: Niro EV

Indlæg af Infinitel00p » lør 15. dec 2018 17:24

Det virker da mystisk. Håber ikke det er sandt.

Ifølge Andersen & Martini får de mere info om priser osv. i næste uge.

Brugeravatar
xjln
Indlæg: 29
Tilmeldt: ons 30. maj 2018 13:27
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Kia Picanto 1.0 Limeted edision Sport
Postnummer: 6650

Re: Niro EV

Indlæg af xjln » lør 15. dec 2018 17:49

Er der nogen der har set noget om at E-Niro kommer til at kunne fåes med træk og i så fald hvad max kg. vil være ?

Brugeravatar
ThomasH
Admin
Indlæg: 770
Tilmeldt: tors 12. jun 2008 18:57
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Niro EV

Indlæg af ThomasH » lør 15. dec 2018 17:58

xjln skrev:
lør 15. dec 2018 17:49
Er der nogen der har set noget om at E-Niro kommer til at kunne fåes med træk og i så fald hvad max kg. vil være ?
viewtopic.php?f=52&t=13628&start=15#p60192
Tidligere:
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport

hib
Indlæg: 263
Tilmeldt: tors 15. feb 2018 16:31
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Re: Niro EV

Indlæg af hib » søn 12. maj 2019 01:01

Sakset fra Jyllands-Posten den 12.5.2019: https://jyllands-posten.dk/premium/komm ... 413;finans

Træerne gror som bekendt ikke helt ind i himlen!

Nyt studie konkluderer, at elbiler forurener mere end dieselbiler

Den kontroversielle konklusion møder skarp kritik.

FREDERIK HJORTH GERNIGON

Kan det virkelig være rigtigt, at det er mere miljørigtigt at køre rundt i en dieselbil end i en elbil?

Hvis man spørger Christoph Buchal, Hans-Dieter Karl og Hans-Werner Sinn er svaret ja.

De tre forskere kommer fra det anerkendte Institute for Economic Research i München (ifo) og har netop præsenteret en undersøgelse, som konkluderer, at elbiler i Tyskland skaber et større CO2-aftryk end dieseldrevne, hvis man medregner produktionen af bilerne og udslippet derfra.

Tager man udgangspunkt i øvenstående, står elbiler for mellem 11 og 28 pct. mere CO2-udslip end deres dieselpendant.

I undersøgelsen er der brugt en Mercedes 220d og en Tesla Model 3.

Det er især fremstillingen af elbilens batteri, som belaster miljøet, da der skal bruges store mængder energi til at producere litium, kobolt og mangan, der bruges i bilbatteriet. Ifølge forskerne skaber det et udslip på mellem 11 og 15 ton CO2 ved produktionen af et bilbatteri til en Tesla Model 3.

Måler man det på 10 år og sætter det sammen med strøm til opladning af Teslaen, slipper den i gennemsnit mellem 156 og 180 gram CO2 ud pr. kilometer, mens dieselbilen blot udsender 141 gram CO2 pr. kilometer.

»I virkeligheden står næsten alle EU-lande for betydelige CO2-udslip gennem opladning af elbiler, når man tager højde for energimixet på markedet sammenholdt med udslip, som kommer fra produtktionsfasen,« skriver rapportens forfattere.

Konklusionen har dog fået kritik fra flere sider. Bl.a. har det norske medie E24 bedt Elbilforeningen i Norge at reagere på rapporten, der bliver kaldt ubrugelig, eksempelvis forbi målingen foretages over 10 år, hvilket i praksis ville betyde, at en elbil skal bruge et nyt batteri hvert tiende år. Men det er ifølge foreningen ikke tilfældet.

I Danmark er der også publiceret rapporter, der konkluderer det modsatte. Bl.a. udgav Klimarådet rapporten »Hvor klimavenlige er elbiler sammenlignet med benzin- og dieselbiler?« i 2018, hvoraf det fremgår, at en elbil, hvis brændstof kommer fra det danske elmiks, udslipper lige under 100 gram CO2 pr. kilometer. En dieselbil udslipper derimod ca. 160 gram.

Borgen
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 8. feb 2019 19:34
Bilmærke og model: Kia Niro EV
Postnummer: 8700

Re: Niro EV

Indlæg af Borgen » søn 12. maj 2019 07:31

Anden undersøgelse fra VW siger noget andet.

https://ekstrabladet.dk/biler/vw-aflive ... er/7613358

Undersøgelser viser som regel det afsenderen ønsker.

