E-Niro demobiler er ankommet.

Emner der udelukkende vedrører eNiro
Christian L
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Advanced
Postnummer: 5700

Re: E-Niro demobiler er ankommet.

Indlæg af Christian L » man 13. maj 2019 10:14

cbo skrev:
tors 9. maj 2019 12:06
Christian L skrev:
tors 9. maj 2019 10:06
Den kan trække 910 kg, så ikke campingvogn. Der er ingen info om rækkevidde, som jo også afhænger af kørestil og vægt. Bilen vil have en funktion, som betyder den kan aktivere bremser i forhold til at undgå slingren, hvilket må siges at være en god sikkerheds feature. Det udbydes ikke til deres performance model, da man max må have 19 tommer fælge på bilen. Prisen bliver 8300 pt. Det er godt, at der nu begynder at komme træk mulighed for elbiler under 500.000, ja faktisk under de 400.000. Øv, at Kia og Huyndai ikke har lavet det samme.
Ja, den Kia forhandler hvor jeg prøve e-Niro var lidt lang i spyttet når snakken kom på træk :D

Der findes jo allerede i dag anti-slingre systemer - ATC-systemer - til campingvogne, som kan bremse campingvognen ned, men det vil da klart være en fordel, hvis bilen også har sådan en funktion. Aller bedst, hvis de to systemer kunne snakke sammen, men det er nok fremtidsmusik, da det vel kræver et datalink mellem de to køretøjer.

Der er bevægelse i campingverdenen mod lettere campingvogne, men det går langsomt og er mest rettet mod anhænger til downsizede benzin- og dieselbiler - og den trend er jo på retur, både i bilens størrelse og motorstørrelser. Jeg tror ikke rigtigt at branchen for alvor er vågnet op til fremtidens behov, når elbilerne kommer.
Knaus forsøgte sig i 2017 med Travelino modellen (https://www.knaus.com/de-de/wohnwagen/t ... highlights), som er en fuld størrelse campingvogn med en egenvægt på 750 kg (650 kg i demo-modellen). Så hvis producenterne gerne vil sælge campingvogne i den elektrificerede fremtid, så er teknologien til at gøre det klar.

Men indtil da, så tænker jeg egentlig at det er må være muligt at campere med en veludrustet teltvogn som f.eks. en Combi-Camp eller Camp-Let. Min erfaring med at køre med Combi-Camp er at det koster ca. 15% ekstra i brændstof og tænker at det er noget lignende på el. Måske endog mindre, da elmotoren jo er fantastisk velegnet til at trække ting. Man får også lidt ekstra vægt til regenereringen - Optimaen kan rulle absurd langt, når man har teltvognen bagved :D
Jeg skal ikke gøre mig klog på forbrug når man trækker noget efter en el bil. Men tjek eventuelt Bjørn Nyland ud. Han har lavet en del videoer, hvor han slæber en tung trailer efter sin Model X. Det kunne give et fingerpeg :)
Glad indehaver af en Kia Niro PHEV Advanced
https://www.youtube.com/channel/UCa6GdR ... 7UjZA-fTdA

Besvar