Brugeravatar
cbo
Indlæg: 801
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 22:50
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Niro EV

Indlæg af cbo » søn 12. maj 2019 10:26

Co2 er vel ikke forurening? Det er en drivhusgas, som i for store doser skaber klimaforandringer. Men det er helt naturligt, vi udånder det jo selv.

Det, der kommer ud af udstødningsrøret på en fossilbil i øvrigt er derimod dybt skadeligt og det udstødes lige der hvor vi bor og arbejder. Det ville jeg kalde forurening og er i mine øjne et langt større problem end Co2.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Christian L
Indlæg: 259
Tilmeldt: fre 20. okt 2017 11:25
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Advanced
Postnummer: 5700

Re: Niro EV

Indlæg af Christian L » ons 15. maj 2019 13:04

cbo skrev:
søn 12. maj 2019 10:26
Co2 er vel ikke forurening? Det er en drivhusgas, som i for store doser skaber klimaforandringer. Men det er helt naturligt, vi udånder det jo selv.

Det, der kommer ud af udstødningsrøret på en fossilbil i øvrigt er derimod dybt skadeligt og det udstødes lige der hvor vi bor og arbejder. Det ville jeg kalde forurening og er i mine øjne et langt større problem end Co2.
Enig med dig langt hen af vejen. Det jeg syntes er det helt store problem i den her debat, som i mange andre, er at nogle vælger udelukkende at fokusere på el biler, som værende vanvittigt grønne, og man glemmer helt, at træerne ikke gror ind i himlen. El biler har mange fordele i forhold til diesel/benzin. Blandt andet, at de ikke udleder nogen form for partikler i byerne, og dermed kan bidrage til markant bedre luftkvalitet. Men uanset hvad, så har man ikke helt løst udfordringen, så længe batterierne er så miljø tunge at producere. Ligesom man stadig slet ikke er gode nok til at stille krav til hvordan de forskellige materialer udvindes, hvilket bevirker dette gøres under virkeligt dårlige forhold mange steder. Både i forhold til forurening af nær områderne, men også i forhold til brugen af børne arbejdskraft. Så længe disse forhold ikke er på plads, så bør man være varsom med at klistre for stor en grøn etiket på elbiler i min optik. Jeg har et håb om, at man hurtigst muligt får en teknologi, som gør man kan fremstille batterier på en så lidt belastende måde som muligt. Når dette sker, og den strøm vi hiver ud af vores kontakter er markant mere grøn end i dag, så kan vi klistre det grønne mærke på de biler. Den dag ser jeg selv frem til. Indtil da, så lad os være ærlige, og sige at en af de vigtigste grunde til at vælge en elbil er moment, og stilheden :)
Glad indehaver af en Kia Niro PHEV Advanced
https://www.youtube.com/channel/UCa6GdR ... 7UjZA-fTdA

Brugeravatar
cbo
Indlæg: 801
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 22:50
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Niro EV

Indlæg af cbo » ons 15. maj 2019 14:38

Enig - hvis jeg vælger en el-bil er det fordi jeg synes det er en lækker slæde. Og så tager jeg gerne mulighederne for at få lidt glorie-polish med :D
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

hib
Indlæg: 263
Tilmeldt: tors 15. feb 2018 16:31
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Re: Niro EV

Indlæg af hib » ons 15. maj 2019 19:12

Så er der endnu et indlæg i debatten (fra Jyllands-Posten): https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ ... dygtighed/

Indlægget er selvfølgelig farvet af skribentens holdning.

Hold dig fra elbilen, hvis du går efter bæredygtighed

Elbilen er ikke mere kuldioxidfri end almindelige biler, den er ikke miljøvenlig, fordi den er ensbetydende med udryddelse af sjældne naturområder, og fordi den øger vanddampmængden i atmosfæren

Sætter man luppen på elbiler, er slutresultatet ikke den store bæredygtighed.

På det seneste har vi her i spalterne kunnet læse mange velsignelser om elbiler. Det er en ønskedrøm i branchen, hos miljøaktivister og politikere. De er hverken klima- eller miljøvenlige set i forhold til biler med forbrændingsmotorer, især diesel.

Man skal gå ud fra bilens totale levetid, herunder produktionen af den. Her viser det sig, at f.eks. en Tesla-bil skal runde ca. 500.000 km, inden den har indhentet en dieselbil af samme kategori, skriver Ingeniøren. Produktionen af elbiler kræver væsentligt mere kuldioxid og skader miljøet i større omfang end tilsvarende dieselbiler. Hvordan kan det være?

Kobolt, som jo også er tvingende nødvendig for elbilproduktionen, udvindes primært i det sydlige Congo under særdeles usle forhold.
Elbiler har brug for nogle forholdsvis sjældent forekommende råstoffer, som kun kan udvindes på få afsides steder på kloden. Det drejer sig især om metallerne lithium, kobolt og mangan. Det kræver store mængder af kuldioxidbelastende transport at bringe disse grundstoffer fra udvindingsstederne til bilfabrikkerne i Europa, Japan og USA.

Enhver elbil rummer et sted mellem 20 til 50 kg lithiumkarbonat. Selve grundstoffet, lithium, udvindes fortrinsvis i Atacama-ørkenen i det nordlige Chile. Området er med sine cirka 105.000 kvadratkilometer mere end dobbelt så stort som Danmark (43.000 kvadratkilometer).

Nu er ørken for meget sagt. Der er masser af vand, men det ligger meget, meget dybt nede i undergrunden sammen med det eftertragtede metal. Men enkelte steder kommer det til overfladen.

Her er der oaser med søer, hvor der bor mennesker, som dyrker jorden, og hvor der er sjældne planter og dyr, bl.a. den meget enestående sorte flamingo, som er blandt jordens ældste og sjældne fuglearter. Dens fortsatte eksistens er et spørgsmål om tid. Det gælder også for de øvrige levevæsner i Atacama-oaserne.

Lithium udvindes ved, at man pumper det meget, meget dybe grundvand via de porøse stenlag op til overfladen. Herved udvaskes grundstoffet. Processen kræver enorme mængder af energi og vand. Det oppumpede vand, som indeholder lithium, lagres omkring et halvt års tid i fodboldbanestore kar, hvorved det meste af vandet fordamper.

Der er kar så langt øjet rækker, og de udbygges konstant. Tilbage bliver en grødagtig væske, som transporteres i store tankvogne til fabrikker, hvor det videreforarbejdes til lithiumkarbonat, der så igen må transporteres videre til bilfabrikkerne.

Konsekvensen af denne udvaskning er, at grundvandsstanden falder støt, også i oaserne. Hermed forsvinder livsgrundlaget for biologien i oaserne ganske langsomt, og den uddør til sidst for tid og evighed. Hertil kommer, at fordampningsprocessen frigør enorme mængder af vanddamp, som er den egentlige drivhusgas, ikke kuldioxid.

Kobolt, som jo også er tvingende nødvendig for elbilproduktionen, udvindes primært i det sydlige Congo under særdeles usle forhold. Minerne består af et hav af små enkeltmandsvirksomheder, der graver mineskakter uden nogen form for sikkerhed med det resultat, at minerne styrter sammen og begraver arbejderne. Oplysningerne om Congo og Atacama har jeg set i en ZDF-reportage på tysk tv.

Fordi det drejer sig om ganske små miner med få omkomne pr. ulykke, hører vi aldrig om det. Men det sker jævnligt. Mindst en gang om måneden styrter en skakt sammen og begraver en eller to arbejdere. Hertil kommer, at de mennesker, der arbejder i minerne, ikke har den mindste personlige beskyttelse. Under brydningen indånder de malmstøvet i store mængder. Det siges, at det er lige så farligt som asbest.

Hertil kommer, at kun ca. 30 pct. af al den el-energi, der produceres i Danmark, stammer fra vedvarende kilder, viser tal fra Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet. Retfærdigvis skal dog nævnes, at 2017 var rekordår med hele 43 pct. Resten produceres ved hjælp af kul, olie eller naturgas, som jo netop ikke er kuldioxidfri.

Overvejer man at investere i en elbil, skal man ikke gøre det, fordi man tror, at den er bæredygtig, mener jeg.

Det er den absolut ikke. Den er ikke mere kuldioxidfri end almindelige biler, den er ikke miljøvenlig, fordi den er ensbetydende med udryddelse af sjældne naturområder, fordi den øger vanddampmængden i atmosfæren, og fordi den udnytter de i forvejen fattige arbejdere i Afrika groft.

Besvar